2020-06-14, 21:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ser inte att det finns något sakligt innehåll här att svara på.

Men du verkar ha någon invändning mot det jag skrev, som du inte kan konkretisera.
Du kanske kan ta hjälp av någon.
Och finns ingen saklig substans så kan du väl bara säga att det är 100% känslor från din sida, så kan vi bara avsluta diskussionen.
Du påstår att det tar 50 år innan alla jobbar hemma i Sverige. Och jag visar som exempel att det tog 11 år att internet-ifiera hela världen.

Jag tror det tar 3-5 år innan 50% av tjänstemännen i Sverige jobbar minst 50% hemma.

Om du inte redan visste det så har stora IT-företag som twitter redan 100% som jobbar hemma, pga corona. Det går utmärkt. Jag kanske får äta upp min pessimistiska siffra 3-5 år. Så kan du stå där med 50 år och lång näsa.

Men jag förstår varför du kommer så snett i den här tråden i övrigt. Dina åsikter är inte från denna jorden.
Citera
2020-06-14, 21:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Initial är det bara sådana som jag som har ok arbetsrum och kan få igenom en arbetsmiljöinspektion som kan börja jobba hemma. Detta kommer gå väldigt segt. 2% per år kanske. Då är vi klara 2070.
jag googlar på "arbetsmiljöinspektion arbeta hemma hemmakontor hemarbete". Det blir en träff, från år 2007.

Vänligen länka till någon faktasida som visar vad du menar.

P.S. jag har jobbat hemma av och till sedan 1985. Liksom 1 miljon till.
Citat:
https://www.regeringen.se/contentassets/810b652c7af44508b9b179c3d4f9326e/del-2
Regeringen: Distansarbete i Sverige enligt senare undersökningar

Resultatet visade att 6 procent, 200 000 personer, arbetar regelbundet hemma och att 23
procent, 800 000 personer, arbetar hemma då och då. Totalt arbetar alltså nästan 30
procent eller närmare 1 miljon av samtliga anställda i Sverige hemma minst någon timme

Citat:
https://www.publikt.se/pa-jobbet/jobba-hemma-kraver-avtal-goda-rad-om-distansarbete-9026
Jobba hemma kräver avtal – goda råd om distansarbete

Ruben Johansson, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket

Ruben Johansson har aldrig gjort någon arbetsmiljöinspektion på en hemarbetsplats. Kanske skulle det vara möjligt om den anställde själv bjöd in till en sådan. Men arbetsgivaren måste ha möjlighet att kontrollera att arbetsplatsen uppfyller arbetsmiljökraven. Även skyddsombudet bör ha tillträde.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-06-14 kl. 21:19.
Citera
2020-06-14, 22:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Ja, jag saknar kunskap om arbetsmiljöinspektioner som utförs på arbetsrum hos de som arbetar på distans i Sverige.
Så förklarara gärna.
Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsplatsen. Och för arbetsmiljön. På iaf mer seriösa företag görs en arbetsmiljörond då och då. Det kan vara ganska strikta krav på höj/sänkbara skrivbord. Belysning. Skrivbordsstol mm.

Arbetsgivaren är ansvarig. Sitter folk hemma och får åkommor och det kryper fram att vederbörande inte haft en proper arbetsplats så åker företaget på att betala. Och kan även åka på böter för brott mot arbetsmiljölagen.

Därav att för att folk skall kunna börja jobba hemma reguljärt så kommer det att krävas propra arbetsplatser och även dokumentation och inspektion av dessa. (Om sedan den anställde iaf sitter i soffan så är det ovidkommande. Det går inte att komma åt företaget. De kan visa upp dokumentation).

Jag klarar allt utom kanske belysningen. Den skulle jag troligen åka på att förbättra. Men det är väl bara att smälla upp lysrör i taket då.

Men det är ytterst få som har det så bra som jag. I stort sett alla mina kollegor har stora problem. Och vill därför tillbaka till jobbet. Och andra vill tillbaka av sociala skäl. Och de är inte få. Folk är mer sällskapliga än vad folk här i forumet tror.

Därav att det kommer gå långsamt. 2% skrev jag. Dvs en på 50 per år. Det kan jag tänka mig är en rimligt takt, för de som övergår att i huvudsak arbeta hemifrån.
Folk kommer fortfarande att jobba hemifrån någon timme eller halvdag då och då. Men det var ju inte det detta handlade om.

Dessutom finns det folk som måste vara på jobbet nu under corona trots att dom skulle kunna och skulle vilja arbeta hemifrån. Arbetsgivaren säger nej. Vet inte hur många det gäller för. Troligen en minoritet.
Citera
2020-06-14, 22:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det går inte att förstå vad du argumenterar emot.
Jag rättar de grövsta felen du skriver.

