2020-06-16, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Får lite grann en känsla av att Kim Yo-Jong försöker spela till ett gammalt garde som väl egentligen borde vara på utdöende. Den här veckan innebär ju ett gigantiskt kliv tillbaka till 50-talets retorik och agerande. Så här illa var det väl fram till Askim Dae-jungs solskenspolitik?

Utan minsta tvekan, delar jag Din uppfattning att det vi nu upplever, är ett enormt steg tillbaka, om möjligt, skulle jag vilja betrakta klivet som ett snäpp värre.

Jag är tvehågsen till om Yo-Jong spelar för ”Di gamle”, ser inte direkt vad skälet skulle vara. Men en sak är dock helt klar, vad man nu än har beslutat sig för, så har man har gjort det till 100% och kommer att fullfölja.

Jag är seriöst oroad.

Efter att så gott som hela dagen och kvällen idag, samtalat med flera tidigare kollegor och nu aktiva källor inom både militära och andra säkerhetstjänster, så är den samlade uppfattningen den, Nordkorea har fattat ett mycket noga avvägt beslut som man inte lämnar något som helst utrymme för kompromisser eller förhandlingsöppningar/vilja i.

Man har utan tvekan även kalkylerat det risktagande som detta beslut innebär.

När man som analytiker gör det sedvanliga läsandet ”mellan raderna”, vilket alltid är oerhört viktigt när det gäller Nordkorea, och officiella uttalanden från KCNA mfl propagandaorgan i Nordkorea, så är skillnaden oroväckande markant den senaste tiden (månaderna) vad gäller kompromisslösheten och den oåterkalleliga hållningen att totalt bryta med Syd, och utnämna det samfällda Syd inklusive Moon, för fienden som vi inte vill ha något mer att göra med eller känner någonsom helst samhörighet med.
Dessa ordval och signaler är allvarliga och måste tolkas som att Nordkorea nu söker en total konfrontation eller till och med ett krig.

Jag skall förtydliga och fortsätta förklara analysen i ett fortsättninginlägg om 1 till 2 timmar, då jag blir upptagen i flerpartssmtal om 10 min.

Återkommer!
Senast redigerad av LEMMOR 2020-06-16 kl. 00:23.
Citera
2020-06-16, 03:45
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Utan minsta tvekan, delar jag Din uppfattning att det vi nu upplever, är ett enormt steg tillbaka, om möjligt, skulle jag vilja betrakta klivet som ett snäpp värre.

Jag är tvehågsen till om Yo-Jong spelar för ”Di gamle”, ser inte direkt vad skälet skulle vara. Men en sak är dock helt klar, vad man nu än har beslutat sig för, så har man har gjort det till 100% och kommer att fullfölja.

Jag är seriöst oroad.

Jag skall förtydliga och fortsätta förklara analysen i ett fortsättninginlägg om 1 till 2 timmar, då jag blir upptagen i flerpartssmtal om 10 min.

Återkommer!

KJU rensade inledningsvis ut en del gamla generaler, men många lyckades hänga sig kvar. Jag grubblade över huruvida dessa kan ha känt sig hotade. Genom att vända sig så häftigt mot SK försöker hon flytta fokus ”till något som de gillar”. Alltså att när SK internt i NK framställs som ett hot får militären (därmed de gamla generalerna) mer att säga till om och större inflytande. Den framväxande ”entreprenörklassen” — om uttrycket tillåts för tanterna på marknaderna — har säkert stärkt sin ställning de senaste åren. Jag har sett ett videoavsnitt där en gammal dam läser lusen av en soldat som kommer för att flytta hennes stånd. Det är förmodligen ett tonläge som aldrig tillåtits under KJIs tid på tronen. Att höga militärer blir oroliga när de får sådant förevisat sig är nog inget att förvånas över.

Ser fram emot återkommandet och uppdaterad information.
Citera
2020-06-16, 08:05
Medlem
Citat:
KJU rensade inledningsvis ut en del gamla generaler, men många lyckades hänga sig kvar. Jag grubblade över huruvida dessa kan ha känt sig hotade. Genom att vända sig så häftigt mot SK försöker hon flytta fokus ”till något som de gillar”. Alltså att när SK internt i NK framställs som ett hot får militären (därmed de gamla generalerna) mer att säga till om och större inflytande. Den framväxande ”entreprenörklassen” — om uttrycket tillåts för tanterna på marknaderna — har säkert stärkt sin ställning de senaste åren. Jag har sett ett videoavsnitt där en gammal dam läser lusen av en soldat som kommer för att flytta hennes stånd. Det är förmodligen ett tonläge som aldrig tillåtits under KJIs tid på tronen. Att höga militärer blir oroliga när de får sådant förevisat sig är nog inget att förvånas över.

Ser fram emot återkommandet och uppdaterad information.

forts. av tidigare inlägg

Oavsett, vilket det egentliga uppsåtet bakom det nuvarande agerandet av Nordkorea är, så är det mest slående att man så flagrant uppvisar en självsäkerhet och beslutsamhet, i aggressiviteten och det är lika orov ur Sydkoreas perspektiv som det är fullt av risker ur Nordkoreas.

Bakom ett sådant riskfyllt beteende ligger lång tid av planering och riskanalys, det är inte en impulsiv oöverlagd reaktion på ”ballonger sända över gränsen av mänskligt avskum, bördiga i Nordkorea”.

Nej, det ligger lång och noggrann planering bakom detta agerande, ballongincidenterna kan dock vara den utlösande och mycket lämpliga orsaken, till att just nu initiera en kris som mycket snabbt, efter misstolkningar, kan övergå i ett krig, då ingen DIPLOMATI existerar idag.

