2020-06-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Avslutningsvis kan jag säga att i min yrkesroll finns det inget utrymme för nångra feltolkningar, jag är därför extremt noga med att tolka saker korrekt. Det gör jag det här gången också.
Nej, det gör du inte. Du vränger ord för att du vill få statistiken till att överdriva dödligheten.

Ja, case fatality ratio är för tillfället cirka 10 % i Sverige. Det är för att alla fall/"case" inte har upptäckts/registrerats. Så tekniskt sett anger du med tillgänglig data för i Sverige registrerade covid-fall rätt CFR. Men du framställer det som att den siffran på CFR speglar den verkliga dödligheten bland alla smittade, vilket den inte gör.

Det finns vid detta laget flera antikroppsstudier från Italien, Frankrike, Spanien och även Sverige. Man har då kunnat säga hur många som varit sjuka för X veckor sedan och jämfört med hur många som dött vid samma tidpunkt. Alla dessa har kommit fram till en dödlighet på runt 1 % eller strax över. Detta är ett MYCKET mer rättvisande sätt att räkna dödlighet än att dividera långt ifrån alla smittade med typ alla döda.

Allt detta fattar även du. Men ändå envisas du med att sprida vilseledande vinklingar i ett hav av ordbajseri och irrelevanta länkar. Varför? Vad tjänar du på att överdriva en redan nog farlig sjukdom? Någon nytta för samhället med din desinformation gör du i alla fall inte.
Citera
2020-06-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Först och främst, regeringen och FHM är de enda skyldiga till att Sverige kört en strategi som är unik i världen och som är den enda orsaken till katastrofen. Man måste vara helt blind eller oärlig om man säger nåt annat.

Utöver det har samma personer som ovan haft mage att dels fortsätta med samma strategi och per automatik fortsatt försvara den trots att vem som helst ser att den är ju total misslyckat.

"Bara" pga det ska alla inblandade avsättas helst igår.

Att det sedan flera veckor finns en nedåtgående trend i antal döda är bra. Men det är ju inte alls en konsekvens av strategin. Sverige har ju i viss mån gjort det alla andra har gjort, dvs försökt införa en massa saker (som här heter restriktioner/rekommendationer medan på andra håll heter förbud). Så ndeåtgående trenden är INTE en konsekvens av strategins huvudsyftet, som ju vara att på nåt sätt hålla igång smittan.

Sist men inte minst: det är sant att det har varit färre döda senaste veckor. Men det är också sant att det finns massvis med nya fall. Och det är ju det som är problemet. Idag rapporterade dem från Kina något som såg ut att vara värre än världskriget. Dvs ett land med 1 miljard invånare som hade upptäckt 100 nya fall (på flera tusen tester). Så det betyder att även media fattar att nya fall = inte bra.

Så, mtp att nya fall finns det väldigt många av varje dag (oavsett hur mycket man testar) det sista man kan säga är att det är "över". Över vad? Det finns ju många hundratals nya fall varje dag. Av dessa finns säkert en andel som kommer dö pga man blivit smittad.

Slutsumman är att alla som sponsrat denna strategi ska bli arbetslösa helst igår. De ska omedelbart tillsättas av andra som gör det som resten av världen gör, suppressa smittan. Det är inte över nånstans i världen. Det är förstås inte över i det landet som varje dag räknar massivs nya smittade.

Vad spelar det för roll att vi har 1000 smittade om dagen när antal döda går ner?
Något har hänt som jag ej förstår mig på.
Citera
2020-06-15, 20:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Inte för att det hade nåt med vad jag skrev att göra, men vad tycker du om de som inte klarar av att leva med Covid 19 i några månader då? Borde de existera?

Du får vara med specifik med vad du avser med livsvillkor i ditt inlägg.

Det går inte att undvika covid för alla människor. Vissa kommer att bli smittade av viruset. Dock är det färre människor som blir smittade av covid när det råder karantän i ett land. i Sverige stannar också en del människor hemma när de har covid eller covidliknande symptom. Vissa har varit sjuka i flera månader. Det är hemskt. Frågan är bara hur många behöver uppleva covid eller covidliknande symptom i landet. Med karantän blir det förmodligen färre.
Citera
2020-06-15, 20:32
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Så tänker c19 också?

Virus tänker inte. Virus är inte ett levande varelse.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nähä, och ändå bråkar du så det står härliga till ...
Jag svarar på dina inlägg riktade till mig. Och du kallar det att bråka? It's all inte eye of the beholder, right? Visst, inget att uppehålla sig längre kring, men tänker jag mig in i den omvända situationen, att jag skulle vara bosatt på exempelvis Irland, nog tror jag att jag skulle uttrycka mig lite mer försiktigt om jag blev intervjuad i media om vad jag tyckte om irländsk politik.

Inget fel i att uttrycka en åsikt, men man kan väl ändå visa en viss respekt för sitt värdland/nya hemland genom att uttrycka sig mer sakligt även om man är kritisk. Så min kritik handlar väl mest om personens totala stillöshet, vilket naturligtvis inte utgör ett lagbrott även om hen får tåla att man reagerar.

Det säger kanske något positivt om Sverige ändå att man får och vågar vara kritisk. Men plötsligt vill visst ingen längre att Sverige ska vara ett fritt land. Man undrar varför de flyttade hit.

I slutändan tycker jag man kan fundera om coronaviruset är fullt så illa att det ska kväsas till sista droppen med alla tänkbara medel. Det är något man bör kunna ha en saklig diskussion om utan att spy galla och etter över Sverige om FHM.

