2020-06-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast FFP3 är väl inget land som kräver av gemene man?

Nej och man ska inte kräva så bra (och dyr) mask heller. Det räcker med sämre att nå flockmaskskydd.

Det kom nyligen forskningen från Cambridge universitet att 2:a vågen tynar helt bort om "alla" bär sig enkla och återvändbara tygmasker.

Alla betyder nästan alla, dvs. det bör vara straffbelagd måste att ha en mask på sig på de områden viruset finns i befolkningen och när man vistas inomhum på publika platser eller reser i allmän kommunikation.
Citera
2020-06-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför skyddar du inte dig på ett effektivt sätt om du är rädd för smittan?

Jag trodde vi diskuterade en pandemi och hur vi ska agera för att stoppa den, det verkade då rimligt att vitaga de åtgärder som har effekt i de situationer de har effekt ansåg jag och när jag såg Ert inlägg så fann jag det nödvändigt att kommentera det då Ni inte har korrkt information hur munskydd fungerar och vilka de skyddar i de miljöer de har effekt i samhället.
Inte om Ni eller jag är rädda för att bli smittade..

I sakfrågan så är jag försiktig för att slippa bli smittad, till viss del då kunskapsläget är osäkert när det kommer till utfall och följdverkningar om man blir smittad så det verkar vettigt att undvika smittan, till annan del för att detta kunskapsläge hela tiden utvecklas så att resultatet av att bli smittad senare om man råkar vara ett av de svåra fallen kommer sannolikt bli ett bättre utfall men i allra största grad för att om vi hela tiden för smittan vidare så kommer den inte avslutas förrän precis alla som kan bli smittade kommer bli smittade och med den data vi har idag så verkar det orimligt.

Plus att vår ekonomi, och med den min egen, tar stryk av att vi aldrig blir av med smittan vilket är resultatet av att fortsätta sprida den vidare...

Varför är inte Ni rädd för smittan och dess följdverkningar på samhället?
Citera
2020-06-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Visst är det bra att dödskurvan är i nedåtgående, även om det gått väldigt långsamt nedåt, det är snart midsommar och folk dör - fortfarande!

Det som framför allt oroar mig nu är den helt vanvettiga rese-policyn att man nu får resa fritt och dessutom utan munskydd på de allmänna färdmedlen.

Detta riskerar leda till att mindre drabbade landsdelar, får in smittan. Det riskerar också leda till att vi kanske "göder" kvar smittan ända inpå hösten och att den då får ny fart. Jag hoppas verkligen jag har fel. Att sommar/utevistelse är tillräckligt skadligt för viruset, är mitt stora hopp...

Som jag fattat det gör även en bandana skillnad,

munskydd hos befolkningen är "omvänd matematik",

kan va lite ovant att tänka första gångerna:

jag har på mig munskydd för att skydda dig,

du har på dig munskydd för att skydda mig,

man bär munskyddet för att skydda alla runtomkring sig,

och när alla gör det -så blir alla skyddade.
… [ Visa mindre ]

finns en färsk artikel här
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOyMXB/varfor-vagrar-du-infora-munskydd-tegnell

CDC rekommenderar vad-som-helst-för-mun-och-näsa

"A cloth face covering may not protect the wearer, but it may keep the wearer from spreading the virus to others."

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/about-face-coverings.html

jag utgår iallafall från CDC inte bara hittat på.

I Tjeckien sydde folket egna munskydd, det verkar inte varit en vild smittspridning i Tjeckien
Death / 1M pop
481 Sweden
31 Czechia
https://www.worldometers.info/coronavirus/

FFP3 munskydd stoppar 99,99% av alla virus som Covid-19, skyddsglasögon skall också bäras för att stoppa saliv från att nå ögonen.

FFP2 munskydd stoppar 95% av alla virus som Covid-19, de släpper alltså igenom 5% virus. Dock blir detta en så liten dos så ditt immunförsvar kan hantera viruset.

Ju högre dos Covid-19 du utsätts för ju sjukare blir du, detta har man sett inom vården där vårdanställda blivit allvarligt sjuka då de tvingats arbeta utan FFP3 mask då sådana ej fanns i lager.
Citera
2020-06-13, 10:41
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
I den tyska staden Jena infördes den 6 april munskyddstvång i affärer och i kollektivtrafiken, tre veckor innan detta infördes i hela Tyskland. Man kunde därför jämföra utvecklingen.
Man fann att spridningen av covid-19 i Jena i princip upphörde efter 6 april, men fortsatte att öka i de andra städerna.

