2020-06-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Litt småfrekt å sånn uten videre hente ut tekstmateriale her inne, materiale som man har brukt uendelig timer på å komme fram til. Og så skal selge dette. Det frekkeste er at vedkommende poster link til boken her inne. Ser det har blitt brukt en del bilder også, som er hentet direkte fra media. Private bilder som venner av ekteparet har sendt inn til media. Forfatteren har vel ikke spurt om tillatelse til å bruke disse.

Edit: https://www.facebook.com/mehraz.rafat

Er det frekt å bruke kilder fra dette forumet? Dette er selfølgelig åpne kilder, i motsetning til for eksempel en lukket Facebookgruppe. Alle oppegående journalister, og ikke minst politi, følger Flashback. Forfatteren er av andre blitt hengt ut for for uredelighet og feighet. For meg fremstår forfatteren som det motsatte. Forfatteren kobles til en skandale i Norfund. Jeg tar forbehold om at det er riktig person som er omtalt.
Når det gjelder rettigheter til bilder, så vet vi ingenting om avtaler.

https://www.dn.no/samfunn/-jeg-ville-ha-varslet-igjen/1-1-1981574
Senast redigerad av Akershus 2020-06-14 kl. 20:32.
Citera
2020-06-14, 20:31
Medlem
Det er nå gått over 2 uker siden TH sendte bitcoin-meldingen jeg vil betale.
På nytt er det ingen respons fra antatt motpart.

Kanskje familien burde gjøre et forsøk på å utlove dusør i stedet.
Det kan kanskje føre til en bevegelse i saken.
Citera
2020-06-14, 20:33
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Litt småfrekt å sånn uten videre hente ut tekstmateriale her inne, materiale som man har brukt uendelig timer på å komme fram til. Og så skal selge dette. Det frekkeste er at vedkommende poster link til boken her inne. Ser det har blitt brukt en del bilder også, som er hentet direkte fra media. Private bilder som venner av ekteparet har sendt inn til media. Forfatteren har vel ikke spurt om tillatelse til å bruke disse.

Edit: https://www.facebook.com/mehraz.rafat

Det er ikke lovlig å hente private bilder til kommersielt bruk uten tillatelse fra eier.
Åndsverkloven.
Citera
2020-06-14, 20:38
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er nå gått over 2 uker siden TH sendte bitcoin-meldingen jeg vil betale.
På nytt er det ingen respons fra antatt motpart.

Kanskje familien burde gjøre et forsøk på å utlove dusør i stedet.
Det kan kanskje føre til en bevegelse i saken.

Helt klart at dusør er en metode å prøve,noe de burde ha gjort for lenge siden.

Om familien virkelig ønsker og trenger oppklaring,må de prøve alt.
Citera
2020-06-14, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Er det frekt å bruke kilder fra dette forumet? Dette er selfølgelig åpne kilder, i motsetning til for eksempel en lukket Facebookgruppe. Alle oppegående journalister, og ikke minst politi, følger Flashback. Forfatteren er av andre blitt hengt ut for for uredelighet og feighet. For meg fremstår forfatteren som det motsatte. Forfatteren kobles til en skandale i Norfund. Jeg tar forbehold om at det er riktig person som er omtalt.
Når det gjelder rettigheter til bilder, så vet vi ingenting om avtaler.

https://www.dn.no/samfunn/-jeg-ville-ha-varslet-igjen/1-1-1981574

Ja, jeg syntes at det er frekt. Om du ikke syntes det, så er det helt greit for meg.
Om forumet er åpent eller ikke spiller ingen rolle. Jeg har ikke sagt at det han gjør er ulovlig, men at det er frekt. Hvis han skal bruke en tekst, så bør han kreditere som det heter, altså at han oppgir hvor han har hentet materialet ifra slik som andre forfattere, skribenter og journalister gjør.
Så, fordi at forfatteren er en varsler i forbindelse med en stor skandale, og lagde bok om dette, så skal man syntes synd i han fordi at noen her har "hengt han ut" som du kaller det?
Senast redigerad av Orderud. 2020-06-14 kl. 20:54.
Citera
2020-06-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Ikke jeg. Trodde ikke på det ett øyeblikk, og forstod ikke hvorfor ikke politiet gjorde grundige undersøkelser på eiendommen slik som de begynte med etter de fant blod et helt annet sted som han hadde dumpet.
Jeg har radar for konedrepere og psykopater, det er det ikke alle som har, og dessverre heller ikke disse kvinnene.

Du burde melde deg på Åndenes Makt.
Hold deg til fakta og slutt med det vaset ditt om at du har overnaturlige evner.
Du er ikke spesiell.
Citera
2020-06-14, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Men den er jo ikke utelukket som jeg sier. De kan ikke utelukke noe hvis det finnes en sjanse for at den kan stemme, selv om sjansen er veldig liten. Det foreligger mange kjente fakta i saken.

Kommunikasjonsplattform var elendig. Brevet var langt. Det ble aldri sendt livsbevis. Motpart viste påfallende liten interesse for gevinst. Det skjedde i huset. Osv osv.

Man må bruke de kjente fakta i saken for å beregne.

