2020-06-10, 18:05
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mac Gänger, född 1933 och tidigare sportjournalist på SVT, uttalade konsekvent Ronnie Peterson just på det sättet. Jag vill påstå att det är det rätta sättet eftersom Petter och Peter uttalas olika. Jag har även hört en hel del som skiljer på uttalet för stavningarna Brita och Britta.

Det är snarare de som inte skiljer på uttalet mellan dessa eller de som stavar fel som vi ska gnälla på. Dessvärre får jag nog sortera in mig i skaran som använder samma uttal för de olika stavningarna. Jag använder dock inte »prononcerar« eftersom det för tankarna till anglicism.

Undrar hur salig Ronnie själv uttalade sitt namn? Jag har aldrig hört något annat uttal än Ronnie ”Pettersson”? Jag hävdar att det är en anomali tillkommen i nyare tid, med lätt skitnödig klang. Skulle Kryddan Peterson eller Sven Plex Petersson uttala/ha uttalat sitt namn ”peetersånn”. Aldrig!

Och ”prononcera” är ingen anglicism, utan kommer från franskans prononcer. Många verb kommer från franskan: marschera (marcher), dirigera (diriger), bräsera (braiser), approchera (approcher), domptera (dompter) och hundratals till.
Citera
2020-06-10, 18:09
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Mac Gänger, född 1933 och tidigare sportjournalist på SVT, uttalade konsekvent Ronnie Peterson just på det sättet. Jag vill påstå att det är det rätta sättet eftersom Petter och Peter uttalas olika. Jag har även hört en hel del som skiljer på uttalet för stavningarna Brita och Britta.

Det är snarare de som inte skiljer på uttalet mellan dessa eller de som stavar fel som vi ska gnälla på. Dessvärre får jag nog sortera in mig i skaran som använder samma uttal för de olika stavningarna. Jag använder dock inte »prononcerar« eftersom det för tankarna till anglicism.

Det är väl självklart att Peterson ska uttalas Peter-son och Pettersson Petter-son. Inget att divla om, för att använda ett nytt ord jag lärt mig.
Citera
2020-06-10, 18:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Undrar hur salig Ronnie själv uttalade sitt namn? Jag har aldrig hört något annat uttal än Ronnie ”Pettersson”? Jag hävdar att det är en anomali tillkommen i nyare tid, med lätt skitnödig klang. Skulle Kryddan Peterson eller Sven Plex Petersson uttala/ha uttalat sitt namn ”peetersånn”. Aldrig!

Jag är väl tydlig med att ange följande i mitt inlägg: Det är snarare de som inte skiljer på uttalet mellan dessa eller de som stavar fel som vi ska gnälla på.

Har du någon listig förklaring till att uttal ska skilja mellan Peter och Petter, men inte mellan Peterson och Petterson?

Jag är ganska säker på att Mac Gänger hade tagit reda på hur det förhöll sig i sina kontakter med Ronnie.

Krister Petersson (två s) har sagt att han är väldigt noga med att hans namn ska uttalas Peter-son med tillägget: som det faktiskt ska uttalas.

Citat:
Och ”prononcera” är ingen anglicism, utan kommer från franskans prononcer. Många verb kommer från franskan: marschera (marcher), dirigera (diriger), bräsera (braiser), approchera (approcher), domptera (dompter) och hundratals till.

Jag var väl lika tydlig där med att skriva: ...för tankarna till anglicism, för det är precis vad det gör i dessa tider. Att det sedan snarare handlar om snobbism än anglicism spelar väl ingen egentlig roll i en tråd om att gnälla, på tal om skitnödig klang.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-06-10 kl. 18:56.
Citera
2020-06-10, 20:17
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Har du någon listig förklaring till att uttal ska skilja mellan Peter och Petter, men inte mellan Peterson och Petterson?

Nej, språklogiskt borde det föreligga en skillnad i uttal även i efternamnen men under de fyra decennier jag följt uttalet av svenska språket – på gatan, i televisionen, riksradion och bland nära vänner, och på senare år även i moderna digitala medier – har de båda namnvarianterna uttalats identiskt.
Peetersånn-varianten hade jag inte hört förrän Palmeåklagaren började dyka upp i audiovisuella medier.
Citera
2020-06-10, 20:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Nej, språklogiskt borde det föreligga en skillnad i uttal även i efternamnen men under de fyra decennier jag följt uttalet av svenska språket – på gatan, i televisionen, riksradion och bland nära vänner, och på senare år även i moderna digitala medier – har de båda namnvarianterna uttalats identiskt.
Peetersånn-varianten hade jag inte hört förrän Palmeåklagaren började dyka upp i audiovisuella medier.

Jag tror att det kan vara så enkelt som att man upplever stavningen med Peter lite finare, precis som många tycker att stavningen med ett s blir mer internationell. Samtidigt är det alldeles uppenbart så att uttalet med Petter är lättare och ger ett helt annat tryck.

Det finns även en annan sidoförklaring och det är att möjligen finns dialektskillnader.
Citera
2020-06-10, 22:16
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Jag tror att det kan vara så enkelt som att man upplever stavningen med Peter lite finare, precis som många tycker att stavningen med ett s blir mer internationell. Samtidigt är det alldeles uppenbart så att uttalet med Petter är lättare och ger ett helt annat tryck.

Det finns även en annan sidoförklaring och det är att möjligen finns dialektskillnader.

Ja, jag tror också det kan vara nåt sånt, och att man vill understryka skillnaden med ett annat uttal.
Anglosaxiskt förväxlas ofta med ”internationellt” i Sverige.
Citera
2020-06-11, 13:31
Bannlyst
Citat:

Västsvenska Peterson uttalas såvitt jag vet precis som Petterson.
Citera
2020-06-14, 18:14
Medlem
Vet inte om det blivit vanligare eller om jag bara uppmärksammat det mer på senare tid. Men när någon pratar om en person och i bisatsen säger "hennes" eller "hans" istället för "sin".
Citera
2020-06-14, 19:02
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schwimmente
Vet inte om det blivit vanligare eller om jag bara uppmärksammat det mer på senare tid. Men när någon pratar om en person och i bisatsen säger "hennes" eller "hans" istället för "sin".
Du menar väl huvudsatsen?
Citera
2020-06-14, 22:02
Bannlyst
Citat:

Jag tror inte att det har med huvudsats eller bisats att göra, men många förväxlar hans, hennes, deras etc. med sin, sitt och sina och skriver det ena där det ska vara det andra och omvänt.
Citera
2020-06-15, 09:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Citat:
Du menar väl huvudsatsen?

Troligen avses följande:

Kalle åkte till bilreparatören Nisse, för att laga sin bil.

Om sin byts mot hans är det Kalle som ska laga Nisses bil. I den aktuella meningen kan det dock fortfarande vara så att Kalle ska laga bilen, men det är i alla fall fullt klart att bilen är Kalles.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-06-15 kl. 09:47.
Citera
2020-06-15, 11:43
Medlem
Citat:
Troligen avses följande:

Kalle åkte till bilreparatören Nisse, för att laga sin bil.

Om sin byts mot hans är det Kalle som ska laga Nisses bil. I den aktuella meningen kan det dock fortfarande vara så att Kalle ska laga bilen, men det är i alla fall fullt klart att bilen är Kalles.
Precis så, tack för att du förtydligade det jag menade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in