2020-06-14, 00:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Spännande vinkling. I den största BNP-dipp som världen och Sverige haft sedan 1945 så väljer du att hitta en artikel där BNP anses öka och Sverige "inte tvärnita". Vinkling var ordet.
1. Var hittar du någon "vinkling"?
Uppmätt BNP redovisas. Och prognos för BNP diskuteras?

2. Var i all världen hittar du någon ökande BNP???
Det kommer du inte klara av att redovisa.
Det som talas om är hur mycket den faller i Sverige och andra länder.

Citat:
Detta tapp gäller för evigt och kan aldrig jobbas ikapp.
Beror på vad du menar med jobbas i kapp. Vi kommer att ha högre BNP/capita om något år än vi hade 2019.

Men om du menar att den produktion som inte nu görs, inte nu görs. Vilket är goddag yxskaft. Så stämmer det.
Citera
2020-06-14, 10:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Beror på vad du menar med jobbas i kapp. Vi kommer att ha högre BNP/capita om något år än vi hade 2019.

Men om du menar att den produktion som inte nu görs, inte nu görs. Vilket är goddag yxskaft. Så stämmer det.
De bilar osv som INTE tillverkas nu motsvarar en års-löneminskning med 5-15% beroende på land. Dessa pengar är borta för alltid. Det kommer inte att säljas dubbelt så många bilar nästa år, eller köpas dubbelt så många resor. Att låtsas som att inga pengar försvinner, och lägenhetspriserna därför blir samma, när 100-tals miljoner människor sitter hemma och tittar på TV istället för att tillverka bilar, det är goddag yxskaft.
Citera
2020-06-14, 16:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
De bilar osv som INTE tillverkas nu motsvarar en års-löneminskning med 5-15% beroende på land. Dessa pengar är borta för alltid. Det kommer inte att säljas dubbelt så många bilar nästa år, eller köpas dubbelt så många resor. Att låtsas som att inga pengar försvinner, och lägenhetspriserna därför blir samma, när 100-tals miljoner människor sitter hemma och tittar på TV istället för att tillverka bilar, det är goddag yxskaft.
Inga pengar försvinner.
Du har fått detta fullständigt om bakfoten. På en väldigt fundamental nivå.

SCB redovisar M1. Du kan själv förvissa dig om att inga pengar försvinner.

Det som händer är att omsättning minskar i år. Och specifikt under April och antagligen Maj. Omsättning alltså.

Det innebär att vi fick köpa mat på ICA och laga till och äta, istället för att gå på restaurang.
Men nästa år kommer vi att gå på Restaurang som vanligt. Och om inte 2021 så 2022 är vi tillbaka på större omsättning per person (än vi hade 2019).
Om inte staten ställer till det mer vill säga. Då kan det dröja till 2023.
Citera
2020-06-14, 16:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Jag tror arbetsgivare helt enkelt kommer att omfördela en del pengar från kontorslokaler, som kostar 1000-3000 kr/kvm/år, till hemarbete. Dvs du får ersättning om företaget inte behöver lika stora kontorslokaler. De första företagen som börjar med ett sådant system kommer att ha många jobbsökande av kvalitet, vem gillar att sitta på tunnelbanan i Stockholm t.ex.

Detta innebär inte givet att bostadspriserna stiger. Det är snarare så att man kan bosätta sig längre från sitt jobb om man slipper pendla in så ofta, så centrala dyra lägen blir mindre eftertraktade än nu.
1. Du underskattar folk sällskapssjuka. Många vill tillbaka till jobbet.

2. Du underskattar också vilka dåliga möjligheter de flesta har att arbeta hemma.

3. Du underskattar lagar och avtal, som "blockerar" hemarbete.

Pga ovan tror jag att det blir en återgång till det vanliga och hemarbete kanske blir lite vanligare än tidigare men inget signifikant.

För att hemarbete skulle bli vanligare behöver många uppgradera sina bostäder med 1-2 arbetsrum. (Som då inte får användas till något annat. För att skatteavdragen skall bli möjliga).
Det skulle för många innebära en fördyrad bostad med 600-1200 kSEK. Det tvivlar jag på att särskilt många köper.

Säg att hemarbetare potentiellt utgör ca 1 milj personer. Om de i snitt skall utöka bostaden med 10 kvm. så kommer det ta många år att nyproducera dessa kvm.

Initial är det bara sådana som jag som har ok arbetsrum och kan få igenom en arbetsmiljöinspektion som kan börja jobba hemma. Detta kommer gå väldigt segt. 2% per år kanske. Då är vi klara 2070.

Vidare så vill många bo i innerstaden pga kulturutbudet. Mångkulturen om man så vill. Där finns restauranger mm med mat från världens alla hörn. Och uteserveringar mm.

