2020-06-15, 18:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kära nån. Mars 2021. Det låter lite som om man beslutat att dra en hel förhandling med vittnen och allt? Eller tolkar jag helt uppåt väggarna nu?

Jag vet inte men skulle tro att alla överklagade fall där en MGM är häktad måste tas upp före detta?
Citera
2020-06-15, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag vet inte men skulle tro att alla överklagade fall där en MGM är häktad måste tas upp före detta?
Så kan det ju vara naturligtvis, tänkte inte på det. Häktade går ju före - SD är ju ute och spatserar och geocatchar. Han är inte direkt ett förtursfall.
Citera
2020-06-15, 18:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Tyvärr kommer vi få vänta 1år innan vi får svaret på hur Stefan eventuell kommer dömas.

Örebro tingsrätts dom 2020-05-06, i mål B 2705-18, har överklagats. Ni informeras om att
hovrätten tyvärr inte kommer ha möjlighet att sätta ut målet till huvudförhandling före
mars 2021
.

Så är det med den saken.

Kan också meddela att Ester Andersson Zandvoort fortfarande kommer vara Målsägarbiträde.

Åsa och Therese fick anstånd till den 17 Juni - Du har beviljats anstånd. Aktuell handling/komplettering ska komma in senast den 17 juni 2020.

Och som sig bör så har även Målsägarbiträdet överklagat den friande domen mot Stefan - Tingsrätten har gjort en felaktig bevisvärdering och bedömning av den bevisning åklagarna har presenterat, i övrigt hänvisas till åklagarnas överklagande, Åtalet för mord ÄR styrkt. //Ester

Jaha.... Hovrätten är i alla fall igång, men det kommer visst att ta lite tid.

Så är det med den saken.
Ha en bra dag i solen.

// Avd.9

Tack!

Lång väntan, men kanske ändå möjlighet för åklagarna att få in ytterligare bevisning?
Citera
2020-06-15, 18:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Lång väntan, men kanske ändå möjlighet för åklagarna att få in ytterligare bevisning?

Det kan man tro men får de inkomma med fler kompletterande bevisning efter 17 juni?
Citera
2020-06-15, 18:48
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Det var inget dåligt skadestånd hon fick, ja hon är helt avskriven i ärendet men med tanke på allt ljug, minnesluckor och skumt beteende så anser jag det rätt osmakligt.
Personligen tror jag att man hade kunnat sätta dit henne för skyddande av brottsling om utredarna hade ansträngt sig lite mer.
Men med tanke på att det mesta i detta fall skötts rätt illa så är det väl för mycket begärt
Håller helt med, ganska förjävligt faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Jag upplever det som att det blir skevt när du driver en egen sak i tråden om mordet på L. Vill du varna andra kvinnor om risker bör du starta en debatt i en egen tråd och lyfta in fall och exempel där du kan påvisa och diskutera om att det kunde ha slutat annorlunda om den mördade kvinnan gjort andra val.

Kanske inte ens mördaren riktigt förstår fullt ut varför hen mördade L. Mord är ju inget normalt agerande precis, men i detta fall finns såväl söndrig flerårig historik med en hemlig relation fylld av lögner, våld, hot om att döda, smygfoto/filmning och andra ömsesidiga hot. Till slut tappade S kontrollen över båda kvinnorna som dessutom blivit pigga och glada av att ha gått vidare med andra. Han hade ingen makt längre och hans obalans ses tydligt med strösselförhör, hans fjantade om att barnen kunde lika gärna bo hos mormor för han var inget värd och velandet med USA-resan. Det finns mängder med indicier och ett väldigt konstigt beteende med lögner i förhör, digitala raderingar, utlovanden om lösenord till polisen som sen tas tillbaka, en mängd konstiga påhitt om hotfulla män i bakhåll, larmar polis och sticker ut för att spana efter de hotfulla och lämnar mobilen hemma istället för att möta L och skydda henne som han stämt möte med, falserier om olika sexaktiviteter högt och lågt överallt för att förklara eventuella blodspår, Ls blod på hans tvättmaskin, Ls DNA i hans högra skoplös, S sperma på hennes kjol, färskt rivsår på hans ben och hans DNA på Ls ring. Alla spår leder till S och mastodontutredningen leder oundvikligen till S.

