Citat:
Ursprungligen postat av
Moschata
Varför lämnade inte LW honom då, tror du? Jo för hon ville vinna. Eller hur ...Hon hade insett för länge sen att han var fel för henne.
Inte kan du skylla allt på SD.
LW var verkligen inte fair play hon heller.
Har du läst och lyssnat på expertvittnet?
Väldigt lärorikt. Jag tycker också att hon på ett pedagogiskt sätt förklarar hur bindningarna mellan förövare och offer blir starkare med tiden och varför det är så svårt att lämna det destruktiva förhållandet.
Inte sällan verkar det som att "starka" personer har ännu svårare att lämna och istället blir mer bundna till förhållandet. Det beror på att de inte ser sig som offer, och inte tar till sig vilken situation de är i på samma sätt. De tror sig kunna hantera situationen.
Jag tänker att Lena trott sig älska SD, men den kärlek hon har känt har handlat om en destruktiv bundenhet. Hon har trots allt sett hur "sjukt" allt varit, hur "sjuk" hon själv är och att hon måste försöka ta sig ur detta. Men det har varit svårt för henne hon har tappat fotfästet i livet. Fokus har alltmer handlat om den destruktiva relationen och allt mindre om själva livet. Hon har blivit en spillra av sig forna jag enligt vänner. Rörigt i huvudet, rörigt i livet, rörigt hemma.
Man brukar säga att det krävs "two to tango" vilket även gäller här. Men om jag fattar det hela rätt, så tror jag att när det handlar om en person som jag tror mgm är; minst en narcissist men en person som också har drag av psykopati, då blir villkoren på ett annat sätt.
En person som har starka manipulativa drag, kommer på ett mycket fokuserat sätt ta reda på andra människors svagheter. De svagheterna kan komma till användning när han behöver få det han vill. Lena hade mycket svårt att klara av ensamhet, bli lämnad, skräck för att bli övergiven och separationer. Detta är ett kraftfullt verktyg att kunna använda för att få sin vilja igenom.
Iskyla/RT/hot om att lämna; allt detta har vi hört om. Ett perfekt sätt att mästra Lena och hålla henne kvar på plats.
Hur svårt blir det inte för henne att lämna?
Du har väl läst om denna typ av förhållanden?
Vi har väl alla undrat varför människor som lever under hot/misshandel och dödshot inte lämnar?