2020-06-16, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
En variant man brukar få höra är att han är vid Grand för att skjuta Palme men ångrar sig, återvänder till Skandia genom bakdörren, samma väg som han gick ut. Packar ihop, stämplar ut och knallar ut på gatan. När LOP kommer spatserandes.
Jag kan tycka att de långa scenarierna får ta oförtjänt mycket stryk, givet alla fördelar det ger med möjlighet till förberedelser och att spana på Grand.

Skär man av SE totalt från någon som helst koll på Grand, och bara gör honom till en helt normal (well...) snubbe som sitter och skissar på försäkringsreklam till c:a 23.15 för att sen ta på sig ytterkläderna och checka ut – Jaha ja, då ska han alltså byta några ord i repan om skidsemestern, fortfarande helt inställd på hemfärd och korvmacka, för att sen ba: PALME gick förbi!! Nu jävlar din kroknästa röding ska du få smaka bly. *blam blam*

Det scenariot blir ju liksom bara Snurre Sprätt med BOIOIOIOIOIIIING-ljudeffekter.

Visst, det långa scenariot kräver en del pusslande. Men det genererar inga omöjligheter. Några osannolikheter absolut, men inom verklighetens ramar. Och sist men inte minst får man användning för Grandmannen. I det korta scenariot där han inte behövs, blir Grandmannen istället en perfekt SE-klon som liksom bara står där oanvänd, allt medan hans tvilling Snurre Sprätt 270 meter längre bort är ute och skjuter vilt på statsministrar efter att ha vägt för- och nackdelar i 4 sekunder. Booooiiiiing!
Citera
2020-06-16, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Ingen aning hur man tänkte på.
Om SE var ut vid 20 tiden också. Folk borde väl känna igen honom då han gick ut i media senare, kan tyckas. GM sade nå ord till OP innan han sköts. Om nu LP inte såg GM så borde väl hon reflektera SE röst vid rättegångarna mot CP eller genom media. Låter långsökt alltihop.

Urmärkande för Grandmannen är att han är... utmärkande. Han blir iakttagen under förhållandevis lång tid av ett flertal personer. Är denne man Engström kan han omöjligt vara omedveten om att han tilldragit sig detta intresse. Att då välja att möta Grandvittnenas blickar i morgontidningen innan helgen är slut är bara för absurt.
Citera
2020-06-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag kan tycka att de långa scenarierna får ta oförtjänt mycket stryk, givet alla fördelar det ger med möjlighet till förberedelser och att spana på Grand.

Skär man av SE totalt från någon som helst koll på Grand, och bara gör honom till en helt normal (well...) snubbe som sitter och skissar på försäkringsreklam till c:a 23.15 för att sen ta på sig ytterkläderna och checka ut – Jaha ja, då ska han alltså byta några ord i repan om skidsemestern, fortfarande helt inställd på hemfärd och korvmacka, för att sen ba: PALME gick förbi!! Nu jävlar din kroknästa röding ska du få smaka bly. *blam blam*

Det scenariot blir ju liksom bara Snurre Sprätt med BOIOIOIOIOIIIING-ljudeffekter.

Visst, det långa scenariot kräver en del pusslande. Men det genererar inga omöjligheter. Några osannolikheter absolut, men inom verklighetens ramar. Och sist men inte minst får man användning för Grandmannen. I det korta scenariot där han inte behövs, blir Grandmannen istället en perfekt SE-klon som liksom bara står där oanvänd, allt medan hans tvilling Snurre Sprätt 270 meter längre bort är ute och skjuter vilt på statsministrar efter att ha vägt för- och nackdelar i 4 sekunder. Booooiiiiing!

Nu är det ju inget som säger att du måste välja något av dessa scenarier över huvud taget. Om ett av dem är mindre bisarrt är det inte särskilt övertygande för det.

Jag vet att värdering av signalament i mycket är konsten att plocka ut det som passar men att Grandmannen så som han avtecknar sig i förhören är en SE-klon kan du väl ändå inte mena?
Citera
2020-06-16, 01:42
Medlem
Citat:
Engström ber Bergström kolla upp tiden. Utsämplingen sker tydligen 23.20 enligt klockan. Men Bergström konstaterar efter avstämning mes Frökem ur att klockan går en minut före så Engström får tiden 23.19. Men nu har ju knappast klockan gått exakt en minut fel. Det kan vara en dryg halvminut. Det kan vara uppemot en och en halv. Vad vet vi? Dessutom vet ingen när på sekunden utstämplingen sker. Bergström tvingas således höfta. En minut den rimligaste kompromissen. Även om omständigheterna ger ett intervall som sträcker sig från säg 23.18.30 till 23.20.30. Och eftersom vi aldrig lär få veta om Engström sen pratar med väktare och hur länge har det heller ingen större relevans. Incitamentet för Engström att medvetet senarelägga tiden med en minut är ju också ytterst svagt. På det stora hela är tiden pointless.
På lördagsförmiddagen tycks "incitamentet" för Engström att senarelägga tidpunkten vara lika med noll:
Citat:
B: Och då sade jag det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och pratade med vakterna någonting". Nej, jag gick direkt ut. Det fann jag lite anmärkningsvärt för att det är ganska vanligt när vi jobbar sent att man stannar och byter ett par ord med väktarna. Men det påstår han att han inte gjort. Därför menade han att den tidsangivelsen jag hade här den var ganska säker riktig då.
Om Engström själv försöker påverka B till att ändra uppfattning om när Engström gick ut på gatan så tycks Engström försöka få B att tro att Engström gick ut på gatan så tidigt som möjligt. Det vill säga om Engström inte bara återger sin minnesbild eller av någon annan anledning påstår att han inte pratat med vakten.

