2020-06-16, 14:46
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RossiFan46
Jag kanske är helt dum i huvet? Men dörren låstes den 19:e? Hur fan ska nån ha kommit in där efter det? När polisen dessutom bytte låset?
Polisen själva. Rämsell hintar ju själv om att hon hindrats lite mystiskt i sitt arbete osv...
Citera
2020-06-16, 14:46
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Likhunden kom in i bostaden den 28:e och man hittade huvudet den 28:e. Och hunden markerade något högt upp i luften - dock inte med skall om jag förstått det rätt. Eller missförstår jag dig?

Det kan vara jag som missförstår. Det är svårt att hänga med i den här tråden Var inte en hund inne långt innan de hittade huvudet?
Citera
2020-06-16, 14:47
Medlem
Lalle46s avatar
Tycker både åklagaren och försvaret gjorde bra ifrån sig idag. Det här kan sluta hur som helst. I morse trodde jag definitivt att T får fängelse, nu är jag inte så säker längre.
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Iallafall skulle tiden räcka för att "bara" placera en väska,inget annat var väl aktuell för den tidpunkten om man tolkat försvaret..

Ja nu får vi vänta tills imorgon..

Jo i sak har du rätt. Men han greps T var lägenheten REDAN städad ... och han nekar till att ha sett något blod eller andra blodkruskor mm samt sagt att han varit själv hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Du har varit här från början, som jag, och kommer väl ihåg hur Wilmas familj, vänner mm. vilka det nu var, tyckte T var en riktig "guldgosse" "svärmorsdröm" fram tills sista dagen, dagarna typ?
Nä, det har jag lyckats förtränga fullständigt!
Citera
2020-06-16, 14:48
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Tycker både åklagaren och försvaret gjorde bra ifrån sig idag. Det här kan sluta hur som helst. I morse trodde jag definitivt att T får fängelse, nu är jag inte så säker längre.

Du tror rättspsyk alltså?
Citera
2020-06-16, 14:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:

Fängelse kommer han att få, var så säker. Om inte för mord så för brott mot griftefriden. Vi får verkligen hoppas att han även blir dömd för mord. Eller rättspsyk förstås.
Citera
2020-06-16, 14:49
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Du tror rättspsyk alltså?
Tror mer att han släpps
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det kan vara jag som missförstår. Det är svårt att hänga med i den här tråden Var inte en hund inne långt innan de hittade huvudet?
Jo, men ingen tränad likhund. Likhundar markerar ENBART likdoft. De hundar som varit inne tidigare var inte tränade till likdoft alls. Vi har inte längre såna i Sverige om jag förstått rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror att Tingsrätten riskerar ingenting och dömer pojken till fängelse förstås. De låter det gå vidare till hovrätten där tas det slutgiltiga beslutet.
Citera
2020-06-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Oj - det var en bra redogörelse och vilka sidor i FUP det kommer ifrån ... Tack!

Men jag vet att jag har läst i FUP när (klockslag) en redogörelse från dessa 2 kriminaltekniker som var först på plats: hur de jobbade och med vad och vilka tider. I FUP alltså ... Där framkom det också att de inte lämnade lägenheten förrän sent samma datum allstå den 19 nov och att låset byttes INNAN de gav sig av/avslutade sitt första pass där - alltså den 19 nov.

Slutsats: Lägenheten var visserligen låst mellan kl 10 fram till kl 13:20 med ursprungslåset, flera timmar. MEN sedan tekniker fanns på plats har ingen mer än poliser/tekniker varit i lägenheten och då har ingen annan kunnat komma in.

Återstår 3 timmar och 20 minuter den 19 nov. som någon okänd = NN skulle ha gjort ALLT det som nu T står åtalad för. Om man går på försvarets linje.

Tack. Har läst FUPen ett par gånger från och till så börjar hitta och lärt mig söka på ett enkelt sätt.
Precis det du skriver skriver jag i ett inlägg några inlägg ovanför dig. Att det är just cirka 3 timmar då lägenheten är låst och obevakad. Om det fanns avspärrningstejp uppsatt så har iaf inte jag kunnat hitta det i furen och heller inte sett bilder på detta. Hittade dock ett intressant stycke som kanske inte säger så mycket men jag har inte reagerat på det innan. Och om man vill vara konspiratorisk så kan ju detta ifrågasättas av den som vill försöka hitta hål i bevisningen och se andra möjligheter till när huvudet skulle kunna ha planterats ut:

Fup sida 302
"Post har hämtats löpande i lägenheten under ärendets gång av Pinsp Anette Timm Preinfalk. Då det inte skett i samband med någon av nedan åtgärder så har endast lägenhetsdörren öppnats och posten har hämtats utan att stiga in i lägenheten."

Jag tror ju personligen inte ett skvatt på att polisen skulle ha gjort något sådant men att en ensam polisinspektör åker till lägenheten med jämna mellanrum skulle kunna ha ifrågasatts av försvaret. Men det verkar ju inte de heller tro eftersom det inte tagits upp.
Citera
2020-06-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jo, hon säger emot sig själv. Men sådana här exempel är ganska vanliga.
I och med att hon öppnar dörren för att Tishko kan ha hanterat paketet (vilket objektivt sätt är möjligt eftersom hans fingeravtryck hittats på paketet), så hintar hon för rätten att bara för att man kommer fram till att det är styrkt att han hanterat paketet/huvudet, så behöver det INTE betyda att han varken dödat eller styckat Wilma - Eftersom det finns en rimlig förklaring till det, nämligen att han har kunnat hantera paketet, men ingenting mer.
Han nekar till att överhuvudtaget ha med Wilmas kropp eller något annat att göra. Jag tycker hon gjorde bort sig - men jag är ingen försvarsadvokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in