2020-06-16, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Politikerna som är så rädda om Sverigebilden, här kölhalas den totalt. Good luck att rädda den nu... 🙄 Man kan ju inte vara förvånad, klart att utomstående inte är lika hjärntvättade som en del i vår inhemska befolkning, utan kommer att se detta för vad det är. Epic fail.

Men utrikesministern kommer väl säga att de här också har "fel bild"...

Det är fler och fler som får reda på galenskapen som pågår här. Redan från början blev Sverige plötsligt känt i hela världen för att man anammade en avvikande strategi. Nu är Sverige ännu mer känd, men oftast i samband med att man pekar på Sverige som väldigt dåligt exempel. Det har gått flera månader sen nån pratade gott om Sverige och hantering av pandemin. Det är bra. Inom 1-2 månader kommer hela världen få veta vilka hemska saker har hänt i detta land under covid-19. Det plus att snart så kommer Löfven och Tegnell att sparkas kommer göra saken ännu tydligare. Kommer inte hjälpa ett skit hur mycket Linde försöker ljuga med ambassadörerna. Nu är kejsaren naken. Hoppas att alla inblandade hamnar i fängelse.
Citera
2020-06-16, 13:01
Medlem
anonymous-users avatar
Jag trodde på Sveriges strategi från start. Trodde på att detta är för svårt att stoppa men att vi skulle skydda våra äldre och samtadigt plana ut kurvan så att vården hinner med. Förvisso ser det ut som att de restriktioner som faktiskt införts har planat ut kurvasn, men min tro på strategin har fått sig en törn när det visade sig hur dåligt skyddade våra äldre var/blev.

Har ändå svårt att hitta alternativ till Sveriges strategi.

Man hör hela tiden att ingen vet om eller hur länge man blir immun. Trots detta har mig veterligen ingen haft Covid19 två gånger än så länge. Detta bör ju tyda på man blir iaf temporärt immun.

Man hör även att Sverige misslyckats och att Nya Zeland, Taiwan, Kroatien mfl har lyckats, men när världen ser ut som den gör, ett globalt samhälle där många länder har en fri smittspridning, hur ska man kunna hindra smittan från att komma tillbaks? Små kluster av smittade har ju börjat dyka upp i många av de länder som folk anser ha lyckats. Visst kan man slå ner detta igen med nya lockdowns och med hjälp av smittspårning, men hur länge ska man hålla på med detta? Smittan härjar ju fritt i stora delar av världen. Vad kommer det att kosta dessa samhällen i form av utbildning, jobb, psykisk hälsa?

Vaccin eller flockimmunitet verkar fortfarande vara den enda vägen att gå om man inte vill stänga ner sitt land mot stora delar av resten av världen för en lång tid framåt. Det kommer alltid att finnas länder där man inte har möjlighet att slå ner smittan.

Om jag förstått det rätt finns det inte vaccin för något av de 6 andra coronavirusen som drabbar människor. Har man inte försökt få fram dem, eller har man inte lyckats? Det förefaller konstigt om man inte försökt ta fram mot de 4 som orsakar vanlig förkylning, där måste det ju finnas massor av pengar att hämta. Hur många företag hade inte velat skydda sin personal mot förkylning t.ex? Varför är detta coronavirus lättare att göra ett vaccin mot?
Citera
2020-06-16, 13:02
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Hos mig är det så att antikropparna kanske inte gör mig imun men de kommer att hindra eventuell nyexponering för viruset att få fäste.
Du menar att du är immun mao.
Citera
2020-06-16, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Tror du alla som skriver här sitter inlåsta hemma ? Dekis? Vänta 2 veckor efter midsommar så får vi se.

Så sa jag själv efter påsken, sen sa jag samma efter valborg osv osv. Nu vet jag inte vad jag skall tro längre.
Verkar fan inte balla ur, hur illa folk än beter sig..
Citera
2020-06-16, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan han ju göra, då går jag inte ut mer. Varför skulle jag bli nöjd av det? Man får inte alltid som man vill.
Du har ju inte givit ditt godkännande till att inte få någon rekommendation om huruvida du ska använda munskydd eller inte.

Då borde ju ett munskyddsförbud duga.
Citera
2020-06-16, 13:07
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Skillnad på att klara sig bättre än andra och att klara sig utan problem vet du.

De uppskattningar om BNP jag sett pekar på att Skandinavien, inklusive Sverige verkar klara sig väldigt väldigt lindrigt.
BNP mäter kortfattat omsättningen av varor och tjänster i ett land. Det innebär bl a en rundgång av pengar. Pengar som många nu fått genom bidrag.

