Citat:
Ursprungligen postat av
Dranghoff
Undrar hur salig Ronnie själv uttalade sitt namn? Jag har aldrig hört något annat uttal än Ronnie ”Pettersson”? Jag hävdar att det är en anomali tillkommen i nyare tid, med lätt skitnödig klang. Skulle Kryddan Peterson eller Sven Plex Petersson uttala/ha uttalat sitt namn ”peetersånn”. Aldrig!
Jag är väl tydlig med att ange följande i mitt inlägg:
Det är snarare de som inte skiljer på uttalet mellan dessa eller de som stavar fel som vi ska gnälla på.
Har du någon listig förklaring till att uttal ska skilja mellan Peter och Petter, men inte mellan Peterson och Petterson?
Jag är ganska säker på att Mac Gänger hade tagit reda på hur det förhöll sig i sina kontakter med Ronnie.
Krister Petersson (två s) har sagt att han är väldigt noga med att hans namn ska uttalas Peter-son med tillägget: som det faktiskt
ska uttalas.
Citat:
Och ”prononcera” är ingen anglicism, utan kommer från franskans prononcer. Många verb kommer från franskan: marschera (marcher), dirigera (diriger), bräsera (braiser), approchera (approcher), domptera (dompter) och hundratals till.
Jag var väl lika tydlig där med att skriva:
...för tankarna till anglicism, för det är precis vad det gör i dessa tider. Att det sedan snarare handlar om snobbism än anglicism spelar väl ingen egentlig roll i en tråd om att gnälla, på tal om skitnödig klang.