2020-06-15, 22:46
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ah, det var en svensk studie. Vet inte om jag litar på de siffrorna då. Men, man kan tänka sig kanske att många i yngsta gruppen var den ålderskategori som hade flest antikroppar, MEN...jag tror att nivån är så låg i just denna åldersgrupp (närmast obefintlig) att de riskerar att kunna bli återinfekterade. Men som sagt, då studien är från Sverige är jag mycket skeptisk, då alla andra länders studier visar på det motsatta.

Jag befarar också att det kan handla om mycket låga antikroppsnivåer i den åldersgruppen, där det i så fall reses ett extra stort frågetecken för graden av immunitet.

Lite svårt att jämföra den gruppen internationellt då omvärlden stängde ner den typen av inrättningar, medans våra dagis och grundskolor varit igång.
Citera
2020-06-15, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Med den ökande arbetslösheten och en potentiell andra våg i höst under en tid när Sverige har knappt klarat av den första/nuvarande vågen kommer ojämlikheten öka ännu mer i landet.

Jag pratade inte om individer. Jag pratade om familjer. Om en familj inte kan uthärda en 2-3 månader lång lockdown bör familjen inte existera.
Ja men om en familj inte klarar sig utan lockdown, vad gäller då?
Citera
2020-06-15, 22:48
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
OK. Inte säkert på att ovan är så relevant eller stöder din argumentation, men enligt vad du sade förut så är det ju bra för hälsan med arbetslöshet (och lägre levnadsstandard) så då är det väl rena medicinen om fler tappar jobb och intäkter och inte har råd att äta bra?

Jag sa att forskning inte är entydig om sambandet mellan ökad arbetslöshet och dödlighet.
Citera
2020-06-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag befarar också att det kan handla om mycket låga antikroppsnivåer i den åldersgruppen, där det i så fall reses ett extra stort frågetecken för graden av immunitet.

Lite svårt att jämföra den gruppen internationellt då omvärlden stängde ner den typen av inrättningar, medans våra dagis och grundskolor varit igång.

Exakt. Det förklarar nog skillnaden. Frågan är bara vad det betyder med låga nivåer av antikroppar.
Citera
2020-06-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Men du, jag skulle ta det säkra för det osäkra. Det skulle alla tänkande människor göra. Det enda jag kan se är att hela världen ser det med förskräckta ögon när man får höra om nya smittade. I inget land i världen, jag upprepar: i inget land i världen, skulle det vara OK att ha så många smittade. Och samtidigt börja öppna upp allt.
Varför det händer i Sverige beror på att man varit såna från dag 1. I deras sjuka huvud är det enda intressanta att det inte dör för mycket folk. Och va mycket folk är för nåt är ju en definitionsfråga. De ca 40 döda per dag som man har numera motsvarar 250 döda i Italien. När det var 250 döda per dag i Italien var hela landet i skräck. Men i Sverige ses det som en merit. Man har "lyckats" (fast man har knappats nåt att skryta om, det beror inte alls på strategin) att få ner antalet döda. Jämfört med de 70-80 per dag man hade för flera vekor sen. Så, ja, att det i Sverige finns folk som säger, kör på, det dör "bara" 40 personer per dag, är nåt som jävla sjukt som påminner mer och mer om 1984. För dessa 3-4 månader i Sverige har varit det som mest liknat 1984 nånsin. Ett väldigt sjukt land. Med en massa störda människor som skiter att det dör folk som kunde ha räddats. Och politiker som fortsätter köra i diket tack vare alla idioter som stödjer denna strategi. Jag hoppas att Åkesson gör revolt och ser till att de fega mördare som Tegnell, Löfven och Carlsson hamnar i fängelse och aldrig mer kommer ut.

Jag håller med dig till 100%. Men värst av allt är att detta är samma människor som ser sig själva som goda
Jag hatar de något så gränslöst och kommer aldrig förlåta de.

Men alla har vi en gräns. Skulle 0-10 dö om dagen trots i princip öppet samhälle så är det ju inte värt att stänga samhällen direkt
Citera
2020-06-15, 22:52
Medlem
Citat:
Frågor till vem? Till dej? Nej tack, du är för dum för att diskutera med. Förutom att vara dum är du helt fyrkantig och vägra accepterar sanningen som är framför ögonen på alla förutom falska människor som du. Dina idiotiska argument håller ingenstans. Alla vet att Sverige har klarats sej sämst i världen, men du sitter här och fortsätter försvara ett styre som har gått emot dej och dina egna landsmän. Alla vet att problemet inte var personal, kompetens och blablabla som du upprepar som ett mantra. Utan problemet har varit ett katastrofalt val som har bara sett till att låta smittan fortsätta sprida sig.
Så nej, jag har inga frågor till en tölp som du.

