2020-06-16, 14:33
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hepsibal
Som jag skrev i inlägg (FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

Från sida 42 FUP
"Efter beslut om anhållande i sin frånvaro kl.09.12 samt personell husrannsakan kl.09.14 den 19 november av chefsåklagare Daniel Edsbagge greps Tishko i sin bostad av polispatrull Robert Eskilsson samt Simon Planting den 19 november kl.10.00.
För att komma in i Tishkos bostad kontaktades fastighetsskötaren Steve som låste upp dörren för polispatrullen. Dörren till Tishkos bostad låstes med Tishko egna nycklar. se avvisiteringsprotokoll samt beslag 2019-5000-BG127092-1. Dessa nycklar överlämnades
till kriminaltekniker som påbörjade brottsplatsundersökning den 19 november kl.13.20.
När kriminaltekniker var klara på plats byttes låskolven i dörren till polismyndighetens låskolv. Lägenheten låstes och spärrades av kl.18.00 tisdagen den 19 november."

Men sen var polisen där ett par dagar för spårsäkring:

Från sida 302 i FUP:
"2019
19 Nov, Spårsäkring vardagsrum
Närvarande: Pinsp Monica Johnzon & Agne Gelotte Tid: 13:20 – 18:15
20 Nov, Spårsäkring övr. lägenhet
Närvarande: Pinsp Monica Johnzon & Agne Gelotte Tid: 13:00 – 17:00
26 Nov, Blodbildsundersökning
Närvarande: Pinsp Åse Zander & Johan Höppner Tid: 09:15 -15:40
28 Nov, Spårsäkring sovrum, fynd av huvud & likhundssök
Närvarande: Pinsp Monica Johnzon, Pinsp Agne Gelotte, Krinsp Anette Timm Preinfalk, Pa Bastian Fürstner & Tyska hundföraren Daniel Nagel"

Oj - det var en bra redogörelse och vilka sidor i FUP det kommer ifrån ... Tack!

Men jag vet att jag har läst i FUP när (klockslag) en redogörelse från dessa 2 kriminaltekniker som var först på plats: hur de jobbade och med vad och vilka tider. I FUP alltså ... Där framkom det också att de inte lämnade lägenheten förrän sent samma datum allstå den 19 nov och att låset byttes INNAN de gav sig av/avslutade sitt första pass där - alltså den 19 nov.

Slutsats: Lägenheten var visserligen låst mellan kl 10 fram till kl 13:20 med ursprungslåset, flera timmar. MEN sedan tekniker fanns på plats har ingen mer än poliser/tekniker varit i lägenheten och då har ingen annan kunnat komma in.

Återstår 3 timmar och 20 minuter den 19 nov. som någon okänd = NN skulle ha gjort ALLT det som nu T står åtalad för. Om man går på försvarets linje.
Citera
2020-06-16, 14:37
Medlem
Mycket smart av försvaret att inte yrka på att den åtalade försätts på fri fot..

Ger tid för rätten att "grubbla"..

Mer tid.. Tvivel..

Vi får se hur länge det tar innan det är dags för hovrätten.
Citera
2020-06-16, 14:39
Medlem
Jag tror att ingenting var planerat fast det ser ut som att GM har planerat väldigt noggrann att komma undan.
Jag tror att pojken slog till henne och hon dog sen får han jätte panik och vet inte vad han ska göra.
Går på motorväg, hoppar av tåget, äter ingenting och är vrål hungrig när släktingar kommer.
Gör av sig med kroppen, behåller en kroppsdel. Allt tyder på att han hade fått super panik.
Å andra sidan brydde sig inte heller vad som skulle hända honom. Därför var han samtidigt jätte lugn. När han gick på motorvägen då brydde han sig inte om han blev påkörd. Det spelade ingen roll längre.
Att han gjorde sig av kroppen ändå var inte för att slippa undan fängelse utan han skämdes tydligen inför sina föräldrar att han hade gjort något dumt.
Så att säga en blandning av panik, likgiltighet och skuldkänslor gjorde att det ser så rörligt ut.
Citera
2020-06-16, 14:40
Medlem
Jag kanske är helt dum i huvet? Men dörren låstes den 19:e? Hur fan ska nån ha kommit in där efter det? När polisen dessutom bytte låset?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Då kommer säkert beslut om stor RPU imorgon också.
Ja, om de befinner honom skyldig. Annars får han spankulera ut fri som fågeln.
Citera
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Fast Beatrice har en poäng.
En likhund som INTE markerar en kroppsdel av ett lik inne i ett sovrum.

