2020-06-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag har klockat detta på mig själv. Jag är i 20-årsåldern, hyfsad form och 189 cm lång.

Att ta sig från Dekorimahörnet till David Bagares Gata tog mig 50 sekunder. Man får dock lägga till lite på grund av snö under mordkvällen, och att gärningsmannen var tyngre klädd, så strax över minuten är en rimlig tid.

Om gärningsmannen valde denna väg så bör han vara där cirka 23:22:30. Detta bör med stor sannolikhet vara en bra bit före Yvonne Nieminen.

KP avfärdade ju att YN sett gärningsmannen. Men då kan man undra, vem var det hon såg då springa precis vid tiden för mordet??
Denne måste väl ha hört av sig till polisen som nära till mordplatsen.
Och komigen - det är rimligt - för har man varit nära mordplatsen detta datum, så minns man det!

Så min teori är att det är antingen faktiska gärningsmannen, eller SE.

Det är ju stört svårt att veta vad SE har haft för sig på mordplatsen.
Det lär ta tid att få grepp om, men jag ser hittills :

SE är på väg ut från skandia för att gå hem, precis när han når reklamskylten så smäller det.
Han står stilla, och ser andra människor skynda till. Då fattar han att det är lungt att gå fram.
Han står och tittar på, och avundas de som går in och gör en insats. Till slut tar han mod till sig och springer efter där han såg gärningsmannen springa. När han springer upp, så ser YN SE skyndsamt jogga. SE letar sig sedan tillbaka till mordplatsen, känner sig pigg för att han har varit med om något viktigt. Letar upp bästa polis och ber om att få bli ett vittne. Poliserna är i kaos läge, och antecknar och utegår till vittnen som varit längst vid mordplatsen.

SE åker hem, känner sig upprymd.

Jag kan dock ha fel
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det jag är rädd för är att såna analyser använder det officiella tidsschemat, istället för Bröderna Poutiainens. I det officiella schemat går larmet två minuter tidigare, vid 23:23. Eftersom Nieminen senare möter polisinsatsen så innebär det ju att även Nieminens promenad magiskt knuffas två minuter framåt av detta.
När anlände poliserna till brottsplatsen? Det är väl inte helt klarlagt?

För YN att gå från platsen där hon mötte mannen till hon mötte poliserna bör det väl ha tagit ca tre minuter? Om GM sprang lika fort som du har vi alltså fyra minuter att lägga på från 23.21.30. Det blir 23.25.30. Den uppskattningen lär inte vara fullkomligt fel. Själv tror jag att den är i underkant, men det är ju omöjligt att veta.
Citera
Medlem
Ser att Theutenberg föga överraskande "dissar" militärspåret på twitter.

"Okända militärspåret i Palmeutredningen: Fallskärmsjägare https://aftonbladet.se/a/e89Ora / där finns inget att hämta

10 juni
" Det var en förfärlig tillställning idag med Palmeåklagaren. Han utpekar Skandiamannen på praktiskt taget inget underlag alls. Inget vapen? Inga kulor, inget DNA. Varifrån fick han vapnet? Gick han jämt beväpnad? ”Förtal av avliden”! Läs Dagbok från UD vol 5.

9 juni
"Sovjetunionens säkerhetsorgan (IA, KGB m fl) liksom hela det Militära komplexet hade ”stora problem” med Olof Palme - som ledde till hans död. Utdrag ur Förordet till Dagbok från UD vol 5.

8 juni
"Nomenklaturan” vill inte ha min ”Sovjet-kurd-KGB”- lösning! Man har lyckats hålla nere info om detta i 34 år. Vore en sensation om åklagaren ”håller med mig”.
Citera
2020-06-13, 23:06
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Ok så kan det vara men man kan inte beskylla dom för att vara direkt tydliga.
Att de menar att hon sett AB kan man naturligtvis inte vara säker på, det kan ha varit ett lamt försök att bara komma undan det besvärliga i LPs utpekande av CP, i hopp om att ingen skulle ifrågasätta vem denne kunde ha varit. Alltså dom menar att det var någon annan än skytten, möjligen lik CP. Givetvis med en hypotetisk möjlighet att det kunde varit CP..

