Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Jag tror arbetsgivare helt enkelt kommer att omfördela en del pengar från kontorslokaler, som kostar 1000-3000 kr/kvm/år, till hemarbete. Dvs du får ersättning om företaget inte behöver lika stora kontorslokaler. De första företagen som börjar med ett sådant system kommer att ha många jobbsökande av kvalitet, vem gillar att sitta på tunnelbanan i Stockholm t.ex.
Detta innebär inte givet att bostadspriserna stiger. Det är snarare så att man kan bosätta sig längre från sitt jobb om man slipper pendla in så ofta, så centrala dyra lägen blir mindre eftertraktade än nu.
1. Du underskattar folk sällskapssjuka. Många vill tillbaka till jobbet.
2. Du underskattar också vilka dåliga möjligheter de flesta har att arbeta hemma.
3. Du underskattar lagar och avtal, som "blockerar" hemarbete.
Pga ovan tror jag att det blir en återgång till det vanliga och hemarbete kanske blir lite vanligare än tidigare men inget signifikant.
För att hemarbete skulle bli vanligare behöver många uppgradera sina bostäder med 1-2 arbetsrum. (Som då inte får användas till något annat. För att skatteavdragen skall bli möjliga).
Det skulle för många innebära en fördyrad bostad med 600-1200 kSEK. Det tvivlar jag på att särskilt många köper.
Säg att hemarbetare potentiellt utgör ca 1 milj personer. Om de i snitt skall utöka bostaden med 10 kvm. så kommer det ta många år att nyproducera dessa kvm.
Initial är det bara sådana som jag som har ok arbetsrum och kan få igenom en arbetsmiljöinspektion som kan börja jobba hemma. Detta kommer gå väldigt segt. 2% per år kanske. Då är vi klara 2070.
Vidare så vill många bo i innerstaden pga kulturutbudet. Mångkulturen om man så vill. Där finns restauranger mm med mat från världens alla hörn. Och uteserveringar mm.
Disclamer: Den som tror att jag talar i egen sak har fullkomligt gått i baklås. Jag personligen har inga som helst problem med 1-3 ovan.