2020-06-16, 18:12
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Om Palme övervakas av män med walkietalkies borde de, oavsett om de är oskyldiga eller skyldiga, ha en ganska så tydlig bild av vad som hände korsningen Tunnelgatan/Sveavägen.

Bra punkt som förtjänar att tryckas på. Säg att övervakningen var ett legitimt underättelsearbete utan några som helst mordintentioner. Sen kommer exempelvis GH springades mitt i och skjuter. I ett sådant scenario är walkie/talkie-männen centrala vittnen. Dekorimamannen eller polisen Thomas P måste befunnit sig inom 50 meter för brottet. Vad har dessa i så fall sett? Inga ursäkter att inte utreda.
Citera
2020-06-16, 18:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag ställde en fråga om du trodde Hans Holmer avsatte sig själv. Du ids inte svara. Gör det och läs igenom Gunnar Walls genomgång av ämnet i ”Mörkläggning” så får du svar.

Du läste uppenbarligen inte svaret du fick. Att tillsätta och avsätta en länspolismästare är inte samma sak som att bestämma vem som ska leda en mordutredning, hur kan du ha så svårt att förstå detta enkla?

Vad är din grund för ditt påstående att regeringen kollektivt kan besluta vem som leder en mordutredning, vilken lag stödjer detta påstående? Obs återigen: kom inte med ovidkommande saker som att regeringen kan avsätta en länspolismästare.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-06-16 kl. 18:28.
Citera
2020-06-16, 18:32
Medlem
Citat:
Jag hoppas vi kan få full klarhet i övervaknings-PM:et där innehållet är sekretesstämplat men slutsatsen klar: Palme övervakades.

Om Palme övervakas av män med walkietalkies borde de, oavsett om de är oskyldiga eller skyldiga, ha en ganska så tydlig bild av vad som hände korsningen Tunnelgatan/Sveavägen.
Vad tror du om chanserna att PM:et lämnas ut? Har de ökat nu?
Citera
2020-06-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Vad tror du om chanserna att PM:et lämnas ut? Har de ökat nu?

Vad har de att dölja om de anser SE vara mördaren?
Citera
2020-06-16, 18:37
Medlem
Citat:
Jag hoppas vi kan få full klarhet i övervaknings-PM:et där innehållet är sekretesstämplat men slutsatsen klar: Palme övervakades.

Är inte insatt i WT-frågan, men hur många observationer av WT fanns det i tidiga vittnesmål från mordnatten som tagits upp innan andra kunde läsa i tidningen att nåt vittne hade sett det? När var första gången WT nämndes i media? Alla vittnesmål efter det är ju rätt kontaminerade. När media har satt en idé i folks hjärnor går det liksom i självspinn. Det blir som 1947 när Kenneth Arnold hade sett nåt ljusfenomen han beskrev lite trevande som en paj, en skiva eller ett tefat. Pang så var "flygande tefat" en grej. Resten av det året kom det tusentals observationer av flygande tefat. Året innan kom det såklart noll. Slutsatsen kan inte bli att jorden invaderades av utomjordingar 1947.

Det minne jag har av WT är nåt om att Ölvebros folk plottade in de c:a 20 påstådda WT-männen på kartan och konstaterade att alla var norr om Grand.

Om man behöver WT-män utspridda överallt, är det för att man inte vet var Palme tänker gå efter bion.

Om man inte vet var han tänker gå, måste man täcka alla väderstreck runt Grand. Men om alla var endast norröver, visar ju det att man visste i förväg hur han skulle gå, och då är man ju tillbaka på att WT-männen inte behövdes.
Citera
2020-06-16, 18:39
Medlem
Citat:
Vad har de att dölja om de anser SE vara mördaren?
Ja det måste man fråga sig.
Citera
2020-06-16, 18:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Precis. Malmskillnadsgatan innehöll ett antal ljusskygga element som inte ville ha någonting med polisen att göra.

Frågan om YN mötte mördaren är komplicerad. Eftersom den är beroende av 2 faktorer som är omöjliga att fastställa. Polisens ankomst till mordplatsen, kontra hur länge det dröjde innan LJ tog upp förföljandet. Och i vilken takt det skedde.

Plus vilken tilltro vi ska ha till Yvonnes uppgift om en fladdrande rock, kontra LJs täck/dunjacka. Är båda uppgifterna korrekta mötte YN varken mördaren eller SE.
Det mest sannolika (även om andra alternativ inte kan uteslutas) är att det var GM som YN mötte. En märklig slump om en person som liknar GM/SE skulle råka komma springandes med en liten väska handen och som tidsmässigt krokar arm med LJ:s vittnesmål. Enligt YN var den springande mannen helt fokuserad på att försöka stoppa ner mordvapnet(?) i den lilla väskan. Den springande mannen kom ju dessutom från rätt håll.

