Citat:
Ursprungligen postat av
Hunterrr
Men den er jo ikke utelukket som jeg sier. De kan ikke utelukke noe hvis det finnes en sjanse for at den kan stemme, selv om sjansen er veldig liten. Det foreligger mange kjente fakta i saken.
Kommunikasjonsplattform var elendig. Brevet var langt. Det ble aldri sendt livsbevis. Motpart viste påfallende liten interesse for gevinst. Det skjedde i huset. Osv osv.
Man må bruke de kjente fakta i saken for å beregne.
Hvor sannsynlig det er, er avhengig av den som bedømmer sannsynlighet i de enkelte tesene og.
Det kan for eks hende at noen mener det er mer sannsynlig at kidnapping blir begått på høylys dag fra huset, enn å plukke opp til bil fra gaten. Så det er relative beregninger som kan gi et anslag tenker jeg.
Du skriver:
Citat:
Hvor sannsynlig det er, er avhengig av den som bedømmer sannsynlighet i de enkelte tesene og.
Ja, det er dette du nevner som gjør at beregningen blir
subjektiv.
Man er avhengig av bevis, for å få en
objektiv beregning av hypotesen.
På samme måte som vi er uenig i hvor realistisk kidnappingshypotesen er, så er det et resultat av vår subjektive oppfatning, fordi vi har fått veldig lite opplysninger om saken.
Det vi vet, har liten slagkraft.
Derfor er det viktig å gjøre mange undersøkelser før man konkluderer, og det er jeg ikke sikker på at politiet har gjort, i forhold til kidnappingshypotesen.
Det er på samme måte en lege stiller en diagnose, i tilfeller det ikke blir gjort tilstrekkelig funn ved blodprøver, røntgen o.l., så gjør legen en subjektiv vurdering utifra konsultasjonene med pasienten. En sykdom kan ha mange forskjellige symptomer, men veldig ofte vurderes ikke alle relaterte symptomer, som gode nok kriterier for å stille diagnosen (det er egne komitéer som bestemmer hvilke symptomer som er godkjent).
Derfor har vi mange underdiagnostiserte i samfunnet (og omvendt), fordi man mangler objektive funn, og legen må derfor ta en subjektiv vurdering utifra sin egen oppfattelse av pasienten. Derfor er det viktig å gjøre mange undersøkelser før man konkluderer.
Hvis man likevel ikke kan konkludere, så betyr det ikke at det er like usannsynlig som å vinne i tipping.
Problemet i slike situasjoner er veldig ofte at vi mennesker er lite egnet til å lese andre menneskers tanker eller kjenne andres smerte m.m.. Vi trekker ofte konklusjoner utifra våre egne erfaringer, og det blir dessverre ikke alltid rett.
Samtidig vil jeg si at jeg ser andre muligheter enn kidnapping, men det vet du allerede.