2020-06-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RGcop
Några bra aktier att tipsa på nu?
Fastighetsbolag?

Jag köper Wallenstam men det är mest därför att den känns betydligt mindre riskfylld jämfört med någon aktie med mer potential upp eller ner (som Klövern). Har köpt vid ett par tillfällen nu och skall köpa mer nästa lön.
Citera
2020-06-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
OMXS30 agerar sådär härligt schizofrent som vi var ett par som talade om under helgen. Dvs en typisk dag där man inte bör göra någonting. Om man är utanför är man utanför, är man investerad ligger man investerad, är man neutral fortsätter man vara neutral osv.

Noterbart, som nämns tidigare, är att SPX (S&P500) stötte på support vid fib. 0.618 och SMA100 på dagliga:
https://i.imgur.com/MRLk82Y.png

Noterbart är att nuvarande korrektion (om det går upp snart, annars vändning av trend) ligger från högsta till lägsta på ca -9.36% (SPX).

Noterbara lokala korrektioner för SPX (S&P500) i nuvarande tjurtrend,

27 mars: -4.8%
1 april: -5%
20-21 april: -5.8%
30 apr-1 maj: -5.37%
11-14 maj: -6.6%
9-15 juni: -9.36% (?)

Också noterbart är att nästan alla av dessa (särskilt april och framåt) skapat lägre högstanivåer. För att nuvarande korrektion ska skapa en lägre lägsta krävs ett fall på ca -7.2% från nuvarande nivå (under 2765 för SPX).

Hur stor sannolikhet i procent tror du det är att vi är inne i en trendvändning?

Och hur många procent ger du att det är fortsatt upp efter någon/några dagars stiltje/nedgång?
Citera
2020-06-15, 16:20
Medlem
Vad säger ni om en risk investering på Norwegian?
Citera
2020-06-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RGcop
Några bra aktier att tipsa på nu?
Fastighetsbolag?

Själv gick jag in stort i Samhällsbyggnadsbo, uppgången efter corona kom ju av sig lite p.g.a. tjafset kring VDn. Lyssnade på honom i Nordnet-podden och blev imponerad. Även om det teoretiskt skulle komma nya brottsmisstankar mot VDn så har de väldigt kompetenta personer i bolaget, fastighetsbeståndet är hyresrätter + skattefinnansierade intäcker så mindre risky än t.ex. bolag som har lokaler för butik, restaurang osv.
Citera
2020-06-15, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massagulakort
Vad säger ni om en risk investering på Norwegian?

Skänk pengarna till mig istället. Du får mera glädje av det än att investera i det konkursboet.
Citera
2020-06-15, 17:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur stor sannolikhet i procent tror du det är att vi är inne i en trendvändning?

Och hur många procent ger du att det är fortsatt upp efter någon/några dagars stiltje/nedgång?

Det går inte direkt att svara på kortfattat. :)

Men... kort,
50/65% (dvs det är något luddigt)

Lång,

1. Runt 50% just nu
- EMA10+21 ser ut att få ett dödskors på dagliga (SPY), samtidigt är det normalt om/när marknaden börjar gå i sidled vilket är ett scenario vi kan komma att se framåt. Det signifikanta med detta är att det senaste dödskorset var 25 februari och det senaste guldkorset 13 april (SPY). Beror väldigt mycket på hur dessa guld- och dödskors inträffar, om det inträffar pga att marknaden går i sidled är det något annat än om det inträffar pga att marknaden går tydligare upp eller ned.

- SPY är under SMA200 på dagliga vilket inte är särskilt bra, samtidigt är det vanligt att SMA200 testas nedåt när kursen väl klivit över (en stängning över idag eller imorgon vore positivt), att det sedan skjuts något över 'målet' ... Det händer hela tiden.

- SPX ligger nedanför dess kanal (mätt från 2 april) på dagliga, det är negativt

Jag skulle inte sätta mig i BEAR med 10x hävstång eller högre för tillfället. Möjligtvis intradag och då med små summor, men det är ändå för mycket gambling just nu.

Vid dödskors av EMA10+21 samt nya lägre lägsta på dagliga blir situationen något annorlunda.

