2020-06-13, 10:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
För mig har aldrig mördaren varit ett proffs. För mig har han enbart varit kompetent för uppgiften. Inte en klant som hade tur.

Det är ett misstag att låsa sig vid en föreställning om hur det måste vara, det är anledningen till att mordet inte har klarats upp.

Om man går omkring med spärrar och inte kan tränga in i frågan varför Lisbet agerat så extremt som hon gjort utan håller henne som ett helgon har man en låsning som försvårar möjligheterna att nå sanningen. Att hon var rädd för läckor till pressen håller inte eftersom hon agerade så redan på mordnatten och dessutom finns det viktigare saker som att få fast mördaren.

Lisbet hade uppenbarligen något att dölja som var viktigare än att klara upp mordet av sin man.
Citera
2020-06-13, 10:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Men är det inte fastställt att 23:19 var den justerade korrekta tiden?
Läs alla vittnesmålen från Skandia. I detalj.

Häggström hävdar i emfas att alla klockor på Skandia gick rätt. Eftersom det var kontrollerat. Utan att ta hänsyn till Bergström som hävdade att klockan gick en minut fel. Justerad från 23,20 till 23,19. Där SE just fick besked om 23,19.

Observera att SE i sitt förhör 860310 hävdar att utpasseringstiden var 23,20. Eftersom det var kontrollerat.
Citera
2020-06-13, 10:28
Medlem
FurirRevaers avatar
Akuten lades ner för mer än 25 år sedan. En del sjukvårdsverksamhet finns tydligen kvar men inte alls som 1986.
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tror det med..sanningen skulle hållas inne.
Är det nån som vet varför han kom till Sabbatsberg föressten? Finns det kvar? Karolinska eller Huddinge är väl större o bättre?
Citera
2020-06-13, 10:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morningcloud
Instämmer och misstänker det fetade. Då blir hennes och sönernas, f f a MPs, beteenden under åren begripliga. Kanske GM hotar redan på mordplatsen och det är det som LP förmedlar till MP i det som beskrivits som ett långt samtal de haft i enrum på Sabbatsberg.

Ja det är möjligt även om man måste fråga sig varför en mördare skulle chansa på att hon kniper käft, varför inte bara skjuta ihjäl henne också? Det tyder på att mördaren inte ville döda Lisbet och kanske att hon var delaktig i en mindre konspiration. Hon visste att inga livvakter skulle finnas, hon kunde styra vilken väg de skulle ta, hon var vital för ett väl genomfört mord.
Citera
2020-06-13, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Läs alla vittnesmålen från Skandia. I detalj.

Häggström hävdar i emfas att alla klockor på Skandia gick rätt. Eftersom det var kontrollerat. Utan att ta hänsyn till Bergström som hävdade att klockan gick en minut fel. Justerad från 23,20 till 23,19. Där SE just fick besked om 23,19.

Observera att SE i sitt förhör 860310 hävdar att utpasseringstiden var 23,20. Eftersom det var kontrollerat.
Lever bergström och häggström idag? Man borde förhöra dom.
Citera
2020-06-13, 10:31
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag är lite osäker på hur du menar nu? Menar du att det är bevisat att OP inte övervakades och att vi endast ska tänka oss en ensam GM. Eller hur menar du?
Skrev jag så otydligt?

PUs ståndpunkt genom alla år har varit att OP inte var övervakad mordkvällen. Vilket KP upprepade.
Citera
2020-06-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tror det med..sanningen skulle hållas inne.
Är det nån som vet varför han kom till Sabbatsberg föressten? Finns det kvar? Karolinska eller Huddinge är väl större o bättre?
Sabbatsberg var absolut närmast och nästan runt hörnet. Ja, men inte som akutsjukhus.
Större ja, men då var det säkert det närmaste som gällde.
Citera
2020-06-13, 10:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoldatenSvejk
Det säger emot sig självt att välja .357-ammunition med metal piercing-förmåga - en ammunitionstyp som gör att skytten kan bortse från att målet ev bär kroppsskydd - och sedan ladda om med mängden krut som krävs för att påtagligt sänka ljudbilden, det är en åtgärd som kraftigt reducerar kulans västpenetrerande förmåga.

För de konspiratoriska ivrarna och därmed en professionell GM, hade valet förmodligen blivit en lätthanterlig .22 som med ljuddämpare låter ungefär lika högt som när du ploppar med pekfingret i kinden.

Dylika kulor svampar upp och splittras till oigenkännlighet efter en träff i huvudet och försvårar betänkligt möjligheterna att senare kunna knyta kulorna till ett specifikt vapen, vilket egentligen är egalt för en proffessionell GM då förstahandsvalet är att dumpa vapnet direkt efter skotten och därefter lägga samtliga resurser på att så obemärkt som möjligt försvinna från mordplatsen.

