2020-06-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du får väl googla, varför ska jag resonera med nån som är så aggro?

Jag vet redan. Det visar jag gärna dig också!
Men anledningen till mitt ifrågasättande är att du, som jag gissar inte har så brutalt mycket erfarenhet av sådant här, sitter och random slänger ur dig att du hoppas rätten förstår innebörden av ”rimligt tvivel” - När detta i själva verket är ”hård-juridik” och oerhört komplext! Ditt resonemang låter ju som att om dom inte friar så har dom inte fattat vad ”bortom rimligt tvivel” är... och jag vet inte riktigt om Du har mandat att säga det!
Citera
2020-06-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrilly
Lögnen är att han är objektiv, men det är uppenbart att han gör allt i sin makt att hans kommentarer ska stå till försvarets fördel.

”Sonny Björk säger också att det inte går att säga att Wilma Andersson inte tagit läkemedel eller droger innan hon dog - trots att rättsmedicin inte hittat några tecken på att hon tagit något.
- Tar man en kraftig dos av något läkemedel och avlider ganska snabbt efter det är det inte säkert att det blir spår i kroppen som går att påträffa, säger Sonny Björk.”

Är detta rimligt med tanke på bakgrundshistoriken och grannarnas skrik? Varför talar Sonny rakt ut vad han tycker och tror istället för att bara svara på frågor som alla andra gör?

Det är uppenbart att Sonny gärna kritiserar NFC metoder oavsett slutsats. Se nedan

”Men om jag ska förstå dig rätt har du en allmän syn på NFC:s bedömningar och uppställningar av hypoteser? säger åklagare Jim Westerberg.
- Jag har en allmänt kritik mot det. Det går att manipulera resultatet genom hur man ställer sina hypoteser, säger Sonny Björk.
- Det innebär väl att du kommer ha samma kritik oavsett vilken slutsats NFC har? säger åklagare Jim Westerberg”

Sen vill han fortsatt bara sprida sina teorier för att skapa tvivel

”Sonny Björk är inne på att någon kan ha lagt kroppsdelen i väskan för att sätta dit pojkvännen.”

Hur då? När och vem kan rimligen ha gjort detta? Han va ju ensam hemma hela helgen också. Hans fingeravtryck finns på huvudet men det vill han inte kommentera.

Åklagaren undrar vad Sonny Björk tänker om att man hittat kuddvar och liknande, som varit mättade med blod, i soprummet.
- Jag fann ingen anledning av kommentera det i det här sammanhanget, säger Sonny Björk.
- Det är ju mättat med blod. Är det inte intressant för dig att ta upp? säger åklagare Jim Westerberg.
- Jo. Men det står ju skrivit där. Det om oomstritt.
- Men du är väldigt noga med att poängtera att det är en liten mängd blod, men så har vi ju mättat blod. Var det inte intressant att lyfta det?
- Det är inte min sak att lyfta det. Det är oomstritt att det är på det viset.

Fastnade direkt på det här. Bevis som strider mot försvarets sida vill han inte kommentera men annars pratar han gärna fritt och öppet om hur T måste ha oskyldig.

Ja men eller hur! Objektivt och opartiskt framställt av honom, jo tjena. Kritiserar NFC samtidigt som han själv sitter med en förutbestämd vinkel till försvarets fördel. För 10k. Provocerande och en aning pinsamt tycker jag.
Citera
2020-06-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Nu skrev du väl ändå uppåt väggarna fel??? Du verkar ha glömt ordet "inte" ...

Wilma fick INTE med sig något alls nödvändigt. Hon fick INTE med sig jackan eller handväskan, tandborsten, sminket, mobilen, bankkortet (T har ju uppenbarligen bankkortet och han handlar tågbiljett bl a och det görs EFTER att W har dragit iväg dessutom) ...
Wilma fick INGENTING med sig av det hon NORMALT och ALLTID har med sig enligt hennes vänner och anhöriga - när hon gick hemifrån.

Hon fick INTE ens med sig sitt egna huvud ... heller!

Du missuppfattade nog vad jag menade, det är ord som T sagt som jag ifrågasätter. T sa väl att Wilma hade först gett sig iväg och sedan kommit in igen för att hämta sina grejer och Polisen som ringde upp T då de fortfarande trodde att Wilma var försvunnen, frågade ju om han visste om Wilma hade några pengar och det visste han inte, däremot nämnde han att Wilmas pappa satt in pengar på hennes konto och att hon säkert hade tillgång till de pengarna och då måste ju T mena att Wilma tagit med sig sitt bankkort.
Citera
2020-06-15, 20:46
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ja de har haft flera sök från FIKK och nu som senast i maj/juni. Gå in på deras sida och titta så ser du nästa sök.