Jag håller med om att det kan vara av begränsat intresse att försöka fastställa den tidpunkt då Engström gick ut på gatan mer precist, även om jag inte alls är säker på att det är ointressant. Min ursprungliga fråga är hur KP kan presentera denna uppgift på presskonferensen som avslutar utredningen. Har det gjorts ytterligare undersökningar av "tidsapparaten"?
Citera
2020-06-16, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Margaretha S förhörs första gången på kvällen 3/3. Svårt att se att hennes uppgifter ligga till grund för signalement innan det.
Aha, bra! Gäller det hela Grandgänget? (utom Mårten P som hördes timmar efteråt)

Mårten P verkar väl då vara källan som gjorde att stålbågade glasögon + kepsen slank med i första signalementet som gick ut – men MP är ju Grand rakt av, inte mordplatsen. Så man är ändå kvar på att det signalement som fick SE själv att tro att det gällde honom, är från platsen som många fnyser åt att placera honom vid.
Citera
2020-06-16, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luktargammalfylla
På lördagsförmiddagen tycks "incitamentet" för Engström att senarelägga tidpunkten vara lika med noll:

Om Engström själv försöker påverka B till att ändra uppfattning om när Engström gick ut på gatan så tycks Engström försöka få B att tro att Engström gick ut på gatan så tidigt som möjligt. Det vill säga om Engström inte bara återger sin minnesbild eller av någon annan anledning påstår att han inte pratat med vakten.

Jag håller med om att det kan vara av begränsat intresse att försöka fastställa den tidpunkt då Engström gick ut på gatan mer precist, även om jag inte alls är säker på att det är ointressant. Min ursprungliga fråga är hur KP kan presentera denna uppgift på presskonferensen som avslutar utredningen. Har det gjorts ytterligare undersökningar av "tidsapparaten"?

Frågan är väl vad den typen av efterforskningar skulle ge. De får väl helt enkelt förlita sig på Bergström. Är inte med på vad de skulle kunna komma fram till om de så bröt ned klockan i atomer.
Citera
2020-06-16, 02:01
Medlem
Citat:
Aha, bra! Gäller det hela Grandgänget? (utom Mårten P som hördes timmar efteråt)

Mårten P verkar väl då vara källan som gjorde att stålbågade glasögon + kepsen slank med i första signalementet som gick ut – men MP är ju Grand rakt av, inte mordplatsen. Så man är ändå kvar på att det signalement som fick SE själv att tro att det gällde honom, är från platsen som många fnyser åt att placera honom vid.

Du hakar upp dig på keps och glasögon. Förståeligt för där tar det ju stopp.

Man kan så klart spekulera i olika Grandmän men om man inte avser den man som Eriksson, Korhonen och Storhök iakttar under hyffsat lång tid runt elvarycket får man förklara vem man istället menar. Denne man är ju enligt deras samstämmiga uppgifter 170-180 cm lång, 35-45 år, iklädd jacka, har ett kantigt rått ansikte med stirrande intensiv blick. Mössa säger två av dem. Passar in på andra iakttagelser som görs vid biografen. Mårten Palme inte undantagen. Är det här Engström upp i dagen?
Citera
2020-06-16, 02:02
Medlem
Citat:
Nu är det ju inget som säger att du måste välja något av dessa scenarier över huvud taget. Om ett av dem är mindre bisarrt är det inte särskilt övertygande för det.
Endast det ena är bisarrt om du frågar mig, men låt oss skippa den återvändsgränden av menlöst dividerande.
Citat:
Jag vet att värdering av signalament i mycket är konsten att plocka ut det som passar men att Grandmannen så som han avtecknar sig i förhören är en SE-klon kan du väl ändå inte mena?
Nu är jag bara en bråkdel så insatt i Grandvittnesmålen som de från mordplatsen, jag har lusläst högst selektivt. Det jag gjorde var att snabbgoogla och då fick jag upp den här sammanfattningen. Kan inte bedöma kvaliteten men det som räknas upp först där - 180 cm, kraftigt byggd, kort hals, uppdragna axlar, fyrkantigt ansikte, stålbågade glasögon med stora glas, mörk stickad keps... om det inte är en SE-klon, vad är då det? Hur många boxar måste checkas? Blåbruna halsduken saknas - oops, helt olikt då, släng skiten, eller?
Citera
2020-06-16, 02:03
Medlem
Citat:
Frågan är väl vad den typen av efterforskningar skulle ge. De får väl helt enkelt förlita sig på Bergström. Är inte med på vad de skulle kunna komma fram till om de så bröt ned klockan i atomer.
Jag håller med dig. Särskilt sedan B har sagt följande:
Citat:
och ställde om systemet.
Om det är detta som KP har som underlag den 10 juni 2020 så tycker jag han uttrycker sig lite väl säkert. Han säger att Engström lämnade Skandia-huset klockan 23.19.
Citat:
men eftersom stämpeluret gick fel så var den verkliga tiden 23.19 när han gick ut. Och han lämnade då Skandia-huset via Sveavägen 44.
Citera
2020-06-16, 02:11
Medlem
Citat:
Endast det ena är bisarrt om du frågar mig, men låt oss skippa den återvändsgränden av menlöst dividerande.