Hvor sannsynlig det er, er avhengig av den som bedømmer sannsynlighet i de enkelte tesene og.
Det kan for eks hende at noen mener det er mer sannsynlig at kidnapping blir begått på høylys dag fra huset, enn å plukke opp til bil fra gaten. Så det er relative beregninger som kan gi et anslag tenker jeg.
Du skriver:
Citat:
Hvor sannsynlig det er, er avhengig av den som bedømmer sannsynlighet i de enkelte tesene og.
Ja, det er dette du nevner som gjør at beregningen blir subjektiv.
Man er avhengig av bevis, for å få en objektiv beregning av hypotesen.
På samme måte som vi er uenig i hvor realistisk kidnappingshypotesen er, så er det et resultat av vår subjektive oppfatning, fordi vi har fått veldig lite opplysninger om saken.
Det vi vet, har liten slagkraft.
Derfor er det viktig å gjøre mange undersøkelser før man konkluderer, og det er jeg ikke sikker på at politiet har gjort, i forhold til kidnappingshypotesen.

Det er på samme måte en lege stiller en diagnose, i tilfeller det ikke blir gjort tilstrekkelig funn ved blodprøver, røntgen o.l., så gjør legen en subjektiv vurdering utifra konsultasjonene med pasienten. En sykdom kan ha mange forskjellige symptomer, men veldig ofte vurderes ikke alle relaterte symptomer, som gode nok kriterier for å stille diagnosen (det er egne komitéer som bestemmer hvilke symptomer som er godkjent).
Derfor har vi mange underdiagnostiserte i samfunnet (og omvendt), fordi man mangler objektive funn, og legen må derfor ta en subjektiv vurdering utifra sin egen oppfattelse av pasienten. Derfor er det viktig å gjøre mange undersøkelser før man konkluderer.
Hvis man likevel ikke kan konkludere, så betyr det ikke at det er like usannsynlig som å vinne i tipping.

Problemet i slike situasjoner er veldig ofte at vi mennesker er lite egnet til å lese andre menneskers tanker eller kjenne andres smerte m.m.. Vi trekker ofte konklusjoner utifra våre egne erfaringer, og det blir dessverre ikke alltid rett.

Samtidig vil jeg si at jeg ser andre muligheter enn kidnapping, men det vet du allerede.
Citera
2020-06-14, 21:45
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Du er rimelig tjukk i hue hvis du tror jeg planlegger å gi deg noe nyttig info. Antar det neste blir en eller annen syk konspirasjonsteori om at TH har finansiert boka som en avledningsmanøver.

Vi er ferdige med temaet bok og forfatter.

Heretter diskuteres kun selve saken. Hvis du fortsetter å ta opp ement bok/forfatter begynner jeg virkelig å lure om det er du som er forfatteren og at min venninne har løyet til meg

Lest 2 kapitler,og synes faktisk det ikke er så verst jeg.Interessant at det blir en på en måte dagbok over denne spesielle sommeren,og en del som de fleste kan kjenne seg igjen i også.Ser noe er copy/paste,men det er greit.
Får et godt inntrykk av motivet/budskapet med dette fra forfatteren.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-14 kl. 22:28.
Citera
2020-06-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du skriver:

Ja, det er dette du nevner som gjør at beregningen blir subjektiv.
Man er avhengig av bevis, for å få en objektiv beregning av hypotesen.
På samme måte som vi er uenig i hvor realistisk kidnappingshypotesen er, så er det et resultat av vår subjektive oppfatning, fordi vi har fått veldig lite opplysninger om saken.
Det vi vet, har liten slagkraft.
Derfor er det viktig å gjøre mange undersøkelser før man konkluderer, og det er jeg ikke sikker på at politiet har gjort, i forhold til kidnappingshypotesen.

Det er på samme måte en lege stiller en diagnose, i tilfeller det ikke blir gjort tilstrekkelig funn ved blodprøver, røntgen o.l., så gjør legen en subjektiv vurdering utifra konsultasjonene med pasienten. En sykdom kan ha mange forskjellige symptomer, men veldig ofte vurderes ikke alle relaterte symptomer, som gode nok kriterier for å stille diagnosen (det er egne komitéer som bestemmer hvilke symptomer som er godkjent).
Derfor har vi mange underdiagnostiserte i samfunnet (og omvendt), fordi man mangler objektive funn, og legen må derfor ta en subjektiv vurdering utifra sin egen oppfattelse av pasienten. Derfor er det viktig å gjøre mange undersøkelser før man konkluderer.
Hvis man likevel ikke kan konkludere, så betyr det ikke at det er like usannsynlig som å vinne i tipping.

Problemet i slike situasjoner er veldig ofte at vi mennesker er lite egnet til å lese andre menneskers tanker eller kjenne andres smerte m.m.. Vi trekker ofte konklusjoner utifra våre egne erfaringer, og det blir dessverre ikke alltid rett.

Samtidig vil jeg si at jeg ser andre muligheter enn kidnapping, men det vet du allerede.