Två snabba skott i huvudet på paret Palme på det avståndet är lika enkelt som det är dödligt, t o m för en normalvan klubbskytt. Det är föga troligt att yrkesmän skulle planerat mordet att ske vid Decorima pga det stora antalet bättre ställen. Att vår klåpare till amatör-GM ändock undkom får nog skyllas på lika delar tur, universums sinne för humor och, för honom, väldigt lyckliga omständigheter.

Den här typen av ammunition såldes på skytteklubbar i Sverige. Användningsområdet då antar jag inte inte i första hand var tänkt till att skjuta sönder motorblock på bilar eller penetrera skyddsvästar på personer som de tänkt mörda.

Med halv krutmängd får man mindre rekyler och bättre träffbild vid prickskytte.

Det skulle även kunna förklara varför kulorna var ganska lite deformerade när de hittades i närheten av mordplatsen och varför utgångshålet inte trasade sönder OP ännu mer.

Kombinationen amatör-GM och egenladdade patroner för prickskytte känns inte helt osannolik för mig.

Alternativet att kulorna placerats ut som ett villospår på mordplatsen och en annan typ av vapen använts känns för mig mer osannolikt.
Senast redigerad av HAARP 2020-06-13 kl. 11:20.
Citera
2020-06-13, 10:32
Medlem
hehehos avatar
Jag vill pusha för en tidigare uppgift jag hittade för några veckor sedan.
När LaRouche-rörelsen stämde FBI i början på 90talet för att få tillbaka sin anteckningsbok om
MOP efter en rassia (det enda dokument man ville ha tillbaka av en hel container beslagtagit material).

Då svarade domstolen att man fått ordentlig tillåtelse att läsa de hemliga dokumenten (man gick inte endast på FBIs rekommendation) och kan bekräfta att de skulle skada Sveriges förhållande till främmande "vänlig" makt om dessa kom ut. Vi tar det igen, LaRouche kunde inte få tillbaka sin anteckningsbok om MOP då det kunde störa Sveriges förhållande till inblandad vänlig/friendly makt. Det rör sig alltså inte om Sovjet som man aldrig skulle uttryckt sig så om. Frågan är om ens sydafrika räknas som vänlig-makt men troligtvis.

LaRouche överklagade och fick samma besked men förtydligat att juryn verkligen tagit del av de hemliga dokumenten och att det inte var aktuellt att låta dessa flyta omkring och att beslutet var deras.
Var det hela orsaken till LaRouche-rassian?

Påmminner också om tidningsartikeln med upphittad väska från amerikansk polis i sthlm som innehåller uppgifter om MOP skrivna av LaRouche. Denna hämtade av säpo och som bad uppgiftlämnaren glömma alltihop speciellt om de bläddrat i papperna.
Citera
2020-06-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, det måste ju finnas ohyggliga mängder material man inte behöver bry sig om.

För egen del ser jag Säpos övervaknings-PM som ett mycket intressant dokument+ allt som gjorts kring WT-männen, olika svenska grupper, Sydafrika och lite till.

Vi kanske landar i några få procent av allt. Det kan jag läsa.

Jag menade på SVT.
Citera
2020-06-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan99
Nonsens, SE kan ha stått och tittat österut för att se att flyktvägen är fri och då sett LJ komma gående söderut. Han kan då gått några steg in i korsningen för att se vad han tar vägen då kan man även se andra sidan av barackerna. SE kan dessutom beskriva att LJ står helt stilla i flera sekunder och funderar.

Med tanke på barackernas placering räcker inte några steg betänk att LJ såg Sveavägen på
norra sidan av Barackerna och att en byggbarack är ca: 2,5 x 5,5 m.
han måste isåfall rört sig 10-15m in för att kunna se något från Dekorima sidan.
så att ha sett Jeppsson stå stilla har han inte gjort vid det tillfället.
drar inga slutsatser av detta konstaterar bara att det inte stämmer.
Citera
2020-06-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det så enkelt att Palmeutredningen går in i väggen när walkietalkie observationerna ska granskas

Dag Andersson slutade.
Krister Petersson tvingades ta till plan b, avsluta undersöka walkietalkies
Valde att belysa Engströms svårförklarade agerande och hans närvaro runt mordplatsen

Man kanske inte vet vilka som var i farten 1986, man kanske inte vill veta med hänsyn till rikets säkerhet
Säpo och Must kanske framfört synpunkter
Man kan bara gissa
Det kan ju förstås också vara en ensam gm som lyckades hålla käften som i dagsläget kan vara avliden.
Typ SE, CA osv

Det är också min tolkning. Och det verkar som att man är okej med att en hel del människor tror det. Men när det kommer till att utkräva individuellt ansvar och att officiellt klarlägga att det är detta som är lösningen. Där går gränsen. Inte bara för de direkt inblandade, tydligen.
Jag tycker att Petersons uttalande om att man hoppades kunna klarlägga vem som var ansvarig för mordet kan tolkas i denna riktning. Vem som "var ansvarig" tolkar jag mer som vem som beställde mordet än vem som faktiskt utförde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in