2020-06-14, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får tacka danskarna som stängde ner Storköpenhamn och Jylland samt framförallt Kastrup. Hade man låtit smittan sprida sig som i Stockholm och inte stängt gränsen skulle läget med all sannolikhet sett annorlunda ut.

Fast gränsen har ju i varit stängd.
Alla som jobbat i Köpenhamn men bor i Skåne och tvärtom har hela tiden fått resa fritt fram och tillbaka.
Så stängd gräns är inte sant i egentlig mening.
Citera
2020-06-14, 08:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om du ansträngde dig och tog reda på lite mer hade du fått se ett skolexempel på hur det går till när man hanterar klustersmitta under kontrollerade former. Man inför lokala karantänsregler och andra restriktioner där man intensivt smittspårar och isolerar smittade. Exakt så här kommer det se ut i länder där man har kontroll och inarbetade rutiner och vet vad man gör. Som i våra grannländer t.ex. I Sverige där vi fortfarande vägrar inse vad vi har att göra med så kommer vi att se okontrollerade klusterutbrott med tre- och fyrsiffrigt antal smittade som på Vrångö där man varken isolerar eller testar samtliga tänkbara smittade. Full trafik in och ut.

Ja hur får man ens reda på att ett utbrott pågår nånstans?

Nu var det ju på SVT - har det gått ut nåt meddelande till allmänheten via krisinformation typ?

Infrastruktur finns ju.
Citera
2020-06-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med om allt du skriver här, och utrikesministern ljuger, ja. Upprepade gånger har hon ljugit både för svenska folket och för utländska journalister och ambassadörer. Det är helt sinnessjukt.

Detta sista att det är en "blandad" bild av Sveriges coronahantering i utlandet stämmer helt enkelt inte. Om man inte ska räkna in galna amerikanska höger-publikationer (som jag tror att A.L. aldrig skulle hänvisa till annars), som hela tiden har hyllat Sveriges linje för att de inte vill ha lockdown i USA, av rent kapitalistiska skäl. I övrigt förundras folk. Jag fick precis en Facebook-kommentar av en tjej jag känner i URUGUAY, där hon frågade varför vi gör som vi gör i Sverige. Hela världen förfasas.

Ann Linde har startat en kraftig kampanj för ljuga fram en fin Sverigebild. Tänkte först att det var för penningintressen men nu tror jag att regeringen har sett att omvärlden funderar på att sätta Sverige under förmynderskap för politisk, medicinsk och social inkompetens vid hanteringen av viruset, som ingalunda är Sveriges egen sak. Den har bäring i hela världen och EU.

Så nu är det slut på Sveriges solokarriär som virushanterare och vi kommer att se hur vi kommer att backa in i framtiden. Vill regeringen skrälla då blir det partiella lockdowns på sina håll i Sverige under industrisemestern då det inte kostar något. Motiv: rädda sjukvården.

Grekland hamnade under förmynderskap på grund av ekonomisk inkompetens. Även om man inte kallar det för förmynderskap så det är vad det är. En överrock bevakar vad Grekland gör. Likadant kan det bli med Sverige och den utvecklingen har startat i o m att våra nordiska grannar hjälpt regeringen med att sätta Sverige i karantän. För Sveriges del är det inte så illa för nu stannar semesterpengarna kvar i Sverige och göder tjänsteproduktionen här hemma. Kompenserar med råge för vad vi förlorar på utländsk turism i Sverige. Men Ann Linde måste hindra att Sverige får pariastämpel på sig och att det smutsar ned våra exportföretag.

IKEA är politiskt smart och har redan gått ut med att de ska betala tillbaka ekonomiskt stöd i en radda länder då öppnandet av varuhuset har gått över förväntan. Vi får se om det blir verklighet. Om vi får bättre rykte så är det nog IKEAs förtjänst, inte Ann "Bagdadbob" Lindes.
Citera
2020-06-14, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Sen när blev det så komplicerat att göra lite tester?

Uppenbart att resultatet återigen inte blev önskvärt och att de nu antingen håller på att manipulera siffrorna eller hitta på en förklaring som de är redo med när de konfronteras av media och allmänheten.

Is this another one using results from tests taken at Vårdcentralen or is it an actual random-sample study? Because I can imagine they won’t be very happy with the results of a random-sample study at all.
Citera
2020-06-14, 08:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är ju väldigt intressant att se hur värdelösa våra obildade politiker (med en svetsare i spetsen) och genompolitiserade fega byråkrater är när vi ställs inför ett verkligt problem som detta som kräver intelligens, mod och att någon vågar fatta beslut. I princip inget har blivit rätt.