Om Nordkoreas uppsåt endast är att testa alliansen mellan US/SK och framtvinga en reaktion från Trump så måste man ändock ha kalkylerat med att undfallenheten från både Moon och Trump kan ta ett abrupt slut. Vid ett eskalerande från båda sidor som leder till att Moon inte ryggar tillbaka, utan bemöter Nordkoreas militär, tex efter att Nordkorea nu intar och befäster Kaesongkomplexet och hela DMZ med styrkor, så kan ett krigsutbrott vara ett faktum.

Skulle ett krigsutbrott eller minsta antydan till ett sådant bli reellt, exempelvis om Moon deklarerar att man inte kommer att backa, så kommer INTE Nordkorea att spela ett rent spel. Vad menar jag med ”rent spel”, jo, Nordkorea kommer med största sannolikhet INTE att vilja ha ett konventionellt krig, därtill är Sydkoreas militära kapacitet alldeles för överlägsen den Nordkoreanska, både tekniskt och logistiskt. Nordkorea kommer då att gå ”all-in” dvs använda kärnvapen i en omfattning som ödelägger Seuol och större delen av Sydkorea på ett par timmar.
Nordkorea kan lyckas med detta då man är medveten om, (efter alla missiltester) att bristerna i missilförsvaret visat sig vara uppenbara. Dessutom är man medveten om att Japan inte har implementerat sitt AEGIS system ännu och förmodligen lagt ner det pga av för höga kostnader.

Jag kan meddela, att det de facto finns aktiva säkerhetsanalytiker inom olika underrättelsetjänster (inte bara US eller SK) som just i detta nu, inte håller för osannolikt, att vi nu bevittnar nedräkningen av en kärnvapenattack från Nordkorea. Denna attack skulle i så fall primärt ödelägga Seoul i en chockattack och tvinga Sydkorea att kapitulera och framtvinga en återförening och bryta alliansen med USA. Detta må uppfattas som fiction eller rena galenskaper, men icke desto mindre är scenariot en realitet i vissa rum där det nu utspelas krigsspel av professionella analytiker.

Jag återkommer, det finns många andra analyser av både Nordkoreas egentliga uppsåt och vad som kan ske i den nära framtiden.

forts. följer
——————

Jag delar definivt uppfattningen att en betydande förändring skett inom entrprenörsklassen i Nord samt det faktum att det är kvinnorna som egentligen får Nordkorea att fungera och snurra i vardagen, trots att Nordkorea är ett fullblods patriarkat. Detta innebär självklart att det gamla gardet, mest bestående av stofiler, som tyvärr måste vördas, i respektfullhetens namn.

Men, männen är medvetna om detta faktum, och känner sig själklart hotade, både inom militären och på marknaderna, där dom helt klart visar kvinnorna respekt, om än mycket motvilligt.
Citera
2020-06-16, 08:30
Medlem
Intensiteten vad gäller övervakningen av Nordkorea är nu extremt hög.

Koordineringen och utnyttjandet av all kapacitet US/SK har, till sjöss - på land och i luften är nu maximal.
Citera
2020-06-16, 08:42
Medlem
Kumabjorns avatar
De kalkylerar förmodligen med att Trump är för handlingsförlamad och att häftiga reaktioner i USA kan utlösa närmast ett inbördeskrig mellan Trumpister och militären.
Citera
2020-06-16, 08:43
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Intensiteten vad gäller övervakningen av Nordkorea är nu extremt hög.

Koordineringen och utnyttjandet av all kapacitet US/SK har, till sjöss - på land och i luften är nu maximal.

Fick höra att även Japan satt in stora resurser.
Citera
2020-06-16, 09:03
Medlem
Citat:
De kalkylerar förmodligen med att Trump är för handlingsförlamad och att häftiga reaktioner i USA kan utlösa närmast ett inbördeskrig mellan Trumpister och militären.

Det är dom väl medvetna om.
Trump är för länge sedan överförd från transferlistan till lådan för ”persona non grata”.

Lika väl medvetna är dom om att Moon är oförmögen och indolent.

Moons ständiga uppmaningar, att, snälla, Ni måste besinna Er, återgå till dialog och förhandlingar, är något som man hånskrattar åt för tillfället i Nordkorea.

Han uppfattas endast som svag i och med detta beteende.
Citera
2020-06-16, 09:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Nordkorea har sprängt sambandskontoret i Kaesong.
Citera
2020-06-16, 09:06
Medlem
Citat:
Nordkorea har sprängt sambandskontoret i Kaesong.

Ja, nu börjar allvaret....
Citera
2020-06-16, 09:26
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ja, nu börjar allvaret....

Skall vi gissa att Moon beklagar?
Citera
2020-06-16, 09:50
Medlem
Citat:
Skall vi gissa att Moon beklagar?

Det kommer han säkert att göra och meddela att det var ju väntat då Nordkorea förannonserat aktionen.
Citera
2020-06-16, 09:56
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Sydkorea har faktiskt inte upplevt till Panmunjom avtalet och upphört med sina propaganda ballonger.
Det är inte några mönniskorättsorganisationer som sysslar med det utan fattiga avhoppare betalas indirekt av USA
http://english.hani.co.kr/arti/english_edition/e_northkorea/949419.html?fbclid=IwAR3SEOsL5oOBRAyIBCW9dzKWV74WP u7053yI7Z8XUXGAXPeY7ctpfu-nLOI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in