Nu är jag bara en bråkdel så insatt i Grandvittnesmålen som de från mordplatsen, jag har lusläst högst selektivt. Det jag gjorde var att snabbgoogla och då fick jag upp den här sammanfattningen. Kan inte bedöma kvaliteten men det som räknas upp först där - 180 cm, kraftigt byggd, kort hals, uppdragna axlar, fyrkantigt ansikte, stålbågade glasögon med stora glas, mörk stickad keps... om det inte är en SE-klon, vad är då det? Hur många boxar måste checkas? Blåbruna halsduken saknas - oops, helt olikt då, släng skiten, eller?

Jag tror "selektivt" är nyckelordet här. Sammanställningen på Renvalls blogg är bra tycker jag. Summerar upp Grandvittnenas iakttagelser rätt bra. Men för tankarna till Engström gör den ju knappast. Genom vilket "Filter" skummar du den listan egentligen?
Citera
2020-06-16, 02:21
Medlem
Citat:
Du hakar upp dig på keps och glasögon. Förståeligt för där tar det ju stopp.
Tror inte du förstår vad som diskuterades här. Det du svarade på har inget att göra med att nagla fast SE vid Grand.

Det faller tillbaka på en tidigare diskussion angående SE och hans svällande fabel om hur han stått på mordplatsen och hört ett signalement lämnas till polisen som SE ansåg måste vara han själv rakt av. Efter hand som det officiella signalementet från polisen byggdes ut, ändrade han sin story så att den konversation han påstod sig ha överhört mellan en polis och ett vittne på mordplatsen inbegrep fler och fler av hans egna attiraljer i signalementet. I höjd med 11 mars hade allting inklusive handledsväskan fogats till hittepåsignalementet.

Det framstår som att SE tar för givet att det är signalement lämnade vid mordplatsen som polisen kablar ut i media. Men det är det ju inte, utan ett hopkok och jag ville försöka spåra källorna. Glasögon o keps kom från Mårten vid Grand, handledsväskan kom från Yvonne på David Bagares. Jag finner det lite roande och intressant – inte för att SE ljuger, det är business as usual – utan för att han ovetandes placerar sig på ställen han inte vill ha varit på.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-06-16 kl. 02:26.
Citera
2020-06-16, 02:33
Medlem
Citat:
Tror inte du förstår vad som diskuterades här. Det du svarade på har inget att göra med att nagla fast SE vid Grand.

Det faller tillbaka på en tidigare diskussion angående SE och hans svällande fabel om hur han stått på mordplatsen och hört ett signalement lämnas till polisen som SE ansåg måste vara han själv rakt av. Efter hand som det officiella signalementet från polisen byggdes ut, ändrade han sin story så att den konversation han påstod sig ha överhört mellan en polis och ett vittne på mordplatsen inbegrep fler och fler av hans egna attiraljer i signalementet. I höjd med 11 mars hade allting inklusive handledsväskan fogats till hittepåsignalementet.

Det framstår som att SE tar för givet att det är signalement lämnade vid mordplatsen som polisen kablar ut i media. Men det är det ju inte, utan ett hopkok och jag ville försöka spåra källorna. Glasögon o keps kom från Mårten vid Grand, handledsväskan kom från Yvonne på David Bagares. Jag finner det lite roande och intressant – inte för att SE ljuger, det är business as usual – utan för att han ovetandes placerar sig på ställen han inte vill ha varit på.

Okej. Jag tog mig bara friheten att ifrågasätta ditt påstående att Engström är väldigt lik signalamentet från Grand. Om det var underordnat nån annan högre frågeställning så må det väl vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in