Disclamer: Den som tror att jag talar i egen sak har fullkomligt gått i baklås. Jag personligen har inga som helst problem med 1-3 ovan.
Citera
2020-06-14, 16:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
1. Du underskattar folk sällskapssjuka. Många vill tillbaka till jobbet.

2. Du underskattar också vilka dåliga möjligheter de flesta har att arbeta hemma.

3. Du underskattar lagar och avtal, som "blockerar" hemarbete.

Pga ovan tror jag att det blir en återgång till det vanliga och hemarbete kanske blir lite vanligare än tidigare men inget signifikant.

För att hemarbete skulle bli vanligare behöver många uppgradera sina bostäder med 1-2 arbetsrum. (Som då inte får användas till något annat. För att skatteavdragen skall bli möjliga).
Det skulle för många innebära en fördyrad bostad med 600-1200 kSEK. Det tvivlar jag på att särskilt många köper.

Säg att hemarbetare potentiellt utgör ca 1 milj personer. Om de i snitt skall utöka bostaden med 10 kvm. så kommer det ta många år att nyproducera dessa kvm.

Initial är det bara sådana som jag som har ok arbetsrum och kan få igenom en arbetsmiljöinspektion som kan börja jobba hemma. Detta kommer gå väldigt segt. 2% per år kanske. Då är vi klara 2070.

Vidare så vill många bo i innerstaden pga kulturutbudet. Mångkulturen om man så vill. Där finns restauranger mm med mat från världens alla hörn. Och uteserveringar mm.

Disclamer: Den som tror att jag talar i egen sak har fullkomligt gått i baklås. Jag personligen har inga som helst problem med 1-3 ovan.
År 2070 för att jobba hemma i Sverige, den var bra. Den kompletta Internet-ifieringen med smartmobil av alla människor i hela världen tog från 2008-2018 = 11 år.

Så fantastiskt. Du kan resonera emot den globala corona-trenden att studera och jobba hemma som alla pratar om i alla media. OCH det råkar passar exakt in i ditt mantra att vi inte har en prisbubbla på bostäder. Vilken otrolig slump. ALLT pekar på att du har rätt. Googla på ironi.
Citera
2020-06-14, 17:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Inga pengar försvinner.
Du har fått detta fullständigt om bakfoten. På en väldigt fundamental nivå.

SCB redovisar M1. Du kan själv förvissa dig om att inga pengar försvinner.

Det som händer är att omsättning minskar i år. Och specifikt under April och antagligen Maj. Omsättning alltså.

Det innebär att vi fick köpa mat på ICA och laga till och äta, istället för att gå på restaurang.
Men nästa år kommer vi att gå på Restaurang som vanligt. Och om inte 2021 så 2022 är vi tillbaka på större omsättning per person (än vi hade 2019).
Om inte staten ställer till det mer vill säga. Då kan det dröja till 2023.
Och alla BMW-bilar som inte tillverkats eftersom biltillverkarna haft stängt? I Italien var bilförsäljningen ner 97%. I Sverige tillverkades inga lastbilar under 60 dagar eftersom det inte fanns delar. När ska de tillverkas?

Alla resor som inte rests? Norwegian var ner 97% i flygstolar.

Vad hände med restaurangerna som inte fick dina pengar, som du la på ICA istället? Kommer du att äta dubbla biffar nästa år på restaurang?

Inse att alla pengar är borta. I USA är 2 trillion dollars borta, det fick staten skjuta till. I Sverige ca 100 miljarder. Om 30% av de pengarna går till boende så har svensken 30 miljarder mindre att köpa boende för i år.
Citera
2020-06-14, 19:21
Medlem
Citat:

Är du allvarlig här ?
Har Arbetsmiljöverket varit hemma hos dig och inspekterat ditt arbetsrum ?
Citera
2020-06-14, 19:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Unk-Ard
Är du allvarlig här ?
Har Arbetsmiljöverket varit hemma hos dig och inspekterat ditt arbetsrum ?
Arbetsmiljöverket???
Skärpning nu. Läs vad jag skrev och tänk flera varv till.
Och är det så att du saknar kunskap så säg bara det så förklarar jag.
Citera
2020-06-14, 19:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
År 2070 för att jobba hemma i Sverige, den var bra. Den kompletta Internet-ifieringen med smartmobil av alla människor i hela världen tog från 2008-2018 = 11 år.
Ser inte att det finns något sakligt innehåll här att svara på.

Men du verkar ha någon invändning mot det jag skrev, som du inte kan konkretisera.
Du kanske kan ta hjälp av någon.
Och finns ingen saklig substans så kan du väl bara säga att det är 100% känslor från din sida, så kan vi bara avsluta diskussionen.