2. 65% (att det går upp, behövs mer data)
På det stora hela har bl a SPY skapat nya högre lägsta på dagliga. Det är ingen typisk signatur man ser när det är 'källaren' som är målet. Man ser inte heller att SMA50 börjar närma sig SMA200 på dagliga när det råder björntrend, däremot är det inte ovanligt att volatiliteten blir högre när det är uppenbart för de flesta att ett så signifikant guldkors som SMA50/200 på dagliga är i antågande. Om det inte går väldigt mycket ned kan guldkors för SMA50/200 inträffa den här veckan (dessutom nära prisdatan vilket gör det mer signifikant).

Skärmdump, SPX och signifikanta sämre perioder utmärkt:
https://i.imgur.com/4OCWsP6.png

Om du tittar på skärmdumpen ovan ser du att perioden 30 april-15 maj sticker ut särskilt för där skapades defakto nya lägre lägsta för vad som kan sägas vara två lokala kluster. Björnarna hade där världens chans att ta över kontrollen men så blev det ganska uppenbart inte.

I skrivande stund måste SPX ned ca -7.9% för att skapa en ny lägre lägsta. Dvs det krävs mer än det större ras vi såg i torsdags (-5.30%). Man kan tänka sig att många satt en stoploss vid 2906 för SPX då ett värde under detta skulle hamna under nivån som påbörjade nuvarande uppgång.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-15 kl. 17:08.
Citera
2020-06-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Väldigt tråkig dag idag. Ingenting som känns prisvärt och kurserna varierar några procent. Ingenting man bryr sig om.

Vi behöver lite kaos på marknaden nu så att kurserna går ned en 10-20% så kanske det finns något att köpa igen.
Telia ligger på nivåer i stil med de i värsta dippen i mars, om en månad när Q2 rapporten kommer lär den sticka ut från mängden av alla katastrofrapporter andra bolag kommer visa upp, förutom Getinge då som även dom lär visa upp en fantastisk rapport, denna handlas nu för ungefär vad dom låg innan corona fanns i vokabuläret.

I mitt tycke väldigt bakvänt att de två stora bolag som troligtvis förlorar minst/vinner mest på corona är de som haft sämst utveckling under hela krisen. Getinge dubblar sin orderingång men har ändå gått minus i år...

Att köpa in sig i två stora bolag som både långsiktigt och kortsiktigt ser väldigt bra ut känns som att skjuta i öppet mål, två av de som ens har utdelningar kvar.
Citera
2020-06-15, 17:15
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Telia ligger på nivåer i stil med de i värsta dippen i mars, om en månad när Q2 rapporten kommer lär den sticka ut från mängden av alla katastrofrapporter andra bolag kommer visa upp, förutom Getinge då som även dom lär visa upp en fantastisk rapport, denna handlas nu för ungefär vad dom låg innan corona fanns i vokabuläret.

I mitt tycke väldigt bakvänt att de två stora bolag som troligtvis förlorar minst/vinner mest på corona är de som haft sämst utveckling under hela krisen. Getinge dubblar sin orderingång men har ändå gått minus i år...

Att köpa in sig i två stora bolag som både långsiktigt och kortsiktigt ser väldigt bra ut känns som att skjuta i öppet mål, två av de som ens har utdelningar kvar.

Jag håller generellt med dig och är inne på samma spår. Det som oroar och bluffar mig är varför i helvete den går så dåligt? Varför köper inte folk den? Har alla slut på pengar efter uppumpade Tesla?
Citera
2020-06-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det går inte direkt att svara på kortfattat.

Men... kort,
50/65% (dvs det är något luddigt)

Lång,

1. Runt 50% just nu
- EMA10+21 ser ut att få ett dödskors på dagliga (SPY), samtidigt är det normalt om/när marknaden börjar gå i sidled vilket är ett scenario vi kan komma att se framåt. Det signifikanta med detta är att det senaste dödskorset var 25 februari och det senaste guldkorset 13 april (SPY). Beror väldigt mycket på hur dessa guld- och dödskors inträffar, om det inträffar pga att marknaden går i sidled är det något annat än om det inträffar pga att marknaden går tydligare upp eller ned.

- SPY är under SMA200 på dagliga vilket inte är särskilt bra, samtidigt är det vanligt att SMA200 testas nedåt när kursen väl klivit över (en stängning över idag eller imorgon vore positivt), att det sedan skjuts något över 'målet' ... Det händer hela tiden.

- SPX ligger nedanför dess kanal (mätt från 2 april) på dagliga, det är negativt

Jag skulle inte sätta mig i BEAR med 10x hävstång eller högre för tillfället. Möjligtvis intradag och då med små summor, men det är ändå för mycket gambling just nu.

