2020-06-15, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad spelar det för roll att vi har 1000 smittade om dagen när antal döda går ner?
Något har hänt som jag ej förstår mig på.

Möjligen så sjunker antalet smittade? Jag skulle gissa på att en stor del människor är smittade och testningen kan inte nå upp till dessa nummer. Nu när antal smittade minskar syns det i dödsstatistiken istället.
Citera
2020-06-15, 21:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja hon säger att det behövs mer studier, men hävdar att det inte finns några konkreta evidens på att det är vanligt. De som finns pekar på motsatsen. Och återigen gäller detta asymptomatisk spridning via andningen. Inget annat.

"But Dr Maria Van Kerkhove maintained that real world data suggested it could still be a rare event when she took part in a social media Q&A to explain herself, saying she was not referencing the modelling studies when she spoke.

Van Kerkhove, the WHO’s Covid-19 technical lead, said that on asymptomatic transmission “we don’t have the answer yet”. Her comment at the WHO’s Monday press briefing about its rarity was based on two or three studies following up the contacts of asymptomatic people, and unpublished data shared by countries or experts with her organisation."

Det behöver inte vara vanligt för att introducera smitta på nåt äldreboende,

det räcker med en presymptomatisk personal utan munskydd som via utandning smittar en brukare eller en kollega, kanske när ett lyft görs

så är smittan introducerad.
Citera
2020-06-15, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag håller med- det ser katastofalt ut.
Men om vi hårddrar det- säg att 10 000 skulle smittas om dagen- men 10 hade dött om dagen- vad hade du tänkt då? Varför bry sig då?
Så känner jag nu.

Om dödligheten fortfarande är 0,5% så har vi ju massdöd framför oss men antal inlagda och döda går ner.

Eller hade vi 10-20 000 nya fall om dagen i mars?

Jag menar, har du inte sett vad som stod idag i tidningar? 59 nya fall i Kina. Ett land med 1 miljard invånare. Och svensk media som njuter som fan att de jävla kineser, nu ska de fan få betala för de har igen fått smittan igång. Men vet du och vet dem hur mycket är 59 nya fall i Kina om man översätter till svenska förhållande? Är ingen matematiker men skulle gissa på nåt i stil med 0,00000009 svenskar. Mtp att vi har 500-1000 nya fall per dag, vad borde svensk media säga om Sverige? Att vi går mot apokalypsen? Att alla ska börja göra testamente?
Citera
2020-06-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Men du, jag skulle ta det säkra för det osäkra. Det skulle alla tänkande människor göra. Det enda jag kan se är att hela världen ser det med förskräckta ögon när man får höra om nya smittade. I inget land i världen, jag upprepar: i inget land i världen, skulle det vara OK att ha så många smittade. Och samtidigt börja öppna upp allt.
Varför det händer i Sverige beror på att man varit såna från dag 1. I deras sjuka huvud är det enda intressanta att det inte dör för mycket folk. Och va mycket folk är för nåt är ju en definitionsfråga. De ca 40 döda per dag som man har numera motsvarar 250 döda i Italien. När det var 250 döda per dag i Italien var hela landet i skräck. Men i Sverige ses det som en merit. Man har "lyckats" (fast man har knappats nåt att skryta om, det beror inte alls på strategin) att få ner antalet döda. Jämfört med de 70-80 per dag man hade för flera vekor sen. Så, ja, att det i Sverige finns folk som säger, kör på, det dör "bara" 40 personer per dag, är nåt som jävla sjukt som påminner mer och mer om 1984. För dessa 3-4 månader i Sverige har varit det som mest liknat 1984 nånsin. Ett väldigt sjukt land. Med en massa störda människor som skiter att det dör folk som kunde ha räddats. Och politiker som fortsätter köra i diket tack vare alla idioter som stödjer denna strategi. Jag hoppas att Åkesson gör revolt och ser till att de fega mördare som Tegnell, Löfven och Carlsson hamnar i fängelse och aldrig mer kommer ut.

"Mördarna" är alla politiker innan dess. Mellan nov 2017-maj 2018 dog över 3800 personer fler än samma period 2018-2019 i sviter av influensa. Ingen reagerade då, det är först nu politikerna öppnar ögonen. Tror du Åkesson och Busch känner till detta eller är det bara politisk babbel just nu?
Citera
2020-06-15, 21:04
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Allting dåligt eller bara just de saker som du själv är för och inget annat?

Den sista meningen var en generalisering. Allting har sina dåliga och bättre sidor. Vad som är bra eller dålig varierar från person till person. Jag kan förstå att någon tycker att karantän är onödig och vi ska låta gamlingar dö så att nyanlända invandrare kan bo någonstans. Jag förstår också att gamlingar kostar bara pengar och det är bättre om staten blir av med dem. Betyder det att jag håller med? Nej, absolut inte. Därför var min sista mening en generalisering.
Citera
2020-06-15, 21:05
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hur utbredd är smittan i Danmark, Finland, Sverige?

Vecka 15-16 gav mätningen bland blodgivare 20-64 år i Danmark en seroprevalens på 1,7 % i landet och 3 % i Köpenhamn.

Insamlingen i Finland vecka 16-23 cirka 2,3 %, spridning cirka 1-4 % mellan mätningarna.