Vi vet att människor med inga eller mycket ringa symptom kan sprida covid-19, utan att de själva vet om det. Även med en total efterlevnad av rekommendationen ”stanna hemma om du känner dig sjuk” kommer alltså många smittsamma människor att finnas ute i offentligheten.

Man fann att om munskydd bärs också av personer utan symptom minskas smittspridningen signifikant, och att detta kan bidra till att epidemin släcks ut, även utan nedstängning av samhällen.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dOyMXB/varfor-vagrar-du-infora-munskydd-tegnell

Munskyddsvägrare är MÖRDARE.
Citera
2020-06-13, 10:42
Medlem
-AIR-s avatar
Läser detta idag. Vadå sveper inte genom samhället som en vanlig influensa? Det beror väl på att vi har restriktioner som gör att det blir klustersmitta. Influensan sveper inte heller genom samhället nu. Eller menar att det är något specifikt med själva viruset, snarare än vårt beteende, som gör att det är en klustersmitta?

"Björn Olsen menar att man har på sig influensaglasögon om man tror på en kraftig andra våg.

– Den sveper inte genom samhället som en influensa, vi har klustersmitta på äldreboenden och i segregerade områden men i övrigt ganska få fall."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag
Citera
2020-06-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finnjefvel
Nej och man ska inte kräva så bra (och dyr) mask heller. Det räcker med sämre att nå flockmaskskydd.

Det kom nyligen forskningen från Cambridge universitet att 2:a vågen tynar helt bort om "alla" bär sig enkla och återvändbara tygmasker.

Alla betyder nästan alla, dvs. det bör vara straffbelagd måste att ha en mask på sig på de områden viruset finns i befolkningen och när man vistas inomhum på publika platser eller reser i allmän kommunikation.

Köpte 15 FFP3 munskydd på Grolls i Stockholm innan pandemin tog fart, kostade typ 1000kr eller mer. Typ 150kr munskyddet.

Dock är dessa munskydd återanvändbara så det blir inte dyrt i längden, roterar mellan munskydden och tar av och på dem utomhus. Hantera ett munskydd på ett säkert sätt kan ett barn lära sig på 15 minuter. Dock inte enligt idioten Tegnell.
Citera
2020-06-13, 10:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du är ungefär lika bra på engelska som en annan "Engelsman" här på FB...

Alltså, för att förklara det här i vänliga ordalag; mortality är inte samma sak som fatality.
Mortality är den dödlighet som representeras av ALLA i en given population (stad, land etc.). Även friska.
Fatality är den dödlighet som representeras av sjukdom eller händelse i en drabbad grupp (de som smittats).
När vi diskuterar death rate till följd av den aktuella pandemin är det således FATALITY vi använder och ingenting annat.

https://www.amazon.co.uk/dp/0198509944/ref=dp-kindle-redirect?_encoding=UTF8&btkr=1

Man kan i den här diskussionen notera en rätt betydande heterogenitet i respektive skribenters uppskattningar, allt från mindre än 1 till upp till 20 000 dödsfall per 100 000 fall eller infektioner, jag har dock bara sett någon enstaka räkna på helt fel grupp (du tillhör den gruppen). De olika valen av definition i nämnaren på FB varierar högst väsentligt, med de högre uppskattningarna baserade på konstaterat smittade (death rate = 0–20,000 per 100 000 fall) jämfört med uppgivet symtomatiska (death rate = 0–200 per 100 000 uppgivet symptomatiska) eller till och med uppskattat infekterade (death rate = 0–1000 per 100 000 uppskattade infektioner). Men nu slår du dummerjönsrekordet och räknar på en hel population (death rate = 0.5 per 100 000 invånare).

Inte heller förvånande att du refererar till en Wikipedia-artikel som inte ens pekar på rätt definition. Minst lika vanligt är det att folk använder dessa två termer (inte minst här) utan att ha en aning om vad de i själva verket avser - precis som du gör här ovan.

Det som är förvånande är att ingen verkar intresserad av att inse att de har fel. Du kommer t.ex.ganska säkert fortsätta och argumentera emot bättre vetande i det här fallet också. Det är för mig helt obegripligt och inte så lite fascinerande hur någon kan vara så urbota dum. Det är faktiskt HELT obegripligt.

Inom den professionella sfären är det betydligt vanligare att folk säger: "Jaha, det hade jag ingen aning om! Tack, där lärde jag mig något nytt. Tänk vad skönt det är vara omgiven av kunniga och utbildade personer"
Du babblar på nåt alldeles otroligt, men du använde själv termen death rate på ett helt annat sätt än hur den definieras i Wikipedias artikel. Och ditt enda försvar är en drös invektiv? Du är bara patetisk när du upphojer dig själv till expert trots att alla kan se att du är 100 % fake.