Samtidigt jämför jag med min bäste väns hemland Korea där de har högt IQ, respekt för utbildning och kompetent ledning. De verkar göra rätt i princip allt och ibland har de till och med tänkt steget längre än oss alarmister verkar det som.

Min sydkoreanske kompis berättade idag att de öppnat upp alla barer och nattklubbar igenbi seoul efter att de nu fått kontroll på den lilla smittan som blossat upp efter att en smittad homofil bögat loss på fem bögklubbar nyligen. Som bekant satte de ju ungefär tiotusen nattklubbsgäster i två veckors karantän och fick snabbt stopp på smittan igen.

Eftersom mycket folk på bögklubbarna skrivit upp falska namn och telefonnummer i entrén (alla måste lämna namn och telenummer när de går på restaurang osv för smittspårning) så spårade de ju upp samtliga gäster via mobiltelefondata.

Hursomhelst. Snabbt har man nu därför infört QR-koder så att folk inte kan uppge fel namn längre. Man måste nu alltså scanna en QR kod när man går på klubb, restaurang osv.

Jag blev rätt imponerad över hur snabbt och effektivt de kan lösa sådana här problem. Att Sverige skulle kunna göra något liknande är ju helt uteslutet. Här har man ju inte efter 6 månaders utredning ens kunnat fatta att munskydd hjälper. Att de skulle börja spåra folk via QR koder kommer nog inte kunna ske före nästa århundrade.

Hursomhelst. En fråga dök snabbt upp i mitt huvud. Hur i helsike har de lyckats anställa så många smittspårare som krävs för att smittspåra och isolera tiotusentals människor på nolltid?

Svaret var enkelt och igen genialiskt. De har knappt anställt en enda. Istället använder de tusentals redan anställda inom staten från andra områden. Typ folk från försäkringskassan, patentverket, bibliotekarier osv har fått nya arbetsuppgifter under pandemin - de är nu smittspårare och har fått instruktioner om hur de ska arbeta.

Snacka om att detta aldrig skulle kunna genomföras i Sverige. Aldrig att någon på patent och registreringsverket skulle gå med på att hjälpa till med lite smittspårning. Det skulle nog dessutom anses helt omöjligt att genomföra och först skulle det krävas en utredning som förväntas bli klar efter valet.

Nej mina vänner. Sverige är verkligen passé. Ett riktigt shithole country. Framtiden ligger i Asien. Sveriges framtid är att vara socialbyrå åt tredje världen och just nu dödar vi av våra gamla för att spara pengar.
Jag är inte ett dugg förvånad att man t.ex. i Korea åstadkommer den här typen av snabba åtgärder. Jag har arbetat en hel del i Korea och slogs direkt av hur effektiva de är. Det finns två huvudsakliga skillnader mellan nästan alla Europeiska länder och asiatiska sådana:
1. Kultur. Det finns inte på kartan att ett projekt blir försenat. Det har aldrig hänt att något blivit försenat. Samma kultur resulterar i en massa självmord i t.ex. Japan om något SKULLE bli försenat.
2. Lagstiftning.Här i UK och också i Sverige så finns en massa lagstiftning som hindrar projekt. Om man t.ex. skulle få för sig att smittspåra via mobilen så skriker någon direkt att det "bryter mot EUs lagar om den personliga integriteten" och man måste sedan vänta sex år för att lagstiftningen skall ändras. I Asien flyttar man på lagstiftningen samma dag.
Citera
2020-06-14, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är så less på detta. Jag har en massa internationella vänner på Facebook, i länder där smittan är kväst. För dom är det över, dom delar roliga anekdoter om hur dom brukade tvätta plastkassar med såpa och återanvända, etc. etc.. Här är vi mitt uppe i skiten fortfarande! Tack för det, Tegnell!

Tror detta är det farliga, att tro att det är över.

Fast dina vänner verkar inte vara styrande politiker lyckligtvis utan det finns förhoppningsvis ännu bra åtgärder för att förhindra nya snabba utbrott.

Har dina vänner äntligen bränt sina munskydd då? Lätt att tro att det bara är svenskar som vägrar munskydd om man läser tråden
Citera
2020-06-14, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kanske har Region Skåne skyddat sina äldre bättre än Stockholm och Göteborg.

