Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsplatsen. Och för arbetsmiljön. På iaf mer seriösa företag görs en arbetsmiljörond då och då. Det kan vara ganska strikta krav på höj/sänkbara skrivbord. Belysning. Skrivbordsstol mm.
Arbetsgivaren är ansvarig. Sitter folk hemma och får åkommor och det kryper fram att vederbörande inte haft en proper arbetsplats så åker företaget på att betala. Och kan även åka på böter för brott mot arbetsmiljölagen.
Därav att för att folk skall kunna börja jobba hemma reguljärt så kommer det att krävas propra arbetsplatser och även dokumentation och inspektion av dessa. (Om sedan den anställde iaf sitter i soffan så är det ovidkommande. Det går inte att komma åt företaget. De kan visa upp dokumentation).
Jag klarar allt utom kanske belysningen. Den skulle jag troligen åka på att förbättra. Men det är väl bara att smälla upp lysrör i taket då.
Men det är ytterst få som har det så bra som jag. I stort sett alla mina kollegor har stora problem. Och vill därför tillbaka till jobbet. Och andra vill tillbaka av sociala skäl. Och de är inte få. Folk är mer sällskapliga än vad folk här i forumet tror.
Därav att det kommer gå långsamt. 2% skrev jag. Dvs en på 50 per år. Det kan jag tänka mig är en rimligt takt, för de som övergår att i huvudsak arbeta hemifrån.
Folk kommer fortfarande att jobba hemifrån någon timme eller halvdag då och då. Men det var ju inte det detta handlade om.
Dessutom finns det folk som måste vara på jobbet nu under corona trots att dom skulle kunna och skulle vilja arbeta hemifrån. Arbetsgivaren säger nej. Vet inte hur många det gäller för. Troligen en minoritet.
Jag har själv arbetat på distans i drygt 4 år nu, dock inte i Sverige.
På min avdelning jobbar runt 80% på distans 4 dagar av 5.
Detta gick ganska snabbt att införa, tog bara en månad eller två.
Företaget har nu sagt upp nästan hälften av kontorsytan och kan genom detta spara ganska stora kostnader på hyra/el/AC och övriga relaterade utgifter.
Arbetsgivaren är även här skyldig att "tillhandahålla" en god arbetsmiljö genom att ersätta oss för inköp av de möbler och utrustning som behövs för att skapa en god mijö.
Men vad det innebär är att vi måste ta en obligatorisk e-kurs varje år om hur en god arbetsmiljö skapas med tanke på ergonomi, belysning etc. och sedan utföra detta i praktiken och skriva på ett dokument att detta blivit gjort.
Ingen har någonsin drabbats av någon arbetsmiljöinspektion i hemmet.
Nu skall ju Sverige i mycket vara annorlunda, men jag skulle skulle nog anta att distansarbete hanteras på ungefär samma sätt där.
Har du själv haft någon som utfört denna arbetsmiljörond hemma hos dig ?
Därför tyckte jag ditt påstående om att det skulle vara så svårt för så många att få igenom denna arbetsmiljöinspektion i hemmet att distansarbete skulle kunna öka max ca 2% per år, lät väldigt konstigt.