2020-06-13, 17:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant med debatten kring munskydd. Jag har varit rätt neutral i frågan tidigare men håller faktiskt med Björn Olsen och de andra 22 i frågan kring just detta. Det är extremt enkel åtgärd som egentligen inte gör något ingrepp alls på ekonomin. Beställ in och be folk använda i kollektivtrafiken och i affären. Ser inte nackdelen. Att folk skulle känna en "falsk trygghet" och bege sig ut trots sjukdom tror jag på intet sätt överskuggar fördelarna.
Förövrigt får jag känslan att Björn Olsen och de övriga forskarna nog stjälper mer än hjälper i deras debattinlägg.
Det är lite liknande vad som skett med SD i landets inrikespolitik. Om SD skriver ett debattinlägg kring fråga "X" så kommer hela etablissemanget se till att så inte blir fallet alldeles oavsett om det är korrekt eller inte. Detsamma gäller debatten kring covid-19 hanteringen. Hade Olsen och co varit tysta så hade vi antagligen satt fler åtgärder än vi har nu för att dämpa smittspridningen. Det är den bistra sanningen. Det är en stor mängd prestige inblandat både politiskt och kring covid-19 hanteringen från specifika grupperingar inom både politiken och folkhälsoväsendet.

Där håller jag med dig. Det är en enkel åtgärd för visa att man försöker bidra och försöker ta hänsyn.
Alla åtgärder som kan bidra är värt att försöka.
Men tengell är ju ansiktet utåt och har sågat munskydd och då kan man inte för prestigen ändra sig. Det är synd
Citera
2020-06-13, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Va? Jag fattar inte vad problemet är att läsa.

Att vi har en massmördare i Tegnell i landet så kan jag tycka att folk som förlorat sina nära och kära ska få något för det för visa någon slags medkänsla.
Och jag har ingen vän/släkting som avlidit i Covid-19.

Och folk som dött i förorterna och trotsat covid-19 och gått till mosken mm ska absolut inte få en jävla peng. Där ska fan inte mer bidrag betalas ut om det var det du menade.
Det är ju huvudsakligen folk i förorterna som dött. Så skattepengarna som utbetalas till anhöriga skulle gå till förorterna.
Citera
2020-06-13, 17:09
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Så aktuella siffror är inaktuella. Du är inte lite korkad du . Hur klarar du av att andas ?
Ja, de senaste siffrorna i vissa undersökningar hinner ibland bli inaktuella pga vissa oväntade händelser som exempelvis en pandemi. Då vi dessutom pratar om just pandemins effekter på tex arbetslöshet så Känns det ju rimligt att ta hänsyn till den också i diskussionerna. Men vad vet jag, det kanske inte behövs. Vi tar siffror som är från innan pandemin.
Citera
2020-06-13, 17:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Två bilar tävlar emot varandra. Den ena kom sist och den andra kom näst sist eller vad vill du komma med ditt inlägg?
Relativt begrepp att påstå något sådant men ändå ren fakta.
Var är dina fakta?
Du har ju i själva verket inte refererat till något annat än godtyckliga påståenden.

Hur stor arbetslöshet har Sverige jämfört med andra Europeiska länder?

Klarar du av att svara innan jag drar ned byxorna på dig?
Citera
2020-06-13, 17:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja bara en naiv kan se att anledningen varför man inte rekommenderas munskydd är helt enkelt för att vi har dålig krisberedskap.

Detta kommer man aldrig våga erkänna så man förnekar hellre att det fungerar oavsett hur många studier som visar på att det gör det och låter smittan sprida sig.

En stor bov i det hela är MSB Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap! Det är clusterfucket Dan Eliasson som styr där. Tar man det i beaktande så är det som det är. Det är bara att se på presskonferenserna där de står och pratar om förtroendet för myndigheterna och staten, vad fan har det med pandemin att göra?
Citera
2020-06-13, 17:12
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ja, de senaste siffrorna i vissa undersökningar hinner ibland bli inaktuella pga vissa oväntade händelser som exempelvis en pandemi. Då vi dessutom pratar om just pandemins effekter på tex arbetslöshet så Känns det ju rimligt att ta hänsyn till den också i diskussionerna. Men vad vet jag, det kanske inte behövs. Vi tar siffror som är från innan pandemin.

