Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Jovisst men det är ju här den erfarne mordutredaren borde ta ett omtag. Finns ju åtskilliga utredningar där mördaren funnits med från start men avskrivits på olika grunder som senare visat sig vara felaktiga och förhastade.
Men det är en gigantisk utredning, lätt att gå vilse.
[/i]
Dessutom måste man komma ihåg att att HÖ tillträdde första mars 1988. På sensommaren blev Christer Pettersson het i utredningen och han häktades december.
Så här säger Ölvebro själv om SE.
https://www.vk.se/2020-06-10/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt
– När jag tillträdde den 1 mars 1988 var en av de första arbetsuppgifterna, som vi var helt överens med åklagarna om att göra, att åter gå igenom vad som hade hänt på brottsplatsen och i anslutning till den. Och det gjordes.
Enligt Hans Ölvebro blev Stig Engström aldrig något uppslag i mördarjakten. Polisen såg honom som blott ett av flera andra vittnen från Sveavägen.
– Det var aldrig på tal att Engström skulle vara gärningsman. Vi gjorde bedömningen att han snarare var en vilsen man som inte riktigt visste vad han höll på med. Flamsade runt och hade sig.
– Men jag har inget minne av att någon hos oss på något sätt skulle misstänka honom. Och att någon av åklagarna skulle besluta om anhållande. . . det finns inte i min värld, säger Hans Ölvebro som drygt två år efter mordet kunde konstatera att de flesta vittnena var påverkade av vad de hade läst och sett i medierna.