2020-06-13, 11:47
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e89Ora/okanda-militarsparet-i-palmeutredningen-fallskarmsjagare

Så KP har snällt frågat SäPo: "excuse me, may we have some papers hmmm
Trofan det inte blev nån lösning. En gryningsräd på SäPo är vad som hade behövts.
Helt jävla säker på att SäPo gjorde det eller att nån på SäPo sa till Stay Behind att han var utan livvakter eller nått. Det förklarar också den fuckade utredningen, att SäPo pushade villospår som PKK.

SäPo did it, gärningsmannen är okänd för utredningen eller kan inte knytas till mordplatsen
Citera
2020-06-13, 11:47
Medlem
Jag har ett starkt minne av att jag nånstans under de senaste åren läst att PU uttryckt lättnad över att TP och Filter inte kommit över en viss uppgift om SE. Minns dock inte var jag läst det. Trodde själv på bekräftad koppling till högerextrema eller andra grupperingar.

Såhär efter presskonferensen undrar man vad denna uppgift kan ha handlat om, eftersom något nytt av värde inte kom fram ang. SE.
Citera
2020-06-13, 11:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Det vi kommer in på är kriterierna för att kunna lägga ned en utredning. Hur specifika är kriterierna för det? Finns det praxis?

I intervjun med expressen 8:45 in i klippet säger KP att han anser SE är skäligen misstänkt men rättar sedan sig själv och säger på sannolika skäl misstänkt. Frågan är om den graden av misstänklighet i regel och praxis är acceptabel för att lägga ned en utredning av denna art. Det är alltså en fråga, för jag undrar.

https://www.expressen.se/nyheter/hon-forsvarar-kritiserade-palmespanaren-holmer/

I vanliga fall kan utredningar läggas ned i brist på bevis långt innan det gått 34 år, det händer hela tiden.

Nu är det dock ett statsministermord och eftersom det är det enda vi haft saknas praxis.
Citera
2020-06-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Spännande att AB tydligen får botanisera fritt ur åklagarens anteckningar. Får mig att misstänka att det som presenterades på presskonferensen var en sorts brasklapp. Nu kommer det han hade velat säga på presskonferensen men inte kunde.

KP har med sin tveksamma insats fått svenska folket skeptisk till Skandiamannenspåret och hävt förundersökningssekretessen.

Är det avsiktligt, så är det en väldigt fin rockad. :-)
Citera
2020-06-13, 11:52
Medlem
FurirRevaers avatar
Och den frågan har vi ju haft uppe här mer än en gång. Skribenter här har bekräftat att så var fallet, att de flögs ut från Barkarby. Sedan tystnade dessa efter att ha fått veta att detta skulle man inte prata om.

Du har trion från filmen Förebudet, fjs-are. Ingerwald som försvann på årsdagen av mordet 2012, återfanns och berättade om kidnappning innan han drog tillbaka allt. Fjs-are. Översten som tog livet av sig sommaren 2012. Fjs-are. Dessutom en av grundarna till specialförbandet FJS insats, föregångaren till dagens SOG.
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det här var en intressant fråga.

"Dessutom ställer chefsåklagaren i dokumentet en rak fråga till Säkerhetspolisen:

”Pågick det någon militär kuppförsvarsövning och/eller antisabotageverksamhet/övning i Stockholm vid tidpunkten kring mordet på Olof Palme?”"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e89Ora/okanda-militarsparet-i-palmeutredningen-fallskarmsjagare
Citera
2020-06-13, 11:53
Medlem
FurirRevaers avatar
Just det. Därför jag skrev en sorts.
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du menar väl tvärtom? Det han presenterade fungerade inte så nu kommer brasklappen.
Citera
2020-06-13, 11:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Skulle hon verkligen offrat Christer Petterson? Var hon så kallhamrad?

Hennes kommentar "det ser man väl vem som är alkoholist" tyder på att hon ser ned på alkoholister och Lisbet blev matad med den uppgiften innan utpekningen och hon hade säkert fått veta att han hade dödat tidigare. När hon hade så starka skäl för att sanningen inte skulle komma fram var detta nog ett bekvämt offer för henne och landet. Lätt att tänka att hon säkert gör allmänheten en tjänst att få bort honom från gatan.
Citera
2020-06-13, 11:54
Medlem
På vilket sätt är Stig Engströms ex-frus syster närmaste släkt till SE?

