2020-06-13, 10:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Lever bergström och häggström idag? Man borde förhöra dom.
Har ingen aning.
Citera
2020-06-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det är möjligt även om man måste fråga sig varför en mördare skulle chansa på att hon kniper käft, varför inte bara skjuta ihjäl henne också? Det tyder på att mördaren inte ville döda Lisbet och kanske att hon var delaktig i en mindre konspiration. Hon visste att inga livvakter skulle finnas, hon kunde styra vilken väg de skulle ta, hon var vital för ett väl genomfört mord.
Ja, märkligt om det nu inte var en miss. En konspiration involverande LP låter konstigt i mina öron eftersom det har berättats att hösten innan, i samband med en resa till Grekland, var LP mycket orolig enligt hotellägare tillika personlig bekant till paret, att det skulle "hända" OP något.
Citera
2020-06-13, 10:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Lever bergström och häggström idag? Man borde förhöra dom.

Förhör idag ger nog inte mycket då det inte går att lita på så gamla minnesbilder.
Citera
2020-06-13, 10:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Ja, märkligt om det nu inte var en miss. En konspiration involverande LP låter konstigt i mina öron eftersom det har berättats att hösten innan, i samband med en resa till Grekland, var LP mycket orolig enligt hotellägare tillika personlig bekant till paret, att det skulle "hända" OP något.

Jag tycker att en mindre konspiration som även LGWP tror på låter allt mer rimlig, inte minst med tanke på att mordutredarna verkar vara förbjudna att lösa mordet och att samtliga till synes har klantat sig extremt mycket. Kanske har de inte klantat sig utan istället förhindrats att nå sanningen.
Citera
2020-06-13, 10:40
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Den här typen av ammunition såldes på skytteklubbar i Sverige. Användningsområdet då antar jag inte inte i första hand var tänkt till att skjuta sönder motorblock på bilar eller penetrera skyddsvästar på personer som de tänkt mörda.

Med halv krutmängd får man mindre rekyler och bättre träffbild vid prickskytte.

Det skulle även kunna förklara varför kulorna var ganska lite deformerade när de hittades i närheten av mordplatsen och varför utgångshålet inte trasade sönder OP ännu mer.

Vi måste avliva myten om att de penetrerar skyddsvästar eller att någon trott det, även 1986. Denna 30-tals ammo var till för att penetrera motorblock och blev USAs vanligaste och standard för poliser ( i många stater) . Den var dock på väg att bli museiföremål redan 1986.

Kulorna kan inte vara de rätta så vi är helt fria att spekulera om kaliber och laddning. (isotop undersökningen är opålitlig och numera förbjuden i rättegångr i USA). Min gissning är att det var en standard PPK-polis-ammo. De låter inte speciellt mycket.

Se mina tidigare 100 inlägg i frågan,
Citera
2020-06-13, 10:41
Medlem
Jag får inte ihop följande:

KPs PowerPoint:
x Lämnade enligt egen uppgift arbetsrummet 23:15
x Pratade med väktarna en kort stund
x Använde sitt inpasseringskort kl 23:20 (stämpeluret gick en minut fel, så klockan var 23:19)
x Lämnade Skandia via Sveavägen 44

KPs ord (ordagrant med reservation för något formaliafel, någon får gärna korrekturkontrollera):
”... han jobbade på första våningen på Skandiahuset och gick ned för trappan. Bytte några ord med väktarna nere i receptionen och stämplade sen ut från sin arbetsplats. Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes klockan 23:20, men eftersom stämpeluret gick fel, så var den verkliga tiden 23:19 när han gick ut. Och han lämnade då Skandiahuset via Sveavägen 44.”

Förhör med HO, 860612, s167:
”... sedan stod vi och pratade ett par minuter...”

”Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte”.

Det här är den mest centrala motsägelsen och om vi går på HO:s uppgifter så blir det kopiöst svårt att få ut SE på Sveavägen 23:19. Troligen är han ute mellan 23:20 och 23:23

Jag har två funderingar:
1) Finns det någonting i de delar av utredningen som är offentlig som plockar ut Engström på Sveavägen 23:19, som KP hävdar?

2) Hur pass säker är mordtidpunkten 23:21:30?
Senast redigerad av Lyssna Kompis 2020-06-13 kl. 10:50.
Citera
2020-06-13, 10:43
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Någon som vet om Ole Dammegård och Claes Hedberg har kommit fram till sina teorier oberoende av varandra?

Båda har kommit fram till att paret Palme måste ha bytts ut ett 10-tal meter före mordplatsen, vid reklampelaren nära Dekorimahörnan.

Claes och Oles teorier skiljer sig lite från varandra, men de har mycket likheter också. De utgår från samma fakta i princip, men bygger aningen olika pussel utifrån dem.

Om det är så att de oberoende av varandra kommit fram till att det inte var paret Palme som befann sig i morddramat, och att det riktiga paret Palme måste ha ersatts av statister ungefär vid ovan nämnda reklampelare - då får den teorin lite mer tyngd tycker jag.