Angående kläderna, en mörk rock (enligt YN) kan i mörker och hastigt skeende bli "... typ mörkblå täckjacka eller nånting. Det var mörkt i alla fall, nåt mörkt klädesplagg" som LJ sa i ett förhör 4 mars 1986.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-16 kl. 19:03.
Citera
2020-06-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Är inte insatt i WT-frågan, men hur många observationer av WT fanns det i tidiga vittnesmål från mordnatten som tagits upp innan andra kunde läsa i tidningen att nåt vittne hade sett det? När var första gången WT nämndes i media? Alla vittnesmål efter det är ju rätt kontaminerade. När media har satt en idé i folks hjärnor går det liksom i självspinn. Det blir som 1947 när Kenneth Arnold hade sett nåt ljusfenomen han beskrev lite trevande som en paj, en skiva eller ett tefat. Pang så var "flygande tefat" en grej. Resten av det året kom det tusentals observationer av flygande tefat. Året innan kom det såklart noll. Slutsatsen kan inte bli att jorden invaderades av utomjordingar 1947.

Det minne jag har av WT är nåt om att Ölvebros folk plottade in de c:a 20 påstådda WT-männen på kartan och konstaterade att alla var norr om Grand.

Om man behöver WT-män utspridda överallt, är det för att man inte vet var Palme tänker gå efter bion.

Om man inte vet var han tänker gå, måste man täcka alla väderstreck runt Grand. Men om alla var endast norröver, visar ju det att man visste i förväg hur han skulle gå, och då är man ju tillbaka på att WT-männen inte behövdes.

Kan inte observationerna på rak arm men övervaknings-PM:et redogör ju för att Palme var övervakad. Det kanske inte är omöjligt att han övervakades även denna kväll.

Vore synnerligen intressant att få tillgång till innehållet. OM det finns en grupp som övervakar honom och inte är delaktiga i mordet, borde de observerat SE under promenaden från Grand.
Citera
2020-06-16, 18:44
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och slutligen har vi SE. Möjlighetsboxarna tänds upp grönt. Tillgång till vapen via bekant,

Fast det är ju en ganska lång väg att gå mellan att ha tillgång till ett vapen till att känna någon som äger vapen. Jag känner några andra vapenägare, men jag kan inte bara gå till dem och plocka på mig vapen för att ta med mig på stan.

Hade SE verkligen lånat en revolver innan mordet, sedan låtit visa upp sig i massmedia att befunnit sig på mordplatsen och så småningom återlämna revolver till sin bekant, är det inte ganska rimligt att denna bekant skulle funderat lite? Och kanske över åren funderat om det inte vore värt 50 miljoner kronor på att lämna in revolvern till polisen för kontroll?
Citera
2020-06-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leBook
PU kan man beskylla för mycket men nu är det ju så videon med Claes Hedberg laddades upp för ett år sedan så det kan nog inte bedömas som deras fel.

PU har varit ett skämt från första början. Lögner, dimridåer och mörkläggning.
Att fåntrattar som Hedberg får luft under vingarna är en konsekvens av just "utredningen".
Citera
2020-06-16, 18:57
Medlem
Gothuss avatar
LÄS:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://executiveintelligencereview.com/eiw/public/1987/eirv14n46-19871120/eirv14n46-19871120_028-the_european_irangate_cartel_of.pdf&ved=2ahUKEwiNn p2U5YbqAhWpy6YKHRhmAYQQFjAIegQICRAB&usg=AOvVaw1Y9a ssxynMrP_S_pkwkZQT

Irans president i landsflykt ger sin syn på vem som mördade Olof Palme.
Initierat och förhållandevis detaljerad artikel om The merchant of death-Karl-Erik Schmitz.
Senast redigerad av Gothus 2020-06-16 kl. 19:04.
Citera
2020-06-16, 18:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Fast det är ju en ganska lång väg att gå mellan att ha tillgång till ett vapen till att känna någon som äger vapen. Jag känner några andra vapenägare, men jag kan inte bara gå till dem och plocka på mig vapen för att ta med mig på stan.

Hade SE verkligen lånat en revolver innan mordet, sedan låtit visa upp sig i massmedia att befunnit sig på mordplatsen och så småningom återlämna revolver till sin bekant, är det inte ganska rimligt att denna bekant skulle funderat lite? Och kanske över åren funderat om det inte vore värt 50 miljoner kronor på att lämna in revolvern till polisen för kontroll?

Självklart har du rätt, det är i sådana lägen belöningen verkligen skulle ge omedelbar effekt.

Dessa fantasier att SE skulle lånat ett vapen av någon som han kände är förstås helt orimliga, det går inte ihop med hans publika exponering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in