2020-06-14, 13:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför skulle han ha en revolver liggandes på kontoret, med ammunition till?

Jag har tänkt på att hustrun (sedermera ex-hustrun) sagt att SE var så väldigt feg. Möjligen hade han isf ett vapen för personskydd, även om det är långsökt. Knappast ett lånat vapen av vapensamlaren dock, då en sådan tvist på storyn gör den ännu mer långsökt.

Om SE bara fraktade en revolver från kontoret till hemmet denna kväll, så vore vapnet inte laddat då SE klev ut på gatan och senare ser LOP. SE ska då obemärkt ställa sig och ladda vapnet. Detta blir en ännu krångligare förklaring än att SE bar vapen till vardags.

Har man ett illegalt vapen på kontoret så kanske det alltid är laddat. Lättare gömma undan.
Citera
2020-06-14, 13:49
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om SE utförde mordet, och då på ren impuls, så borde han gått runt med revolver till vardags- skarpladdad. Inte så troligt, och ännu mindre troligt att hustrun var ovetandes om det.

Var revolvern oladdad blir det ännu märkligare. SE måste då få tid att krångla ut revolvern från väskan+ ta fram skott+ ladda.
SE? prånglade ut vapnet när han stod där vid Götabanken. Så att han tittade på klockan stämmer inte. Men som sagt, det beroendes på vem vi tror (inte) är gm. Nog kan jag tycka att det är konstigt att titta på klockan när man nyss har stämplat ut. Men som med SE, är inget vad man förväntar sig. Därav att han ringer den 1:a till (glömt bort namnet) för att verifiera sin utstämplingstid.

Att SE ringer följande morgon kan ju ha sin naturliga förklaring iom att en del har pekat ut en gm som liknar SE, och då om SE är oskyldig så vill han ha på fötterna när han sen pratar med polisen. För han SE är ju inte dummare än att han vet att polisen kommer att fråga om utpasseringen.
Citera
2020-06-14, 13:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ögonvittnens utsagor kan av naturen inte överlappa hundraprocentigt. Jag tycker man får se på det ungefär som opinionsmätningar, det finns en bred huvudfåra i mitten och sen finns det enstaka outliers som ligger som små öar långt från kusten. I den händelse det finns enskilda extrema outliers, är det liksom inte huvudfåran det är fel på.

När det gäller t ex utseendet på mördaren finns det inga massiva outliers, det är liksom ingen som sagt att han hade orange täckväst eller var 205 cm lång med platinablont Hulk Hogan-hår fladdrande i vinden. Det handlar mer om småtjafs som svart 3/4 rock eller mörkblå 3/4 täckjacka, 35 eller 50 år, ögonkast över vänster eller höger axel etc. Det blir därför sjukt tröttsamt med alla som tror att varje liten skillnad är en showstopper eller hypotesdödare.

Jag förstår inte riktigt heller denna fullkomliga besatthet av en detalj som är i klass med att inte minnas tydligt om det var guppkeps, herrhatt eller stickad mössa.

Eller OK, jag "förstår" såtillvida att jag inser att drivkraften är en bibliskt stark bias som skriker efter att omedelbart få begrava SE-spåret och omsluta det i en Tjernobyl-sarkofag, så att ingen ens tänker tanken igen. Men det blir liksom inte mer övertygande för att man extrakryddar det med "spricker som troll i solen".
I tråden finns det redovisad fakta som visar att det som vittnen efteråt har svårast att minnas är en gärningsmans klädsel.

Som också visas i detta fallet. Beskrivningarna divergerar så mycket så att det med säkerhet inte går att komma fram till ''sanningen''. Det är enbart mördaren som sitter på facit.
Citera
2020-06-14, 13:51
Medlem
Hej, jag arbetade på Skandia under 90-talet. Samma stämpelsystem som 1986 var då i bruk. Stämpelsystemet satt vid hissarna, på väg ut mot foajén där nattetid väktare satt, dagtid receptionister. Jag tillhörde en lätträknad skara som på den tiden då och då arbetade övertid. Det var extremt ovanligt, gissar att det var det också 1986.

Att någon tjänsteman arbetade till 23.20 en fredagkväll betraktar jag som i princip unikt, särskilt innan ledigheter, då de flesta stämplade ut tidigare. Jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström undersökte bevekelsegrunderna för detta. Det har inte framkommit några uppgifter om vad för arbete han ska slutföra.