Frågan är om huvudet låg där just då eller på vinden?
Citera
2020-06-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Frågan är om huvudet låg där just då eller på vinden?
Likhunden kom in i bostaden den 28:e och man hittade huvudet den 28:e. Och hunden markerade något högt upp i luften - dock inte med skall om jag förstått det rätt. Eller missförstår jag dig?
Citera
2020-06-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Oj - det var en bra redogörelse och vilka sidor i FUP det kommer ifrån ... Tack!

Men jag vet att jag har läst i FUP när (klockslag) en redogörelse från dessa 2 kriminaltekniker som var först på plats: hur de jobbade och med vad och vilka tider. I FUP alltså ... Där framkom det också att de inte lämnade lägenheten förrän sent samma datum allstå den 19 nov och att låset byttes INNAN de gav sig av/avslutade sitt första pass där - alltså den 19 nov.

Slutsats: Lägenheten var visserligen låst mellan kl 10 fram till kl 13:20 med ursprungslåset, flera timmar. MEN sedan tekniker fanns på plats har ingen mer än poliser/tekniker varit i lägenheten och då har ingen annan kunnat komma in.

Återstår 3 timmar och 20 minuter den 19 nov. som någon okänd = NN skulle ha gjort ALLT det som nu T står åtalad för. Om man går på försvarets linje.

Iallafall skulle tiden räcka för att "bara" placera en väska,inget annat var väl aktuell för den tidpunkten om man tolkat försvaret..

Ja nu får vi vänta tills imorgon..
Citera
2020-06-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, om de befinner honom skyldig. Annars får han spankulera ut fri som fågeln.
Precis.
Citera
Medlem
Citat:
Rämsell menar att rätten ska bortse från Wilmas väninnor, som kallats av åklagaren, vittnesuppgifter. "De är förtvivlade över att deras väninna tagits ifrån dem, deras vittnesuppgifter är efterhandskonstruktioner".

Så man skall bortse från vittnesmål som är till nackdel för den misstänkte? Är hon galen?

Du har varit här från början, som jag, och kommer väl ihåg hur Wilmas familj, vänner mm. vilka det nu var, tyckte T var en riktig "guldgosse" "svärmorsdröm" fram tills sista dagen, dagarna typ?
Citera
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RossiFan46
Jag kanske är helt dum i huvet? Men dörren låstes den 19:e? Hur fan ska nån ha kommit in där efter det? När polisen dessutom bytte låset?

Ingen ... när de grep T låstes dörren och polisen hade nycklarna hos sig. Tekniker på plats kl 13:20 och ingen har sett brytmärken eller skador på dörren - men det ÄR ett glapp på 3 timmar och 20 minuter där någon okänd kan ha tagit sig in och gjort "vad som helst" - på suuuuuper kort tid och hur??? Mission Impossible.

Teknikerna på plats från kl 13:20 och när de går av sitt arbetsplats av brottsplatsundersökning har låset under kvällen bytts ut. Dessa nycklar till det låset är hela tiden i polisens ägo. Alla besök sedan 19 nov finns dokumenterade i FUP och redogörelser: vilka poliser har varit i lägenheten, vad har de gjort och vilka tider.
Citera
2020-06-16, 14:46
Medlem
Citat:
Jäklar, nu säger BR att avtrycken "gör gällande att han möjligen hanterat det här paketet". Säger hon inte emot sig själv nu, när hon spekulerat i att huvudet kommit in senare efter att T blev häktad?

Jo, hon säger emot sig själv. Men sådana här exempel är ganska vanliga.
I och med att hon öppnar dörren för att Tishko kan ha hanterat paketet (vilket objektivt sätt är möjligt eftersom hans fingeravtryck hittats på paketet), så hintar hon för rätten att bara för att man kommer fram till att det är styrkt att han hanterat paketet/huvudet, så behöver det INTE betyda att han varken dödat eller styckat Wilma - Eftersom det finns en rimlig förklaring till det, nämligen att han har kunnat hantera paketet, men ingenting mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in