Citat:
Ursprungligen postat av
SvenEastman
För mig återstår endast att SE agerat spontant och att han var, med en hel del flyt, mästerlig på att förvilla. Jag vill, som sagt, gärna att SE ska vara den talangfulle sociopaten, en perfekt gärningsman. Men lyckas tyvärr inte övertyga mig själv.
Tja, nu har jag inte läst TP:s bok men jag gissar att han valde titeln "Den osannolika mördaren" för dess många bottnar.
Osannolik som i "det kan väl ändå inte vara en sån som HAN?!"
Osannolik som i "men han kan väl ändå inte ha använt DET tillvägagångssättet?!"
Osannolik som i "asså den här Engström var ju en helt osannolik snubbe, vilken j-a weirdo"
Osannolik som i att privatspanarklubben har dömt ut honom som osannolik, och kommer att fnysa förutsägbart åt boken och återgå till walkie-talkies och Illuminati
Osannolik som i en påminnelse om Sherlock Holmes credo "När man har eliminerat det omöjliga, så måste det som återstår vara sanningen, hur osannolikt det än verkar".
Klart som fan det är osannolikt att en anonym grafiker på ett försäkringsbolag mördar statsministern på väg från jobbet just när han morsat på vakten i repan. Klart som faaan det är osannolikt att en mördare vars signalement kablas ut i hela världen morgonen efter mordet kastar sig på telefonen till tidningar och TV och anmäler sig frivillig för intervjuer och TV-rekonstruktioner iförd kläderna från mordnatten och springandes samma flyktväg. Klart som faaaaaan det är osannolikt att han skulle ha stått och hängt fullt synlig utanför Grand och sen rappat på tillbaka till jobbet via nån bakväg, dragit kortet för utstämpling, sagt tjena tjena till vakten och sen gått ut genom stora entrén, inväntat makarna Palme, följt efter och sen pang! pang! Eller valfritt annat kort/långt scenario, med eller utan Grand.
Men är det OMÖJLIGT? Nej, all logistik funkar inom de givna ramarna för tid och rum.
Det har provgåtts och provsprungits kors och tvärs och ingen har misslyckats såvitt jag vet.
Därför är OSANNOLIKHETEN SEs bästa vapen och vän, för man vill liksom inte tro på det ens efter att ha konstaterat att det trots allt går.
Titta själv, vi sitter ju här 34 år senare och dividerar om vilket scenario som är mest Snurre Sprätt. Vi inleder varje tanke och mening med ingångar som "men han kan väl ändå inte ha..." och "varför skulle NÅGON...", och vips är SE skyddad i ett kraftfält av sin egen osannolikhet.
Han var så osannolikt jobbig att spaningsledningen körde fingrarna i öronen och diskuterade hur de bäst ska bli av med "elefanten". Bjöd alla till rekonstruktionen utom honom trots att han i polisförhör hävdat att han var med nästan överallt. De avskrev honom totalt 1987. Släppte Keyser Söze fri att halta iväg på simulerade klumpfötter och försvinna i mängden.
SE är, om inte
den mest osannolika mördaren så i alla fall en osannolik sådan.
Men han är paradoxalt nog också den minst omöjliga.
Med "minst omöjlig" menar jag så här: Om man samlar hela persongalleriet av alla som fanns på eller i nära anslutning till mordplatsen och därför förekommit i utredningen som vittnen eller misstänkta, finns det såklart en oändlig massa som kan avfärdas direkt för att det bara smattrar av kryss i alla "omöjlighetsboxar" i matrisen. Lisbeth Palme har väl sisådär 954 st omöjlighetsboxar kryssade, Anna Hage har väl i alla fall några hundra, Lars Jeppson likaså, och sen fortsätter man nedåt tills man kommer till de lite mer besvärliga fallen där det är glest med kryssen. Typ 33-åringen VG som ju hade potentialen att få helt okryssad matris av omöjlighetsboxar, men som befanns ha ett verifierbart alibi.
Och slutligen har vi SE. Möjlighetsboxarna tänds upp grönt. Tillgång till vapen via bekant, kunde hantera och skjuta, fanns inom 50m radie vid mordet, knäppskallevarning, möjlig Palmehatare i allt från mild till avancerad grad, tangerar flera röda trådar i signalementen, grym lokalkännedom som LGWP ansåg vara grundkrav, the list goes on and on and on...
Men nu var det inte möjligheterna, utan omöjligheterna det handlade om.
Har han en enda?
"Hans exfru sa att han var feg..."
"Björkman sa stickad mössa..."
"De har inte vapnet..."
"Varför skulle han visa sig i TV om..."
"HO säger att de pratade i 2 minuter..."
Sånt där är det enda man lyckas hosta upp. Matrisen ekar tom.
"Det finns en person som inte går att komma runt" indeed.