2020-06-13, 20:47
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Nu är artikeln i Expressen om Giesecke låst. Är det någon som hann uppfatta vad läkemedelsföretaget hette som han kopplades till?
Remeo?
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad som inte framgår i artikeln (vad jag såg) är att i början av utbrottet annonserade Remeo (coronavårdande bolaget) efter sjuksköterskor ...
Stod dock i en tidigare artikel och har tagits upp i tråden.

Synd bara att det tog tre månader för journalisterna att göra sitt jobb, det här skulle man ha vaskat fram tidigare. Är man förblindad av sin egna Sverigebild..?

https://www.expressen.se/nyheter/johan-gieseckes-miljonaffarer-doljer-intressekonflikter-/
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
HALLÅ!!
Nu får någon svara på vad Spanien pysslar med?!
Vadårå? Ja vadå?
Citera
2020-06-13, 20:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Matchen gick i Bergamo, inte Milano.
Ja, förlåt, jag skulle skriva Lombardiet men skrev Milano. Jag ber om ursäkt.
Citera
2020-06-13, 20:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Hittar inte studien. Har du en länk till den?
Här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/6561cbb8fcb8435788fb69f5fd1b4356/seroepidemiologiska-studier-genomgangen-covid-1-delrapport-1.pdf
Citera
2020-06-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Var i ligger skillnaden mellan detta och när folk sög ur det som gick för kaoset med flyktingarna?

Inget.

Money talks. Hycklare utnyttjar tillfället när det bjuds, är man snabbt med på tåget så kan man tjäna en hacka, och hinna undkomma efterföljder - när tajmningen är rätt.

Vissa tycks ha ett sinne för affärer, good for them säger jag, staten har noll koll. Kolla på permitteringen, hör från bekanta hur deras företag fifflar med timmar, vem/hur är borta etc.

Det har varit så mycket härvor..så?
Citera
2020-06-13, 20:51
Medlem
Det var ett läkemedelsbolag som Giesecke var inblandad i. Inte Remeo utan ett annat namn. Är det någon som vet?

Sedan kan man tycka det är lite konstigt att Tegnell åker till Somalia och Giesecke till Etiopien. Även ledningen för Folkhälsoinstitutet, Socialstyrelsen, Sweden Abroad och näringslivet håller på att åka till Etiopien på en massa möten under 2019.

Känns som att vi var mer angelägna om att styra upp verksamhet och sjukvård där än här hemma. Eller kan det vara så att det är det svenska näringslivet som styr våra myndigheter och KI?
Citera
2020-06-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Var i ligger skillnaden mellan detta och när folk sög ur det som gick för kaoset med flyktingarna?

Inget.

Money talks. Hycklare utnyttjar tillfället när det bjuds, är man snabbt med på tåget så kan man tjäna en hacka, och hinna undkomma efterföljder - när tajmningen är rätt.

Vissa tycks ha ett sinne för affärer, good for them säger jag, staten har noll koll. Kolla på permitteringen, hör från bekanta hur deras företag fifflar med timmar, vem/hur är borta etc.

Det handlar om att man måste skydda staten från korruption. Det måste finnas straff för de som snikar åt sig skattepengar eller på annat sätt utnyttjar sin ställning för egna intressen på bekostnad av allmänintresset. Annars får man så småningom en failed state, folk börjar ta saken i egna händer för att skipa rättvisa (ungefär som på Island innan man införde mansbot), etc.
Citera
2020-06-13, 20:53
Medlem
Citat:
Det var ett läkemedelsbolag som Giesecke var inblandad i. Inte Remeo utan ett annat namn. Är det någon som vet?

Sedan kan man tycka det är lite konstigt att Tegnell åker till Somalia och Giesecke till Etiopien. Även ledningen för Folkhälsoinstitutet, Socialstyrelsen, Sweden Abroad och näringslivet håller på att åka till Etiopien på en massa möten under 2019.

Känns som att vi var mer angelägna om att styra upp verksamhet och sjukvård där än här hemma. Eller kan det vara så att det är det svenska näringslivet som styr våra myndigheter och KI?
Addis .....nåt sånt?
Citera
2020-06-13, 20:56
Medlem
Citat:
Nu är artikeln i Expressen om Giesecke låst. Är det någon som hann uppfatta vad läkemedelsföretaget hette som han kopplades till?

Den låstes ganska snabbt, kan inte heller se den nu, minns bara att det hette något med pharma, tror jag... Sorry. (Sen var det även fruns vårdbolag).
Citera
2020-06-13, 20:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det verkar fortfarande ligga väldigt lågt med antikroppar?

Är det därför FHM inte går ut och jublar i media, eller? Utan bara tyst publicerar rapporten på webbsida. (Trots att Tegnell gick ut häromdagen i media och sa att vi ligger högt i immunitet... )

Verkar fortfarande ligga nånstans mellan 5-10 %? (Bara kastat ett öga snabbt på studien).