Vid dödskors av EMA10+21 samt nya lägre lägsta på dagliga blir situationen något annorlunda.

2. 65% (att det går upp, behövs mer data)
På det stora hela har bl a SPY skapat nya högre lägsta på dagliga. Det är ingen typisk signatur man ser när det är 'källaren' som är målet. Man ser inte heller att SMA50 börjar närma sig SMA200 på dagliga när det råder björntrend, däremot är det inte ovanligt att volatiliteten blir högre när det är uppenbart för de flesta att ett så signifikant guldkors som SMA50/200 på dagliga är i antågande. Om det inte går väldigt mycket ned kan guldkors för SMA50/200 inträffa den här veckan (dessutom nära prisdatan vilket gör det mer signifikant).

Skärmdump, SPX och signifikanta sämre perioder utmärkt:
https://i.imgur.com/4OCWsP6.png

Om du tittar på skärmdumpen ovan ser du att perioden 30 april-15 maj sticker ut särskilt för där skapades defakto nya lägre lägsta för vad som kan sägas vara två lokala kluster. Björnarna hade där världens chans att ta över kontrollen men så blev det ganska uppenbart inte.

I skrivande stund måste SPX ned ca -7.9% för att skapa en ny lägre lägsta. Dvs det krävs mer än det större ras vi såg i torsdags (-5.30%). Man kan tänka sig att många satt en stoploss vid 2906 för SPX då ett värde under detta skulle hamna under nivån som påbörjade nuvarande uppgång.

Stort tack för din syn på läget och för allt du bidrar med i denna tråd. Mycket uppskattat att få ta del av.
Citera
2020-06-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi som varit med vet att inte ropa hej en viss dag eller en viss månad.

Den enda som kan ropa Hej är den som lämnar aktiemarknaden helt och hållet, på toppen.

Fredag kväll nådde jag åter ATH, och har nu sålt ut så jag har 25% aktier och 75% cash. Jag fortsätter att sälja av nästa vecka om det stiger 3-5%. Fortsätter det att stiga även efter det och OMXS når ATH så kommer jag sakta att börja köpa på mig Xact Bear. Och så börjar jag jakten på Dippen ännu en gång, senast var i augusti 2019.

Följde du din plan? Hann du köpa Xact Bear?

Ställer samma fråga till dig:

Citat:

Citera
2020-06-15, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag håller generellt med dig och är inne på samma spår. Det som oroar och bluffar mig är varför i helvete den går så dåligt? Varför köper inte folk den? Har alla slut på pengar efter uppumpade Tesla?

Tålamod. Kom i håg att en akties huvudsakliga värdeökning sker under en kraftigt begränsad tid. Förr eller senare blir det fokus även på den aktien och då är det bäst att vara med från start. Fram till dess finner jag tröst i gamle Jan Stenbecks grundtips: "Det räcker gott att bara göra tvärt emot alla andra för att bli rik på börsen". Och min egen enkla fråga som jag alltid ställer till mig själv: Skulle jag köpt aktien om jag inte ägt den? Det låter banalt men den frågan har räddat mig många gånger från att göra överilade försäljningar.

Jag ser ingen jätte risk i att behålla aktien i alla fall, den kan ju knappast rasa mycket mer än så här.
Citera
2020-06-15, 18:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Stort tack för din syn på läget och för allt du bidrar med i denna tråd. Mycket uppskattat att få ta del av.

Tack.

På tal om trender, EMA10+21 (lila medelvärden) håller på och skapar ett guldkors för 1h på SPX och SPX håller även på och försöker bryta in tillbaka till dess långa positiva kanal på dagliga (gröna långa linjen):
https://i.imgur.com/ZpfwHXl.png

Jag brukar inte ta medelvärdena på 1h särskilt seriöst dock, men när/om något händer är det där det händer först trots allt. I detta kluster (nuvarande nedgång) vore ett guldkors för EMA10+21 åtminstone att betrakta som en nyhet (då det inte inträffat i nuvarande nedgång som började i onsdags).

Det man vill se nu är först ett guldskors sedan att det faktiskt fortsätter hålla sig där några timmar.

Noterbart är att på 1h har vi positiva kryss för MACD (längst ned på skärmdump), RSI14 (EMA10+21) och för MFI14 (EMA10+21) (näst längst ned på skärmdump). På det korta perspektivet kan man i alla fall nu säga att det inte ser fördjävligt ut.
Senast redigerad av sinewave 2020-06-15 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in