Som sagt, kanske inte ens mördaren kan förstå mordet, så jag tror din lusta till att fortsätts lyfta fram fler av Ls tillkortakommanden blir meningslös för många av oss som följt tråden eftersom de flesta av oss långvariga i tråden sannolikt har tagit del av FUP och rättegången. Därmed har vi fått ett rejält underlag att ta in om den här sorgliga historien. Kanske alla kommer att få leva med att S får rätt i att "Det aldrig kommer lösas" och att endast S kan veta om han är mördaren. Vi andra får fortsätta gissa.

Jag tror inget av ditt fortsatta skitgrävande om L efter rättegången kommer kunna ge dig några svar på varför hon mördades eller ge någon effekt i din agenda att varna andra kvinnor för att göra fel val i sina liv.

Påminner igen om:
Även om S mördade L så tror jag inte ens han skulle kunna tänka sig att stödja hur du och några andra ständigt ser till att lyfta fram ofördelaktiga detaljer om L ur ett sammanhang som är så mycket större. S tycks ha både älskat och hatat L, men jag har inte uppfattat att han ägnat sig åt att lyfta fram skit om henne som mamma eller kvinna.

Glourioslife, du skrev för drygt två år sen följande:
"2018-05-20, 02:56 #540

Så lågt att utnyttja ett mord på en stackars kvinna
för att sprida sin propaganda.

Kommer det alltid att vara så att kvinnan får skylla sig själv?
Ska det aldrig bli någon förändring på det?"
Välskrivet du. Bra där!
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Hon hade förmodligen levt idag om hon hade haft ett annat beteende. SD (om han nu är gm) hade förmodligen inte dödat någon annan om han inte träffat och spänt på LW.
Glöm gärna inte bort hur han pratat om att mörda Hanna och barnen.
Citera
2020-06-15, 18:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Varför lämnade inte LW honom då, tror du? Jo för hon ville vinna. Eller hur ...Hon hade insett för länge sen att han var fel för henne.
Inte kan du skylla allt på SD.
LW var verkligen inte fair play hon heller.

Har du läst och lyssnat på expertvittnet?
Väldigt lärorikt. Jag tycker också att hon på ett pedagogiskt sätt förklarar hur bindningarna mellan förövare och offer blir starkare med tiden och varför det är så svårt att lämna det destruktiva förhållandet.

Inte sällan verkar det som att "starka" personer har ännu svårare att lämna och istället blir mer bundna till förhållandet. Det beror på att de inte ser sig som offer, och inte tar till sig vilken situation de är i på samma sätt. De tror sig kunna hantera situationen.

Jag tänker att Lena trott sig älska SD, men den kärlek hon har känt har handlat om en destruktiv bundenhet. Hon har trots allt sett hur "sjukt" allt varit, hur "sjuk" hon själv är och att hon måste försöka ta sig ur detta. Men det har varit svårt för henne hon har tappat fotfästet i livet. Fokus har alltmer handlat om den destruktiva relationen och allt mindre om själva livet. Hon har blivit en spillra av sig forna jag enligt vänner. Rörigt i huvudet, rörigt i livet, rörigt hemma.

Man brukar säga att det krävs "two to tango" vilket även gäller här. Men om jag fattar det hela rätt, så tror jag att när det handlar om en person som jag tror mgm är; minst en narcissist men en person som också har drag av psykopati, då blir villkoren på ett annat sätt.

En person som har starka manipulativa drag, kommer på ett mycket fokuserat sätt ta reda på andra människors svagheter. De svagheterna kan komma till användning när han behöver få det han vill. Lena hade mycket svårt att klara av ensamhet, bli lämnad, skräck för att bli övergiven och separationer. Detta är ett kraftfullt verktyg att kunna använda för att få sin vilja igenom.

