• 1
  • 2
2020-06-13, 12:25
Medlem
Hej
Vad är värst straff mässigt av att köra med överlast eller för hög totalvikt för bilen när man drar en husvagn?
Citera
2020-06-13, 12:36
Bannlyst
Överlast är ett brott som renderar i penningböter, % beroende på hur mycket man överlastat.

Överlast är ju då du drar ett släp för tungt för bilen eller lastar det för tungt. Förseelsen har inget med behörighetsfrågan att göra utan handlar enbart om hur tungt släp din bil är konstruerad för att dra, eller hur mycket last släpet kan ta.

Totalvikten är ju som bekant vad ett fordon och släp väger fullastat, teoretiskt sett.

Du är lite otydligt i frågeställningen om du menar " för hög totalvikt" enbart genom att man lastat för mycket så att släpet väger för mkt så det överstiget totalvikten eller om du menar att man kopplat för tungt släp till bilen så totalvikten på släp+dragfordon överstiger 3,5 ton och släpets totalvikt är över 750 kg?

Gör man det så kräver ekipaget BE behörighet, alt utökad B behörighet( kod 96) och har man endast B Behörighet så gör man sig således skyldig till olovlig körning. Och det är ju ett " värre" brott så eftersom polis inte kan skriva böter på plats, en åklagare måste skriva ut strafföreläggande och då blir det på tal om dagsböter som ju baseras på din inkomst.

Ett hett tips, om du inte känner till detta, och är i fundering på att köra släp, är att kika på något transportstyrelsen har som heter " släpvagnskalkylator"

https://slpvkalk.transportstyrelsen....alkylator.aspx

Du skriver bara in reg nr på dragfordon + släp och vad du har för behörighet så vet du om du får köra eller inte.

Transportstyrelsen har mkt matnyttigt på sin sida gällande behörigheter, vikter mm som du kan kika på om du känner dig osäker.

Trevlig sommar, och var försiktig ute i trafiken!
Citera
2020-06-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej
Vad är värst straff mässigt av att köra med överlast eller för hög totalvikt för bilen när man drar en husvagn?
Du får nog formulera om frågan, överlast, där är påföljden beroende på procentuell överlast gentemot tillåten, totalvikt kan du inte påverka. Eller är det kombinationen, där är det bruttovikten som är angiven. Dessutom finns gränser kopplade till totalvikt på bil och släp som berör körkort, avvikelse här innebär olovlig körning, vilket förutom böter och att du inte får köra vidare dessutom lätt resulterar i återkallat körkort.
Citera
2020-06-13, 13:10
Medlem
Det handlar om att jag har kommit på att jag vill ha husvagn i sommar och hinner inte skaffa b96.
De jag vill ha har för hög totalvikt för mina bilar eller för låg maxlast för passa oss.
Är tanken att skaffa b96 i höst.
Så tänkte vad det blir för konsekvenser om man blir stoppad.
De husvagnar som passarmig med för låg maxlast är ned registrerade och går att regga upp totalvikten.
Citera
2020-06-13, 14:44
Medlem
Du borde fråga vad det blir för konsekvenser om du blir inblandad i en olycka för det blir inte skoj när försäkringen inte gäller och annat tråkigt.
Citera
2020-06-13, 22:59
Medlem
När det gäller försäkring så är inte många medvetna om att om du krockar med en cyklist eller fotgängare så blir du alltid vållande. Även om en cykel kör på dig när du står still eller om det utan tvekan är fotgängarens fel så är du vållande då du har en trafikförsäkring. Det kan kosta enorma summor om någon blir skadad. Sen om försäkringsbolag känner för det så kan dom kräva tillbaka pengarna från dig genom att enkelt jämföra totalvikterna mot ditt körkort och se om du bryter mot villkoren. Det är lite svårare att jämföra med bruttovikten men om det är stora summor så är det inga problem att göra det.

Det går säker bra att köra med övervikt. Många gör det. Men det är allvarligt och KAN gå RIKTIGT illa. I värsta fall pratar vi om fängelse och personlig konkurs. Högst osannolikt såklart, men är det värt risken? Och då har jag inte ens nämnt den moraliska aspekten att köra med mer last än man är utbildad för.
Senast redigerad av Bodiejunior 2020-06-13 kl. 23:15.
Citera
2020-06-13, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
När det gäller försäkring så är inte många medvetna om att om du krockar med en cyklist eller fotgängare så blir du alltid vållande. Även om en cykel kör på dig när du står still eller om det utan tvekan är fotgängarens fel så är du vållande då du har en trafikförsäkring. Det kan kosta enorma summor om någon blir skadad. Sen om försäkringsbolag känner för det så kan dom kräva tillbaka pengarna från dig genom att enkelt jämföra totalvikterna mot ditt körkort och se om du bryter mot villkoren. Det är lite svårare att jämföra med bruttovikten men om det är stora summor så är det inga problem att göra det.