Citat:
Så fantastiskt. Du kan resonera emot den globala corona-trenden att studera och jobba hemma som alla pratar om i alla media. OCH det råkar passar exakt in i ditt mantra att vi inte har en prisbubbla på bostäder. Vilken otrolig slump. ALLT pekar på att du har rätt. Googla på ironi.
Vilken trend??

Vi här hemma pga direktiv från staten. Det gäller med högre dignitet än andra bivillkor. Fack och arbetsmiljöansvariga obstruerar inte under den här perioden.

Jag förstår att du inte tillhör de arbetandes skara. Hade du gjort det hade du förstått vad jag skriver.
Citera
2020-06-14, 19:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Och alla BMW-bilar som inte tillverkats eftersom biltillverkarna haft stängt? I Italien var bilförsäljningen ner 97%. I Sverige tillverkades inga lastbilar under 60 dagar eftersom det inte fanns delar. När ska de tillverkas?

Alla resor som inte rests? Norwegian var ner 97% i flygstolar.

Vad hände med restaurangerna som inte fick dina pengar, som du la på ICA istället? Kommer du att äta dubbla biffar nästa år på restaurang?
Minskad omsättning innebär att vi omsätter mindre. Borde inte vara så svårt att ta in.
Det kan innebära, som jag skrev att man köper råvaror, lagar mat och äter hemma istället för på restaurang. Då har man omsatt mindre.
Eller att man inte åker med Norwegian till släktingar/fritidshus under påsk eller andra ledigheter.
Man sitter hemma istället. Då har man omsatt mindre.
Osv.

Nej, nästa år kommer folk att gå på restaurang igen som vanligt. Men det innebär inte att man går oftare då.
Finns ingen som säger att vi kommer omsätta mer i framtiden, för att vi omsatte mindre under 2020. Det där har du missförstått också.
Men om inte folkhemsfundamentalisterna blockerar tillväxten helt så kommer omsättningen att öka.

Citat:
Inse att alla pengar är borta. I USA är 2 trillion dollars borta, det fick staten skjuta till. I Sverige ca 100 miljarder. Om 30% av de pengarna går till boende så har svensken 30 miljarder mindre att köpa boende för i år.
Jag gav dig en metod att följa utvecklingen för M1 så du själv kan säkerställa att inga pengar försvinner. Du verkar inte alls ha tagit in det. Möjligen har det att göra med att du inte har den blekaste aning om vad jag förklarar för dig. Nu påstår du att M1 gått ned till 0.
Citera
2020-06-14, 19:57
Medlem
Citat:
Arbetsmiljöverket???
Skärpning nu. Läs vad jag skrev och tänk flera varv till.
Och är det så att du saknar kunskap så säg bara det så förklarar jag.

Ja, jag saknar kunskap om arbetsmiljöinspektioner som utförs på arbetsrum hos de som arbetar på distans i Sverige.
Så förklarara gärna.
Citera
2020-06-14, 21:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Minskad omsättning innebär att vi omsätter mindre. Borde inte vara så svårt att ta in.
Det kan innebära, som jag skrev att man köper råvaror, lagar mat och äter hemma istället för på restaurang. Då har man omsatt mindre.
Eller att man inte åker med Norwegian till släktingar/fritidshus under påsk eller andra ledigheter.
Man sitter hemma istället. Då har man omsatt mindre.
Osv.

Nej, nästa år kommer folk att gå på restaurang igen som vanligt. Men det innebär inte att man går oftare då.
Finns ingen som säger att vi kommer omsätta mer i framtiden, för att vi omsatte mindre under 2020. Det där har du missförstått också.
Men om inte folkhemsfundamentalisterna blockerar tillväxten helt så kommer omsättningen att öka.

Jag gav dig en metod att följa utvecklingen för M1 så du själv kan säkerställa att inga pengar försvinner. Du verkar inte alls ha tagit in det. Möjligen har det att göra med att du inte har den blekaste aning om vad jag förklarar för dig. Nu påstår du att M1 gått ned till 0.
Det går inte att förstå vad du argumenterar emot. BNP sjunker 5-15% i år i Sverige. Det betyder att 25-75 miljarder är puts väck. De kommer inte tillbaka 2021. Det betyder att det blir 10-20 miljarder mindre till vårt boende. Det kommer att påverka bostads-priserna negativt. Det borde rimligen börja ett prisfall redan i sommar eller i höst. Hur stort det blir vet jag inte, men jag vet att en genomsnitts-tjänstemanna-familj inte långsiktigt kan lägga ut 6 mkr på en villa i Huddinge, finns lätt 2mkr att kapa där dvs 30%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in