Han pratar om influensans dödlighet. På ingen plats i inlägget försvarar han sveriges strategi. Kan du inte läsa? Vad tycker du i sakfrågan?
Citera
2020-06-15, 22:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej och man får inte hjärnskador av ett förkylningsvirus. Däremot kan man få det av behandling i respirator etc.
Fast det är etablerat att covid-19 ger en proppbenägenhet så visst kan viruset i sig ge hjärnskador i form av små och stora infarkter i hjärnan.
Citera
2020-06-15, 22:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja men om en familj inte klarar sig utan lockdown, vad gäller då?

Då får de vuxna i familjen arbeta hemifrån om det är möjligt. Om det inte är möjligt kan man alltid sjukskriva sig och få A-Kassa tills man vågar arbeta igen. Men som jag har skrivit tidigare är det få människor som föredrar lockdown. Det är inte så att tusentals människor i landet blir upphetsade när de hör ordet lockdown.
Citera
2020-06-15, 22:55
Medlem
Citat:
Jag menar, har du inte sett vad som stod idag i tidningar? 59 nya fall i Kina. Ett land med 1 miljard invånare. Och svensk media som njuter som fan att de jävla kineser, nu ska de fan få betala för de har igen fått smittan igång. Men vet du och vet dem hur mycket är 59 nya fall i Kina om man översätter till svenska förhållande? Är ingen matematiker men skulle gissa på nåt i stil med 0,00000009 svenskar. Mtp att vi har 500-1000 nya fall per dag, vad borde svensk media säga om Sverige? Att vi går mot apokalypsen? Att alla ska börja göra testamente?

HAHAHHAH
Ja det är patetiskt. Skrattade högt åt det här hemma.
1000 fall= 130 000 fall i Kina.
Varje dag.
130 000.

Därför fattar jag inte hur dödstalen kan va så låga?!!!???!
Citera
2020-06-15, 22:59
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Jag sa att forskning inte är entydig om sambandet mellan ökad arbetslöshet och dödlighet.

Se t ex den svenska tvillingstudien. Den är rätt bra. Och den visar rätt entydigt att det är bättre att ha ett arbete i ett samhälle än att vara arbetslös.

Dessutom sa du att det ”faktiskt finns forskning som visar att arbetslöshet och lägre levnadsstandard minskar dödligheten”.

Men jag lägger ner diskussionen med dig nu. Jag frågade bara om du kunde belägga ditt påstående om forskningsstöd för teorin att det t o m skulle kunna vara bra med ökad arbetslöshet och lägre inkomster i Sverige vad gäller mortaliteten här. Det var ju ett ganska starkt påstående, tyckte jag.
Citera
2020-06-15, 23:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Exakt. Det förklarar nog skillnaden. Frågan är bara vad det betyder med låga nivåer av antikroppar.

Vi vet faktiskt inte ens om det är önskvärt med höga antikroppsnivåer efter genomgången infektion.
Det har ju påvisats att den medaljen eventuellt skulle kunna ha en mindre trevlig baksida.
Citera
2020-06-15, 23:02
Medlem
Citat:
Då får de vuxna i familjen arbeta hemifrån om det är möjligt. Om det inte är möjligt kan man alltid sjukskriva sig och få A-Kassa tills man vågar arbeta igen. Men som jag har skrivit tidigare är det få människor som föredrar lockdown. Det är inte så att tusentals människor i landet blir upphetsade när de hör ordet lockdown.
Det hade varit fint om svenskar kunde nyansera lite och inte tro att alternativet till Sveriges öppna kanaler är lockdown.

Man hade kunnat göra som Norge. Det stängde uteserveringar, badhus och skolor några få veckor. Man beredde plats för barn i små kontrollerade dagisgrupper för de som inte kunde jobba hemifrån. Samtidigt hade man en väldig ekonomisk smäll i oljemarknaden som ökade på problemen.

En bekant student blev permiterad i 5 veckor från sitt jobb på McDonald's. Han fick 40.000 rent utbelat i permiteringspengar. Jag höll på att baksna. Han är tillbaka i fullt jobb nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in