Citat:
Ursprungligen postat av
mikeymikey
Ja fast stirra dig intr blind på statistik. Vad jag menar med dåligt försvarsspel är uppspelen från framförallt Calisir. Det måste bli ett slut på hans indianare, hade motståndarna varit mer alerta så hade dom 19 målen varit betydligt fler. Sedan håller jag med dig att anfallsspelet måste bli bättre också. Var det 5 matcher i rad och 0 mål?
Nu stirrar jag mig inte direkt blind på statistik, faktum är att vi inte förlorade speciellt många poäng på försvarstabbar, jag tycker att det är något av en skröna att vi har ett så uselt försvarspel... och det verkar baseras på just ett par indianare/misstag och ett och annat felbeslut, det är någon slags kognitiv bias som gör att man hamnar fel i sin analys och det är enligt mig absolut inte någon rättvisande bild och det var inte huvudanledningen till att det gick trögare på hösten, det var i mycket större grad så att vi fick färre möjligheter till omställningsspel och då blev vi mindre effektiva i vårt anfallsspel.
Vill vi ta ytterligare steg i år så måste vi bli bättre på att attackera mot samlade lag, blir vi bättre på att öppna upp samlade lag och gör mer mål på dom i sådant spel kommer antagligen även omställningslägena bli fler.
Sedan kan man absolut säga att vi blev lite försvagade i delar av vårt försvarsspel då spelare som Paka inte var med under hösten, och han var viktig i vår press. Vi förlorade även en av de absolut viktigaste spelarna i SebO som var väldigt bra både defensivt och offensivt, kolla t ex hur han hanterade Tankovic i matchen på GU, den enda gången Tankovic egentligen kom loss var när han mötte Benji, annars var han faktiskt väldigt anonym i just den matchen.