Eller för att Danmark och Tyskland gick i lockdown helt enkelt.
Citera
2020-06-14, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Is this another one using results from tests taken at Vårdcentralen or is it an actual random-sample study? Because I can imagine they won’t be very happy with the results of a random-sample study at all.

I think they said a random sample study, but who knows..

They say x and do y.
Or do y and say that they should have done x.

The results r not even interesting anymore since they wont care either way.
Citera
2020-06-14, 08:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ann Linde har startat en kraftig kampanj för ljuga fram en fin Sverigebild. Tänkte först att det var för penningintressen men nu tror jag att regeringen har sett att omvärlden funderar på att sätta Sverige under förmynderskap för politisk, medicinsk och social inkompetens vid hanteringen av viruset, som ingalunda är Sveriges egen sak. Den har bäring i hela världen och EU.

Så nu är det slut på Sveriges solokarriär som virushanterare och vi kommer att se hur vi kommer att backa in i framtiden. Vill regeringen skrälla då blir det partiella lockdowns på sina håll i Sverige under industrisemestern då det inte kostar något. Motiv: rädda sjukvården.

Grekland hamnade under förmynderskap på grund av ekonomisk inkompetens. Även om man inte kallar det för förmynderskap så det är vad det är. En överrock bevakar vad Grekland gör. Likadant kan det bli med Sverige och den utvecklingen har startat i o m att våra nordiska grannar hjälpt regeringen med att sätta Sverige i karantän. För Sveriges del är det inte så illa för nu stannar semesterpengarna kvar i Sverige och göder tjänsteproduktionen här hemma. Kompenserar med råge för vad vi förlorar på utländsk turism i Sverige. Men Ann Linde måste hindra att Sverige får pariastämpel på sig och att det smutsar ned våra exportföretag.

IKEA är politiskt smart och har redan gått ut med att de ska betala tillbaka ekonomiskt stöd i en radda länder då öppnandet av varuhuset har gått över förväntan. Vi får se om det blir verklighet. Om vi får bättre rykte så är det nog IKEAs förtjänst, inte Ann "Bagdadbob" Lindes.

Ja, egentligen ska vi vara tacksamma för att omvärlden ser till, att vi måste spendera våra semesterpengar här. Så den biten säger jag inget om.
Citera
2020-06-14, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Fast dina vänner verkar inte vara styrande politiker lyckligtvis utan det finns förhoppningsvis ännu bra åtgärder för att förhindra nya snabba utbrott.

Har dina vänner äntligen bränt sina munskydd då? Lätt att tro att det bara är svenskar som vägrar munskydd om man läser tråden

Det känns som att det kommer spåra ur igen.

I Italien kom de ut med att de hoppas på publikmatcher i fotboll till slutet av sommaren.

Det är som upplagt för kaos.

Snacka om att inte lära sig av sina misstag.
Citera
2020-06-14, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Trodde att jag hade missat något. Men tydligen inte.

Emanuel Karlsten
@emanuelkarlsten
Resultatet av antikroppstesterna på allmänheten är sena. De kommer inte att publiceras av Folkhälsomyndigheten denna vecka, meddelar pressavdelningen i ett mejl nu.
12:48 PM · Jun 12, 2020·Tweetbot for iΟS

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Sen när blev det så komplicerat att göra lite tester?

Uppenbart att resultatet återigen inte blev önskvärt och att de nu antingen håller på att manipulera siffrorna eller hitta på en förklaring som de är redo med när de konfronteras av media och allmänheten.

Vad konstigt att de skrivit så. De har ju nämligen lagt ut en rapport (i tysthet) på sin sida den 12 juni.... Igår gick vi igenom den, här inne i tråden.

Den var väldigt svår att hitta på deras hemsida dock. Men här är den;

https://www.folkhalsomyndigheten.se/sok/?q=Delrapport

(Den första rapporten i den listan av PDFer man får upp).

Har sparat den nu, så kan man ju se om de ändrar nåt i den till nästa vecka..
Citera
2020-06-14, 08:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Det är ju alltid en riskbedömning alla får göra själva: är smittan mycket låg i ett land så kan man kosta på sig att sluta med försiktighetsåtgärderna. I alla fall om man inte är i riskgrupp.

Vet inte faktiskt, men ska vara observant på det när de lägger ut nya foton. Ett tag hade alla munskydd utom mina svenska vänner och jag själv, i min Facebookkrets...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in