2020-06-16, 19:32
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Jaha..?
Så det är bara i detta mål som oskuldspresumtionen ska frångås?

Det fungerar inte så, på goda grunder.

Nej, verkligen inte bara i detta målet.

Jag vet dock inte om jag anser att de grunderna alla gånger är så goda. Lägg ansvaret där det hör hemma.
Citera
2020-06-16, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoughtful
Nej, verkligen inte bara i detta målet.

Jag vet dock inte om jag anser att de grunderna alla gånger är så goda. Lägg ansvaret där det hör hemma.

Du känner dig alltså bekväm med en stat som kan spärra in dissidenter helt utan bevis endast för att dessa inte kan bevisa sin oskuld?
Citera
2020-06-16, 19:36
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Förhåller mig skeptisk, skulle snarare säga att beslut om påföljd i så fall skulle invänta utredning.
Nu var det många år sedan jag sysslade med processrätt men känner mig likväl övertygad om att det finns processuella regler för hur dom får meddelas (inte minst för när den vinner rättskraft).
Du o picasso2 säger samma sak fast med olika ord. Dom efter rpu o påföljd efter utredning är samma sak. Rpu blir ju vägledande för påföljden och domen ska innehålla moivering och påföljd.
Citera
2020-06-16, 19:37
Medlem
thoughtfuls avatar
Citat:
Du känner dig alltså bekväm med en stat som kan spärra in dissidenter helt utan bevis endast för att dessa inte kan bevisa sin oskuld?

Nej, det sa jag inte. En kan ju inte bortse från motiv osv. Men jag är hellre förövare i en så kallad rättsstat än ett offer. Uppenbarligen.
Citera
2020-06-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Yrkar alltså på livstid. Han kommer inte överleva fängelset. Vilket är glädjande.

Japp ! Skulle han överleva fängelset så är det säker vissa som väntar på honom när han blir fri !
Senast redigerad av Pelepelle 2020-06-16 kl. 19:55.
Citera
2020-06-16, 20:24
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Så kan det vara - men i stora fastighetsbestånd (oavsett hyresrätt, bostadsrätt mm) är det brukligt att en huvudnyckel finns hos fastighetsvärden att tillgå. Mindre fastighetsbestånd behöver inte ha det.

Bor i ett stort fastighetsbestånd. Ett utav de största rent av.
”Huvudnyckelsystemet” är ett förlegat system.
Alla fastighetsägare rekommenderas att byta detta. Ska fastighetsvärden eller annan person in i lägenheten måste de ha ditt tillstånd ändå.

Det kan till och med vara så att dina försäkringar inte täcker eventuell stöld osv om det finns en huvudnyckel. Allt finns att läsa på hyresgästföreningens hemsida. Även på bostadsrätternas.

Men det är absolut som du säger. De flesta/många har nog system med huvudnyckel fortfarande.

Och med en sådan skulle tex en fastighetsskötare kunna bli offer i en mordutredning.
Om T hade varit smart och använt sina 6 månader i häktet till att hitta en hållbar historia, så hade detta kunnat vara en...
Den skumma fastighetsskötaren är kanske den riktiga mördaren? han har tillgång till huvudnyckel, han har koll på de som bor där. Han kan fastigheterna utan och innan osv.
Citera
2020-06-16, 20:35
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Bor i ett stort fastighetsbestånd. Ett utav de största rent av.
”Huvudnyckelsystemet” är ett förlegat system.
Alla fastighetsägare rekommenderas att byta detta. Ska fastighetsvärden eller annan person in i lägenheten måste de ha ditt tillstånd ändå.

Det kan till och med vara så att dina försäkringar inte täcker eventuell stöld osv om det finns en huvudnyckel. Allt finns att läsa på hyresgästföreningens hemsida. Även på bostadsrätternas.

Men det är absolut som du säger. De flesta/många har nog system med huvudnyckel fortfarande.

Och med en sådan skulle tex en fastighetsskötare kunna bli offer i en mordutredning.
Om T hade varit smart och använt sina 6 månader i häktet till att hitta en hållbar historia, så hade detta kunnat vara en...
Den skumma fastighetsskötaren är kanske den riktiga mördaren? han har tillgång till huvudnyckel, han har koll på de som bor där. Han kan fastigheterna utan och innan osv.

Det har varit så mycket länge att fastighetsägaren enligt lag måste ha ditt samtycke för tillgång till lägenheten. Något "huvudnyckelsystem" har inte existerat sen åtminstone 60- 70-talet. Du och den du svarar på kanske gör bäst i att komma in i det 21:a århundradet?
Citera
2020-06-16, 20:37
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle
Japp ! Skulle han överleva fängelset så är det säker vissa som väntar på honom när han blir fri !

Nej, det står aldrig en svensk och väntar på utsidan. Den ryggmärgen har vi vattnat ur med allas lika världen trots misshandel, mord och styckning samt brott mot griftefriden.
Citera
2020-06-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det har varit så mycket länge att fastighetsägaren enligt lag måste ha ditt samtycke för tillgång till lägenheten. Något "huvudnyckelsystem" har inte existerat sen åtminstone 60- 70-talet. Du och den du svarar på kanske gör bäst i att komma in i det 21:a århundradet?
När jag bodde i hyresrätt ända in i år 2008 så hade vi huvudnyckelsystem. Många kommunala hyresbolag har det fortfarande. Mer sällsynt i bostadsrätter dock även om det är större fastighetsbestånd. Men man får INTE gå in utan tillstånd från den boende.
Citera
2020-06-16, 20:44
Medlem
Citat:

Kanske vaktmästaren som låste upp för polisen med huvudnyckel kanske kan säga annat..
Citera
2020-06-16, 20:53
Medlem
thoughtfuls avatar
Stor eloge till Jim W som direkt gick in och markerade om vad det här mordet handlar om, våld i nära relation. Utifrån de mekanismerna finns det ingen alternativ gärningsman.
Senast redigerad av thoughtful 2020-06-16 kl. 20:56. Anledning: Felstavning
Citera
2020-06-16, 20:58
Medlem
Citat:

Hallo där! Vi har alldeles nyligen fått utbytta låssystem, modern typ, relativt stort kommunägt fastighetsbolag, vid felanmälan kryssar vi om vi tillåter de använda huvudnyckel ifall jag inte kan vara hemma när de kommer. Låssystem byttes till hela området 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in