2020-06-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Jag tycker att ditt bidrag passat bättre i tråden ockult symbolik i samband med MOP.

Även alla inlägg om Frimurarordens Obelix och hänvisningen till Tarkovskij filmer.

Du kanske har missat att denna tråd är placerad i ”konspirationer och alternativa teorier”.

Önskar du endast läsa inlägg av mer ”traditionell” karaktär passar nog tråden i ”kriminalhistoria” bättre för dig.

Undra hur väl teorin om en hemlig affär mellan Lisbet Palme och Stig Engström har blivit utredd.

Finns det några gemensamma nämnare i Stigs och Lisbets förflutna? Exempelvis skola, arbetsplats, intresseklubbar, gemensamma bekanta eller dylikt. Kan deras vägar korsats någonstans i början på 60-talet varpå romans uppstått?
Citera
2020-06-13, 20:48
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Det man har läst om ang Stig engström, vad alla säger, dom som känner honom mer eller mindre. Det är en röd tråd går igenom som sägs, det är att han sökte uppmärksamhet och han passade på förstärka sin roll eftersom. Om han hade skjutit Palme så lovar jag fan att han hade yppat det till någon också, han hade inte kunna vara tyst.

Man kan även tycka att egenskaperna att vilja synas o vara i centrum o.s.v rimligen borde gjort avtryck på hans beteende på mordplatsen o att flera säkra observationer av honom där borde gjorts. Att han var så uppmärksamhetstörstande att han var beredd att riskera få ett livstidsstraff bakom galler är nog tveksamt.
Citera
2020-06-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Med tanke på artikeln i Aftonbladet om fallskärmsjagare man sökt information om, så lyfter jag upp lite blandade gamla inlägg med funderingar kring kuppförsvarsövning på mordkvällen mm

Tillhör kidnappingen av Håkan Ingerwald
"Det här med balterna var nytt för mig, men finns det några belägg för att det stämmer?
Verkar mest vara rykten på flashback. Jag har anledning tro att HI ingick i den tropp av
f-jägare som lämnade Barkarby flygplats i en Herkules natten mot den 1 mars 1986. Och
de samt besättningen vet saker kring MOP och har belagts med hårdare munkavlar än
andra i försvarsövningen. Därför har jag trott på MOP-anknytning när det gäller den s k
kidnappningen av HI."

Vid delövningen i Sthlm city deltog poliser från Norrmalm(VD 1) helt naturligt eftersom
polisen ingår i kuppförsvaret. Några detaljer har jag inte från min källa och jag vill själv
inte komma med några spekulationer.

"Angående flyg!

Barkarby flygfält är en central plats i en kuppövning.

Mikael Holmström har i sin bok "Den dolda alliansen" redogjort för flygenhet 66."

"Barkarby kommer in i övningen på det sättet att ett flygplan från F7 som transpor-
terar en fallskärmstropp avsedd att ingå vissa delövningar, där mordkvällens kupp-
övning var en, hade Barkarby som bas. Ja, övningarna var bestämda långt i förväg
och CGÖ kände till det och mobiliserade en grupp som normalt skulle ha kunnat ingå
i kuppövningen men som nu kom att verka som fribrytare inom dess kulisser."

"Det har skrivits en hel del om innästlingen på Högkvarteret och mot ÖB hösten -85. Jägar-Nisse har vänts in och ut. Här kommer ett foto taget från Förebudet, film från 1987. På fotot är Jägar-Nisse mannen till höger, med det korta skägget. De andra är också yrkesbefäl.

Om Nisse var i Stockholm den där fredagskvällen, så var med sannolikhet de andra det också. Därmed inte sagt att de är inblandade i mordet. Men någon sorts aktivitet från Försvarsmaktens sida verkar ha skett som inbegrep insatsförband på väg från Gotland, via Barkarby till Karlsborg"

.Precis, högst sannolikt att "Nisse" befann sig i Stockholm vid tiden för MOP. Att Näss
säger att det finns näring i spåret betyder ju i klartext att han inte köper Nisses alibi
som innebär att Nisse då befinner sig i Skaraborg.
Att det sedan inte kom någon fortsättning från Näss är beklagligt och enligt boboslacke
hänger väl det ihop med att Näss blev misstänkliggjord och sidsteppad i den här vevan

Frågetecknet med det här och att knarkspan så lägligt avbröt (fast det finns uppgifter att de höll på fram till skotten) är att Palme uppges övervakad en längre tid före mordet. Det är inte då praktiskt att tänka in Nisse mfl i det.

Tycker nog att Donald er consortes samt knarkspanare city ligger närmare till hands att undersöka. Mindre komplicerat.

Dags för KP att plocka fram vad som kom fram kring Donald och Barbrogruppen samt knarkspan.
Citera
2020-06-13, 20:57
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Eller titta på bilderna från rekonstruktionen med LJ. De finns här:

http://www.itdemokrati.nu/page36am3.html

LJ står alltså under en lampa (som sitter på väggen av kulturhuset), syns tydligt på bilden.