När det gällare väktaren, HO, som jag träffade upprepade gånger vid övertidsarbete. Han var inte den typen man småpratade med. Jag betvivlar att man småpratar med honom längre än typ 15-30 sekunder på vägen ut.Han var rapp i munnen, ironisk, smårolig men inte en social personlighet. Jag vill på intet sätt säga något negativt om honom, men om ni förstår en typisk ABAB-vakt. Tiden det tar att gå från gamla entrén till mordplatsen kan inte handla om mer än 10-15 sekunder. Så nära är det för er som inte är från Stockholm. Jag bedömer en trolig tid för stämpling, hälsning inkl. artighetsfraser, rask promenad till mordplatsen är max 45 sek.

Värt att veta är att förutom väktarna och SE, bör ett arbetslag med dataoperatörer varit i tjänst på Luntmakargatan 14, mittemot baksidan av det s.k. Thulehuset (Sveavägen 44) där datahallen och de stora skrivarna som skrev ut försäkringsbrev fanns. Det fanns en kulvert mellan dessa byggnader som användes när grindarna till Luntmakargatan 14 var stängda efter 18. Jag har hört skrönor om att dessa operatörer under 80- och 90-talet "smet ut" på lokal under arbetstid när det var lugnt. Kan vara en av anledningarna till att bakdörrar på Thulehuset var öppna.

Kan också vara så att några av dessa var bekant med SE under tiden och har mer uppgifter. Det var vanligt att dessa spelade bridge, och jag har någonstans läst att SE var bridgespelare. Det fanns en aktiv bridgeklubb internt på Skandia som någon gång i månaden spelade bridge i konferenscentret på Sveavägen 44 som låg på insidan av den södra gaveln på bottenvåningen (vy mot Tunnelgatan),

Någon av dataoperatörerna som var i tjänst bör vara i livet, men jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström i internutredningen varit i kontakt med dessa. Har inte sett uppgifter om dessa.
Citera
2020-06-14, 13:52
Medlem
Under åren före MOP babblade man inom socialdemokratin om Löntagarfonder, att i alla fall de rikaste familjerna i Sverige skulle plockas av sina egendomar. Dvs kontrollen över de största och rikaste bolagen i Sverige.
Varför, ända in i he...et, har aldrig någonsin de Rikaste Familjerna i landet granskats, beträffande möjlig inblandning i MOP?
Finns det några som kan svara på denna enkla fråga??!
Citera
2020-06-14, 13:53
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Är du medveten om att ambulansen som tog OP till Sabb lämnade mordplatsen runt 23,28,10?

Enligt Holmérs och hans mannars lögner, ja!

Faktumet att Gösta Söderström och Ingvar Windén var framme som första poliser klockan 23.30 och att det därifrån tog ca 2 minuter innan ambulansen var framme, OMÖJLIGGÖR tiden 23.28.10...

Läs dessa noggranna redogörelser av Gösta Söderström, så kommer du genast ge upp idén om att ambulansen var framme innan 23.32:

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Senast redigerad av Död o återfödd 2020-06-14 kl. 13:57.
Citera
2020-06-14, 13:53
Avstängd
Går det att med hjälp av tillgänglig bevisning kategoriskt avfärda SE som gärningsman? Jag tänker här närmast på stämpelklocka och tiden i relation till de avlossade skotten.
Citera
2020-06-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Enligt Holmérs och hans mannars lögner, ja!

Faktumet att Gösta Söderström och Ingvar Windén var framme som första poliser klockan 23.30 och att det därifrån tog ca 2 minuter innan ambulansen var framme, OMÖJLIGGÖR tiden 23.28.10...
Läs Inuti labyrinten! Där finns alla fakta angående detta.
Citera
2020-06-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
SE? prånglade ut vapnet när han stod där vid Götabanken. Så att han tittade på klockan stämmer inte. Men som sagt, det beroendes på vem vi tror (inte) är gm. Nog kan jag tycka att det är konstigt att titta på klockan när man nyss har stämplat ut. Men som med SE, är inget vad man förväntar sig. Därav att han ringer den 1:a till (glömt bort namnet) för att verifiera sin utstämplingstid.

