• 1
  • 2
2020-06-13, 20:21
Medlem
standardsvars avatar
Jag har alltid älskat källare.
Fördelen är att det är ljudisolerat och lugnt, inget jobbigt solljus som tränger in ifall man undviker fönster. Eller jobbiga ljud utifrån.

Men nackdelen är fukten. Ifall man inte har turen att marken består av sand eller kalksten så är det ett evigt problem med fukt. Vad jag har läst mig till så krävs det 50cm betong för att fukten inte ska tränga igenom väggen. Och det är dyrt. Stål kan användas men är dyrt och garanterar inte heller fuktrihet.

Ifall man vill bygga en källare för billigaste möjliga peng, men med optimal komfort. Hur bör man gå till väga?

Anledningen till att jag postar här och inte i "hem" är för att jag vill ha en anonym bunker där jag kan leva i frihet från samhället.

Den behöver inte vara gigantisk utan det räcker med ca 15-20kvm.

Och som jag ser det är fukten det största problemet.

Jag kan visserligen gräva ut en sluttande botten som jag täcker med sand innan jag gjuter plattan. Jag kan även gräva ut och placera källaren i en sluttning, men det blir extra mycket grävande.

Givetvis måste jag gräva ur för dränering, men jag är fortfarande tveksam till hur jag skall få bunkern fuktfri. Fläktar för in- och frånluft är ett måste. Och jag tänker då att jag placerar fläkten för inluft vid golvet och frånluften vid taket pg.a. att varm fuktig luft stiger uppåt.

Men vad ska jag tänka på för att inte mitt skyddsrum ska bli en fuktig och möglig sanitär olägenhet?
Citera
2020-06-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av standardsvar
Jag har alltid älskat källare.
Fördelen är att det är ljudisolerat och lugnt, inget jobbigt solljus som tränger in ifall man undviker fönster. Eller jobbiga ljud utifrån.

Men nackdelen är fukten. Ifall man inte har turen att marken består av sand eller kalksten så är det ett evigt problem med fukt. Vad jag har läst mig till så krävs det 50cm betong för att fukten inte ska tränga igenom väggen. Och det är dyrt. Stål kan användas men är dyrt och garanterar inte heller fuktrihet.

Ifall man vill bygga en källare för billigaste möjliga peng, men med optimal komfort. Hur bör man gå till väga?

Anledningen till att jag postar här och inte i "hem" är för att jag vill ha en anonym bunker där jag kan leva i frihet från samhället.

Den behöver inte vara gigantisk utan det räcker med ca 15-20kvm.

Och som jag ser det är fukten det största problemet.

Jag kan visserligen gräva ut en sluttande botten som jag täcker med sand innan jag gjuter plattan. Jag kan även gräva ut och placera källaren i en sluttning, men det blir extra mycket grävande.

Givetvis måste jag gräva ur för dränering, men jag är fortfarande tveksam till hur jag skall få bunkern fuktfri. Fläktar för in- och frånluft är ett måste. Och jag tänker då att jag placerar fläkten för inluft vid golvet och frånluften vid taket pg.a. att varm fuktig luft stiger uppåt.

Men vad ska jag tänka på för att inte mitt skyddsrum ska bli en fuktig och möglig sanitär olägenhet?

Man kanske kan göra det billigt om man gräver ner en stor container och ett lager betong runt den sen sand och sprängsten under som leder bort vattnet och runtikring, ventilationsrör är ett måste finns säkert solcellsdrivna fläktar om man vill.
Citera
2020-06-13, 20:49
Medlem
Berätta mer om varför du ska ha en källare/bunker! Är genuint nyfiken på dig.
Citera
2020-06-13, 20:54
Medlem
Köp en avfuktare, den tar fukten ur luften och levererar destillerat vatten som med lite tillsats av mineraler blir rent dricksvatten. Den ger dessutom lite värme. Köp också en kombinerad hygrometer/termometer så har du full koll på klimatet där nere i bunkern. Den relativa luftfuktigheten ska ligga mellan 40 och 60%.
Citera
2020-06-13, 21:07
Medlem
lothers avatar
4mm cortenplåt håller länge innan det är sönderrostat, helsvetsat så är det fuktspärrat med

den fukt du kommer få är sedan från luften som måste till, kolla mollierdiagram för förståelse för problemen där

inga större problem att göra förutom två, hålla det hemligt, eller bli misstänkt som en som håller kvinnor i underjordisk bunker...
Citera
2020-06-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Köp en avfuktare, den tar fukten ur luften och levererar destillerat vatten som med lite tillsats av mineraler blir rent dricksvatten. Den ger dessutom lite värme. Köp också en kombinerad hygrometer/termometer så har du full koll på klimatet där nere i bunkern. Den relativa luftfuktigheten ska ligga mellan 40 och 60%.