Länge verkade många länder ha som mål att hålla nere spridningen så vården hann med, men nu har det svängt alldeles och de som inte vill utrota till sista droppen med drakoniska medel hatas och föraktas på ett sätt som kan verka lite överdrivet. Och många hakar på av bara farten.

Gissar att killen bara var en narcissist som inte kände sig nog omhuldad i sitt nya hemland. Vad göra?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-15 kl. 20:53.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har lyssnat på den, ja. Vad säger den om att asymptomatisk smitta via andningen är vanlig? De följer de noggranna kontaktspårningar som gjorts och inte hittat att det är vanligt. Och nu pratar vi om den smittan som sker när man andas och inte den som sker om man har sprider via händer och föremål. De kan inte säga något om hur den sker - de case som finns säger precis det. Nära kontakt, exempelvis familjemedlemmar, eller direktkontakt via strömbrytare, handtag, föremål som många tar på.

Skrev ju att hon sa att hon inte vet: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är ju det videon säger: att det finns asymptomatiska infekterade och presymptomatiska infekterade och att WHO inte vet i vilken utsträckning de bidrar till smittspridningen.

Om du visste om det verkar det ju märkligt att du citerar uttalandet WHO korrigerade.

Och när WHO inte vet så tänker jag att fan va du kan som kan säga att det är 1%.

Bra jobbat! Sök statsepidemiologjobbet om det blir ledigt en dag.

EDIT: bytte patienter till infekterade. inlägget kan innehålla spår av ironi.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-06-15 kl. 20:46.
Citera
2020-06-15, 20:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ja, men man gör ju inte rekommendationer förrän man tycker att det finns anledning.
Saknar man vanligt enkelt bondförnuft, så ...
Karln ville helt enkelt inte att folk satt hemma och jobbade.
Ordet ”ojämlikhet” fungerar som en röd flagga i Sverige.
Citera
2020-06-15, 20:35
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om det skulle vara jämlikhet så borde Tengele o Giesecke jobbat en vecka på ett smittat boende utan munskydd...
Men nu är det faktiskt så att vissa är mer jämlika än andra ...

George Orwell, Djurfarmen
Citera
2020-06-15, 20:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Det är är ju precis det jag säger: Spotify får göra som de vill, det kan finnas anledning där smittspridningen är stor och det skapar en ojämlikhet varför man behöver fundera på konsekvenserna innan man rekommenderar det. Precis som jag sagt hela tiden.
”Goddag, Yxskaft”, menar du väl..?
Citera
2020-06-15, 20:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Du menar lite som att ”om man inte klarar av lite influensa så är man inte särskilt stark”, eller?

Jag menar att i långa loppet kan det vara bra för en familjs medlemmar om familjen upphör. Många familjer är inte särskilt starka. När människor spenderar mycket tid med varandra på grund av karantän/isolering visar människor vilka de är. I långa loppet kan karantän/corona leda till positiva förändringar i människors privata liv vad gäller äktenskap, familj etc. Människor kan då ta steget och sluta leva med människor de egentligen inte trivs med. Allting dåligt innebär alltid någonting positivt.
Citera
2020-06-15, 20:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Antalet vet jag inte säkert men att de är i 10-tusen talen verkar högst troligt.

Det är naturligtvis inte jättesvårt att förstå om man drabbats av covid-19 även om man inte får testa sig. Jag känner folk som fått diagnosen via samtal med läkare, dock kan de ju inte skriva att det är covid-19 utan en positiv test även om de är övertygade om det.
Det finns även de som tror de har det men testar negativt. Jag förstår inte hur det kan vara så enkelt att diagnosticera utan PCR-test. Det finns ju faktiskt ett vanligt förkylningsvirus i coronafamiljen som också binder till ACE2 och ger liknande symptom som hosta, nämligen NL63 som står för närmare 5 % av alla förkylningar om jag minns rätt. Har länkat till info om det flera gånger tidigare.
Citera
2020-06-15, 20:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag svarar på dina inlägg riktade till mig. Och du kallar det att bråka? It's all inte eye of the beholder, right? Visst, inget att uppehålla sig längre kring, men tänker jag mig in i den omvända situationen, att jag skulle vara bosatt på exempelvis Irland, nog tror jag att jag skulle uttrycka mig lite mer försiktigt om jag blev intervjuad i media om vad jag tyckte om irländsk politik.

Inget fel i att uttrycka en åsikt, men man kan väl ändå visa en viss respekt för sitt värdland/nya hemland genom att uttrycka sig mer sakligt även om man är kritisk. Så min kritik handlar väl mest om personens totala stillöshet, vilket naturligtvis inte utgör ett lagbrott även om hen får tåla att man reagerar.

Det säger kanske något positivt om Sverige ändå att.man får och vågar vara kritisk. Men plötsligt vill visst ingen längre att Sverige ska vara ett fritt land. Man undrar varför de flyttade hit.

I slutändan tycker jag man kan fundera om coronaviruset är fullt så illa att det ska kväsas till sista droppen med alla tänkbara medel. Det är något man bör kunna ha en saklig diskussion om utan att spy galla och etter över Sverige om FHM.

Länge verkade många länder ha som mål att hålla nere spridningen så vården hann med, men nu har det svängt alldeles och de som inte vill utrota till sista droppen med drakoniska medel hatas och föraktas på ett sätt som kan verka lite överdrivet. Och många hakar på av bara farten.

Gissar att killen bara var en narcissist som inte kände sig nog omhuldad i sitt nya hemland. Vad göra?
Nu var det ju faktiskt du som fick ett utbrott på irländaren i programmet som jag såg.

Våga vara kritisk i Sverige? Har du inte hört talas om Åsiktskorridoren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in