2020-06-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommunism-massmord
Jo, korrekt. På samma sätt fick vi masspridning av Covid-19 virus på Sergels torg när kommunisterna i BLM skulle bryta mot pandemi förbudet. På bilder kunde man se hur samma megafon vandrade runt mellan olika uppviglare exempel.

Den kvinnliga knäböjande pajaspolisen blev troligtvis också Covid-19 smittad när hon gråtandes kramade somalier i hucklen. Ingen bar munskydd.

Nogen forsøger at stoppe Covid-19 smittespredningen på Sergels torg:

https://www.nrk.no/urix/sverige_-koronakritikere-blir-spyttet-pa-1.15052904
Citera
2020-06-15, 09:22
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Noll inrapporterade samma dag som Löfven dyker upp i agenda? Låter lite sammanträffande.

Tror du på riktigt på sånt trixande?
Citera
2020-06-15, 09:23
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och hur mycket smitta sker via utandningsluften kontra de med symptom eller via händer och objekt? 1 %?

Trams att kasta ur sig en procentsats!

Ta reda på hur det förhåller sig du,

hör av dig när du hittat en studie som visar på det.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skönt att höra. Då är det bara att åka till Peking, eftersom Kina har lyckats stoppa viruset - eller?
Kom igen nu! Du måste tvätta dig! Du är förmodligen djupmarinerad av smörja du läst i svensk media och hört av av FHM. Tänk själv!

De har nästan inga fall alls i Peking i jämförelse. De hittade 59 fall när de testade 70 000 personer i Peking i söndags.

Det är i princip helt riskfritt för dig att resa till Peking jämfört med t ex Göteborg och Stockholm. Problemet är att du troligen inte blir insläppt i kina utan att sitta i karantän ett par veckor. Du kommer betraktas som smittad eftersom du kommer från smitthärden Sverige.

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/15/beijing-lockdown-tightens-as-new-coronavirus-outbreak-spreads, idag

https://www.flashback.org/p71955117#p71955117
Senast redigerad av Madagascar 2020-06-15 kl. 09:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja han säger faktiskt det i intervjun,

att separera den svenska "strategin" från äldreboendena och skylla på vårdpersonalen

"basala hygienrutiner" var helt klart upplägget,

t om med den politiska "räddningsplankan" är felaktig,

den är inte framtagen för rätt virus!

Jag tycker SVT reportern var väldigt skicklig,

hon backade inte en centimeter på att hög samhällsspridning

bidrar till att smitta kommer in på äldreboendena.

Sen kan personalen tvätta händerna hur mycket som helst,

men FHM riktlinje "stanna hemma när du är sjuk" är otillräcklig eftersom viruset smittar pre-/asymptomatiskt, alltså kan inte äldrevårdspersonal stanna hemma för den känner sig inte sjuk, och går till jobbet känner sig frisk och smittar,

och viruset smittar via aerosoler i utandningsluften på nära håll så om personalen inte har munskydd riskerar de att smitta brukarna,

och där var ju statsepidemiologen emot att äldrevårdspersonalen ska ha munskydd,

så långt jag begriper har den svenska strategin väldigt väldigt mycket att göra med att smitta har kommit in på äldreboende och så många har dött.

Väntar fortfarande på en bra förklaring från löfven om varför Danmark, Norge och Finland har så få antal dödsfall jämfört med Sverige.
Allt jag har hört är att vi är i olika stadier av virus spridningen, men ju mer tiden går, desto sämre blir det resonemanget.
Citera
2020-06-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu! Du måste tvätta dig! Du är förmodligen djupmarienerad av smörja du läst i svensk media och hört av av FHM. Tänk själv!

De har nästan inga fall alls i Peking i jämförelse. De hittade 59 fall när de testade 70 000 personer i Peking i Söndags.

Det är i princip helt riskfritt för dig att resa till Peking jämfört med t ex Göteborg och Stockholm. Problemet är att du troligen inte blir insläppt i kina utan att sitta i karantän ett par veckor. Du kommer betraktas som smittad eftersom du kommer från smitthärden Sverige.

Det är i princip helt riskfritt för dig att resa till Peking jämfört med t ex Göteborg och Stockholm.

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/15/beijing-lockdown-tightens-as-new-coronavirus-outbreak-spreads, idag

https://www.flashback.org/p71955117#p71955117

Så måste det vara. Det är säkert därför 10st städer i Kina avråder sina invånare från att åka till Peking.

Och det är säkert riskfritt att vistas där. Det är därför man nu har stängt 21st bostadsområden i Peking.

Du har rätt.
Citera
2020-06-15, 09:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så Stefan Löfven säger att man inte kan rycka ut en vecka så där som ECDC gör när de lägger fram hur det ser ut för Sverige i jämförelse med övriga Europa idag. Men det kan man väl. Dagens situation är ju en produkt av hela den tidigare strategin och är direkt kopplat till den.

Jag undrar verkligen vilka spin-doctors som låg bakom Löfvens intervju egentligen. För det har nog stötts och blötts i detalj vad han skulle säga. Det här var rena katastrofen. Hur tänkte de?

Vad han istället skulle ha gjort är att erkänna Sveriges misslyckande och ta på sig ansvaret. Räckt ut en hand på riktigt och inte bara symboliskt mot alla Riksdagspartier villkorslöst. Han skulle ha meddelat Lena Hallengrens och Mikael Dambergs frånträdande från sina ministerposter. Naturligtvis skulle han också låta FHM:s generaldirektör Johan Carlson gå.