Ja ser relevante synspunkt og jeg tror ikke vi er så uenig egentlig i tanker rundt sannsynlighetsberegning. Det blir alltid ofte kun anslag som ligger til grunn ifht hva som er normalt osv, ikke viten og sikker matematematikk. Det blir litt som med Covid 19 og (siden du er inne på diagnose osv), at dersom en pasient hverken har feber, hodepine, plages med luftveier, tretthet, verk i kroppen og mye av det som normalt karakteriserer den sykdommen, så blir det anslagsvis lite sannsynlig at vedkommende er smittet, men det kan jo ikke utelukkes.

Jeg vet at du og ser mulighet for andre hypoteser:-)
Citera
2020-06-14, 21:50
Medlem
Niffys avatar
Nå håper jeg det snart skjer noe nytt i saken, for nå er det jo mer drama og tull i diskusjonsforumene, enn i saken selv.......

Flere utviklinger i saken til uka, takk, slik at vi får noe annet å bitche om enn hverandre.
Citera
2020-06-14, 21:51
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Boka gir seg ikke ut for å være dokumentarisk. Forfattere står fritt til å skrive en roman med ulike deler fakta/fiksjon. Jeg har tidligere i dette forumet tatt opp din hang til å henge ut folk med navn. Dette gjelder personer fra kjente kriminalsaker. Selv folk som har sonet ferdig. Som har prøvd å leve et lovlydig liv etter soning. Selv da måtte du oute personens nye navn. Dette fant du helt uproblematisk. Det er greit, men da må du skjønne folk reagerer på at du fordømmer at forfatteren bruker stoff fra dette forumet i en roman. Dobbeltmoralsk/hyklersk? Ja, jeg synes det!
Til andre som mener det er kritikkverdig å tjene penger på en tragedie:
Hva med bøkene og filmene etter tragedien på Utøya?
Hva med bøkene/serien om A+nders B+ehring Bre+ivik?

Er enig med deg i dette! Det er innafor det jeg foreløpig har lest,men om det er private foto uten tillatelse -er det uheldig.
Citera
2020-06-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Fantastisk jobb! Da er det kanskje ikke riktig å hevde at kidnapperne "overhodet ikke har forsøkt å innkassere noe". En god del kommunikasjon fram til midten av januar ser det ut som. Men det var vel etter det at Holden holdt den pressekonferanse og de gikk over på epost?

Hei,

Oppdaterte lista over transaksjoner litt. Bold = GM. Jeg fjernet også den ene utgående transaksjonen.

Legg merke til at Politiet "leker med" GM flere ganger:

- Først tester de GM ved å sende et ugyldig beløp men kun en kommafeil. Antagelig for å teste GM/avdekke script etc.

- Deretter etter å ha sendt en "trenger mer tid" (13.11) melding tester de GM på nytt 3 ganger ved å sende 0.0007x BTC som betyr " Dårlig tid, fort eller hun er død". (Politiet sender dette til GM!) GM reagerer ikke på dette utrolig nok og fortsetter bare som før å sende samme melding selv uten noen reaksjon. Interessant å høre hva dere andre tenker om dette. Det naturlige er at GM hadde blitt forbannet etc og sendt en krassere melding tilbake osv. GM reagerer heller ikke på budskapet politiet legger ved transaksjonene.

Legg også merke til at GM ved 4 anledninger sender dobbelt opp med meldinger innenfor samme sekund eller noen få minutter som er litt rart...

DATO ----------TID---------SENDER----BELØP----MOTTAKER-MELDING
02.11.2018 - 18.32:19 - 3QZPR -- 0.0300000 - 126sD
10.11.2018 - 23:09:01 - 1DAGY -- 0.0007000 - 126sD
13.11.2018 - 11:31:20 - 3KKAR -- 0.0040000 - 126sD
30.11.2018 - 16:17:25 - 3n4mw - 0.0007060 - 126sD
30.11.2018 - 16:17:25 - 38doa -- 0.0007060 - 126sD

01.12.2018 - 11:02:43 - 32jYx --- 0.0007000 - 126sD
01.12.2018 - 13:15:36 - 32jYx --- 0.0007000 - 126sD
01.12.2018 - 13:15:47 - 32jYx --- 0.0007000 - 126sD

10.12.2018 - 14:16:24 - 1J1nb -- 0.0007060 - 126sD - 000000dec0de000000
10.12.2018 - 15:00:27 - 1J1nb -- 0.0007060 - 126sD - decode hex in monero to ascii
10.12.2018 - 20:58:05 - 32jYx --- 0.0007001 - 126sD
10.12.2018 - 20:58:05 - 32jYx --- 0.0007001 - 126sD

14.12.2018 - 09:59:49 - 1PLS7 -- 0.0007060 - 126sD - 0000cee0000face0000ae00000
27.12.2018 - 18:34:30 - 32jYx --- 0.0007060 - 126sD
02.01.2019 - 20:54:38 - 32jYx --- 0.0007000 - 126sD
02.01.2019 - 21:05:30 - 32jYx --- 0.0007000 - 126sD
16.01.2019 - 16:30:29 - 32jYx --- 0.0007000 - 126sD

29.05.2020 - 19:43:16 - 3EnHq -- 0.0010000 - 126sD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto