2020-06-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Diskusjonen her inne preges ofte av svært fantasifulle teorier, fremfor å legge det mest sannsynlige til grunn.

Men, hvis man skulle dra av folie, går det raskt. Hadde vært i Sverige for lenge siden på det tidspunktet damen så opptrinnet i Ås.

Hvem ville finne på å bli lenger i nærheten av åstedet for en omfattende og langvarig omlakkering av fluktbilen? Med all jobb som minimum må gjøres tar det mer enn noen timer.

Helt sprøtt.

Raskeste vei ut av Norge og til Baltikum/Polen går neppe gjennom Ås sentrum...

Forståelse for at politiet la dette vekk. I tillegg er de nå sikre på at dette er drapssak, og mye tyder på at de har rett i det.

Unngå en del elektroniske passeringer?
Unngå kameraer de kjenner til?
Går det andre veier ut fra Norge som er interessant her for eksempel gjennom skogen og ut ved Østervallskog? Veldig sjeldent kontroller der og kjent som en smuglerrute
Citera
2020-06-16, 10:26
Medlem
Har vært borte siden onsdag. Vil bare svare på noen ting som kom opp rundt krypto, de som ikke er interessert i krypto eller svar på innlegg fra noen dager før kan hoppe over

Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
var det ikke snakk om bitcoin først? om løsepengene skulle betales i bitcoin følte politiet seg rimelig sikre på at de skulle klare å spore disse?
Satser ikke på det. 100 mil nok er ca 1000 btc. Man vil nok bruke en såkallt "tumbler" for å redusere sporbarhet av disse 1000 btc, https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler Så man avveie risiko mot vanskelighet å få takk i så mye xmr vs btc. 1000 btc skaffer man seg vel i noen dager om man vil.

Citat:
Ursprungligen postat av PinkPanter2020
I tillegg er det en utgående transaksjon på 0,036 BTC for gjenbruk av penger til neste "GM" konto da den første GM konto ble "deaktivert (...) Det finnes også flere dobbeltbetalinger hvor det sendes 0.0007 flere ganger på rad samme sekund evt innenfor kort tid. Kanskje du har noen teorier rundt dette? (...) En annen detalj er at det sendes både 0.0007 BTC, 0.0007001 BTC og 0.000706 BTC om det har noe å si. Altså ikke alle transaksjonene er 0.0007 nøyaktig.
Adresser blir aldri deactivert, de eksisterer i all evighet. Jeg mente at det virket litt for tilfeldig at bruk av 1DAgY* adresse stoppet opp i samme periode at RU ble kallt inn som vitne. Liksom 'andre' tatt over. Men det er umulig å vite sannheten. Blocktider er de samme, men tidspunkt en transaksjon ble sendt til btc netverket kan være svært forskjellig. Særlig for bitcoin kan det gå lang tid mellom når en sender inn en transaksjon og når den blir bekreftet. Hvis du legger inn null som minersfee så kommer den aldri gjennom. Jeg tror 0.000706 vs 0.0007 er en avrunding i forhold til miners fee. Så at flere transaksjoner har samme blocktid utelukker ikke at det er en time mellom de transaskjoner ble sendt inn, f.e.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nå har vi nettopp fått avslørt at det er mulig å sende korte meldinger inkludert i bitcoin-transaksjoner. Eks "cee face ae" som ble sendt sammen med 0,000706 bitcoins 14. desember 2018 til DenAntatteMotpart. Men, ingen respons. Så vi har en "kidnapping" med kidnappere som ikke er interessert i penger og heller ikke interessert i å få i stand forhandlinger med familien. Og familien til gisselet er så vrange at de ikke engang vil forsøke å få i stand kommunikasjon via bitcoins. De vil bare være tause overfor kidnapperne.(...) Og ja, det var unødvendig å gå over til kryptert e-post.
Familiens strategie har hele tid vært å få "kidnappere" over til noe annet enn btc og det skjedde da i begynnelsen av 2019. Så det du skrever og nok ikke helt sant. Og hva mener du med ingen respons, hvilken respons hadde du forventet. Du kan gjette at politiet hadde sikkert noen personer under oppsynn, og å reagere med en gang ville være en givaway. Så logisk ingen reagerte med en gang. Det å sende korte meldinger via btc la aldri i kortene, det er ikke gitt at mottakeren noen gang fikk disse meldinger med seg, enda mindre hadde en mulighet å svare på samme måte, det kreves spesiell verktøy å sende. Man må også huske at hele verden kan følge med, og følger med. Så hvis det dukker opp flere meldinger i pseudo-ascii eller hex/ascii er det liksom en åpen bok. En no-no altså. Dette med disse metadata meldinger som kommunikasjon er bare helt tull. Det er lov å sette seg inn i materien og fakta før man gjør seg opp en mening ...

Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Dialogen var i Bitcoin og med de 6 kodene i trusselbrevet. Men det som er interessant som Kornblost sier er at det tydelgvis er mulig å sende meldinger sammen med hver transaksjon. I så fall er det unødvendig å gå over på en annen plattform. Det er i så fall veldig viktig, fordi det gjør det vanskeligere å forstå hvorfor familien skulle vente med å kommunisere. Man må jo anta at de visste om den muligheten.
Se kommentar ovenfor. Det er altså ikke sant i det hele tatt. Bare glem det. Ikke rart at tråden går i sirkler forøvrig.

Citat:
Takk for god forklaring. Det kan virke som kidnapperne først har tenkt å innkassere i bitcoing da de begynte planleggingeen. De tenkte vel å bruke idtentiteten til han sørlendingen. Så har de i løpet av de 6 mnd kommet frem til at Monero er tryggere. Men samtidig har de allerede etablert det kode-systemet i bitcoin så de kjører på det.
Nei, det stemmer ikke, og ville ikke være logisk i det hele tatt være det ikke for en ting du ikke nevner, og med ditt kunnskap tydeligvis ikke skjønner. Nemlig: hvordan kan TH finne ut om GM har sendt en kodete melding? Finn svaret på det og du skjønner ditt innlegg henger ikke på greip i det hele tatt.
Citera
2020-06-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlaDunk
Går det andre veier ut fra Norge som er interessant her for eksempel gjennom skogen og ut ved Østervallskog? Veldig sjeldent kontroller der og kjent som en smuglerrute

Det høre unødvendig kronglete ut å ta veien gjennom Ås sentrum, i alle fall hvis man ikke ønsker å bli sett eller fanges opp av kameraer. Man krysser enklere og raskere grensen til Sverige lenger nord, hvis man kommer fra Lørenskog
Citera
2020-06-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er merkelig hvor lang tid det tar før partene responderer på meldingene.
Antatt motpart bruker altså over 1 uke på å svare på politiets første melding. Veldig rart når motpartens melding er: Dårlig tid, fort (!) Neste melding bruker antatt motpart over 2 uker på å besvare.
Likevel er budskapet: Dårlig tid, fort (!) Hvorfor sitte å vente i flere uker med å svare når det er Dårlig tid, fort. Hva forhindret antatt motpart fra å svare med en gang...?
Som svart tidligere, hva tror du ville skje hvis politiet hadde deg under oppsikt og du svarte med en gang?.. bang, game over. Man prøver altså å vente. Kat og mus.

Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Veldig bra forslag, da er det bare å finne "test" kontoen da.
Ja gjør det, du er flink

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg husker ikke så nøyaktig, enten i juni eller juli 2018 - skal se om jeg finner det ut Jeg ser at det har blitt skrevet tidligere at det var monerokontoen som ble opprettet i slutten av juli 2018. Jeg fant ingen kilde, så jeg er usikker på om det er riktig, for jeg vet ikke om politiet spesifiserte om det var monero- eller bitcoinkonto.

10.7.2018 ble Huobi.com med falsk epostadresse brukt til å sende btc til 1DAgY* adresse.
Hvordan politiet har klart å koble overføring fra Huobi til en epostadresse registrert på noen på Sørlandet lurer jeg mye på. Media kunne også nevne kuCoin.com den 7.7.2018 men der har jeg ikke svar på.

Det er ikke utenkelig at det ble opprettet to kontoer, en via Huobi, og en via kuCoin, men til slutt ble det brukt bare en av de (førstnevnte). Litt på lik linje som GM nevnte å bruke to XMR OTC børser i trusselbrevet.
Citera
2020-06-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlaDunk

Det var det jeg tenkte også. De ville ta en av de mindre grenseovergangene. Nå vet vi jo ikke med sikkerhet når den sølvgrå bilen var observert heller da, så det kan være snakk om bare et par timer etter kidnappingen. Kanskje kidnapperne hadde skaffet seg et midlertidig oppholdssted i nærheten av Ås, og at det var der de fikset folien på bilen (og byttet skilter)? Synes ikke det høres helt usannsynlig ut. De ville i alle fall ikke ha kjørt med den samme sølvgrå fargen og skiltene som de brukte ved Sloraveien.
Citera
2020-06-16, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Har vært borte siden onsdag. Vil bare svare på noen ting som kom opp rundt krypto, de som ikke er interessert i krypto eller svar på innlegg fra noen dager før kan hoppe over

Satser ikke på det. 100 mil nok er ca 1000 btc. Man vil nok bruke en såkallt "tumbler" for å redusere sporbarhet av disse 1000 btc, https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency_tumbler Så man avveie risiko mot vanskelighet å få takk i så mye xmr vs btc. 1000 btc skaffer man seg vel i noen dager om man vil.

Adresser blir aldri deactivert, de eksisterer i all evighet. Jeg mente at det virket litt for tilfeldig at bruk av 1DAgY* adresse stoppet opp i samme periode at RU ble kallt inn som vitne. Liksom 'andre' tatt over. Men det er umulig å vite sannheten. Blocktider er de samme, men tidspunkt en transaksjon ble sendt til btc netverket kan være svært forskjellig. Særlig for bitcoin kan det gå lang tid mellom når en sender inn en transaksjon og når den blir bekreftet. Hvis du legger inn null som minersfee så kommer den aldri gjennom. Jeg tror 0.000706 vs 0.0007 er en avrunding i forhold til miners fee. Så at flere transaksjoner har samme blocktid utelukker ikke at det er en time mellom de transaskjoner ble sendt inn, f.e.

Familiens strategie har hele tid vært å få "kidnappere" over til noe annet enn btc og det skjedde da i begynnelsen av 2019. Så det du skrever og nok ikke helt sant. Og hva mener du med ingen respons, hvilken respons hadde du forventet. Du kan gjette at politiet hadde sikkert noen personer under oppsynn, og å reagere med en gang ville være en givaway. Så logisk ingen reagerte med en gang. Det å sende korte meldinger via btc la aldri i kortene, det er ikke gitt at mottakeren noen gang fikk disse meldinger med seg, enda mindre hadde en mulighet å svare på samme måte, det kreves spesiell verktøy å sende. Man må også huske at hele verden kan følge med, og følger med. Så hvis det dukker opp flere meldinger i pseudo-ascii eller hex/ascii er det liksom en åpen bok. En no-no altså. Dette med disse metadata meldinger som kommunikasjon er bare helt tull. Det er lov å sette seg inn i materien og fakta før man gjør seg opp en mening ...

Se kommentar ovenfor. Det er altså ikke sant i det hele tatt. Bare glem det. Ikke rart at tråden går i sirkler forøvrig.

Nei, det stemmer ikke, og ville ikke være logisk i det hele tatt være det ikke for en ting du ikke nevner, og med ditt kunnskap tydeligvis ikke skjønner. Nemlig: hvordan kan TH finne ut om GM har sendt en kodete melding? Finn svaret på det og du skjønner ditt innlegg henger ikke på greip i det hele tatt.

Takk, jeg er enig med deg. Jeg syntes selv det hørtes rart ut, og jeg ville i så fall ha satt store spørsmålstegn rundt THs forhandlingsvilje. Men da stemmer det igjen.
Citera
2020-06-16, 10:52
Medlem
Citat:
Det var det jeg tenkte også. De ville ta en av de mindre grenseovergangene. Nå vet vi jo ikke med sikkerhet når den sølvgrå bilen var observert heller da, så det kan være snakk om bare et par timer etter kidnappingen. Kanskje kidnapperne hadde skaffet seg et midlertidig oppholdssted i nærheten av Ås, og at det var der de fikset folien på bilen (og byttet skilter)? Synes ikke det høres helt usannsynlig ut. De ville i alle fall ikke ha kjørt med den samme sølvgrå fargen og skiltene som de brukte ved Sloraveien.

Og da måtte de via Ås sentrum, med den kidnappede godt synlig for masse mennesker der?

Sjekk heller et kart, så ser du hvor dumt dette er.

Virker som noen brukere er her på oppdrag fra TH
Citera
2020-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Det høre unødvendig kronglete ut å ta veien gjennom Ås sentrum, i alle fall hvis man ikke ønsker å bli sett eller fanges opp av kameraer. Man krysser enklere og raskere grensen til Sverige lenger nord, hvis man kommer fra Lørenskog

Ja. Men ikke glem at de først måtte fikse bilen (jeg antar at de gjorde det), og da var det vel tryggest å ikke gjøre det akkurat i Lørensog. I tillegg kan det hende at de hadde bestemt seg for å bruke en mindre grensepassering. Hvem vet? Kanskje de oppholdt seg et par dager i skogen i Sverige før de kjørte videre, for å unngå den mest intense overvåkningen rett etter kidnappingen?
Citera
2020-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinkPanter2020
Hei,

Neida har ikke fjernet dem. De som ikke er i bold er Politiet/TH. Her har du lista over kun Politiet og TH:

02.11.2018 - 18.32:19 - 3QZPR -- 0.0300000 - 126sD - Politiet
13.11.2018 - 11:31:20 - 3KKAR -- 0.0040000 - 126sD - Politiet
10.12.2018 - 14:16:24 - 1J1nb -- 0.0007060 - 126sD - 000000dec0de000000 - Politiet
10.12.2018 - 15:00:27 - 1J1nb -- 0.0007060 - 126sD - decode hex in monero to ascii - Politiet
14.12.2018 - 09:59:49 - 1PLS7 -- 0.0007060 - 126sD - 0000cee0000face0000ae00000 - Politiet
29.05.2020 - 19:43:16 - 3EnHq -- 0.0010000 - 126sD - TH

Legg merke til beløpet 10.12 og 14.12. Dette er en melding som betyr: " Dårlig tid, fort eller hun er død" og sendes av Politiet til GM(!) Kom gjerne med deres teorier på hvorfor de sender dette beløpet.

Jeg tror at de to overføringer 30.11 er også fra politiet, begrunnelsen er at alle adresser kan tilknyttes kryptobørs Binance.com og vi vet at det var politiet som står bak de første mld 02.11 og 13.11, gjennom Binance.com. GM brukte Huobi og kuCoin.

Jeg tror politiet i "all hemmelighet" klekket ut en strategi for å få GM til å reagere i og med å sende samme beløp tilsvarende 0.0007 btc ikke bare 10.12 og 14.12 men også 30.11, noe som ikke fungerte altså. Grunner er også et det ligger lite logikk i de to overføringer den 30.11 via Binance hadde det vært en GM. Først trodde jeg det hadde sammenheng med at RU som i søkelyset men nå går jeg bort fra det.
Citera
2020-06-16, 10:58
Medlem
Citat:
Og da måtte de via Ås sentrum, med den kidnappede godt synlig for masse mennesker der?

Sjekk heller et kart, så ser du hvor dumt dette er.

Virker som noen brukere er her på oppdrag fra TH

Jeg er enig i at det høres veldig dumt ut, og en unødvendig risk. PÅ den annen side, synes jeg vitnet hørtes veldig troverdig ut. Og det gjorde Asbjørn Hansen og de andre også. Det er jo tydelig at hun Irene snakker sant. Så da må vi bare slå fast at kidnapperne tabbet seg ut her. De hadde vel ikke ventet å måtte stoppe på den måten. Eller som noen skrev før, de hadde kanskje sotete vinduer, men undervurderte effekten av lyset. Noe i den duren.

Nei - ikke i oppdrag for Tom Hagen. Husk, selv om det er kidnappere, er det jo ikke sikkert at de ikke var betalt av TH. Det bare viser at hun ikke ble drept i huset.
Citera
2020-06-16, 11:03
Medlem
Citat:
Jeg er enig i at det høres veldig dumt ut, og en unødvendig risk. PÅ den annen side, synes jeg vitnet hørtes veldig troverdig ut. Og det gjorde Asbjørn Hansen og de andre også. Det er jo tydelig at hun Irene snakker sant. Så da må vi bare slå fast at kidnapperne tabbet seg ut her. De hadde vel ikke ventet å måtte stoppe på den måten. Eller som noen skrev før, de hadde kanskje sotete vinduer, men undervurderte effekten av lyset. Noe i den duren.

Nei - ikke i oppdrag for Tom Hagen. Husk, selv om det er kidnappere, er det jo ikke sikkert at de ikke var betalt av TH. Det bare viser at hun ikke ble drept i huset.

Hansen oppfattet vitnet som en troverdig person, men mente også at hennes opplevelse ikke trengte å ha noe med saken å gjøre.
Citera
2020-06-16, 11:03
Medlem
Citat:

De første bilen politiet ville undersøkt nærmere i denne tidsperioden var de som raskest kom seg ut av Norge. Det ville vært smart og brukt ekstra tid i Norge, og vært steder ulogisk ifm Lørenskog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in