👍

Du som har koll, har du platsen där polisen hämtade upp T på E6
Citera
2020-06-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acge
[/b]

Ja men eller hur! Objektivt och opartiskt framställt av honom, jo tjena. Kritiserar NFC samtidigt som han själv sitter med en förutbestämd vinkel till försvarets fördel. För 10k. Provocerande och en aning pinsamt tycker jag.

Skulle du kunna upplysa oss andra vilken "förutbestämd vinkel" han har..?
Citera
2020-06-15, 20:56
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beskow
Du missuppfattade nog vad jag menade, det är ord som T sagt som jag ifrågasätter. T sa väl att Wilma hade först gett sig iväg och sedan kommit in igen för att hämta sina grejer och Polisen som ringde upp T då de fortfarande trodde att Wilma var försvunnen, frågade ju om han visste om Wilma hade några pengar och det visste han inte, däremot nämnde han att Wilmas pappa satt in pengar på hennes konto och att hon säkert hade tillgång till de pengarna och då måste ju T mena att Wilma tagit med sig sitt bankkort.

Jag förstår vad du menar nu.
Absolut märkligt svar ifrån T till polisen i det telefonsamtalet - för han visste ju att HAN hade bankkortet och INTE Wilma
Citera
2020-06-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
S B har nog jobbat för mycket med brott. Att skratta i denna rättegång med anhöriga närvarande... då är man inte särskilt medkännande.

Kan inte annat än att hålla med.

Kändes bara underligt att han i meningen innan menar att NFC ibland ändrar sig efter de lyssnat på hans vittnesmål. Men här frågar åklagaren varför han inte vill vittna i det här ärendet, varpå SB svarar att det skulle ju bli lite fel, han ska ju företräda försvaret.

Men samtidigt i media osv kallas han just expertvittne.
Citera
2020-06-15, 21:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men anledningen till mitt ifrågasättande är att du, som jag gissar inte har så brutalt mycket erfarenhet av sådant här, sitter och random slänger ur dig att du hoppas rätten förstår innebörden av ”rimligt tvivel” - När detta i själva verket är ”hård-juridik” och oerhört komplext! Ditt resonemang låter ju som att om dom inte friar så har dom inte fattat vad ”bortom rimligt tvivel” är... och jag vet inte riktigt om Du har mandat att säga det!
Jag har läst och funderat kring otaliga brottsfall och här spekulerar jag, eller snarare menar, att om man lägger ihop den tekniska bevisningen i just detta fall med de faktiska omständigheterna så hamnar man "utom rimligt tvivel" (som det egentligen heter). Och jag hoppas att den aktuella rättsliga instansen skall landa där. Det blir konsekvenser för vårt rättssamhälle om man inte gör det, vill jag påstå.

Det skulle vara intressant att veta vad det var i just mitt inlägg som fick ditt topplock att gå? Om vi ska börja prata om vem som har, eller inte har "mandat" att spekulera eller uttrycka en åsikt i en flashbacktråd, då blir det kanske inte så mycket kvar av fb.
Senast redigerad av allegrageller 2020-06-15 kl. 21:20.
Citera
2020-06-15, 21:03
Medlem
Citat:
Jaha? Vem är det? Granne? Eller T's vän?
Namnet känner jag inte igen.
Du som läst fupen så noga
Det är en av Ts vänner....
Citera
2020-06-15, 21:11
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
👍

Du som har koll, har du platsen där polisen hämtade upp T på E6

Jag har inte någon lokalkännedom om Uddeavalla eller omnejd (jag bor i lååångt upp i MellanSverige) och har inte FUP upp heller. Så det hoppas jag någon annan kan ge dig - platsen alltså.
Citera
2020-06-15, 21:13
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolletpelle
Du som läst fupen så noga
Det är en av Ts vänner....

Tack för svaret.
Jag har läst FUP men kan inte komma ihåg vareviga namn eller detalj utav drygt 1000 sidor. Gör du?
Citera
2020-06-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Nu är jag visserligen utbildad jurist så det är möjligt att jag har en annan infallsvinkel på detta men skulle knappast kalla bortom (utom) rimligt tvivel som "hård-juridik" eller för den delen "oerhört komplext".
Det är en bedömning huruvida de samlade omständigheterna och den tekniska bevisningen tillräckligt tydligt talar för ett specifikt händelseförlopp eller om det föreligger "luckor" i bevisningen som kan möjliggöra ett annat händelseförlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in