Men om det är så att tex Claes Hedberg har "snott" Ole Dammegårds arbete för att göra sin egen spinn av händelsen, då kanske man inte ska ta idén om att Palme blev utbytt på för stort allvar?

Vad tänker ni?
Citera
2020-06-13, 10:46
Medlem
Citat:
Jag tycker att en mindre konspiration som även LGWP tror på låter allt mer rimlig, inte minst med tanke på att mordutredarna verkar vara förbjudna att lösa mordet och att samtliga till synes har klantat sig extremt mycket. Kanske har de inte klantat sig utan istället förhindrats att nå sanningen.
Konspiration ja, men att LP skulle medverkat till mord på sin make i en konspiration, om jag förstår dig rätt, är helt otänkbart för mig. Inte minst grundat på hennes beteende direkt efter skjutningen.
Citera
2020-06-13, 10:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag har funderat på det också och vet inte om det är styrkt om utstämplingen skedde innan eller efter samtalet.
Det framgår tydligt av förhöret med HO 860612 att SE kommer inifrån huset och att
stämplelklockan inte går att se från receptionen. Därefter pratar de om SEs arbete och kommande semester i ”ett par minuter”. KP vände på den ordningen i sin redogörelse, vilket inte är en liten detalj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jag får inte ihop följande:

KPs PowerPoint:
x Lämnade enligt egen uppgift arbetsrummet 23:15
x Pratade med väktarna en kort stund
x Använde sitt inpasseringskort kl 23:20 (stämpeluret gick en minut fel, så klockan var 23:19)
x Lämnade Skandia via Sveavägen 44

KPs ord (ordagrant med reservation för något formaliafel, någon får gärna korrekturkontrollera):
”... han jobbade på första våningen på Skandiahuset och gick ned för trappan. Bytte några ord med väktarna nere i receptionen och stämplade sen ut från sin arbetsplats. Enligt den teknik som Skandia hade så hade han ett inpasseringskort och vi har kunnat notera att det inpasseringskortet användes klockan 23:20, men eftersom stämpeluret gick fel, så var den verkliga tiden 23:19 när han gick ut. Och han lämnade då Skandiahuset via Sveavägen 44.”

Förhör med HO, 860612, s167:
”... sedan stod vi och pratade ett par minuter...”
”Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte”. Det här förhöret innehåller också uppgifter om

Det här är den mest centrala motsägelsen och om vi går på HO:s uppgifter så blir det kopiöst svårt att få ut SE på Sveavägen 23:19. Troligen är han ute mellan 23:20 och 23:23

Jag har två funderingar:
1) Finns det någonting i de delar av utredningen som är offentlig som plockar ut Engström på Sveavägen 23:19, som KP hävdar?

2) Hur pass säker är mordtidpunkten 23:21:30?

Tidpunkten kommer aldrig att kunna fastställas exakt då inget passerkort användes vid dörrpassagen.
Den enda tidsangivelsen som finns är från stämpelklockan som diffade från korrekt tid.
Tiden mellan utstämplingen och utpassagen kommer aldrig att kunna fastställas.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Konspiration ja, men att LP skulle medverkat till mord på sin make i en konspiration, om jag förstår dig rätt, är helt otänkbart för mig. Inte minst grundat på hennes beteende direkt efter skjutningen.

Rent objektivt, vad i hennes beteende gör det otänkbart?
Citera
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag vill pusha för en tidigare uppgift jag hittade för några veckor sedan.
När LaRouche-rörelsen stämde FBI i början på 90talet för att få tillbaka sin anteckningsbok om
MOP efter en rassia (det enda dokument man ville ha tillbaka av en hel container beslagtagit material).

Då svarade domstolen att man fått ordentlig tillåtelse att läsa de hemliga dokumenten (man gick inte endast på FBIs rekommendation) och kan bekräfta att de skulle skada Sveriges förhållande till främmande "vänlig" makt om dessa kom ut. Vi tar det igen, LaRouche kunde inte få tillbaka sin anteckningsbok om MOP då det kunde störa Sveriges förhållande till inblandad vänlig/friendly makt. Det rör sig alltså inte om Sovjet som man aldrig skulle uttryckt sig så om. Frågan är om ens sydafrika räknas som vänlig-makt men troligtvis.

LaRouche överklagade och fick samma besked men förtydligat att juryn verkligen tagit del av de hemliga dokumenten och att det inte var aktuellt att låta dessa flyta omkring och att beslutet var deras.
Var det hela orsaken till LaRouche-rassian?

Påmminner också om tidningsartikeln med upphittad väska från amerikansk polis i sthlm som innehåller uppgifter om MOP skrivna av LaRouche. Denna hämtade av säpo och som bad uppgiftlämnaren glömma alltihop speciellt om de bläddrat i papperna.
LaRouche var ordentligt i luven med MOSSAD.
Uppgifterna som presenteras är ofta intressanta och riktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in