Citat:
BNP sjunker 5-15% i år i Sverige.
4% är senaste prognos, som baseras på att BNP steg i Mars och preliminära beräkningar visar betydligt lägre BNP minskning i April än befarat.

Citat:
Det betyder att 25-75 miljarder är puts väck. De kommer inte tillbaka 2021. Det betyder att det blir 10-20 miljarder mindre till vårt boende. Det kommer att påverka bostads-priserna negativt. Det borde rimligen börja ett prisfall redan i sommar eller i höst. Hur stort det blir vet jag inte, men jag vet att en genomsnitts-tjänstemanna-familj inte långsiktigt kan lägga ut 6 mkr på en villa i Huddinge, finns lätt 2mkr att kapa där dvs 30%.
Omsättningen blir 4% lägre för 2020.

Den minskningen i omsättning har vi placerat i färre flygresor, färre hotellnätter, färre restaurangbesök mm.

Att en BNP minskning leder till lägre bostadspriser har jag varit väldigt konsekvent med. Om du fantiserar om något annat så är det just fantasier. Det har iaf inget med verkligheten att göra.
Citera
2020-06-14, 23:45
Medlem
Citat:
Jag rättar de grövsta felen du skriver.

4% är senaste prognos, som baseras på att BNP steg i Mars och preliminära beräkningar visar betydligt lägre BNP minskning i April än befarat.

Omsättningen blir 4% lägre för 2020.

Den minskningen i omsättning har vi placerat i färre flygresor, färre hotellnätter, färre restaurangbesök mm.

Att en BNP minskning leder till lägre bostadspriser har jag varit väldigt konsekvent med. Om du fantiserar om något annat så är det just fantasier. Det har iaf inget med verkligheten att göra
Om jag förstår det rätt är lundxxx analys att lägre BNP == minskade bostadspriser, det ni är oeniga om är hur stor BNP minskning är eller kommer att bli? Går det inte att ta reda på nutidens BNP minskning, vem gör beräkningarna? Till frågan gällande framtida BNP prognoser ser jag det väldigt svårt för någon här att förutspå när det är så många variabler kan påverka utgången. -Du kan säga BNP kommer att öka på grund av x, medans lundin kommer säga den kommer att sjunka på grund av y och sedan blir det väl bara en cirkulär argumentation som inte leder någonstans?
Citera
2020-06-15, 01:11
Medlem
Inga halverade priser här inte. Priserna ligger där de legat senaste året och till och med stigit. Några objekt har gått långt över snittet. Alltså extremt över. Ser ingen kris i sikte. Där det skapas förlorare i en kris uppkommer nya vinnare.
Citera
2020-06-15, 02:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Där det skapas förlorare i en kris uppkommer nya vinnare.
Bostadsrätterna är i botten. Att du inte ser någon kris där är något du bara kan beskylla dig själv för.

Men ja, villa-ägare är ju vinnare i det här fallet. Man kan nog rent av formulera det som att alla utom folk som lallar runt med enkla jobb och bor i en kooperativt ägd plåtburk i city är vinnare (än så länge, åtminstone). Det är bara det att de kooperativt ägda plåtburkarna i city och de enkla jobben är en så stor del av landet.
Citera
2020-06-15, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bostadsrätterna är i botten. Att du inte ser någon kris där är något du bara kan beskylla dig själv för.

Men ja, villa-ägare är ju vinnare i det här fallet. Man kan nog rent av formulera det som att alla utom folk som lallar runt med enkla jobb och bor i en kooperativt ägd plåtburk i city är vinnare (än så länge, åtminstone). Det är bara det att de kooperativt ägda plåtburkarna i city och de enkla jobben är en så stor del av landet.

Precis. Varför betala 2-3 miljoner för en etta i Stockholm som du inte ens kan styra över, när du kan för samma peng få betydligt mer i Berlin, Köpenhamn, Oslo, Malmö...* Man måste bo någonstans, javisst, men är man ung vill man verkligen gifta sig med Stockholm under en skakig marknad. Det är förvisso föräldrarna som finansierat lånet som håller ungarna kvar i staden i 1/4 av fallen så det är väl inte lika riskabelt för det segmentet. Men står ändå fast vid min övertygelse att föräldrarna hade spenderat sina pengar bättre genom att köpa en lägenhet i någon annan stad, med nackdelen att de inte skulle träffas lika ofta.

