Citat:
Jag har klockat detta på mig själv. Jag är i 20-årsåldern, hyfsad form och 189 cm lång.
Att ta sig från Dekorimahörnet till David Bagares Gata tog mig 50 sekunder. Man får dock lägga till lite på grund av snö under mordkvällen, och att gärningsmannen var tyngre klädd, så strax över minuten är en rimlig tid.
Om gärningsmannen valde denna väg så bör han vara där cirka 23:22:30. Detta bör med stor sannolikhet vara en bra bit före Yvonne Nieminen.
Att ta sig från Dekorimahörnet till David Bagares Gata tog mig 50 sekunder. Man får dock lägga till lite på grund av snö under mordkvällen, och att gärningsmannen var tyngre klädd, så strax över minuten är en rimlig tid.
Om gärningsmannen valde denna väg så bör han vara där cirka 23:22:30. Detta bör med stor sannolikhet vara en bra bit före Yvonne Nieminen.
KP avfärdade ju att YN sett gärningsmannen. Men då kan man undra, vem var det hon såg då springa precis vid tiden för mordet??
Denne måste väl ha hört av sig till polisen som nära till mordplatsen.
Och komigen - det är rimligt - för har man varit nära mordplatsen detta datum, så minns man det!
Så min teori är att det är antingen faktiska gärningsmannen, eller SE.
Det är ju stört svårt att veta vad SE har haft för sig på mordplatsen.
Det lär ta tid att få grepp om, men jag ser hittills :
SE är på väg ut från skandia för att gå hem, precis när han når reklamskylten så smäller det.
Han står stilla, och ser andra människor skynda till. Då fattar han att det är lungt att gå fram.
Han står och tittar på, och avundas de som går in och gör en insats. Till slut tar han mod till sig och springer efter där han såg gärningsmannen springa. När han springer upp, så ser YN SE skyndsamt jogga. SE letar sig sedan tillbaka till mordplatsen, känner sig pigg för att han har varit med om något viktigt. Letar upp bästa polis och ber om att få bli ett vittne. Poliserna är i kaos läge, och antecknar och utegår till vittnen som varit längst vid mordplatsen.
SE åker hem, känner sig upprymd.
Jag kan dock ha fel