2020-06-13, 13:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Man kan naturligtvis uppskatta dödligheten vilket forskare världen över gör och gjort sedan dag 1.

Men ingen vet dödligheten.

Allt du säger är fel och du har ingen som helst utbildning. Inte ens i grundläggande engelska eller matematik.
Alla vet dödligheten. Det är elementär och grundläggande statistik. Uppskattningar finns det massor av men det är inget vi som arbetar med fakta använder oss av just på grund av att den typen av spekulationer inte har tillräcklig statistisk signifikans.

Engelska mitt modersmål och jag har sju års matematikstudier på universitet (jag tycker dock själv att jag är urusel på matematik, men det hör inte hit). Men då kanske du kan hjälpa mig lite med min modell, speciellt som du är så matematiskt bevandrad. Här är ett screenshot av min modell som jag jobbar med på hobby-nivå, hur ställer du dig till min funktion för att beräkna death rate?

https://cdn-03.forumfiles.com/j6EbLd92o8/00ecf07f-1592049846/Screenshot%202020-06-13%20at%2012.53.36.png
Citera
2020-06-13, 13:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det har dött ca en halv miljon av covid19 i världen, och än är det inte över! Efterblivna aspie fan, gå och sug av tegnells minikuk.
Kan du förklara varför du attackerar mig bara för att jag kommer med en hänvisning till en pålitlig källa för en relevant definition i ett svar till någon annan?
Citera
2020-06-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, men vi diskuterar säsongseffekter nu, och hur många dödsfall kan man mörka? Det råder inga tvivel om att smittan gått mycket snabbare i Europa. Hitta ett tropiskt land där dödstalen stigit med samma fart som UK, Italien, Belgien, Frankrike, Spanien eller Sverige.

Jag säger inte emot.
Men detta virus är bra underligt.
Kan det inte ha att göra med att andra länder hann göra lockdown i tid?
Citera
2020-06-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man har jämfört med andra städer i Tyskland, om du läser debattartikeln:

I den tyska staden Jena infördes den 6 april munskyddstvång i affärer och i kollektivtrafiken, tre veckor innan detta infördes i hela Tyskland. Man kunde därför jämföra utvecklingen.

Man fann att spridningen av covid-19 i Jena i princip upphörde efter 6 april, men fortsatte att öka i de andra städerna.

Författarna skriver: ”Vi anser att en reducering av den dagliga ökningen av infektioner med 40 till 60 procent är vår mest tillförlitliga uppskattning av effekterna av munskydd.”

Av vad jag kan se när jag skummar studien, så verkar den korrekt.

I annat fall skulle nog den delen av forskare i Sverige som kanske vill försvara FHM, genast gå ut och riva sönder denna studie. Så jag känner mig inte så orolig. Finns nog flera forskare som är villiga att försvara etablissemanget. 😉 Så vanliga dödliga kan nog luta sig tillbaka under tiden.

Denna studie är intressant. Det skulle vara klädsamt att FHM motiverar sin anti-munskyddslinje linje lite mer noggrant nu, om de nu skall envisas att hålla fast vid den. Särskilt nu då resor släpps fria och kollektivtrafiken har uttryckt oro över trängseln.
Men att smittspridningen skulle fortsatt i andra tyska städer, flera veckor efter 6:e april, stämmer inte alls med Worldometers.

Enligt Worldometers vände hela Tyskland utvecklingen i början av april, och sen föll det brant i några veckor. Det är ingen skillnad från Jena. Faktum är att Tysklands antal fall/dag började falla brant redan en vecka innan Jena införde munskyddstvång.
Citera
2020-06-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad spelar det för roll? Det är ni som snackar om att IMMUNITET EXISTERAR.
Om IMMUNITET EXISTERAR, varför har vi då ett så högt antal?

Sen när blev det positivt att ha högt antal smittade bara för att vi testar mer?

Sen när blev folk så jävla efterblivna.

Du tycker inte det är någon skillnad om man testar 1000 pers och hittar 250 fall eller om man testar 10000 pers och hittar 300 fall?

Men det är klart, det är ju jag som är efterbliven
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett vanligt munskydd, som de använder i värden, fungerar också. Då smittar du inte andra, om du skulle vara sjuk.
Vi hade.. har brist på munskydd så FHM kunde inte rekommendera det.
Då hade det blivit skyddstopp på mängder av inrättningar.
Men FHM och regeringen ville aldrig erkänna detta.
Nu är det försent utan att tappa ansiktet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
20 döda idag.

Skitsnurrigt då Expressen säger 40 men det ska vara 20.

Tegnell! Var är du? Kom tillbaka?
Senast redigerad av arbetet 2020-06-13 kl. 14:06.
Citera
2020-06-13, 14:03
Medlem
Ingen uppdatering idag av läget tro?
Citera
2020-06-13, 14:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vi hade.. har brist på munskydd så FHM kunde inte rekommendera det.
Då hade det blivit skyddstopp på mängder av inrättningar.
Men FHM och regeringen ville aldrig erkänna detta.
Nu är det försent utan att tappa ansiktet.

Visst är det så. Kejsaren är naken, alla ser det. Vi har företag i Sverige som kan tillverka munskydd, jag undrar om det gått ut någon förfrågan till dem? Det går ju faktiskt att sy ett eget också.
Citera
2020-06-13, 14:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tycker du att det är löjeväckande att FHM främst vill att sjuka stannar hemma istället för att ge sig ut på stan med ett halvdåligt skydd?
Vad finns det för vetenskapligt stöd för att sjuka ger sig ut på stan iklädda munskydd? Alla som harklar upp den värdelösa teorin lyckas på nåt underligt sätt ignorera sjuka utan symptom som garanterat går omkring och smittar folk varenda dag. Allmänt munskyddstvång skulle stoppa symptomfri smittspridning, spela inte dummare än du är.
Citera
2020-06-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men att smittspridningen skulle fortsatt i andra tyska städer, flera veckor efter 6:e april, stämmer inte alls med Worldometers.

Enligt Worldometers vände hela Tyskland utvecklingen i början av april, och sen föll det brant i några veckor. Det är ingen skillnad från Jena. Faktum är att Tysklands antal fall/dag började falla brant redan en vecka innan Jena införde munskyddstvång.

Som har nämnts tidigare här inne av sådana som arbetar med statistik, är inte Worldometers en officiell källa.

Jag litar på studien om munskydd då det är 23 forskare och läkare i Sverige som anser att den stämmer och är väl utförd. De bör ha bättre kvalifikationer än oss, att bedöma det.

Tills några andra forskare kan peka på att den inte stämmer, så bör den anses som giltig.

Du är ju en känd försvarare av FHM, "no matter what". Om du av ideologiska eller FHM-religiösa skäl vill avfärda alla studier om att munskydd hjälper, så är det upp till dig, naturligtvis.
Citera
2020-06-13, 14:07
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ingen uppdatering idag av läget tro?
Jo, det är uppdaterat.

Nya dödsfall: 20
Nya fall: 1247

Eftersom det genomgående är lite på söndagar på sistone kommer vi med hög sannolikhet ligga en bit under förra veckans rapportsiffra:

https://cov19swe.se/index#week_report
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in