2020-06-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest

Slik jeg forstår det, så er monero-kommunikasjonen asymmetrisk, mens bitcoin-kommunikasjonen er symmetrisk (lesbar for andre).

Nei, dette er helt feil, du har misforstått det du har lest.

Moderne, symmetriske kryptoalgoritmer lar seg (i praksis) slett ikke knekke ved bruk av mye regnekraft. De er på ingen måte usikre.

Det som menes, er at det kreves større regnekraft for å kryptere/dekryprere med en asymmetrisk algoritme når man kjenner den hemmelige nøkkelen.
Citera
2020-06-14, 15:39
Medlem
Citat:
Apropos script!

Her fant jeg en artikkel om bl.a. dekoding av kryptert kommunikasjon, med litt historie på kjøpet.

Veldig intressant og enkelt forklart

https://forskning.no/internett-data-informasjonsteknologi/kryptografen-og-kodeknekkeren/858814

Slik jeg forstår det, så er monero-kommunikasjonen asymmetrisk, mens bitcoin-kommunikasjonen er symmetrisk (lesbar for andre).

Ergo, hvis politiet sendte asymmetrisk kommunikasjon til motparten, så kan det være at evt kidnapperne ikke hadde nok kompetanse til å dekode kommunikasjonen, og at det var årsaken til at det heller ble brukt kryptert mail-korrospondanse.

Sånn sett så kan vi anta at kidnapperne var amatører, slik Sandemose sier.

Hva slags amatører vil bruke mange måneder på å forberede et løsepengekrav og et betalingsopplegg som umulig lar seg gjennomføre?

Avslørende logisk brist her.
Citera
2020-06-14, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Nei, dette er helt feil, du har misforstått det du har lest.

Moderne, symmetriske kryptoalgoritmer lar seg (i praksis) slett ikke knekke ved bruk av mye regnekraft. De er på ingen måte usikre.

Det som menes, er at det kreves større regnekraft for å kryptere/dekryprere med en asymmetrisk algoritme når man kjenner den hemmelige nøkkelen.
Det var jo det som ble skrevet og sitert fra artikkelen.

Nå er det jo flere her på forumet som har funnet kommunikasjonen mellom politi/TH og motpart, uten store anstrengelser.
Sammen med den listen med "lesbar" kommunikasjon (symmetrisk kommunikasjon), så ser man at politiet har sendt kommunikasjon, som ikke er "lesbar" (uten at den blir dekodet først), og det er denne kommunikasjonen jeg mener er asymmetrisk.
Man kan sikkert si det på en bedre måte, derfor siterte jeg fra artikkelen, slik at det ikke var tvil om hva jeg mente:

"Dersom noen finner svakheter i kryptoalgoritmen som brukes, kan man avsløre hemmeligheten etter kun å ha sett de krypterte beskjedene."

"- Symmetrisk kryptering har en fordel, forklarer Bjørstad. - Den er rask. Symmetrisk koding krever ikke mye regnekraft i datamaskinen. Regelsettet for å dekode er forholdsvis enkelt."

"For at asymmetrisk kryptering skal fungere, må det være en slags sammenheng mellom den offentlige og den private nøkkelen. Denne sammenhengen er matematisk og komplisert. Det betyr at asymmetrisk kryptering har en ulempe: den er treg og krever mye av datamaskinen."

Se mitt uthevede som jeg siterte fra artikkelen - det er faktisk det samme som du skriver:
Citat:
Citera
2020-06-14, 15:50
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Ikke underligere enn at du i tre timer har promotert en bok du ikke har lest og lagt en forfatter du ikke kjenner for hat. Jeg er ferdig med diskusjon om boka. Håper alle andre også er det.

Kan ikke forstå at den boka skal ha noe mer nytteverdi,enn å lese om saken og meningene om pressen og politiet andre steder? Sånn som på div. forum etc.

En ting sier det meg da,og det er at denne mannen må virkelig brenne for mistenkte folk...og være skikkelig opprørt over forhåndsdømming av siktede personer.
Kan virke som det kommer av et personlig behov,da man går så langt å skrive en bok om det. Pluss at den har et ønske om å stå i rampelyset,og tjene mer penger på noe sånt også.Bli kjendis liksom høh Tror kanskje jeg vil lese den boka allikevel,om dette er han som skrev boka: "Ingen må vite" ??
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-14 kl. 16:45.
Citera
2020-06-14, 15:53
Medlem
Citat:
Men politiet har fremdeles ikke utelukket at det kan være en kidnapping.

Det är utelukket... Det hoppas jag alla fått med sig?

Om nu grisar skulle kunna flyga så har politi sitt på det torra. När dem har ”dörren öppen” att det skulle kunna vara kidnappning.
Citera
2020-06-14, 15:53
Medlem
Citat:
Nå er det jo flere her på forumet som har funnet kommunikasjonen mellom politi/TH og motpart, uten store anstrengelser.
Sammen med den listen med "lesbar" kommunikasjon (symmetrisk kommunikasjon), så ser man at politiet har sendt kommunikasjon, som ikke er "lesbar" (uten at den blir dekodet først), og det er denne kommunikasjonen jeg mener er asymmetrisk.

