2020-06-13, 12:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är bara Anders T och Sverige Regering som inte tror på munskydd. Anledning till att de inte tror på munskydd beror på att det inte finns munskydd att köpa i Sverige till ett bra pris.

Med anledningen av detta förde Sverige sin "inga-munskydd" policy.

Ja, så kan det vara... Men Frankrike o USA rekommenderade enkla tygmasker vilket är effektivt om alla bär dem och inte konkurrerar med vården.

Men Tengele tror ju också att bara folk med symptom kan sprida viruset vilket är ytterliggare en anledning.
Citera
2020-06-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ryggradslöst att lägga ansvaret för smittspridningen på vanligt folk

https://www.gp.se/debatt/ryggradslöst-att-lägga-ansvaret-för-smittspridningen-på-vanligt-folk-1.29030693
Få se vilken grupp av befolkningen de kommer lägga ansvaret för fortsatt smittspridningen härnäst?
Citera
2020-06-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Detta som Löfven har gjort mot oss som (bor förorten) kommer Socialdemokraterna starkt att få ångra. De kommer aldrig någonsin mer få min röst. Kommer rösta på högern alla dagar i veckan framöver och det vet jag många andra här med kommer göra.
De sket totalt i folket.
Sveriges politiker har blivit ett gäng egoister som vill fylla sina fickor och låta folket dö, men när det är val, då jävlar sätter dom sig på knä och ber om röst som larviga små barn.

Japp, 5000 döda, massiv spridning, och löfven står i TV och säger att Sverige har gjort rätt.
Man måste vara mentalt handikappad eller typ tända på att det går skit för Sverige om man lägger sin röst på ett sådant psykfall.
Citera
2020-06-13, 12:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Detta med munskydd är ju helt sjukt. Om de så "bara" skulle hämma viruspartiklarna med 10 procent är de ju fan värda att ha på sig.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOyMXB/varfor-vagrar-du-infora-munskydd-tegnell

"Det finns inte längre några ursäkter från att avstå från att rädda svenska liv med genom att införa munskydd. Det vetenskapliga stödet är tydligt. Fyrtio till femtio nära och kära tas ifrån oss varje dag. Hur länge ska vi, och hur länge ska regeringen, acceptera att detta får fortgå, skriver 23 läkare och forskare."

Älskar deras svar på Tegnells "munskydd invaggar en falsk säkerhet i en". De svara med, "får bilbälten oss att bli fartdårar?".

Tegnell är ju helt sjuk i huvudet. Jävla aspie-horunge.

Edit: tvåa bollen

Han är totalt körd, bör sparkas. Massmördaren Löfven skulle i och för sig när som helst fatta beslut över hans huvud - men det vill han inte. Eftersom han gillar läget, han tror att han har opinionen med sig och det är det enda som räknas.

Munskydd är lite som rökförbud, tror jag. När det kom i början av 2000-talet var det en succé och många av oss rökare (då) tyckte också det var jättebra. Kläderna blev renare m.m. Tror det skulle vara samma sak med munskydd om det infördes som i alla andra länder. Men att få folk att frivilligt ta på sig munskydd är svårt.
Troligen går massmördarna Tegnell/Löfven omkring i den falska tron att alla vi som INTE bär munskydd stödjer deras strategi. En del kanske gör det, men knappast ens en majoritet. Och skulle det införas skulle väldigt snabbt alla tycka att det var det bästa som kunde hända, precis som med rökförbudet.
Citera
2020-06-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Få se vilken grupp av befolkningen de kommer lägga ansvaret för fortsatt smittspridningen härnäst?
Stefan Löfvén Folkhälsomyndigheten vill inte gå in på det är för känsligt det vinner Sverigedemokraterna röster på.
Citera
2020-06-13, 12:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är väl helt OK att räkna på det sättet men det är ju värdelöst om man jämför med dödligheten i andra sjukdomar där man räknar på ett annat sätt.
Nej, det gör man inte. Man räknar på exakt samma sätt. Precis som jag redovisat kan man räkna på ett par olika vis:
Citat:
Man kan i den här diskussionen notera en rätt betydande heterogenitet i respektive skribenters uppskattningar, allt från mindre än 1 till upp till 20 000 dödsfall per 100 000 fall eller infektioner, jag har dock bara sett någon enstaka räkna på helt fel grupp (du tillhör den gruppen). De olika valen av definition i nämnaren på FB varierar högst väsentligt, med de högre uppskattningarna baserade på konstaterat smittade (death rate = 0–20,000 per 100 000 fall) jämfört med uppgivet symtomatiska (death rate = 0–200 per 100 000 uppgivet symptomatiska) eller till och med uppskattat infekterade (death rate = 0–1000 per 100 000 uppskattade infektioner).

