2020-06-14, 10:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Och det, att vi faktist är gjorda av det rätta virket
Definitivt.
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nope siffror från öppenvården så högst tvivelaktiga.
För en lappjävel kanske... men inte för oss präktiga skåningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nej om du vill underbygga dina siffror med annan data än den som diskuteras så är det upp till dig att hänvisa till relevant data. Jag räknar utifrån den data som diskuteras.

Ok, så du menar att en skillnad på 0,9% eller 0,8% är signifikant i det här sammanhanget eller?

För övrigt verkar du köra kontant cherry-picking i din argumentation, så hur seriöst är det?

Vill du räkna på Rinkeby så kan du göra det, men det är inte representativt för Sverige.

Dödligheten i COVID är ingen naturkonstant som du verkar tro.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ironi, min bäste herre. En självutnämnd forskare och ansvarig för den brittiska Coronastrategin hävdar envist att dödligheten är 10% i Sverige och att alla som inte håller med är obildade idioter.
Tack för klargörandet!

Ja, jag läste nyligen en medicinsk studie som klargjorde att dödligheten låg någonstans mellan 0% och 100%. Får se om jag hittar källan, hav tålamod.
Citera
2020-06-14, 10:52
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Om du kallar "vetenskaplig metod", dvs det jag just beskrev, som "förvirrat och fel", då¨får det stå för dig.

Nä, vetenskapen står för det.....

det du beskrev är ingen vetenskaplig metod, tönt.
Citera
2020-06-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då är du blind. Applicerar du vetenskap och ifrågasätter en brandslangs verkliga värde när ditt hus brinner ner? Eller varför inte berätta för rökdykaren att det finns inga bevis på att skyddsmask hjälper. Nä Tegnell är inte SD:s kille, tror faktiskt att Åkesson hade gett honom sparken direkt i början om han svamlat så. Vi kan inte vänta i flera månader när liken staplas på hög. Det är idioti, inte vetenskap! Feminism och HBTQ liksom genus är inte heller vetenskap, det är idioti!

JAg agerar så gott jag kan alltid vetenskaligt. Det finns ju bevis för att sådana masker fungerar. Däremot finns det bevis att masker inte på någoit sätt skyddar dig från sjukdom (det kan du logiskt räkna ut själv om du inte är efterbliven, eftersom virus inte behöver din näsa och mun för att ta sig in i kroppen. Masker skyddar dig från att smitta andra). DOCK, i ett rökdykarfall talar vi inte om samma sorts masker och inte samma syfte.

Tegnell är lika mycket SDs kille som S kille sa jag. Sa aldrig att han var någons kille in fact. Men de som skyller på "Löfven och Tegnell" är ju helt ute och cyklar. In fact tillsattes Tegnell av Moderaterna till att börja med. OCh som sagt, vetenskap är inte politik, så, han är lika kopplad till Jimmie som till Löfven.

Det är möjligt, men det beror på Åkessons låga kunskap om vetenskaplig metod. Personer som förstår processen hade inte haft den synen.

Tegnell bestämmer inte sådant. Han lägger fram vad bevisen säger, sen får regeringen agera på det. Tegnell är inte ens chef på sin avdelning vet du, han är bara personen som lett forskarteamet i detta fall och är ansiktet utåt. Men han bestämmer nästan ingenting.
Citera
2020-06-14, 10:56
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ok, så du menar att en skillnad på 0,9% eller 0,8% är signifikant eller?

För övrigt verkar du köra kontant cherry-picking i din argumentation, så hur seriöst är det?

Dödligheten i COVID är ingen naturkonstant som du verkar tro.
Hur orkar du? Jag bryr mig inte ett skit om vad du tror eller inte tror. Det är du som börjarde kritisera mina siffror för jag inte räknar på antal som inte hade utvecklat antikroppar etc. Om du vill göra det så är det upp till dig att hänvisa till det i din beräkning. Jag gör inte anspråk på att ha exakta siffror vilket ingen kan ha i nuläget, jag räknar på den data vi har framför oss bara. Vill du in och pilla med intervall och bla bla så kan du göra det. Men skriv då ut vilken data du i det tysta använder. Annars känns dina siffror lätt lite godtyckliga...
Senast redigerad av -AIR- 2020-06-14 kl. 11:00.
Citera
2020-06-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vilka var de bevisen menar du? Bevisligen så spred ju viruset sig från Kina till Italien. Där spred det sig lokalt. Det var ju bevisat.

Det sa jag, "bevisen vi hade då".

Nja, idag är första sidan i alla tidningar att viruset INTE spreds från Italien till Sverige huvudsakligen.
Citera
2020-06-14, 11:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är ju väldigt intressant att se hur värdelösa våra obildade politiker (med en svetsare i spetsen) och genompolitiserade fega byråkrater är när vi ställs inför ett verkligt problem som detta som kräver intelligens, mod och att någon vågar fatta beslut. I princip inget har blivit rätt.

Samtidigt jämför jag med min bäste väns hemland Korea där de har högt IQ, respekt för utbildning och kompetent ledning. De verkar göra rätt i princip allt och ibland har de till och med tänkt steget längre än oss alarmister verkar det som.