Iskyla/RT/hot om att lämna; allt detta har vi hört om. Ett perfekt sätt att mästra Lena och hålla henne kvar på plats.

Hur svårt blir det inte för henne att lämna?

Du har väl läst om denna typ av förhållanden?

Vi har väl alla undrat varför människor som lever under hot/misshandel och dödshot inte lämnar?
Citera
2020-06-15, 19:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kan man tro men får de inkomma med fler kompletterande bevisning efter 17 juni?

Jag vet inte.
Samtidigt verkar det ju helt bisarrt om man inte skulle få komplettera med ny bevisning.

Tänk t ex om ett nytt vittne framträder?
Eller någon hittar mordvapnet.

Ska detta inte kunna användas i en ny rättegång?
Citera
2020-06-15, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var ju inte så bra för någon part att det dröjer till mars nästa år innan det avgörs, MGM hamnar ju i någon slags limbo i och med att han är friad av TR men fått sin friande dom överklagad.

Antar att du håller koll på kompletteringen som Hiding och Johansson ska inkomma med?

Undrar vad är det för stora mål som HR har att hantera som gör att det här målet inte kan tas upp i år.

Ja det stämmer.
Jag har kontakt med Hovrätten och begär ut handlingar i takt med att dom ramlar in.
Det har fram till idag inkommit 6st Aktbilagor.
Just Aktbilaga 1 är ett "arbetsdokument" som används och kompletteras under hela förhandlingen, men Aktbilaga 2-6 fick jag ut idag med den infon som ni fått av mig idag.
Så ännu en gång. JA. Så fort Åsa skickar in, så plockar jag ut.

Jag har faktiskt inte frågat Hovrätten varför det skall behöva dröja så länge. Får se till att göra det..... Eller så kanske Åsa kan svara på det.
Ge mig nåt dygn så har jag det....
Citera
2020-06-15, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Hur lång tid det kan ta innan målet avgörs i HR vet jag inte. Men förhoppningsvis får vi innan dess (17 juni) reda på vad du åklagaren framfört för ytterligare bevis i sin överklagan till HR. Eller ???

Jodå.
Bara det inte är sekretessat så får jag ut det.
Vi får vänta i ett par dagar.

Sen har ju Stefan väldigt lång tid på sig att förbereda ett bemötande av dessa komplitteringar... Ha ha ha
Citera
2020-06-15, 19:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte.
Samtidigt verkar det ju helt bisarrt om man inte skulle få komplettera med ny bevisning.

Tänk t ex om ett nytt vittne framträder?
Eller någon hittar mordvapnet.

Ska detta inte kunna användas i en ny rättegång?

Ja det borde gå att komplettera om det är avgörande ny bevisning som mordvapen eller ögonvittne och liknande tänker jag också.
Citera
2020-06-15, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kära nån. Mars 2021. Det låter lite som om man beslutat att dra en hel förhandling med vittnen och allt? Eller tolkar jag helt uppåt väggarna nu?

Jag skall ställa frågan, så får vi se vad det blir för svar.
Dom är supertrevliga att ha med o göra....

Tänk om svaret blir:
Det har du inte med att göra, och sluta tjata på oss nu, din förbannade tjockis.!! Fan vad trötta vi är på dig.!!

He he he.
Nä, lovar att göra vad jag kan för att få fram info om just den vänt-tiden.
Citera
2020-06-15, 19:18
Bannlyst
Citat:

Det är en jäkligt bra fråga.
Intressant.
Skall se om jag kan få ett svar på även den, för då vet vi lite bättre hur spelreglerna är.

Fast frågan är ju hur jäkla smart det är att "redovisa" sina nya bevis nu den 17:e och sen inte ha förhandling förrän - 21.
Snacka om att Stefan kommer vara förberedd på den "nya bevisningen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in