Global COVID-19 death rate 11 Juni var 5.8% (baserat på data från John Hopkins). Sveriges death rate låg då på 10.3%.

Frågan är sedan vilka siffror man vill jämföra. Det första man kan säga då är att det blir omöjligt att jämföra en IFR från en Influensa med en CFR från en SARS-CoV-2 epidemi, just på grund av att det inte finns några siffror som kan användas för att sammanställa IFR för SARS-CoV-2. Det finns nämligen inga sådana, det finns bara gissningar och halvdanna uppskattningar i den kategorin). De siffror man då har att tillgå med tillräcklig vetenskaplig signifikans är datat som avser CFR, och det är den jämförelsen som används både i vetenskapliga och beslutsfattande situationer där death rate tillskrivs relevans. Det här har jag redogjort för tidigare.

Relevant för debatten är också Sveriges (och i viss mån USAs) roll i det statistiska samarbetet, då det närmast löjligt låga antalet tester i de båda länderna tenderar att trycka upp den globala death rate'n på en nivå som inte reflekterar verkligheten. Men tyvärr kan man inte ur ett vetenskapligt perspektiv sitta och gissa.
Citera
2020-06-13, 12:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du har inte en enda gång länkat till en enda person som beräknar dödlighet i en enda sjukdom på samma sätt som dig, trots att bland annat jag frågat upprepade gånger.
Det har jag gjort ett flertal gånger.
Jag fördjupade mig här (du får väl läsa igen):

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-06-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Min poäng är att sådana munskydd inte säljs till privatpersoner alls vad jag har märkt. Har inte sett till dem innan krisen heller för den delen men jag har inte precis letat

Precis, jag vet. Man kan fundera på varför vi tycks vara i princip enda landet i världen där det knappt går att få tag på munskydd. I andra länder har regeringar ansträngt sig för att se till att det finns. Samtidigt som vi har en myndighet som avråder från munskydd....emot WHOs rekommendation. Det är sånt som tagits upp i tråden.
Citera
2020-06-13, 12:53
Medlem
Låt inte S komma undan med sin mörkläggning

Expressen sällar sig nu till DN och försvarar demokrati, ansvarsutkrävande och insyn i covidkrisens spår. 👍

https://www.expressen.se/ledare/lat-inte-s-komma-undan-med-sin-morklaggning/
Citera
2020-06-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad är det man ser tydligt?

Nya smittade i Stockholm:

2020-06-11 223
2020-06-10 268
2020-06-09 226

Stockholms rekorddag ligger på 304.

Ni förnekare babblar i nattmössan som vanligt.
Med ökat testning ökar också antalet rapporterade smittade. Det begriper du väl själv? Tidigare har man varit tvungen att ha ena foten i graven för ett test i staden. Nästa vecka blir det även mer allmän testning och talet kommer således skjuta i höjden. Jag begriper inte varför du kallar mig förnekare förresten. Är det för att jag inte gottar mig åt döda likt du gör?
Citera
2020-06-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det gör man inte. Man räknar på exakt samma sätt. Precis som jag redovisat kan man räkna på ett par olika vis:

*klipp*
Nej- Letaliteten räknas enligt antal avlidna/antal infekterade.

Citat:
Letalitet är dödligheten för en viss sjukdom, alltså hur många av de insjuknade som sedan dör av sjukdomen. Letaliteten anges i procent av hur många som insjuknat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Letalitet
Citera
2020-06-13, 13:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ryggradslöst att lägga ansvaret för smittspridningen på vanligt folk

https://www.gp.se/debatt/ryggradslöst-att-lägga-ansvaret-för-smittspridningen-på-vanligt-folk-1.29030693

Wow! Det va ord och inga visor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in