2020-06-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Någon som vet om Ole Dammegård och Claes Hedberg har kommit fram till sina teorier oberoende av varandra?

Båda har kommit fram till att paret Palme måste ha bytts ut ett 10-tal meter före mordplatsen, vid reklampelaren nära Dekorimahörnan.

Claes och Oles teorier skiljer sig lite från varandra, men de har mycket likheter också. De utgår från samma fakta i princip, men bygger aningen olika pussel utifrån dem.

Om det är så att de oberoende av varandra kommit fram till att det inte var paret Palme som befann sig i morddramat, och att det riktiga paret Palme måste ha ersatts av statister ungefär vid ovan nämnda reklampelare - då får den teorin lite mer tyngd tycker jag.

Men om det är så att tex Claes Hedberg har "snott" Ole Dammegårds arbete för att göra sin egen spinn av händelsen, då kanske man inte ska ta idén om att Palme blev utbytt på för stort allvar?

Vad tänker ni?
Glöm dessa ärkemytomaner!
Citera
2020-06-13, 10:50
Medlem
FurirRevaers avatar
Lite spännande läsning som kanske väcker någon tanke.
https://efolket.eu/smalandsk-smed-kan-leda-utredningen-om-mordet-pa-olof-palme-framat/
Fotnot: PG Vinge lever och kan kanske få en fråga om detta. Han är förhoppningsvis inte senil även om han trots allt är 97 år.
Citera
2020-06-13, 10:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Palme värvades av CIA i USA (så långt vet vi). Men den universitetsprofessor som man antar värvade Palme för USAs räkning visade sig vara en dubbelspion och arbeta för Sovjet (åkte fast). Det fick CIA att varna svensk säkerhetstjänst att allt kanske inte låg rätt till med Palme. Denna man var Palmes vän som P besökte flera ggr. Mer än så vet vi inte.
Så var Palme väst eller öst?

(detta kommer från jallai och är mycket trovärdigt även om Anders verkar ha bytt fot igen)

KGB-avhopparen Oleg Gordijevskij kom från den avdelning som omfattade spioneri mot Storbrittanien och Skandinavien . Han betonar att Olof Palme inte var en värvad spion , inte ens en förtrolig källa. När OG påstår det har det tyngd då han definitivt befann sig i en position att veta och dessutom en del att vinna på att utpeka OP. Men det gör han alltså inte.

Den Lettlandsättade KGB-agenten Nikolaj Nejland spelade ibland tennis m OP och påstod för sina herrar i Lubjanka att han snart värvat OP. Med tiden stod det klart för KGB-ledningen att NN friserat sina rapporter som alltför positiva och KGBs förhoppningar på OP avklingade.

Däremot kan OG berätta om två personer runt OP som sågs som förtroliga KGB-källor , Pierre Schori och Bernt Carlsson. Här syns konturerna av Theutenbergs entourage.

OP var i mina ögon tveklöst demokrat men samtidigt lite naiv när det gällde att påverka diktaturer och en del befrielse rörelser. Uttalandet han tillskrivs 1985 ang sovjetiska ubåtskränkningar ”Nej det där har dom slutat med” tyder på det. Här måste dock brasklappen in att det är journalisten Dieter Strand som påstår detta. Han hade druckit åtskilliga öl på Tennstopet med KGB o Stasi företrädare och kan lagt ord i OPs mun .
Citera
2020-06-13, 10:52
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Glöm dessa ärkemytomaner!

Kanske har du rätt. Men har du lyssnat på hela deras berättelser?
Citera
2020-06-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Kanske har du rätt. Men har du lyssnat på hela deras berättelser?
Ja jag har lyssnat på båda och även om det finns någon sanning här och där så har dom noll trovärdighet. Man kan lyssna på dom som ren underhållning.
Citera
2020-06-13, 10:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
LaRouche var ordentligt i luven med MOSSAD.
Uppgifterna som presenteras är ofta intressanta och riktiga.

I december 1986 utförde FBI en räd mot organisationen. EAPs nyhetsbrev EIR innehåller mycket intressant information. KGB tuggade säkert fradga när deras agenter avslöjades där.

Men så hade dom också ett lysande läge då EAPs europachef var bror till en chefen för en av Västtysklands hemliga tjänster.
Citera
2020-06-13, 10:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Skrev jag så otydligt?

PUs ståndpunkt genom alla år har varit att OP inte var övervakad mordkvällen. Vilket KP upprepade.

Ja det vet jag. Men menar du att det stämmer?
Citera
2020-06-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Rent objektivt, vad i hennes beteende gör det otänkbart?
Kan inte återge något vittnesmål i detalj just nu, men hennes uppbragthet, rop och desperation på platsen förefaller äkta.
Citera
2020-06-13, 10:58
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det framgår tydligt av förhöret med HO 860612 att SE kommer inifrån huset och att
stämplelklockan inte går att se från receptionen. Därefter pratar de om SEs arbete och kommande semester i ”ett par minuter”. KP vände på den ordningen i sin redogörelse, vilket inte är en liten detalj.

Så KP missleder medvetet allmänheten för att göra det möjligt för SE att vara mördaren. Han borde ha hunnit kolla upp dessa detaljer under de åren han lett utredningen.
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag menade på SVT.

Ja då förstår jag. Nej, de får ju lägga ut materialet så man kan beställa från en lista.
Citera
Medlem
Satt precis och tittade igenom presskonferensen igen i lugn och ro. Har haft mina tvivel tidigare om SE. Men lyssnar man noga på vad dom faktiskt sa så pekar ju faktiskt det mesta mot honom. Som KP sa "jag anser att det vi har skulle räcka till att hämta se". Sen hade vi kunnat bygga vidare på det med förhör, husrannsakan, kläder o.s.v.
Citera
2020-06-13, 10:59
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Ja jag har lyssnat på båda och även om det finns någon sanning här och där så har dom noll trovärdighet. Man kan lyssna på dom som ren underhållning.

Jo, det är väl så! Jag anammade aldrig idén om att Palme blev utbytt. Däremot gav det lite bränsle till idén om polisspåret. Att polisen var inblandad på något sätt, därav parodin till utredning med stolpskotten Holmer, Ölvebro och Petersson i spetsen.

Vad tänker du om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in