Att SE ringer följande morgon kan ju ha sin naturliga förklaring iom att en del har pekat ut en gm som liknar SE, och då om SE är oskyldig så vill han ha på fötterna när han sen pratar med polisen. För han SE är ju inte dummare än att han vet att polisen kommer att fråga om utpasseringen.

Mycket troligt vad vem som helst skulle göra som trodde sig ha ett snarlikt signalemente med vilken mördare som helst..
Citera
2020-06-14, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Mycket troligt vad vem som helst skulle göra som trodde sig ha ett snarlikt signalemente med vilken mördare som helst..

Så är det ju konstigt att föremålet för samtalet inte är att han blivit ihopblandad med GM. Han ringer för att rapportera en misstänkt person - LJ
Citera
2020-06-14, 14:01
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
En stilla undran: Varför kan man inte använda sig av deltråden SE vid diskussion om om denne som GM. Varför belasta huvudtråden?. Speciellt som majoriteten tror att SE inte är GM. Det gäller väl att komma framåt!

Tråden belastas snararare av användare som vill styra huvudtråden. I stort sett alla teorier har egna tillägnade trådar redan. Men, visst, säg rent ut att dett bara är "knarkspan" som skall diskuteras här. Liknande översittarfasoner har förekommit tidigare, i synnerhet när Jallai var oraklet som spred ljus över oss mindre vetande.

Vart det ledde behöver ingen förklaring...

Tror inte ett ögonblick på Peterssons presentation, men nog kan väl Engström och alla andra teorier som förärats en egen tråd få diskuteras i huvudtråden!?
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-06-14 kl. 14:04.
Citera
2020-06-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Hej, jag arbetade på Skandia under 90-talet. Samma stämpelsystem som 1986 var då i bruk. Stämpelsystemet satt vid hissarna, på väg ut mot foajén där nattetid väktare satt, dagtid receptionister. Jag tillhörde en lätträknad skara som på den tiden då och då arbetade övertid. Det var extremt ovanligt, gissar att det var det också 1986.

Att någon tjänsteman arbetade till 23.20 en fredagkväll betraktar jag som i princip unikt, särskilt innan ledigheter, då de flesta stämplade ut tidigare. Jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström undersökte bevekelsegrunderna för detta. Det har inte framkommit några uppgifter om vad för arbete han ska slutföra.

När det gällare väktaren, HO, som jag träffade upprepade gånger vid övertidsarbete. Han var inte den typen man småpratade med. Jag betvivlar att man småpratar med honom längre än typ 15-30 sekunder på vägen ut.Han var rapp i munnen, ironisk, smårolig men inte en social personlighet. Jag vill på intet sätt säga något negativt om honom, men om ni förstår en typisk ABAB-vakt. Tiden det tar att gå från gamla entrén till mordplatsen kan inte handla om mer än 10-15 sekunder. Så nära är det för er som inte är från Stockholm. Jag bedömer en trolig tid för stämpling, hälsning inkl. artighetsfraser, rask promenad till mordplatsen är max 45 sek.

Värt att veta är att förutom väktarna och SE, bör ett arbetslag med dataoperatörer varit i tjänst på Luntmakargatan 14, mittemot baksidan av det s.k. Thulehuset (Sveavägen 44) där datahallen och de stora skrivarna som skrev ut försäkringsbrev fanns. Det fanns en kulvert mellan dessa byggnader som användes när grindarna till Luntmakargatan 14 var stängda efter 18. Jag har hört skrönor om att dessa operatörer under 80- och 90-talet "smet ut" på lokal under arbetstid när det var lugnt. Kan vara en av anledningarna till att bakdörrar på Thulehuset var öppna.

Kan också vara så att några av dessa var bekant med SE under tiden och har mer uppgifter. Det var vanligt att dessa spelade bridge, och jag har någonstans läst att SE var bridgespelare. Det fanns en aktiv bridgeklubb internt på Skandia som någon gång i månaden spelade bridge i konferenscentret på Sveavägen 44 som låg på insidan av den södra gaveln på bottenvåningen (vy mot Tunnelgatan),

Någon av dataoperatörerna som var i tjänst bör vara i livet, men jag är säker på att Per Häggström och Roland Bergström i internutredningen varit i kontakt med dessa. Har inte sett uppgifter om dessa.
Intressant ''skvaller''.

Att HO inte var en person som du småpratade med innebär inte att han inte gärna gjorde det med SE. Deras personliga förhållande och samtalsvanor är okända för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in