Vad säger du, OUFCompulsive? (Se länkade studien här ovan) 🤔

Korrekt att vi, förmodligen, ligger lägre i andelen immuniserade än vad jag och många andra hade hoppats på. Jag räknar nu med ca 5 procent immuniserade i riket. Orsaken till detta heter Qatar där 2,7 procent av befolkningen testats positivt för covid-19. Om man räknar med 10 immuniserade personer per person som testats positivt så ligger Qatar på ca 27 procent immuniserade. För några veckor sedan nådde man toppen på antalet positivt testade och sedan har antalet per vecka börjat sjunka, vilket är helt förväntat vid en 27 procentig andel av befolkningen som blivit immuniserad. Qatar har 2,8 miljoner invånare och gör 99 000 tester per miljon invånare i veckan.

Så Qatar har hunnit långt, det har däremot inte Sverige, även om vi säkert har en 10 gånger större andel immuniserade jämfört med våra grannländer. 5 procent immuniserade känns inte alls roligt. Det hade varit betydligt roligare med 30 procent immuniserade. Men nu är det bara att gilla läget och anpassa sig efter empirin. Hur som helst så ökar antalet officiellt rapporterade covid-19 fall Sverige med ca 15 procent i veckan, så inom ca 5 veckor lär vi nått 10 procent immuniserade, (100 000 officiellt rapporterade covid-19 fall). Efter det så går det hyfsat fort upp till 30 procent immuniserade. Men någon form av flockimmunitet lär vi inte ha nått innan nyår i alla fall. Dock lär vi ändå ha bättre skydd än våra grannländer emot en sk "andra våg" i höst. Men jag tror, iof inte att en sådan kommer att komma. Sverige kommer bara att fortsätta att följa sin pandemikurva. Samma sak gäller våra grannländer som bara spolat tillbaka bandet till början.

Orsaken till att covid-19 är en så lurig sjukdom, som å ena sidan kan smitta blixtsnabbt och omfattande, och å andra sidan inte verkar smitta nästan alls utom i nära relationer som inom familjen, beror nog på att det kan finnas två typer av smittbärare:

Dels den vanliga smittbäraren som kan smitta andra genom t.ex. nysningar och hostningar. I annat fall så måste personen vara i väldigt nära kontakt med andra, t.ex. inom familjen.

Och dels så har vi superspridaren. Där kan det räcka med att vederbörande talar med någon annan på ett kortare avstånd än en meter för att en till person skall bli smittad. Jag tror att jag blev smittad av en superspridare på jobbet just genom detta. Det vore mycket bra för samhället om superspridarna kunde identifieras och åläggas extra noggrann karantän. Baserat på min erfarenhet och kunskap så skulle jag gissa att en superspridare både har lätt att bli smittad själv, (t.ex. ifrån infekterade ytor och föremål), och kan smitta andra lätt.

Så covid-19 är en lurig sjukdom vilket också visat sig genom att både allmän samhällssmitta och klustersmitta förekommer. Vad gäller det sistnämnda så gissar jag på att superspridare, så gott som alltid, är inblandade. Se bara vad som hände i Göteborgs skärgård. Det räckte, förmodligen med en superspridare för att smitta ner hälften av alla i tre körer, (som idiotiskt nog samlats till någon ekumenisk aktivitet).
Citera
2020-06-13, 20:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har jag skrivit att det var startskottet? Inte fan var Melodifestivalen heller startskottet. Det jag skriver är att ingen av dessa skulle ha genomförts. Sanremo-festivalen ligger visserligen inte i Lombardiet, men i grannregionen. Den omfattar en hel vecka och det var smockat med folk.
Jag är inte så säker på att Sanremo festivalen spred särskilt mycket smitta. Det är väldigt många kända personer som medverkar varför jag tycker att det borde ha uppmärksammats inom italiensk media om så vore fallet.

Dessutom kostar biljetterna en hel del varför det inte precis är socio-ekonomiskt utsatta grupper som varit där.

Fotbollsmatchen i Lombardiet däremot var av en helt annan kaliber ur smittspridnings synpunkt. 45 000 skrikande ”tifosi” var precis vad som behövdes för att sätta igång helvetet.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-06-13 kl. 21:15.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Olsen har som alla en egen agenda.

Vet en som träffade Olsen innan allt detta. Han pratade oavbrutet om fåglar i 40 minuter.

Han verkar förbannad för att vi gjort som vi gjort i Sverige, jag förstår faktiskt det, även om jag tycker det är otrevligt med arga människor. Fast tänk er själva att vara pandemiexpert och känna flera i samma område, och när det verkligen kommer en pandemi, sitter två pajassjälsfränder och fabulerar upp hela pandemin och skiter i fakta och aktivt stänger ute alla som har kunskap och vill hjälpa till.

Det är som att stå och banka på en låst dörr till en operationssal där Homer Simpson och Spongebob utför hjärnkirurgi.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Den låstes ganska snabbt, kan inte heller se den nu, minns bara att det hette något med pharma, tror jag... Sorry. (Sen var det även fruns vårdbolag).

Giesecke är en bluff. Han är hycklare, det såg jag från Dag 1. Han är godsägare, vad tror ni....

https://www.expressen.se/nyheter/johan-gieseckes-miljonaffarer-doljer-intressekonflikter-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in