Det går säker bra att köra med övervikt. Många gör det. Men det är allvarligt och KAN gå RIKTIGT illa. I värsta fall pratar vi om fängelse och personlig konkurs. Högst osannolikt såklart, men är det värt risken? Och då har jag inte ens nämnt den moraliska aspekten att köra med mer last än man är utbildad för.
Vi tar det i tur och ordning: Nej, du blir inte städse vållande som bilist vid sammanstötning med cyklist, däremot kan du bli ersättningsskyldig till cyklisten eftersom trafikskadelagen är så utformad till fördel för de trafikanter som det inte är föreskrivet trafikförsäkring för.
Överlast, det kan rendera i böter som är beroende på den procentuella överlasten jämfört med fastställd maxlast. Skulle vara intressant att veta när fängelse kan komma ifråga!
Personlig konkurs är något du kan råka på vid eget obestånd, vet inte vad det har med detta att göra.
Citera
2020-06-13, 23:24
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jope84
Hej
Varför startar man en tråd när man vet? Ot kanske men detta skulle min morsa klurat ut redan när hon fick fakta presenterat.
Citera
2020-06-13, 23:28
Medlem
miikoss avatar
Olovlig körning ger högre straff. Dagsböter och i regel körkortsåterkallelse.

Överlast är väl penningbot. Körkortet kan återkallas även där. Har för mig att polisen omhändertar körkort vid överlast 100 % eller mer.

Det kan även vara bra att kolla försäkringar, det kan vara så att försäkringsbolaget där trafikförsäkring finns använder regressrätt och kräver ersättning för externa skador om föraren inte har haft rätt behörighet. Ev. Helförsäkring kanske inte gäller, eller ger begränsad ersättning vid skador på bil och släp, om olovlig körning har skett.

Generellt så är dagsböter värre än penningbot, i alla fall om man har en normal inkomst eller högre.
Citera
2020-06-13, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vi tar det i tur och ordning: Nej, du blir inte städse vållande som bilist vid sammanstötning med cyklist, däremot kan du bli ersättningsskyldig till cyklisten eftersom trafikskadelagen är så utformad till fördel för de trafikanter som det inte är föreskrivet trafikförsäkring för.

Jag har fått lära mig ordet vållande. Men det kanske inte är det korrekta juridiska ordet. Men vad det betyder i praktiken är att om en bil är inblandad i en olycka med an cyklist eller fotgängare så kommer alltid bilens försäkring användas oavsett vems felet är. Då vill man inte åka runt med ett släp där man på 10sek kan kolla upp att föraren bryter mot villkoren i försäkringen.
Citera
2020-06-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Jag har fått lära mig ordet vållande. Men det kanske inte är det korrekta juridiska ordet. Men vad det betyder i praktiken är att om en bil är inblandad i en olycka med an cyklist eller fotgängare så kommer alltid bilens försäkring användas oavsett vems felet är. Då vill man inte åka runt med ett släp där man på 10sek kan kolla upp att föraren bryter mot villkoren i försäkringen.
Vållande, då har du orsakat skadan. Att det finns tillfällen då du inte är vållande, men ändå, via obligatorisk försäkring, är skyldig att ersätta skada som uppstått förvirrar säkert en aning. Tyvärr är det så, samtidigt är jag tveksamt till att brister i for av (måttlig) överlast på något sätt skulle påverka försäkringens giltighet när vållande ej föreligger.
Citera
2020-06-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skulle vara intressant att veta när fängelse kan komma ifråga!
Personlig konkurs är något du kan råka på vid eget obestånd, vet inte vad det har med detta att göra.

OP frågade vad som är värsta straffet. I värsta fall så kan det handla om vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik och att bli ersättningsskyldig för alla skador då försäkringen kanske inte gäller (kan kosta miljoner och leda till personlig konkurs) om han kör med ett tungt släp på B körkort. Mycket osannolikt men inte omöjligt. Jag ville också påpeka att detta KAN hända även om OP inte är vållande. Men som sagt, det skulle vara mycket osannolikt.

Jag vill peka på att man bryter mot villkoren i försäkringen om man kör med överlast eller tungt släp på B körkort för OP verkar inte ha tänkt på det och en olycka kan bli mycket mer olycklig än man kan ana. Detta är mycket värre än vad polisen kan hitta på vid en kontroll som inte heller skulle vara kul och blir dyrt. Sen kan man säker utrycka det på ett bättre juridiskt sätt
Senast redigerad av Bodiejunior 2020-06-14 kl. 00:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in