Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Detta kan förstås också ha kunnat hända med hennes kvarlevor.
Har också kunna dumpats till sjöss eller i något annat vattendrag med tillhörande vikter. Visst var det mycket riskabelt att låta en person från sociteten försvinna in i dimman men fanns det ingenting att gå så var det inte mycket polisen kunde göra. Hennes försvinnande och död kan kanske vara inofficiellt uppklarat?
Ja det finns mycket "smått och gott" i detta land. Bland det mest djävligaste är dessa "sand flies" som äter sig in i en persons kött i underbenen ända in till själva benet.
Nej jag tror inte det är polisiärt uppklarat men möjligtvis har man inte vidare hopp om att klara upp det. I den "inquiry" som gjordes där man fastslog att det ska betraktas som ett mord så konstaterade man att de utredningsåtgärder som gjorts hade brister och detta antagligt på grund av hur dåligt polismyndigheten fungerade mht korruption.
Det jag funderade på med risk, var dels risk för upptäckt, den typen av kriminella är väl sällan speciellt impulsiva i den allvarligare brottslighet de engagerar sig i. Det finns också en aspekt av social risk tänker jag. En kriminell kan förvisso se sig själv som en slags outsider men när de börjar bli välbärgade som Saffron tenderar de till att inte vilja bli onödigt illa sedda. De vill gärna bo på gräddhyllan, spela på gräddhyllans golf- och tennisbanor utan att andra där ser på dem som något katten släpat in. Theeman som en invandrare som flytt från nazisterna som lyckats bli en förmögen företagare hade bridge som sin hobby och spelade för Australiens landslag.
Saffron hade ju åtalats för en hel del utan att man nådde fällande dom innan skattemålet han fälldes i. Det var mindre allvarligt än mord, jag kan inte se att Nielsen var värt besväret av mord för honom. Det skulle knappast räcka med att ha poliser på avlöningslistan att titta åt ett annat håll utan i såfall tänker jag att de skulle varit aktivt involverade i någon del. Men min spekulation om det kanske ändras ju mer jag tittat på det. Har precis börjat och det finns en hel del skrivet att sätta sig in i. Även det som kanske är övermaga fantasifullt kan kanske också ha delar av detaljer värt att tänka över.
En journalist har presenterat en tes om att försvinnandet dirigerats av personer i någon officiell position snarare än gangsters eller byggherre.
Citat:
...
However, veteran journalist Barry Ward, who spent years investigating the case alongside late Sunday Telegraph reporter Tony Reeves, believes the entire Carousel Club scenario was a confection “hastily contrived” by authorities to cover up the “truth”: that people in public office had Nielsen killed after discovering she was about to blow the lid on widespread organised crime and corruption in NSW.
He points to what he claims are inconsistencies in the police version of events, and their failure to follow up key leads.
The 1983 coronial inquest into Nielsen’s disappearance returned an open finding but noted the investigation may have been hampered by police corruption.
...
https://www.google.com/amp/s/amp.dailytelegraph.com.au/news/nsw/king-cross-activist-juanita-nielsens-1975-disappearance-is-australias-biggest-murder-mystery/news-story/fa444e9567ce62928582adfc15b60315