2020-06-12, 22:37
Medlem
Tjena. Jag beställde 28g CBD-hampa (blommor) från USA nyligen. Jag tolkade det som att industrihampa med en THC-halt på under 0.2% är OK i sverige. Dock i efterhand har jag blivit alltmer övertygad att så inte är fallet, utan att hampan måste vara av godkänd EU-sort och eventuellt också odlad av en certifierad odlare. Så, jag gissar att hampan jag beställde från USA kommer klassas som narkotika trots en THC-halt på under 0.2% (enl. labbrapporter).

Jag har inte fått paketet än. Jag har inte fått något brev från tullen än. Och jag vet heller inte hur jag ska agera för att inte skapa problem för mig själv. Jag har ju inte gjort detta i vetskapen att jag utförde en (potentiellt) brottslig handling.

1. Har jag fel ang legaliteten av hampa som ej är certifierad EU-hampa?
2. Om jag kontaktar dem proaktivt och ber dem bränna skiten innan de kontaktar mig (innan det kommit fram), och förklarar situationen, slipper jag undan eventuellt straff då?
Citera
2020-06-12, 22:53
Medlem
finnsingenguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llenitocin
Tjena. Jag beställde 28g CBD-hampa (blommor) från USA nyligen. Jag tolkade det som att industrihampa med en THC-halt på under 0.2% är OK i sverige. Dock i efterhand har jag blivit alltmer övertygad att så inte är fallet, utan att hampan måste vara av godkänd EU-sort och eventuellt också odlad av en certifierad odlare. Så, jag gissar att hampan jag beställde från USA kommer klassas som narkotika trots en THC-halt på under 0.2% (enl. labbrapporter).

Jag har inte fått paketet än. Jag har inte fått något brev från tullen än. Och jag vet heller inte hur jag ska agera för att inte skapa problem för mig själv. Jag har ju inte gjort detta i vetskapen att jag utförde en (potentiellt) brottslig handling.

2. Om jag kontaktar dem proaktivt och ber dem bränna skiten innan de kontaktar mig (innan det kommit fram), och förklarar situationen, slipper jag undan eventuellt straff då?
1: ingen aning
2: Nej. Låtsas som ingenting så förstör de innehållet utan att du måste ta på dig något alls. Antingen får du det eller så får du det inte. Om du ringer och säger som det är så erkänner du att det är du som beställt, vilket skulle användas emot dig. Får du ett tullbrev så kastar du det och låtsas som ingenting så händer det garanterat inget mer.
Citera
2020-06-12, 23:06
Medlem
Flying.Swines avatar
Om du tänkt odla hampa på dom så är det väl fortfarande olagligt, då endast jordbrukare som odlar på industriell basis kan få godkännande att göra detta. Som vanlig privatperson är det nog tvärförbjudet fortfarande.

Sen så är det väl bara hampafrön som är tillåtna i landet och då egentligen rostade eller på annat sätt sett till att de inte går att odla. Låter väldigt märkligt om de skulle godkänna blommor "för cbd" och redan cbd i flytande form rör sig i limbo i Sverige, oftare olagligt än motsatsen trots avsaknaden av thc.

Så var det förut åtminstone och har inte sett att det ändrats men jag kan ha fel.
Citera
2020-06-12, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Om du tänkt odla hampa på dom så är det väl fortfarande olagligt, då endast jordbrukare som odlar på industriell basis kan få godkännande att göra detta. Som vanlig privatperson är det nog tvärförbjudet fortfarande.

Sen så är det väl bara hampafrön som är tillåtna i landet och då egentligen rostade eller på annat sätt sett till att de inte går att odla. Låter väldigt märkligt om de skulle godkänna blommor "för cbd" och redan cbd i flytande form rör sig i limbo i Sverige, oftare olagligt än motsatsen trots avsaknaden av thc.

Så var det förut åtminstone och har inte sett att det ändrats men jag kan ha fel.

Frön är inte olagligt varesig THC sorter eller CBD sorter, däremot är de olagligt att börja odla dem.
Du får alltså äga fröna men inte sätta dem i jorden.

Gällande CBD osv, så är de lagligt med blommorna pga att det är klassad industri hamp. Och enligt EU skall all försäljning av plantan vara tillgänglig i sin råa form, blad, blommor, frön stammen etc. Däremot får du inte säga att de har medicinsk effekt eller förädla det på något sätt. Utan de kan på sin höjd kureras aka torkas.

Det är min Råa och snabba tolkning av lagen iaf finns mer att läsa här
https://www.regeringen.se/4b02e7/con...ou-2016_93.pdf

Mvh
Citera
2020-06-12, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnsingengud
1: ingen aning
2: Nej. Låtsas som ingenting så förstör de innehållet utan att du måste ta på dig något alls. Antingen får du det eller så får du det inte. Om du ringer och säger som det är så erkänner du att det är du som beställt, vilket skulle användas emot dig. Får du ett tullbrev så kastar du det och låtsas som ingenting så händer det garanterat inget mer.
Det kommer ju garanterat ett brev som ber mig specifiera vad det är jag beställt och pris, så de kan sätta moms etc enligt deras regler. Jag har inte varit med om att det "bara kommer fram" någon gång iaf (skulle i så fall betyda att paketdeklaration har klassifiering och pris redan satt och att de litar på detta och skickar en avi med paketet isf). Är det korrekt tolkat att jag inte skall svara ALLS på detta brev så går det (paketet) automatiskt till destruktion efter en viss tid?

Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Nej det är blommor, eller buds som dom säger. Jag skall inte odla dem. Jag är helt säker på att blommor/buds från certifierad EU-hampa är helt ok att inneha, dock INTE en beredning på detta i någon form om det innehåller minsta lilla promille THC. Jättelöjligt, men så är det.
Problemet jag har är ju dock just det jag beställt förmodligen inte är EU-certifierad hampa, även om den i övrigt håller måttet, vilket gör mig tveksam över legaliteten. Det finns väldigt lite skrivet om detta i en form som en vanlig människa som mig förstår sig på.
Citera
2020-06-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llenitocin

1. Jag skulle ju argumentera att den inte är laglig då den ej följer/följt de strikta EU-reglerna kring produkten.
2.kontakta dem inte, men ställ denna fråga i sin helhet på lawline, kanske du får ett bättre svar. Brukar vara snabba och bra

Mvh
Citera
2020-06-14, 07:19
Medlem
General Knas importerade ju en stor djävla kartong CBD buds, det låg hos tullen ett par månader sen kunde han hämta ut det utan problem. Bör inte bli annorlunda för dig, förhoppningsvis utan det dryga väntandet då
Citera
2020-06-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
General Knas importerade ju en stor djävla kartong CBD buds, det låg hos tullen ett par månader sen kunde han hämta ut det utan problem. Bör inte bli annorlunda för dig, förhoppningsvis utan det dryga väntandet då
Skillnaden där är ju att han beställde EU-CertifieradE CBD buds. Vilket TS inte har gjort då dem är från USA. Skulle säga att TS har rätt, hans paket är olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in