2020-06-15, 07:09
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Det är rätt galet att ha öppet köp för något som kostar 50k+

Om jag skulle köpa något så dyrt skulle jag inte vilja att 4 andra kunder före mig har tagit hem den och provat, parfymlukt eller inte.
Citera
2020-06-15, 08:37
Medlem
Stones avatar
Kan man sälja ett plagg för 50K så kan man nog lyckas sterilisera ett provrum. NK har en galen lösning ta hem och prova.
Citera
2020-06-15, 09:12
Medlem
Gnidna kärringar som lånar hem och använder en gång för att sen lämna tillbaka finns det gott om.
Citera
2020-06-15, 09:34
Medlem
Öppet köp är ingen konsumentlag utan en goodwill från butik till butik så kunden får rätta sig efter butiken och anser dom att Varan inte är säljbar så är överenskommelsen förverkad. Dax för svenska konsumenter att börja lära sig vad som gäller. Jag tror att butiker kommer att bli hårdare på dessa saker nu när vi går in i svårare ekonomiska tider.
Citera
2020-06-15, 09:57
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vad ni tycker i största allmänhet om klänningen, köparen av klänningen, kläder, NK, Aftonbladet, provrum, etc. är inte ämnet. Skärp er eller skyll er själva om ni får varningar som accessoarer till raderingen av era inlägg. I Juridik diskuterar vi juridik.

/Mod
Citera
2020-06-15, 10:13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det är väl ytterst vanligt att det är precis det som händer.

Instagramtjejer som ”köper” svindyra kläder de inte har råd med och sedan har dem över en helg för en fotosession, en fest eller dylikt för att sedan kemtvätta och lämna tillbaka dem.

Många affärer har börjat med att man endast får bytesrätt om man köper torsdag, fredag, lördag eller liknande.

Vill man köpa med returrätt så får man få köpa ex, en måndag.

Men kan tycka om man har haft en utfästelse om att öppet köp ska gälla, så borde de tillåta retur, om de då inte kan bevisa att klänningen är använd.
Citera
2020-06-15, 10:14
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Lena hittade sin drömklänning i Nordiska Kompaniets butik Luxury Corner. Prislappen: 54 699 kronor.

Lena köpte klänningen för att prova hemma och lovades öppet köp – som hon sedan nekades.

– De sa att den luktade parfym. Men det stämmer inte, jag har till och med intyg från kemtvätten att den inte luktar.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0n5g3E/kopte-jennifer-lopez-klanning-for-55-000--nekas-retur

Rätt eller fel av NK? Måste säga att kemtvätts intyget ser blaj ut m tanke på pengarna på spel. Har inte donnan varit på party o vill göra ett gratishyr?

Det fetade. Om man köpt en klänning och aldrig använt den varför lämnar man då in samma klänning till en kemtvätt?

Busted...

Hon har ju varit dum nog och bevisat att hon har använt den genom att ta upp kemtvätten i artikeln. NK gör helt rätt som stävjer bedragares framfart..
Citera
2020-06-15, 10:17
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Det är rätt galet att ha öppet köp för något som kostar 50k+

Om jag skulle köpa något så dyrt skulle jag inte vilja att 4 andra kunder före mig har tagit hem den och provat, parfymlukt eller inte.

Tänkt då alla människor som handlar kläder via Zalando och liknande. Över 50% av alla kläder som beställs skickas tillbaka och har provats och kanske i vissa fall även använts.

Mums!

Jag blir snarare mer konfunderad varför man ens skulle vilja köpa ett klädesplagg för 55K. Man kan få mycket mer roliga saker för de pengarna...
Citera
2020-06-15, 10:25
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men om det inte går att bevisa att hon gjorde en fuling så borde väl öppet köp gälla? Någon påstod att du luktade parfym, men vid senare tillfälle så kan ingen känna det. Kassörskans parfymnäsa kan väl inte överbrygga öppet köp?

Kärringen har väl varit dum nog och viftat med ett kemtvättskvitto eller nämn något om kemtvätt varpå butiken direkt förstått alt. sett på plagget att klänningen har brukats...

Kanske har det även hittats fläckar på klänningen eller så har den genomgåtts med UV-lampa varpå man kunnat se att den använts...

En butik med så dyra varor borde ju ha mer verktyg för att kunna bevisa den här sortens bedrägeri..
Citera
2020-06-15, 10:26
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Har ni källor på att hon varit ute och festat med klänningen eller får man fylla tråden med skit utan att ha en aning?

Har mods sommarlov?

Läste du första inlägget? Märkte du att ordet ''kemtvätt'' nämndes? Vem lämnar in oanvända kläder på en kemtvätt dagar efter ett klädköp?
Citera
2020-06-15, 10:26
Medlem
Vem fan skaffar intyg från en kemtvätt? Har man inte använt klänningen till annat än att just prova den finns naturligtvis inget behov för kemtvätt.

NK har all rätt att neka om varan inte är i säljbart skick. Med den prislappen har kunder rätt i hatt ha högre förväntningar på kvalité och skick än för en HM-produkt. Den som inte förstår det eller har råd bör inte chansa.

Som en sidotanke sätter jag fan pengar på att Lena inte har svenska rötter.
Citera
2020-06-15, 10:49
Medlem
Kosmos.s avatar
Vanlig grej kvinnofolk kör med numera när de inte vill betala för dyra kläder. Utnyttja öppetköp...

Nyttja kläderna för en spritkväll på stan för att imponera på vännerna. För att sedan lämna tillbaka den.

Härligt att hon får en smäll på fingrarna. Jävla klåpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in