* Oslo och Köpenhamn är dock snäppet dyrare om man ser till andra konsumentvaror men lönen är också högre.
Senast redigerad av har 2020-06-15 kl. 03:24.
Citera
2020-06-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Inga halverade priser här inte. Priserna ligger där de legat senaste året och till och med stigit. Några objekt har gått långt över snittet. Alltså extremt över. Ser ingen kris i sikte. Där det skapas förlorare i en kris uppkommer nya vinnare.

Det har ju varit väldigt stabilt under coronan och efter coronan kommer det att fortfarande vara stabilt.

Allt nonsens om minskat BNP kommer inte ha effekt eftersom det har stöttats med statliga säkringar.
Citera
2020-06-15, 07:58
Medlem
Citat:
Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsplatsen. Och för arbetsmiljön. På iaf mer seriösa företag görs en arbetsmiljörond då och då. Det kan vara ganska strikta krav på höj/sänkbara skrivbord. Belysning. Skrivbordsstol mm.

..Blahblah..

Arbetsgivaren ser inte det som en stor kostnad att ordna det hemma då utgifterna kan dras av mot skatt, arbetsmiljö är inte en avgörande faktor.

I övrigt så är allting stabilt och kommer bli stabilare, det finns alltid någonting att fylla lokalerna med om andra jobbar hemma.

Efter coronan kommer allt bli som vanligt igen, då stora negativa effekter har uteblivit pga statligt ingripande.
Citera
2020-06-15, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Marknaden har tagit stryk. Därför drabbade det mig också.

Fast den har inte kraschat.
Citera
2020-06-15, 09:02
Medlem
Citat:

Arbetsgivaren är ansvarig. Sitter folk hemma och får åkommor och det kryper fram att vederbörande inte haft en proper arbetsplats så åker företaget på att betala. Och kan även åka på böter för brott mot arbetsmiljölagen.

Därav att för att folk skall kunna börja jobba hemma reguljärt så kommer det att krävas propra arbetsplatser och även dokumentation och inspektion av dessa. (Om sedan den anställde iaf sitter i soffan så är det ovidkommande. Det går inte att komma åt företaget. De kan visa upp dokumentation).

Jag klarar allt utom kanske belysningen. Den skulle jag troligen åka på att förbättra. Men det är väl bara att smälla upp lysrör i taket då.

Men det är ytterst få som har det så bra som jag. I stort sett alla mina kollegor har stora problem. Och vill därför tillbaka till jobbet. Och andra vill tillbaka av sociala skäl. Och de är inte få. Folk är mer sällskapliga än vad folk här i forumet tror.

Därav att det kommer gå långsamt. 2% skrev jag. Dvs en på 50 per år. Det kan jag tänka mig är en rimligt takt, för de som övergår att i huvudsak arbeta hemifrån.
Folk kommer fortfarande att jobba hemifrån någon timme eller halvdag då och då. Men det var ju inte det detta handlade om.

Dessutom finns det folk som måste vara på jobbet nu under corona trots att dom skulle kunna och skulle vilja arbeta hemifrån. Arbetsgivaren säger nej. Vet inte hur många det gäller för. Troligen en minoritet.

Jag har själv arbetat på distans i drygt 4 år nu, dock inte i Sverige.
På min avdelning jobbar runt 80% på distans 4 dagar av 5.
Detta gick ganska snabbt att införa, tog bara en månad eller två.
Företaget har nu sagt upp nästan hälften av kontorsytan och kan genom detta spara ganska stora kostnader på hyra/el/AC och övriga relaterade utgifter.

Arbetsgivaren är även här skyldig att "tillhandahålla" en god arbetsmiljö genom att ersätta oss för inköp av de möbler och utrustning som behövs för att skapa en god mijö.
Men vad det innebär är att vi måste ta en obligatorisk e-kurs varje år om hur en god arbetsmiljö skapas med tanke på ergonomi, belysning etc. och sedan utföra detta i praktiken och skriva på ett dokument att detta blivit gjort.
Ingen har någonsin drabbats av någon arbetsmiljöinspektion i hemmet.

Nu skall ju Sverige i mycket vara annorlunda, men jag skulle skulle nog anta att distansarbete hanteras på ungefär samma sätt där.

Har du själv haft någon som utfört denna arbetsmiljörond hemma hos dig ?

Därför tyckte jag ditt påstående om att det skulle vara så svårt för så många att få igenom denna arbetsmiljöinspektion i hemmet att distansarbete skulle kunna öka max ca 2% per år, lät väldigt konstigt.
Senast redigerad av Dr.Unk-Ard 2020-06-15 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in