Vi vet ju inte ens vad exfrun hette som flicknamn.

Stig Engström hade inga egna barn. Vilka är barnen och barnbarnen?

Stig Engströms svägerska: ”Drabbar närmaste släkten” - Expressen 2020-06-11
Släkten Engström reagerar starkt på beskedet.

– Detta drabbar den närmaste släkten och även barn och barnbarn, säger Stig Engströms svägerska.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/stig-engstroms-svagerska-drabbar-narmaste-slakten/
Citera
2020-06-13, 11:55
Medlem
Citat:
Jag har läst nånstans att t ex 23:20 skulle kunna vara allt från 23:20:00-23:20:59. Dvs ytterligare ett osäkerhetsmoment.

Jag menar att 23:20 kan vara allt från 23:19:30-23:20:59 beroende på modell. Kanske fanns det klockor som rentav avrundade frammåt.

Att spannet
23:19:01 till 23:20:00 blir 23:20
är lika rätt som att spannet
23:19:01 till 23:19:59 blir 23:19.
Citera
2020-06-13, 11:56
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Och den frågan har vi ju haft uppe här mer än en gång. Skribenter här har bekräftat att så var fallet, att de flögs ut från Barkarby. Sedan tystnade dessa efter att ha fått veta att detta skulle man inte prata om.

Du har trion från filmen Förebudet, fjs-are. Ingerwald som försvann på årsdagen av mordet 2012, återfanns och berättade om kidnappning innan han drog tillbaka allt. Fjs-are. Översten som tog livet av sig sommaren 2012. Fjs-are. Dessutom en av grundarna till specialförbandet FJS insats, föregångaren till dagens SOG.

Det enda som skulle kunna lösa mordet nu är en gryningsräd på SäPo. Helt stört att de får plocka fram de papper de känner för. SäPo kan inte vara över lagen
Citera
2020-06-13, 11:56
Medlem
LeveMonarkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOP-intresserad
Jag har ett starkt minne av att jag nånstans under de senaste åren läst att PU uttryckt lättnad över att TP och Filter inte kommit över en viss uppgift om SE. Minns dock inte var jag läst det. Trodde själv på bekräftad koppling till högerextrema eller andra grupperingar.

Såhär efter presskonferensen undrar man vad denna uppgift kan ha handlat om, eftersom något nytt av värde inte kom fram ang. SE.

Det var Suhonen som gick ut med den uppgiften, så det var med andra ord skitsnack.
Citera
2020-06-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness

Så KP har snällt frågat SäPo: "excuse me, may we have some papers hmmm
Trofan det inte blev nån lösning. En gryningsräd på SäPo är vad som hade behövts.
Helt jävla säker på att SäPo gjorde det eller att nån på SäPo sa till Stay Behind att han var utan livvakter eller nått. Det förklarar också den fuckade utredningen, att SäPo pushade villospår som PKK.

SäPo did it, gärningsmannen är okänd för utredningen eller kan inte knytas till mordplatsen

Allt det där är bara insinuationer.
Polisen har begärt info kring personer i vissa nätverk. SE ingick inte i dessa nätverk. Han var inte känd av SÄPO och var inte känd för att vara palmehatisk.
Aftonbladet kokar soppa på en spik.

Citat:
Agerade den utpekade Palmemördaren ensam eller var han en del av en större konspiration?
Tidigare okända och hemligstämplade utredningshandlingar visar nu att Palmeåklagaren Krister Petersson avsatt betydande tid för att få svar på den avgörande frågan.
Citat:
– Vi har vänt oss till Säpo för att få information kring personer som vi vet har ingått i vissa nätverk för att försöka skapa oss en bild av dem för att se om de kan leda oss vidare mot den utpekade personen, sa Krister Petersson till Aftonbladet i onsdags.

De ledde inte vidare till den utpekade personen.
Aftonbladet försöker få det att framstå som om det fanns en sån koppling. I stället för att konstatera att hela utredningen var ett haveri.
Men han hade ingen som helst kontakt med fallskärmsjägarna som SÄPO ska ha kartlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in