AB hade som sagt helskägg o befann sig flera meter bort. IM säger sig vara,säker på att GM o LP såg på varandra, det verkar dock inte sätt några djupare intryck på LP.
Citera
2020-06-13, 23:06
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Om LP inte såg mördarens ansikte, vems ansikte såg hon då?
Ingens ansikte. Hon trodde att PU hade rätt person och pekade därför ut CP. Därefter var det svårt att ändra sig.
Citera
2020-06-13, 23:09
Medlem
Om jag varit gärningsman hade jag efter utfört uppdrag försökt att i möjligaste mån undvika att fly/springa på gator där få människor befinner sig. Bättre att snabbt blanda sig med andra och försvinna bort i folkmängden...

Undrar om inte mördaren viker höger på Malmskillnadsgatan och tar sig ner till Kungsgatan. Detta förutsätter att mördaren känner till området väl.
Citera
2020-06-13, 23:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
KP avfärdade ju att YN sett gärningsmannen. Men då kan man undra, vem var det hon såg då springa precis vid tiden för mordet??
Denne måste väl ha hört av sig till polisen som nära till mordplatsen.
Och komigen - det är rimligt - för har man varit nära mordplatsen detta datum, så minns man det!

Så min teori är att det är antingen faktiska gärningsmannen, eller SE.

Det är ju stört svårt att veta vad SE har haft för sig på mordplatsen.
Det lär ta tid att få grepp om, men jag ser hittills :

SE är på väg ut från skandia för att gå hem, precis när han når reklamskylten så smäller det.
Han står stilla, och ser andra människor skynda till. Då fattar han att det är lungt att gå fram.
Han står och tittar på, och avundas de som går in och gör en insats. Till slut tar han mod till sig och springer efter där han såg gärningsmannen springa. När han springer upp, så ser YN SE skyndsamt jogga. SE letar sig sedan tillbaka till mordplatsen, känner sig pigg för att han har varit med om något viktigt. Letar upp bästa polis och ber om att få bli ett vittne. Poliserna är i kaos läge, och antecknar och utegår till vittnen som varit längst vid mordplatsen.

SE åker hem, känner sig upprymd.

Jag kan dock ha fel

Ta det lugnt med spriten.

KP har inte avfärdat att YN såg GM.
Citera
2020-06-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Ingens ansikte. Hon trodde att PU hade rätt person och pekade därför ut CP. Därefter var det svårt att ändra sig.

Det troliga är ju att hon såg AB, han som sprang in i porten och sedan tittade ut.
Och blandat ihop hans ansikte med CP....
Citera
2020-06-13, 23:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Att de menar att hon sett AB kan man naturligtvis inte vara säker på, det kan ha varit ett lamt försök att bara komma undan det besvärliga i LPs utpekande av CP, i hopp om att ingen skulle ifrågasätta vem denne kunde ha varit. Alltså dom menar att det var någon annan än skytten, möjligen lik CP. Givetvis med en hypotetisk möjlighet att det kunde varit CP..

AB hade som sagt helskägg o befann sig flera meter bort. IM säger sig vara,säker på att GM o LP såg på varandra, det verkar dock inte sätt några djupare intryck på LP.
KP pratar hela tiden utifrån sin roll som åklagare, så med detta menar han att han som åklagare väldigt enkelt kan dissa hennes vittnesmål med att hon aldrig såg när mannen sköt och därför kan ha sett vem som helst av de som fanns i närheten, samt att hennes vittnesmål är underkänt i hovrätten.
Citera
2020-06-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ta det lugnt med spriten.

KP har inte avfärdat att YN såg GM.

ahahaa... suck.

KP sa att YN troligen såg någon annan än GM.
I den radiosändning jag lyssnat på.
Citera
2020-06-13, 23:15
Medlem
Saknar K O Feltdt och T G Petterssons åsikt om senaste teorin.
Tystnad!
Citera
2020-06-13, 23:15
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det troliga är ju att hon såg AB, han som sprang in i porten och sedan tittade ut.
Och blandat ihop hans ansikte med CP....

Inte troligt men kan inte uteslutas. AB hade helskägg o var flera meter bort. GM hade inte jättebråttom från platsen dröjde sig kvar en stund. Kan rent av varit kvar efter AB dykt in i portalkoven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in