Att se kroppshållning och färgen av en lätt glansig blå jacka är görbart på en sekund.
Görbart? Ja ingen kan säga att det går eller inte går så görbart är ett bra ord men troligt? Hur graderar man det görbart? Man får göra en rekonstruktion under liknande förutsättningar. Frågar du mig så går det att se vilken färg det är på jacka/rock på det avståndet under dagtid men under mörker skulle jag säga att det måste vara otroligt svårt. Att se om det är en jacka eller rock behöver man ha motljus eller att ljus faller på LJ på ett förmånligt sätt. Min egen uppfattning, om jag graderar det mellan 0-10 och 10 är lika med perfekta förhållanden att kunna avgöra färg o kroppshållning, längd på plagg etc så skulle jag säga att vi är nere på 2 eller 3. Adderar jag att det görs under flykt så sjunker det ytterligare ett steg och adderar man dessutom att LJ själv uppger att han ryggar/backar något tillbaka för att han blir lite rädd så sjunker det än mer. Jag har dock inget bättre svar på hur SE ser LJ annars så jag väljer att tro att SE ser honom från mordplatsen.
Citera
2020-06-13, 20:59
Medlem
p.norths avatar
Fanns ju en orsak varför H. H med flera dissade honom, även privatspanarna just för att han var en kvacksalvare, ju mer man dissade ju mer överdrev han sin roll. Svårare så var det inte. Men att 34 år senare så verkar det helt plötsligt vara sant det SE sa, godmorgon!
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man kan även tycka att egenskaperna att vilja synas o vara i centrum o.s.v rimligen borde gjort avtryck på hans beteende på mordplatsen o att flera säkra observationer av honom där borde gjorts. Att han var så uppmärksamhetstörstande att han var beredd att riskera få ett livstidsstraff bakom galler är nog tveksamt.
Citera
2020-06-13, 21:00
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
I helvete heller att dessa ” omständigheter” hade fått SE häktad, vilken fantasivärld lever du i?
Jag tror knappt de hade fått tillstånd för en husrannsakan!
Instämmer. Man blir knappast häktad när man kan redogöra för vad som hände på mordplatsen. Åklagaren kan ju inte ha som motivering att "något annat vittne känner inte igen honom".
Citera
2020-06-13, 21:08
Medlem
H24s avatar
Häktad hade han väl mycket väl kunnat bli baserat på lögn om vad han gjorde på brottsplatsen kombinerat med signalementet/kläderna. Därefter hade det dock snabbt tagit stopp, om det inte kunnat utvecklats mer då. Mårten Palmes uttalande om att Engström troligtvis blivit dömd är bisarrt.
Citera
2020-06-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
I helvete heller att dessa ” omständigheter” hade fått SE häktad, vilken fantasivärld lever du i?
Jag tror knappt de hade fått tillstånd för en husrannsakan!

where did they do this? what city? address?
"Jag tror knappt de hade fått tillstånd för en husrannsakan"
Citera
2020-06-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Frågetecknet med det här och att knarkspan så lägligt avbröt (fast det finns uppgifter att de höll på fram till skotten) är att Palme uppges övervakad en längre tid före mordet. Det är inte då praktiskt att tänka in Nisse mfl i det.

Tycker nog att Donald er consortes samt knarkspanare city ligger närmare till hands att undersöka. Mindre komplicerat.

Dags för KP att plocka fram vad som kom fram kring Donald och Barbrogruppen samt knarkspan.

Visst kan du ha rätt i det.
Det man dock skulle kunna tänka sig att någon fribytare fick en oväntad möjlighet och tog den, ungefär som en del tänker sig Skandiamannen ska ha gjort.
Citera
2020-06-13, 21:28
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Häktad hade han väl mycket väl kunnat bli baserat på lögn om vad han gjorde på brottsplatsen kombinerat med signalementet/kläderna. Därefter hade det dock snabbt tagit stopp, om det inte kunnat utvecklats mer då. Mårten Palmes uttalande om att Engström troligtvis blivit dömd är bisarrt.
Det som kallas lögner i det här fallet är inte klarlagda lögner. Det kan vara lögner eftersom ingen har sett honom göra t ex den där språngmarschen. Men har det någon betydelse när han kan redogöra för vad som hände på mordplatsen efter att GM flytt? Knappast. Och kläderna, okej, häktad pga att signalementet stämmer trots att han kan redogöra för vad som hände på mordplatsen efter att GM flytt?

Vad skulle åklagaren vilja prata med en sådan person om?

"Varför hade du samma kläder som GM? Varför såg ingen dig på platsen?"
Citera
2020-06-13, 21:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Fanns ju en orsak varför H. H med flera dissade honom, även privatspanarna just för att han var en kvacksalvare, ju mer man dissade ju mer överdrev han sin roll. Svårare så var det inte. Men att 34 år senare så verkar det helt plötsligt vara sant det SE sa, godmorgon!

Att HH, som idiotförklarats otalt antal ggr, dissade honom beror nog i första hand på att han ansåg det fanns intressantare o mer spännande lösningar.
Citera
2020-06-13, 21:30
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det var ett tag sedan CP var aktuell, är det någon som har en länk till en bra genomgång av bevisen mot honom?
Som sagt, han har en egen tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in