Min sydkoreanske kompis berättade idag att de öppnat upp alla barer och nattklubbar igenbi seoul efter att de nu fått kontroll på den lilla smittan som blossat upp efter att en smittad homofil bögat loss på fem bögklubbar nyligen. Som bekant satte de ju ungefär tiotusen nattklubbsgäster i två veckors karantän och fick snabbt stopp på smittan igen.

Eftersom mycket folk på bögklubbarna skrivit upp falska namn och telefonnummer i entrén (alla måste lämna namn och telenummer när de går på restaurang osv för smittspårning) så spårade de ju upp samtliga gäster via mobiltelefondata.

Hursomhelst. Snabbt har man nu därför infört QR-koder så att folk inte kan uppge fel namn längre. Man måste nu alltså scanna en QR kod när man går på klubb, restaurang osv.

Jag blev rätt imponerad över hur snabbt och effektivt de kan lösa sådana här problem. Att Sverige skulle kunna göra något liknande är ju helt uteslutet. Här har man ju inte efter 6 månaders utredning ens kunnat fatta att munskydd hjälper. Att de skulle börja spåra folk via QR koder kommer nog inte kunna ske före nästa århundrade.

Hursomhelst. En fråga dök snabbt upp i mitt huvud. Hur i helsike har de lyckats anställa så många smittspårare som krävs för att smittspåra och isolera tiotusentals människor på nolltid?

Svaret var enkelt och igen genialiskt. De har knappt anställt en enda. Istället använder de tusentals redan anställda inom staten från andra områden. Typ folk från försäkringskassan, patentverket, bibliotekarier osv har fått nya arbetsuppgifter under pandemin - de är nu smittspårare och har fått instruktioner om hur de ska arbeta.

Snacka om att detta aldrig skulle kunna genomföras i Sverige. Aldrig att någon på patent och registreringsverket skulle gå med på att hjälpa till med lite smittspårning. Det skulle nog dessutom anses helt omöjligt att genomföra och först skulle det krävas en utredning som förväntas bli klar efter valet.

Nej mina vänner. Sverige är verkligen passé. Ett riktigt shithole country. Framtiden ligger i Asien. Sveriges framtid är att vara socialbyrå åt tredje världen och just nu dödar vi av våra gamla för att spara pengar.

Det är nästan så man får en tår i ögat när man läser om deras effektivitet. Om man tänker en gång extra så är vi illa på det i jämförelse.
Citera
2020-06-14, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Haha! Nej du har bevisat att du har rätt. Om de är så många kan du väl bevisa att du har rätt i stället för att bete dig som en ryggradslös fegis.

Som sagt, jag har gett dig källa, dög den inte får du leta själv.
Citera
2020-06-14, 11:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Viruset kan kanske inte få fäste i Skåningarnas nedre luftvägar. Ni skorrar helt enkelt upp eventuella partiklar.

Ha ha, jag har faktiskt ingen aning. Misstänker att det är tack vare att danskarna stängde gränsen tidigt bland annat.
Citera
2020-06-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
I den verkliga världen har det vi inte vet en enorm betydelse för hur framtiden kommer att utspela sig. Möjligen lever du i en idealiserad modellvärld, men för oss andra är det inte bara nödvändigt, utan av yttersta vikt, att även ta osäkerheterna i beaktande – särskilt under rådande krissituation. Att enbart basera beslut på kända variabler, utan någon hänsyn till osäkerheterna, är fruktansvärt naivt och direkt anti-vetenskapligt.

Din idé om vad som är fakta och vetenskapligt handlar snarare om vad du ser som utgångspunkten. Ta asymptomatisk smitta till exempel. Det var osäkert hur det låg till med det. FHM tyckte inte att det fanns fog för att se det som en sanning och agerade utifrån det. Men även icke-aktion är en handling och FHM agerade "utan bevis" – avsaknaden av bevis falsifierar inte asymptomatisk smittspridning (och i just det fallet fanns det ju en hel del indikationer på att det faktiskt förekom). De länder som har tagit hänsyn till den risken och agerat utifrån att asymptomatisk smittspridning förekommer har inte haft ett mindre vetenskapligt tillvägagångssätt.

OK, fast det är inget Tegnell har något att säga till om. Forskare ska inte gissa, regeringen kan däremot agera utan att ha slutgiltiga fakta, men det är ett politikst beslut som inte har med forskning att göra.
Citera
2020-06-14, 11:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Funkar det verkligen så bra när det kommer till klamydia? Jag och jävla massa polare har haft det minst en gång. Klamydia finns i samhället och vi har lärt oss leva med skiten. Så kanske det blir även med C-19. Men förhoppningsvis inte.

Jag tror bara det är naivt att tro att man kan ”ta tag i problemet” och så är det löst på några veckor. Vi människor kan inte styra naturen till 100% även om vi inbillar oss det.

Det fungerar hyfsat bra. Bättre än att göra på Tegnells vis, dvs ingenting. Det är möjligtvis naivt, men det är idioti att stå och säga att smittan aldrig kommer till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in