2020-06-13, 14:55
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Också troligt. Men Björkman gick väl en blt på Sveavägen innan han vände vill jag minnas.
Ang. det jag fetstilade så kan det också vara så enkel att han faktiskt inte ens hade lämnat Skandiahuset när NF vänder sig om. Ju senare man kom dit ju mindre chans att ngn känner igen honom (det fyller på fort med nyfikna). Jag tror inte ett ögonblick på att SE har sett Jeppsson. Kanske hörde han Lisbeth säga det.

Det är möjligt, SE uppfattade enligt första förhöret bara något som han uppfattande som EN "avgassmäll".
Citera
2020-06-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Eftersom det tar GM ca 1 minut att nå trappkrönet = 23.22.30. LJ betraktade honom i trappan.
Jo men jag hänger fortfarande inte med på varför det skulle bevisa att det inte är Enström som från krönet ser Jepsson?
Citera
2020-06-13, 14:58
Medlem
omigas avatar
Citat:
Också troligt. Men Björkman gick väl en blt på Sveavägen innan han vände vill jag minnas.
Ang. det jag fetstilade så kan det också vara så enkel att han faktiskt inte ens hade lämnat Skandiahuset när NF vänder sig om. Ju senare man kom dit ju mindre chans att ngn känner igen honom (det fyller på fort med nyfikna). Jag tror inte ett ögonblick på att SE har sett Jeppsson. Kanske hörde han Lisbeth säga det.

Jeppson borde ha stått synlig men uppsikt över både trappan och mordplatsen, till vänster om baracken, ca 60 sekunder (eller den tid det tar för GM att springa upp för trappan). SE kan ha hunnit fram från Skandia.

LP uppger i förhör att hon såg Jeppsson 1-3 minuter efter skotten. Hon trodde dock det var GM.
Citera
2020-06-13, 15:00
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Europeiska Arbetarpartiet bildat av den amerikanske politikern Lyndon LaRouche vars politiska ståndpunkt vid tiden för mordet får beskrivas som mörkblå/svart.

EAP i Sverige bedrev i flera år en hätsk personkampanj mot Palme.

PU granskade EAP ingående direkt efter mordet. EAP-ledningen i Sverige flyttade direkt till USA.

LaRouche grundorganisation i USA hette NCLC vars medlemmar var utbildade i gerillakrigföring av amerikanska krigsveteraner, bland dem ledaren för USA-grenen av WACL.

WACL fanns även i Sverige och leddes vid tiden för mordet av moderatpolitikern Birger Hagård.

Ok. Har inte hört om dem tidigare. Var de särskilt stora i Sverige?
Citera
2020-06-13, 15:01
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Jo men jag hänger fortfarande inte med på varför det skulle bevisa att det inte är Enström som från krönet ser Jepsson?

SE kan i teorin beroende om man ser honom som vittne eller GM, ha sett Jeppsson både från mordplatsen eller från övre krönet vid trappan. Men troligen inte däremellan eftersom Jeppson gömde sig bakom baracken när GM sprang förbi. Han vände sig inte om förrän högst upp.
Senast redigerad av omiga 2020-06-13 kl. 15:04.
Citera
2020-06-13, 15:04
Bannlyst
NF har alltså passerat Kammakargatan, vänder sig om och kan se vad som sker vid Tunnelgatan 300 meter bort?
Mitt i mörka februarinatten, där inga upplysta digitala rekalmtavlor finns, där knappt några skyltfönster är tända? Jag tvivlar.
Är det kollat att det arbetades i skyltfönstret i butiken La Cartarie som NF påstår?

För övrigt är jag förvånad över hur mycket människor hinner se: själv möter jag min granne i hissen flera gånger i veckan och jag skulle inte kunna ge en beskrivning av honom, mer än att han bär glasögon och bryter.

