Citat:
Ursprungligen postat av
FlashBaronen
Nei, dette er helt feil, du har misforstått det du har lest.
Moderne, symmetriske kryptoalgoritmer lar seg (i praksis) slett ikke knekke ved bruk av mye regnekraft. De er på ingen måte usikre.
Det som menes, er at det kreves større regnekraft for å kryptere/dekryprere med en asymmetrisk algoritme når man kjenner den hemmelige nøkkelen.
Det var jo det som ble skrevet og sitert fra artikkelen.
Nå er det jo flere her på forumet som har funnet kommunikasjonen mellom politi/TH og motpart, uten store anstrengelser.
Sammen med den listen med "lesbar" kommunikasjon (symmetrisk kommunikasjon), så ser man at politiet har sendt kommunikasjon, som ikke er "lesbar" (uten at den blir dekodet først), og det er denne kommunikasjonen jeg mener er asymmetrisk.
Man kan sikkert si det på en bedre måte, derfor siterte jeg fra artikkelen, slik at det ikke var tvil om hva jeg mente:
"Dersom noen finner svakheter i kryptoalgoritmen som brukes, kan man avsløre hemmeligheten etter kun å ha sett de krypterte beskjedene."
"- Symmetrisk kryptering har en fordel, forklarer Bjørstad. - Den er rask. Symmetrisk koding krever ikke mye regnekraft i datamaskinen. Regelsettet for å dekode er forholdsvis enkelt."
"For at asymmetrisk kryptering skal fungere, må det være en slags sammenheng mellom den offentlige og den private nøkkelen. Denne sammenhengen er matematisk og komplisert. Det betyr at asymmetrisk kryptering har en ulempe: den er treg og krever mye av datamaskinen."
Se mitt uthevede som jeg siterte fra artikkelen - det er faktisk det samme som du skriver:
Citat:
Det som menes, er at det kreves større regnekraft for å kryptere/dekryprere med en asymmetrisk algoritme når man kjenner den hemmelige nøkkelen.