Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Skillnad på att klara sig bättre än andra och att klara sig utan problem vet du.
De uppskattningar om BNP jag sett pekar på att Skandinavien, inklusive Sverige verkar klara sig väldigt väldigt lindrigt.
BNP mäter kortfattat omsättningen av varor och tjänster i ett land. Det innebär bl a en rundgång av pengar. Pengar som många nu fått genom bidrag.
Om du och jag handlar av varandra för pengar vi fått från staten - pengar som staten fått in genom att du och jag betalar skatt - blåser bara upp siffrorna utan att göra landet rikare.
Det blir ungefär som en trädgårdsdamm med fontän:
Fontänen får sitt vatten från dammen och sprutar tillbaka vattnet i dammen. Vattnet dunstar bort (pengarna försvinner ur landet med import) och ibland fylls det på med vatten när det regnar (pengar kommer in i landet med export).
I perioder av torka får man fylla på från kranen (staten delar ut bidrag och/eller sänker skatten). Vattnet i kranen får man antingen köpa eller låna av grannen, visst vatten har man samlat på sig när det har regnat mycket.
Finns inte så mycket vatten i kranen får fontänen gå på sparlåga och dammen täckas över för att förhindra ytterligare avdunstning.
Sverige är inte självförsörjande, utan är väldigt beroende av import, och för att finansiera importen måste vi exportera.