Citat:
Så sjukt svårt att få ihop detta. NF säger att det är AB han ser smita in i porten när skotten faller. Samtidigt säger NF att han inte möter eller ser någon innan dess. Här får vi värdera vittnesmålen. Är det i själva verket GM han ser snett bakom makarna Palme, eller är det AB. Har han missat att någon står vid Dekorima eller korsar GM Sveavägen bakom NF? Hur som helst passar inte SE in utan står troligtvis och samtalar med HO för stunden.
Personligen tror jag att det är Björkman som NF ser bakom Palme. Han har precis vänt och ska ge sig hem. NF känner igen jackan. Förmodligen korsar då GM Sveavägen bakom NF. Björkman är alldeles för onykter för att hålla koll på omgivningen. Kanske är det som så att ingen står vid Dekorima och väntar, och att det är därför AB uppfattar sällskapet framför sig som en grupp på tre.
Även om jag i grunden inte är vän av stora konspirationsteorier så är det lite intressant att antalet observationer på andra sidan Sveavägen är betydande fler. Det är faktiskt den förväntade vägen makarna Palme ska ta.
Citera
2020-06-13, 15:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Om vi antar att bankomattiden stämmer 23:16 är det ca 5 minuter före mordet 23:21:20. Beroende på exakt vilken tid 23:16:xx så borde Björkman ha stått ca 4 min på platsen innan han anslöt 5-6 meter bakom paret. Han hann gå efter dem ett tag.

Så vi vet inte, men du gissar.
Citera
2020-06-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ok. Har inte hört om dem tidigare. Var de särskilt stora i Sverige?

Dom fanns i början av 00-talet i alla fall. Minns att EAP hade någon anti-EU demonstration på Sergels Torg runt där. Kan ha varit i anslutning till EU-toppmötet 01. Liten fjantgrej med typ 30 pers. Tror dom var väldigt små även på 80-talet.
Citera
2020-06-13, 15:09
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så vi vet inte, men du gissar.

Tidsangivelsen ca 4min borde vara korrekt om tiden för sista bankomatuttaget är det. Vi vet ju när OP sköts. Varför lägger du ordet "gissar" i den ekvationen? Var finns uppgiften att bankomattiden är felaktig i så fall?
Citera
2020-06-13, 15:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, eller England.
Eller England?
Nu får du nog förklara dig.
Vad har England med saken att göra?
Citera
2020-06-13, 15:14
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
NF har alltså passerat Kammakargatan, vänder sig om och kan se vad som sker vid Tunnelgatan 300 meter bort?
Mitt i mörka februarinatten, där inga upplysta digitala rekalmtavlor finns, där knappt några skyltfönster är tända? Jag tvivlar.
Är det kollat att det arbetades i skyltfönstret i butiken La Cartarie som NF påstår?

För övrigt är jag förvånad över hur mycket människor hinner se: själv möter jag min granne i hissen flera gånger i veckan och jag skulle inte kunna ge en beskrivning av honom, mer än att han bär glasögon och bryter.
Han hade väl inte passerat kammakargatan vill jag minnas. Det var när han vallades ett par veckor efter det ändrades. Men visst, fortfarande en bra bit bort.
Citera
2020-06-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Tråden är väldigt lång och jag ber om ursäkt om ämnet redan avhandlas.

Men Robert Gustsfsson är med i AB igen och han säger sig ha varit med på mordplatsen och gjort iakttagelser som ingen nu bryr sig om.

Vad är det hans iakttagelser går ut på?

Artikeln är låst.

Vet att han yttrat sig flera gånger om att mordet inte gått till dom allmänheten uppfattat det. Hur är hans bild av mordet?

Finns det någon tyngd bakom hans uttalanden?

Här är ett av flera tillfällen (sökbara) när Robert Gustavsson berättar om en bil med mörka rutor utanför biografen Grand, och hur hans vittnesmål har förvanskats i dokumentationen av förhöret
https://www.youtube.com/watch?v=jJ4NpND5QEo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in