Ja om han drar el dit så finns ju alla möjligheter, cindrella toalett tex. men bo så litet utan dagsljus sliter nog i längden. Hade nog hellre köpt en stuga på vishan som ligger avlägset sen byggt en bunker under huset eller i trädgården som man kan komma åt inifrån huset endast. Kanske blir ett kanon gott sovrum.
Citera
2020-06-13, 21:59
Medlem
Det här har jag har jag alltid varit sugen på jag med. Hade varit skönt med en liten tunnel från källaren till en annan källare under någon liten extra stuga på fastigheten också. Tunneln skulle ju kunna vara perfekt att knöka in lite extra förvaring av vin eller liknande.
Citera
2020-06-13, 22:10
Medlem
Ytterligare en man med pojkdrömmar...
Nej, du kommer aldrig förverkliga denna idé.

Sätt dig o räkna på vad betongen till ditt projekt skulle kosta. Sedan kommer du lägga ner allting.
Du kommer få pynta mellan 40 000-100 000 kr beroende på tjockleken på väggen. Detta är bara för betongen.
Sedan skall du ha armering, grus, isolering, grävkostnader, hyrkostnad för paddan och annan utrustning.
Du vill troligen ha en toalett med avlopp o rinnande vatten samt el anslutet till din jordkula.
Skall du armera själv? Har du ens kunskap om detta?

Nej, det behövs inte 50 cm tjocka väggar för att få det fuktsäkert.
Skall det kunna klassas som ett skyddsrum med allt vad det innebär?
Du skall ha ventilation som är anpassad för detta. Det innebär övertrycksventiler, filter o fan o hans moster vad utrustning.

Skall man kunna äta i ditt lilla rum? Det blir ganska tråkigt o sitta fast i ditt underjordiska rum när allt annat är söndersprängt. Speciellt om man inte kan äta mat.

Kan du inte bara bygga ett hus ovan jord istället o göra väggarna lite tjockare?
Gillar du inte solen så går det säkert att skita i fönster.

Du vill ändå inte bo inom sprängradien för en atombomb.
Det spelar ingen roll hur tjocka väggar du har för du kommer bli runtskakad i din lilla bepansrade låda då hela jordskorpan kommer röra sig i vågor av smällen.
Sedan kommer luften utanför att vara över 700 grader o full med radioaktivitet lång tid efteråt. Du kommer inte att kunna gå ut på minst en vecka.

Tänk över din placering o köp en vanlig stuga på landet istället.
Det är billigare o nyttigare för din kropp att bo i skogen än inne i en storstad.
Citera
2020-06-13, 22:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Bygg en containerbunker:

https://www.youtube.com/watch?v=ZQy89tZ-mRU&t=314s
Citera
2020-06-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Bygg en containerbunker:

https://www.youtube.com/watch?v=ZQy89tZ-mRU&t=314s

Det är aldrig bra att bara bygga saker utan att ha kontrollerat att de verkligen håller.

Att stoppa ner en färdig fraktcontainer är inte bra. De är inte gjorda att ta utbredd last över takytan.
Bunkern på filmen är väl sisådär. Visserligen välvt tak men betongen ser jävligt blaskig ut o vart är armeringen?
Stöttorna som taket är gjort av har jag ingen aning om ifall de håller.
Det blir en fin grav ifall taket störtar in.
Citera
2020-06-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är aldrig bra att bara bygga saker utan att ha kontrollerat att de verkligen håller.

Att stoppa ner en färdig fraktcontainer är inte bra. De är inte gjorda att ta utbredd last över takytan.
Bunkern på filmen är väl sisådär. Visserligen välvt tak men betongen ser jävligt blaskig ut o vart är armeringen?
Stöttorna som taket är gjort av har jag ingen aning om ifall de håller.
Det blir en fin grav ifall taket störtar in.

Cementen blir ju en skyddsmur mot tryck på containern så det lär inte rasa in nånstans, riktigt cool bunker han byggde. Stor med, hade vart nice i trädgårn.
Citera
2020-06-13, 23:33
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jänkarna byggde tusenrals såna bunkers på 50-60-talet, i sina egna trädgårdar, inför tredje världskriget.
Finns ritningar på nätet om man är road.
Står man ut med ubåtskänsla så kan man bygga likt en avloppstank i glasfiberarmerad plast, med begränsningar i diametern.
Finns gamla och stora hembyggda båtskrov i plast stående här och var, som ingen orkar inreda och ingen vill köpa.
Såna bör vara fuktsäkra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in