Om du och jag handlar av varandra för pengar vi fått från staten - pengar som staten fått in genom att du och jag betalar skatt - blåser bara upp siffrorna utan att göra landet rikare.

Det blir ungefär som en trädgårdsdamm med fontän:
Fontänen får sitt vatten från dammen och sprutar tillbaka vattnet i dammen. Vattnet dunstar bort (pengarna försvinner ur landet med import) och ibland fylls det på med vatten när det regnar (pengar kommer in i landet med export).
I perioder av torka får man fylla på från kranen (staten delar ut bidrag och/eller sänker skatten). Vattnet i kranen får man antingen köpa eller låna av grannen, visst vatten har man samlat på sig när det har regnat mycket.
Finns inte så mycket vatten i kranen får fontänen gå på sparlåga och dammen täckas över för att förhindra ytterligare avdunstning.

Sverige är inte självförsörjande, utan är väldigt beroende av import, och för att finansiera importen måste vi exportera.
Citera
Medlem
Citat:
Det sved verkligen att se den! Han fick ett par detaljer fel som inte är så lätta att veta om man inte läser vår nationella press, men i stora drag hade han ju rätt om strategin, osv.

Nästintill dödshjälp, känner jag, om man inte ger enkel vård som syrgas...

Alla samhällen måste tänka efter, om man vill ha en sån här strategi, i ett civiliserat samhälle...

Osv.

Ouch. 10.000 views på bara ett par timmar. Han brukar få väldigt mkt tittare på sina videos. Pinsamt för oss...! 😳

Hela hans ingångspunkt har alltid varit att det enda som fungerar är testa,spåra och isolera. Så har det alltid varit.
Känns lite väl magstarkt att mena på att svenska myndigheter pysslat med aktiv dödshjälp i vår.
Men hans videos riktar ju in sig på en viss typ av personer som gillar denna typ av analyser. D.vs folk med redan bestämda åsikter kring hur man ska hantera viruset. Precis på samma sätt som det finns folk enbart tittar på videos som följer det andra hållet, att man inte ska stänga ner och låta viruset puttra på.
Men det är bra att lyfts att vi misskött äldreomsorgen även internationellt.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Du menar att du är immun mao.

Nej, inte imun. Jag kan bli sjuk men kommer inte att dö. Blir mer som en förkylning, antar jag. Sen är det ju lite ovisst om mina antikroppar varar ett par månader eller resten av livet.
Citera
2020-06-16, 13:09
Medlem
Citat:
Det blir alltmer uppenbart att den svenska hanteringen av coronapandemin är ett stort misslyckande. Riksdagen borde därför rösta om en misstroendeförklaring mot statsminister Stefan Löfven.

Vettig insändare i DN som vill se misstroende mot Löfvén och Hallengren och att Tegnell ställer sin plats till förfogande. Kanske vanligt folk verkligen börjat vakna upp...

https://www.dn.se/insandare/vack-misstroende-mot-statsministern/

En tjänsteman som kommer att sommarprata i radio, är gäst hos Skavlan och i många andra tv-soffor, en vars ansikte pryder tygväskor och kläder,förekommer som tatuering hos folk – Anders Tegnell är GUD.
Citera
2020-06-16, 13:11
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Det är fler och fler som får reda på galenskapen som pågår här. Redan från början blev Sverige plötsligt känt i hela världen för att man anammade en avvikande strategi. Nu är Sverige ännu mer känd, men oftast i samband med att man pekar på Sverige som väldigt dåligt exempel. Det har gått flera månader sen nån pratade gott om Sverige och hantering av pandemin. Det är bra. Inom 1-2 månader kommer hela världen få veta vilka hemska saker har hänt i detta land under covid-19. Det plus att snart så kommer Löfven och Tegnell att sparkas kommer göra saken ännu tydligare. Kommer inte hjälpa ett skit hur mycket Linde försöker ljuga med ambassadörerna. Nu är kejsaren naken. Hoppas att alla inblandade hamnar i fängelse.

Ja, man kan ju alltid hoppas att detta är slutet för socialdemocraterna.
Citera
2020-06-16, 13:11
Bannlyst
Men för helvete nu blir det överbelastat när man ska boka tid för provtagning. Så jävla less på det här pisslandet.
Citera
2020-06-16, 13:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tyvärr kommer nog fler redan sjuka dö av att använda såna masker längre perioder än av C19. Eftersom det för folk i riskgrupper ofta redan är tufft att andas så blir det inte bättre av att maskernas filter gör det ännu svårare att andas vilket anstränger hjärta och lungor m.m.
Men de i riskgrupperna skyddas ju från smitta om ANDRA bär munskydd! Har du inte begripit att munskydd hindrar smittade från att sprida smittan vidare? Inte från att smittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in