2020-06-14, 01:16
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det finns inget bevis för det, utan det är bara en gissning.

Vad vi vet är att han var vid mordplatsen.

Och en annan gissning är att det var av en slump. Han slutade jobbet då för att hinna med en vagn hem. Det finns inget konstigt i det.

Men vi kan avgöra det genom att se på hans stämpeltider över en lång tid.

För mig känns det som att det du säger är rent hittepå, för du har förmodligen själv inte sett Engström vid biografen denna afton.

Det är det som är det väsentliga och det är det som gör att vi aldrig kommer runt SE som misstänkt. Han är sannolikt den förste på mordplatsen. Sedan har han att svara för hur han bedrivit tiden från det att mordet skedde fram till att han åter går in på Skandiahuset. Ett tidsspann på ca 20 min, ge eller ta någon minut från det.
Citera
2020-06-14, 01:18
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
OK då feltolkade jag dig - jag är ju inne på en SB+SE-konspiration.
Ursäkta, SB?
Citera
2020-06-14, 01:19
Medlem
MurderOnes avatar
Varför pratar alla om att SE stämplade ut 23:19? Den tiden korrigerades senare, stämpelklockan gick 1 minut efter och han stämplade ut 23:20:XX då stämpelklockan inte registrerade sekunderna.

SE som gärningsman är som sagt otroligt uppseendeväckande.
Han skjuter Lisbeth för att inte hon ska kunna peka ut honom (logiskt)
Enligt Inge Morelius uppfattar han det som att Lisbeth är vänd mot skytten när hon ropar på hjälp. Han uppfattar det som att de tittar på varandra.
Nästa dag vet SE att Lisbeth överlevde, ändå går han till Svenska Dagbladet och gör en intervju som publiceras på söndagen med bild på honom själv.
Har någon gett en förklaring till hur detta agerande är förenligt med SE som gärningsman?
Citera
2020-06-14, 01:20
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Om SE var mördaren så återvände han aldrig till mordplatsen efter dådet. Istället var det först kl 23.40 han dök upp igen utanför Skandia. Hans "vittnesiakttagelser" var en kombination av egna upplevelser i samband med mordet, medieuppgifter, samt rent hittepå - tex samtalet med Lisbeth.
Fast det finns ju en bild på honom som är tagen vid mordplatsen. Där syns även en piket. Frågan är vilken tid den bilden är tagen.
Citera
2020-06-14, 01:20
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Ursäkta, SB?

Stay Behind. Enligt undertecknad betydligt mer sannolikt än att SE agerade ensam.

Citat:
Fast det finns ju en bild på honom som är tagen vid mordplatsen. Där syns även en piket. Frågan är vilken tid den bilden är tagen.

Nu har jag inte länk men som jag förstått saken är det konstaterat att det inte är Stig på bilden utan en annan identifierad person, och bilden ska ha tagits runt klockan 01.
Citera
2020-06-14, 01:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Det är det som är det väsentliga och det är det som gör att vi aldrig kommer runt SE som misstänkt. Han är sannolikt den förste på mordplatsen. Sedan har han att svara för hur han bedrivit tiden från det att mordet skedde fram till att han åter går in på Skandiahuset. Ett tidsspann på ca 20 min, ge eller ta någon minut från det.

Den förste på plats är Anders Björkman.

Vi vet inte ens att Skandiamannen var på plats. Ingen säger att han var det, mer än Stig Engström.

Allt annat är bara vittnen.
Citera
2020-06-14, 01:26
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Stay Behind. Enligt undertecknad betydligt mer sannolikt än att SE agerade ensam.
Där trillade polletten ned. Tack. Visst, SB är höggradigt misstänkta som iblandade! Varför skulle det vara en omöjlighet att SE hade nyckel till deras kontor i samma hus, där det kan ha funnits vapen? Låt oss ha lite imaginär förmåga, det hade nämligen SE.
Citera
2020-06-14, 01:28
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
...Nu har jag inte länk men som jag förstått saken är det konstaterat att det inte är Stig på bilden utan en annan identifierad person, och bilden ska ha tagits runt klockan 01.
OK. Tack. Har du någon källa på den tidsangivelsen?
Citera
2020-06-14, 01:29
Medlem
Citat:
Finns det någon bild på det? Och betyder det att han verkligen var en mördare?

Han skall ju ha varit en av de första på plats. Kanske något vittne misstog sig?

Ja, kolla videoklippet under punkt 16, ca 2:10 min in: https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Ja det betyder att han är mördaren, ihop med alla andra besvärande omständigheter för honom
Citera
2020-06-14, 01:29
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Den förste på plats är Anders Björkman.

Vi vet inte ens att Skandiamannen var på plats. Ingen säger att han var det, mer än Stig Engström.

Allt annat är bara vittnen.
När exakt kom AB dit? Du avfärdar alltså SE som ett troll som sökte uppmärksamhet?
Citera
2020-06-14, 01:32
Medlem
goseigens avatar
Citat:
När exakt kom AB dit? Du avfärdar alltså SE som ett troll som sökte uppmärksamhet?

Vad jag säger är att han var några meter bakom och inte lämnar ett vittnesmål om att det skulle vara Stig Engström, liksom vissa andra vittne också gör.

Jag avfärdar inte Engström som ett troll -det får stå för dig.
Citera
2020-06-14, 01:34
Medlem
Citat:
Du menar nog Lars J? I övrigt, visst, fanns ingen orsak att hänga omkring dem uppe vid Grand och få en massa vittnen på sig. Men det är också ett enormt flyt för honom att de alls passerar Skandiahuset och sannolikt är på väg till Hötorgets T-banestation. Varför tog inte LOP tunnnelbanan från station Rådmansgatan? Hade de tagit tricken från Rådmansgatan hade inte SE hunnit ikapp dem. Vilken väg tror du förresten han tog för att komma tillbaka till mordplatsen såpass tidigt efter mordet? Kom han från Kungsgatan eller snirklande han sig fram från annat håll?

Ja det stämmer, menar Lars J.
Vilken väg han rimligen tog tillbaka till Skandia har jag ingen aning om. Men tänker mig att han såg till att vara säker på att skaka av sig ev efterföljande vittnen innan han kom tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in