2020-06-14, 23:18
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ett företag fungerar så också, men det du skrev var något annat och det var det jag replikerade på. Du skrev att det blidas en sekt med likatänkande individer inom FOHM. Mitt svar är att alla verksamheter bygger på det. Du kan inte vara anställde på ett ställe och göra revolution med egna idéer som avviker från den linje som verksamheten har. Den inre processen hos FOHM har du för övrigt ingen aning om.

Det är du som inte begriper vad du skriver. Just detta att det är ett föränderligt kunskapsläge gör ju att man inte nu kan säga att det blir fel i slutänden. Speciellt inte sådana personer som tror att det ska bli värre till hösten med en andra våg.

Du menar att man inte ska korrigera en strategi som blir tveksam med tiden? När ska bokslutet ske? När ett vaccin finns tillgängligt.

Och..tala inte om för mig vad jag begriper eller inte kring mina egna formuleringar.
Citera
2020-06-14, 23:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag tror inte det finns någon i tråden som vet hur inköp av vaccin fungerar. Ändå vet alla att sverige gör fel vid inköp av vaccin.

Det har jag ingen aning om. Kan bara hoppas på att vi gör rätt till slut.
Citera
2020-06-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är ingen motståndare till vaccin. Tvärtom. Men det upphajpade världsläget just nu är en grogrund för att man ska stressa fram ett vaccin som KANSKE inte är så säkert som det ska vara. Man kan bara hoppas på att det inte blir så...
Håller med om det men vaccin som inte är ganska pålitlig brukar inte gå in i fas tre
Citera
2020-06-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Nej, utan vidare utveckling av och försök att framställa ett vaccin mot SARS stoppades då de lyckades med att "stänga in" smittan
Det där är struntprat! Kineserna m.fl. ville väldigt gärna få fram ett vaccin mot SARS men misslyckades.
Citera
2020-06-14, 23:20
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skriver inte detta för att tjafsa, och jag tycker också att FHM och regeringen är pajasar.

Dock så är de faktiskt inte ensamma om tveksamheten till munskydd. Hela nordens folkhälsomyndigheter verkar ha i princip samma inställning.
Personligen tycker jag att det är svårt att dra några riktiga slutsatser av diskussionen kring munskydd. Forskningen verkar spreta så in i helvete.

WHOs rekommendation är iallafall tydlig för personer över 60 och i riskgrupp

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/05/who-changes-advice-medical-grade-masks-over-60s

och munskydd i befolkningen fungerar ju bäst om alla har det.
Citera
2020-06-14, 23:21
Medlem
Researchers Say One Potential Long-Term Health Implication Of COVID-19 Could Be Hearing Loss

(Källa: Thailandmedicalnews)
Citera
2020-06-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är ingen motståndare till vaccin. Tvärtom. Men det upphajpade världsläget just nu är en grogrund för att man ska stressa fram ett vaccin som KANSKE inte är så säkert som det ska vara. Man kan bara hoppas på att det inte blir så...

Det finns i de flesta fall ingen bra anledning för en frisk ung människa att ta vaccin som släpps inom ett år, bättre att vänta och se lite. Däremot så kan det givetvis vara värt riskerna för de äldre, och jag hoppas att det är dem som i första hand får vaccinet.

Massvaccinera på ett ganska så otestat vaccin kan få ganska så obehagliga följder om man har otur.
Citera
2020-06-14, 23:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Håller med om det men vaccin som inte är ganska pålitlig brukar inte gå in i fas tre

Det är som sagt bara att hoppas på att vaccinet, när det väl kommer, INTE har stressats fram. Omöjligt att veta det när man inte har insyn i processen.
Citera
2020-06-14, 23:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant statisk presenterades iallafall :

-Vart sjunde provsvar i sverige var positivt
-Storbritannien låg väl på 50+ ?
-Frankrike.., var det 17 ?

Just den statistiken säger faktiskt ingenting.. Skall det gå att jämföra mellan populationer så måste åtminstone urvalskriteriet för att testas vara likvärdigt.
Citera
2020-06-14, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det där är struntprat! Kineserna m.fl. ville väldigt gärna få fram ett vaccin mot SARS men misslyckades.

Nej det där stämmer inte alls. Nu ljuger du igen 😊
Citera
2020-06-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hej futuro. Du verkar ha lite koll på det här med avtal och förköpsavtal med olika vaccintillverkare. Jag ska ärligt talat erkänna att jag inte har någon aning om hur det fungerar men det är ju intressant förstås. Du kanske kan förklara lite mer ingående? Främst intresserad av:
- När måste man ingå ett förköpsavtal och ungefär hur många doser kan en tillverkare erbjuda till hur många länder?
- Hur många tillverkare kan man satsa på? Hur fungerar det om man ingår ett avtal med en tillverkare som inte får fram ett vaccin?
- Vilka tillverkare måste man skriva avtal med nu? Dvs vilka har ett vaccin på gång där man behöver säkra sina doser och hur går det till? Är det prio på dem som skrev först? Betalar mest?

Tack på förhand.

Jag har ingen aning. Återger bara vad jag läser i utländsk press eftersom det sällan går att finna information på hemmaplan. Det verkar som länderna redan står i kö hur som helst. Inte Sverige dock.
Varför vet jag inte?? Andra länder verkar mer angelägna om att värna om sin befolkning.
Citera
2020-06-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Som sagt ni alarmister kan inte ta till er logiska förklaringar.

I bästa fall var det förvirrade teorier från någon som har extremt dålig koll på läget, i värsta fall var det medvetet levererade alternativa fakta med syfte att sprida osäkerhet om vad som egentligen har hänt.

Först hävdar SL att det är för tidigt att dra några slutsater (5000 har ju ändå dött av COVID-19 i Sverige med endast 10 miljoner innevånare), men i nästa andetag så lanserar SL diverse teorier om varför just Sverige är så hårt drabbat. Det framstår knappast som seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in