Så när jag postar en från första mars och en från och med igår så spelar det ingen roll. Sverige fick sitt första dödsfall i mitten av mars. Så statistiken från första mars borde väl ändå inte vara så fel eller?
Citera
2020-06-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det verkar fortfarande ligga väldigt lågt med antikroppar?

Är det därför FHM inte går ut och jublar i media, eller? Utan bara tyst publicerar rapporten på webbsida. (Trots att Tegnell gick ut häromdagen i media och sa att vi ligger högt i immunitet... )

Verkar fortfarande ligga nånstans mellan 5-10 %? (Bara kastat ett öga snabbt på studien).

Vad säger du, OUFCompulsive? (Se länkade studien här ovan) 🤔

I haven’t seen this study, just flicked through it now before posting it to an academic section - so I can see what other people think as well.

It seems to me like we’re somewhere between 5-7%, maybe 5-6% after adjusting for the test parameters (you can tell the specificity is fucking with the results when you look at Göteborg and Skånes results).

I might even say it could potentially be ever so slightly lower than 5% if you look at the audience selection bias. They’re only factoring in tests from öppenvård, which will definitely skew the results high, alongside the test parameters.
Citera
2020-06-13, 17:14
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Var är dina fakta?
Du har ju i själva verket inte refererat till något annat än godtyckliga påståenden.

Hur stor arbetslöshet har Sverige jämfört med andra Europeiska länder?

Klarar du av att svara innan jag drar ned byxorna på dig?

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Du borde nog läsa mina inlägg först innan du gör ett försök med byxtricket
Citera
2020-06-13, 17:14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Så när jag postar en från första mars och en från och med igår så spelar det ingen roll. Sverige fick sitt första dödsfall i mitten av mars. Så statistiken från första mars borde väl ändå inte vara så fel eller?
Borde och borde, det stod ju till och med i texten att den inte fångat med pandemins fulla effekt. Så var väl rätt uppenbart att inte funkar som bevis för det vi diskuterar. Varken för mig eller för dig.
Citera
2020-06-13, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
"Attack rate" för viruset är väldigt skevt över åldersgrupper (om detta vittnar statistiken). Om 10% i hela befolkningen har haft infektionen, kan det mycket väl motsvara 40% av den mottagliga populationen. På motsvarande sätt kan 1% i totalbefolkningen motsvara 4% i den faktiskt mottagliga befolkningen. Därför tror jag att det finns skillnader mellan länderna vad gäller deras kvarvarande mottaglighet för nya utbrott.

I don’t believe this, however. There’s been several reports from areas that have antibody rates that range from 30% all the way up to 80% - look into how Lombardy breaks down by town and attack rate, for example. An incredible variation can be seen there. I don’t think there is any reason to suspect that the virus can only possibly infect a small percentage of the population when we’ve seen areas where it has infected overwhelming percentages of the given population — and where we’ve seen this happen in multiple regions around the world.
Citera
2020-06-13, 17:19
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Borde och borde, det stod ju till och med i texten att den inte fångat med pandemins fulla effekt. Så var väl rätt uppenbart att inte funkar som bevis för det vi diskuterar. Varken för mig eller för dig.

haha. Först säger du att du vill ha en statistik innan pandemin. Då får du en för att bevisa att ditt påstående är fel. Sedan går man tillbaka till ditt ursprungsinlägg när du skriver nu och då får du en länk från igår. Och nu hävdar du du att det inte räcker som bevis.

Ska summera det som så att hur vi än gör så var inte Sverige på den nedre sidan av arbetslöshet vare sig före eller nu under pandemin var du försöker påvisa något annat.

Och som jag sagt. Kom ihåg att i höst tror jag Sverige toppar listan i Europa på höst arbetslöshet.
Citera
2020-06-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Båda två är väl möjliga. Det är mindre sannolikt att det är en ond andra våg som har muterat till elakare, då Spanska sjukan brukar beskrivas som ett undantag. Men visst, det kan hända. Annars är det att viruset bara kommer tillbaka igen och ökar i sin smittspridning.

Med fria resor i Sverige som vi har nu, tror jag att det är ganska sannolikt att vi låter viruset överleva lättare inom landet i sådan grad, att spridningen ökar igen, kanske kraftigt, till hösten.

Ja, det var väl så jag tolkat det också att det är samma virus som ökar på nytt, skulle det bli en muterad variant så kan det bli riktigt besvärligt om vi ska hålla liv denna första så länge som möjligt vilket verkar vara målsättningen, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in