Nei, du har misforstått. Beskjedene i bitcoin-transaksjonene er ikke kryptert. De er bare skrevet med det heksadesimale tallsystemet. Dette har ingen ting med symmetrisk eller asymmetrisk kryptografi å gjøre.

Asymmetrisk kryptografi er altså ikke sikrere eller vanskeligere å knekke enn symmetrisk kryptografi.
Citera
2020-06-14, 15:57
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theresev97
Spiller det noen rolle om det var bilen eller uniformene som avslørte dem? Poenget er vel at de kom på en slik måte at mulige kidnappere skjøte at politiet var involvert. Hadde vært interessant å vite om kidnapperne brukte den der koden for at politiet snuser rundt og at de derfor må drepe henne.

Om politiet gir ut gale kl.slett og gale detaljer bevisst,er det ikke bra.Da bør de heller holde helt kjeft til media. Det å endre opplysninger flere gng. blir som en i avhør gjør det,og da er det signaler om løgner.
Citera
2020-06-14, 16:05
Avslutad
Citat:
Nei, du har misforstått. Beskjedene i bitcoin-transaksjonene er ikke kryptert. De er bare skrevet med det heksadesimale tallsystemet. Dette har ingen ting med symmetrisk eller asymmetrisk kryptografi å gjøre.

Asymmetrisk kryptografi er altså ikke sikrere eller vanskeligere å knekke enn symmetrisk kryptografi.
Ok, du har sikkert rett.
Det er uansett intressant, så jeg skal lese mer om dette.

Edit:
Så det du sier er at all kommunikasjon er skrevet med hex-tallsystemet.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sekstentallsystemet

Hex:
"Tallsystemet har 16 ulike siffer: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E og F."

Og at politiet/TH har sendt minst én kommunikasjon som måtte dekodes fra hex til ascii, for at den skulle bli lesbar ("decode hex to ascii")?
- derfor kunne vi lese "cee face ae"?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/ASCII

Ascii:
"ASCII (American Standard Code for Information Interchange) er et tegnsett, det vil si en standard for utveksling av tekst mellom datamaskiner. ASCII benytter 7 bit til koder, noe som tillater koding av 128 mulige verdier. ... Ofte refererer "ASCII" bare til ASCII-tegnene, som iascii-grafikk (tegning bestående av tekst)."
Senast redigerad av Havhest 2020-06-14 kl. 16:59.
Citera
2020-06-14, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strongsoda
Det är utelukket... Det hoppas jag alla fått med sig?

Om nu grisar skulle kunna flyga så har politi sitt på det torra. När dem har ”dörren öppen” att det skulle kunna vara kidnappning.
Jeg vet ikke mer enn Haris sa.
Citera
2020-06-14, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hva slags amatører vil bruke mange måneder på å forberede et løsepengekrav og et betalingsopplegg som umulig lar seg gjennomføre?

Avslørende logisk brist her.
Hvorfor tror du løsningen er logisk?
Citera
2020-06-14, 16:34
Medlem
GG99Slayers avatar
Citat:

hva blir da hensikten med Monero?
Senast redigerad av GG99Slayer 2020-06-14 kl. 16:40.
Citera
2020-06-14, 17:12
Medlem
Bibss avatar
Jeg har lest denne boka. Ble så irritert over annonseringen her inne, at jeg ville se om brukeren her som har lenket er forfatter, noe han er.
Det er en elendig bok, forkledt som roman, for at forfatter ikke skal bli saksøkt, antar jeg.
Forfatter har gitt det tåpelige persongalleriet (der hovedperson drømmer om store pupper og trekant) ulike synspunkt på saken, som kuliminerer med en fiktiv rettsak der alle prosederer for ulike gjerningsmenn. Forfatteren er den samme som har skrevet en bok om dette (Wiki):

"M.R. er en varsler som i 2006 varslet om store skjulte tap og uregelmessigheter i driften i Norfund til styret. Varslingen fikk et omfattende etterspill, der både minister, Storting og Riksrevisjonen ble involvert.[1]".

Vi vet at det er samme forfatter pga. de mange linkene han gir til Norfund.

Boka er en såkalt "levende" bok, den blir oppdatert etterhvert som nye opplysninger kommer frem.
Derfor har forfatter behov for innspill fra feks. dette forumet, tenker jeg.
Han har også brukt dette forumet flittig for å hente opplysninger og rykter, noe som lyser klart gjennom.

Jeg mener den er spekulativ, og jeg mener helt klart at denne brukeren det er snakk om her, har økonomiske fordeler av å delta og annonsere på FB, og jeg liker det dårlig.

Men klart, han irriterte jo meg såpass, at han fikk meg til å kjøpe den (159,-).

Ellers klarer jeg ikke å forstå at denne forfatteren ønsker å dra seg selv og sitt eget rykte, ned i en slik skit av en spekulativ drittbok.

Om det er noe nytt der? Nei. Det eneste positive var en god generell forklaring vedr. kryptovaluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in