I Sverige var prevalensen vecka 18-20 bland 20-64 år mellan 5-6 %.

Enligt dessa data har spridningen varit runt 2-3 x högre i Sverige jämfört med Danmark och Finland. Det är dock lägre faktor än skillnaden i antalet avlidna, vilket tyder på att Sverige's misslyckande ligger i att skyddet för de äldre varit betydligt sämre.

Vår äldrevård har monterats ner under en lång tid och då har inte den stora 40-talist kullen blivit äldre äldre än. Vi kommer att få väldigt stora kostnader för äldrevården de närmaste 20 åren. Om något positivt kommit av Covid 19 är att detta äntligen uppmärksammats. Kommunerna klarar inte att bära kostnaden för äldreomsorgen själv. Här måste Staten hjälpa till.

.
.
Citera
2020-06-15, 21:07
Medlem
Jag vet inte om detta ha länkats tidigare. En frisk 27-åring som höll på att dö.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/27-ariga-alexander-smittades-till-slut-slutade-hjartat-att-funka

Och hälso- och sjukvårdsdirektörens kommentar om fallet.

Hälso- och sjukvårdsdirektören om Alexanders fall: ”Precis vad vi försökt säga hela tiden”
Uppdaterad idag 19:14Publicerad idag 18:54
Alexander låg nedsövd i respirator i sex dygn och var nära att dö. Enligt hälso- och sjukvårdsdirektör Jonas Claesson är Alexanders berättelse typisk för en intensivvårdsspatient.
– Många unga som kommer in behöver snabbt intensivvård.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/halso-och-sjukvardsdirektoren-om-alexanders-fall-precis-vad-vi-forsokt-saga-hela-tiden
Citera
2020-06-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det behöver inte vara vanligt för att introducera smitta på nåt äldreboende,

det räcker med en presymptomatisk personal utan munskydd som via utandning smittar en brukare eller en kollega, kanske när ett lyft görs

så är smittan introducerad.

Och om man då jämför den sedvanliga sjukvården så har antalet utbrott varit få i jämförelse med hur det sett ut på äldreboenden. Skillnaden ligger i att de är vana att jobba med basala hygienrutiner i högre utsträckning än den genomsnittliga personalen på äldreboenden. Norge har 4 x fler sjuksköterskor på äldreboenden än Sverige. De har en smittskyddsläkare per kommun. Vad har Sverige?
Citera
2020-06-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
[/b]

Vår äldrevård har monterats ner under en lång tid och då har inte den stora 40-talist kullen blivit äldre äldre än. Vi kommer att få väldigt stora kostnader för äldrevården de närmaste 20 åren. Om något positivt kommit av Covid 19 är att detta äntligen uppmärksammats. Kommunerna klarar inte att bära kostnaden för äldreomsorgen själv. Här måste Staten hjälpa till.

.
.

Instämmer till fullo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Den sista meningen var en generalisering. Allting har sina dåliga och bättre sidor. Vad som är bra eller dålig varierar från person till person. Jag kan förstå att någon tycker att karantän är onödig och vi ska låta gamlingar dö så att nyanlända invandrare kan bo någonstans. Jag förstår också att gamlingar kostar bara pengar och det är bättre om staten blir av med dem. Betyder det att jag håller med? Nej, absolut inte. Därför var min sista mening en generalisering.

Det är ingen som har de åsikter du tar upp. Varför ska du behöva hitta på halmgubbar? Är det för svårt att argumentera emot vad folk faktiskt skriver så du måste klistra på dem åsikter de aldrig framfört?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Påverkar inte covid folkhälsan? Man får överväga vad som påverkar livsvillkoren mer på ett negativt sätt. Det finns till och med forskning som visar att sämre levnadsstandard eller ökad arbetslöshet inte leder till en ökad mortalitet.

Att gå i karantän är inte någonting som de flesta gör bara för att de gillar det. Det finns väldigt få människor som gillar att vara isolerade från omvärlden. Din fråga är irrelevant.

Verkligen?

Det finns ju en hel del studier som visar att t ex arbetslöshet bidrar till för tidig död och ökar, eller t o m mer än fördubblar mortaliteten. Några exempel:

https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/40759/Thesis_Andreas_Lundin.pdf?sequence=1&isAllowed=y

https://www.tilastokeskus.fi/isi99/proceedings/arkisto/varasto/mart0473.pdf
Citera
2020-06-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Jag menar, har du inte sett vad som stod idag i tidningar? 59 nya fall i Kina. Ett land med 1 miljard invånare. Och svensk media som njuter som fan att de jävla kineser, nu ska de fan få betala för de har igen fått smittan igång. Men vet du och vet dem hur mycket är 59 nya fall i Kina om man översätter till svenska förhållande? Är ingen matematiker men skulle gissa på nåt i stil med 0,00000009 svenskar. Mtp att vi har 500-1000 nya fall per dag, vad borde svensk media säga om Sverige? Att vi går mot apokalypsen? Att alla ska börja göra testamente?

Det intressanta är ju inte om det är 1 eller 10 000 fall utan att de öht fått nya fall och stängt ner stora områden. Det visar svårigheten att utrota viruset helt.

Lyckligtvis ser kineserna det mer allvarligt än vad du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in