Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Det verkar fortfarande ligga väldigt lågt med antikroppar?
Är det därför FHM inte går ut och jublar i media, eller? Utan bara tyst publicerar rapporten på webbsida. (Trots att Tegnell gick ut häromdagen i media och sa att vi ligger högt i immunitet... )
Verkar fortfarande ligga nånstans mellan 5-10 %? (Bara kastat ett öga snabbt på studien).
Vad säger du, OUFCompulsive? (Se länkade studien här ovan) 🤔
Korrekt att vi, förmodligen, ligger lägre i andelen immuniserade än vad jag och många andra hade hoppats på. Jag räknar nu med ca 5 procent immuniserade i riket. Orsaken till detta heter Qatar där 2,7 procent av befolkningen testats positivt för covid-19. Om man räknar med 10 immuniserade personer per person som testats positivt så ligger Qatar på ca 27 procent immuniserade. För några veckor sedan nådde man toppen på antalet positivt testade och sedan har antalet per vecka börjat sjunka, vilket är helt förväntat vid en 27 procentig andel av befolkningen som blivit immuniserad. Qatar har 2,8 miljoner invånare och gör 99 000 tester per miljon invånare i veckan.
Så Qatar har hunnit långt, det har däremot inte Sverige, även om vi säkert har en 10 gånger större andel immuniserade jämfört med våra grannländer. 5 procent immuniserade känns inte alls roligt. Det hade varit betydligt roligare med 30 procent immuniserade. Men nu är det bara att gilla läget och anpassa sig efter empirin. Hur som helst så ökar antalet officiellt rapporterade covid-19 fall Sverige med ca 15 procent i veckan, så inom ca 5 veckor lär vi nått 10 procent immuniserade, (100 000 officiellt rapporterade covid-19 fall). Efter det så går det hyfsat fort upp till 30 procent immuniserade. Men någon form av flockimmunitet lär vi inte ha nått innan nyår i alla fall. Dock lär vi ändå ha bättre skydd än våra grannländer emot en sk "andra våg" i höst. Men jag tror, iof inte att en sådan kommer att komma. Sverige kommer bara att fortsätta att följa sin pandemikurva. Samma sak gäller våra grannländer som bara spolat tillbaka bandet till början.
Orsaken till att covid-19 är en så lurig sjukdom, som å ena sidan kan smitta blixtsnabbt och omfattande, och å andra sidan inte verkar smitta nästan alls utom i nära relationer som inom familjen, beror nog på att det kan finnas två typer av smittbärare:
Dels den vanliga smittbäraren som kan smitta andra genom t.ex. nysningar och hostningar. I annat fall så måste personen vara i väldigt nära kontakt med andra, t.ex. inom familjen.
Och dels så har vi superspridaren. Där kan det räcka med att vederbörande talar med någon annan på ett kortare avstånd än en meter för att en till person skall bli smittad. Jag tror att jag blev smittad av en superspridare på jobbet just genom detta. Det vore mycket bra för samhället om superspridarna kunde identifieras och åläggas extra noggrann karantän. Baserat på min erfarenhet och kunskap så skulle jag gissa att en superspridare både har lätt att bli smittad själv, (t.ex. ifrån infekterade ytor och föremål), och kan smitta andra lätt.
Så covid-19 är en lurig sjukdom vilket också visat sig genom att både allmän samhällssmitta och klustersmitta förekommer. Vad gäller det sistnämnda så gissar jag på att superspridare, så gott som alltid, är inblandade. Se bara vad som hände i Göteborgs skärgård. Det räckte, förmodligen med en superspridare för att smitta ner hälften av alla i tre körer, (som idiotiskt nog samlats till någon ekumenisk aktivitet).