Sedan skulle han utlysa nationellt nödläge och tillsätta en expertgrupp bestående av de främsta vi har inom området förslagsvis ur den grupp experter som flera gånger har försökt få fram att Sveriges strategi lett åt fel håll. Denna grupp skulle få till uppgift att ta Sverige ur den prekära situation vi är i med alla till buds stående medel inklusive tvingande restriktioner.

I detta skulle även ett långsiktigt arbete inledas för att Sverige aldrig mer skulle hamna i en liknande situation med bristande beredskap där vi inte ens har lagstiftning att ta till om det är nödvändigt.

Ska det vara så svårt att få till detta?
Jag ska tillägga att detta är jag 100% enig i.
Citera
2020-06-15, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
SR rapporterade just nu om att man i Peking har fått ca 100 nya fall av att testat ca 70000 på en dag. Och att man håller på och isolerar bostadshus/-områden.

SR vinklar det som att utbrottet är allvarligt. Visst, Peking har tydligen dessförinnan inte haft ett enda fall på mer än en månad (två?).

Vinklingen av SR är ju gravt fel. Den korrekta vinklingen är ju Kina agerar resolut för att slå ned smittan. Och troligen kommer lyckas.

I jämförelse kan man ju nämna att Västra Götaland rapporterat 500-600 fall per dag torsdag, fredag och lördag på vad jag uppskattar är ca 2000-3000 testade per dag.

"Peking vill inte hamna ett läge som Wuhan." Hmm... mer korrekt är nog att de inte vill hamna i ett läge som Sverige.

Man vet inte om man vill dö av skratt eller gråta av sorg.
En kinesisk stad som är lika stor som Sverige. 70 tusen pers testas. Hundra av dem testas positiv.
Och så säger svensk media att detta är för i helvete rena katastrofen.
Samtidigt som i moder svea, den betydelselösa moder svea, som är det enda intressanta för svensk media, blir man totalt knäckt om man gör en jämförelse. Men än har jag inte hört talas om den enorma katastrofen som pågår i sverige. Var är vi? I Nordkorea? Jag tror inte alls de skulle vågat sig på nåt sånt ens där. Detta som händer i Sverige, med rövslickande media som ljuger in i det sista är mycket mer absurd än vilken skit som helst producerat av monty python. De hade aldrig kunnat köra en sån skit för det var alldeles för långt ifrån verkligheten, hade de säkert tyckt. Fy fan vilket katastrofland Sverige är.
Citera
2020-06-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tänker så här. Så fort någon produkt figurerar i smitto- eller andra negativa sammanhang så dyker efterfrågan. Många konsumenter drar sig från att köpa produkten.

Nu vet kineserna att man hittat corona på importlaxdisken på matmarknaden. Många kommer då att rata lax bara för att laxen figurerat i ett negativt sammanhang. Folk orkar inte fördjupa sig så noga i frågan utan köper något annat i stället. Det är ett vanligt konsumentbeteende världen över och konsumentföretag försöker hitta alla möjliga sätt att göra konsumenten trygg. Bl a att man får lämna tillbaka produkten utan att det blir ett förhör om varför. Effekten av negativt sentiment kan hålla i sig länge och trycka ned en helt oskyldig produkt.

Utländska livsmedelskedjor i Peking, Carrefour och någon annan som jag inte minns just nu, rensade bort laxen samma natt då smittan uppdagades. Några restauranger har tagit bort lax från menyn. Diskussion i media pågår i Kina, precis som du påpekade, om att laxen inte är farlig i lagad form men sushi ska man undvika

Det blev laxras på Oslobörsen på grund av smittan vid laxdisken i Peking.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/06/15/lax-norskt-sektorras-efter-covid-19-fynd-pa-skarbrada-i-peking.html
Citera
2020-06-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du brukar väl lita på FHM? Enligt dem sker smitta främst via utandningsluften. Vad jag har hört är i princip alla experter eniga om detta.
Men du kanske har andra källor?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Vem säger att jag litar fullt på FHM? Jag läser de studier som finns både tidigare och nuvarande. Utandningsluft, ja om du räknar hostningar och nysningar som utandningsluft, då vet jag inte vad du menar med utandningsluft

Läs gärna nedan case:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7147908/

I case A träffades de inte ens = smittan måste ha funnits på någon yta.
I många andra fall har man träffat sin sambo/maka/make. Det är inte helt osannolikt att dessa exempelvis kysser varandra och har direkt utbyte av saliv. Eller vad säger du?
I ett par fall har de träffats i en sångklass; det är fullt möjligt att sång genererar aerosoler då sång och sångövningar är betydligt kraftigare än andning och prat. Det utesluter heller inte att de tagit på samma saker.
Citera
2020-06-15, 09:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det blev laxras på Oslobörsen på grund av smittan vid laxdisken i Peking.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/06/15/lax-norskt-sektorras-efter-covid-19-fynd-pa-skarbrada-i-peking.html

Du har rätt - folk reagerar primitivt, utan att tänka efter.
Citera
2020-06-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Trams att kasta ur sig en procentsats!

Ta reda på hur det förhåller sig du,

hör av dig när du hittat en studie som visar på det.

Du kan ju läsa om några case här:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7147908/

I ett fall träffades de inte ens, i flera andra fall var de maka/make.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in