Det har var ju det inlägg jag svarade på:

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, death rate mäts genom att man tar antalet döda genom antalet konstaterade fall där utkomsten är känd. Inget annat. Eftersom utkomsten av samtliga fall i t.ex. Sverige inte är känd innan personen antingen dör eller tillfrisknar kan man inte veta slutlig death rate förrän samtliga smittade antingen tillfrisknat eller avlidit.

Ser du inte hur fel du har?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-13 kl. 10:47.
Citera
2020-06-13, 10:45
Medlem
Citat:
Och vad är din teori för att resten av Norden har samma policy när det gäller munskydd? Du kan inte påstå att de stöder vår regering eller Tegnell.

Har uppfattningen att munskydd varit bristvara även i de övriga nordiska länderna. Jag undrar om man drivit kampanjer mot munskydd som det är i Sverige eller om de bara låtit bli att rekommendera. Hur är det i Danmark, Norge och Finland? Någon som kan rapportera från ort och ställ om många använder munskydd. Är det majoritet, minoritet? Hur liten minoritet?

Tycker munskydd börjar synas oftare här i Stockholm. I början fanns det folk som drog upp polokragen eller hade halsduken virad runt halva ansiktet. Nu är det regelrätta munskydd. Apoteket säljer engångsmunskydd. Ska köpa för att ha på bussen om jag måste åka buss någon gång.
Citera
2020-06-13, 10:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Tror du att Pekingborna tror på munskydd - efter smittspridningen?

Eller är det så att de inte har något val helt oavsett vad de tror på?
Du menar då att vi gjorde fel som inte stängde våra grundskolor?

Sedan Danmark öppnade sina igen har elever på tre skolor testats positiva för covid-19.
Citera
2020-06-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag trodde vi diskuterade en pandemi och hur vi ska agera för att stoppa den, det verkade då rimligt att vitaga de åtgärder som har effekt i de situationer de har effekt ansåg jag och när jag såg Ert inlägg så fann jag det nödvändigt att kommentera det då Ni inte har korrkt information hur munskydd fungerar och vilka de skyddar i de miljöer de har effekt i samhället.
Inte om Ni eller jag är rädda för att bli smittade..

I sakfrågan så är jag försiktig för att slippa bli smittad, till viss del då kunskapsläget är osäkert när det kommer till utfall och följdverkningar om man blir smittad så det verkar vettigt att undvika smittan, till annan del för att detta kunskapsläge hela tiden utvecklas så att resultatet av att bli smittad senare om man råkar vara ett av de svåra fallen kommer sannolikt bli ett bättre utfall men i allra största grad för att om vi hela tiden för smittan vidare så kommer den inte avslutas förrän precis alla som kan bli smittade kommer bli smittade och med den data vi har idag så verkar det orimligt.

Plus att vår ekonomi, och med den min egen, tar stryk av att vi aldrig blir av med smittan vilket är resultatet av att fortsätta sprida den vidare...

Varför är inte Ni rädd för smittan och dess följdverkningar på samhället?

Det fetade. Det går inte att stoppa en pandemi. Bara tillfälligt bromsa utvecklingen hur mycket och gärna ni sen än skulle vilja det.

Jag önskar ingen sjukdom och jag önskar ingens död. Jag är bara realist.
Citera
2020-06-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Läser detta idag. Vadå sveper inte genom samhället som en vanlig influensa? Det beror väl på att vi har restriktioner som gör att det blir klustersmitta. Influensan sveper inte heller genom samhället nu. Eller menar att det är något specifikt med själva viruset, snarare än vårt beteende, som gör att det är en klustersmitta?

"Björn Olsen menar att man har på sig influensaglasögon om man tror på en kraftig andra våg.

– Den sveper inte genom samhället som en influensa, vi har klustersmitta på äldreboenden och i segregerade områden men i övrigt ganska få fall."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JvVav/wold-och-olsen-ar-sakra-det-blir-ingen-andra-vag

Precis, vi har vidtagit åtgärder som begränsar smittan, det är sannolikt största anledningen till att den inte sveper genom samhället.

En bieffekt är ju att "vinterkräksjukan" nästan helt försvann i år, det om något påvisar vilken fruktansvärt dålig hygien vi håller i landet i allmänhet och på äldreboenden i synnerhet i vanliga fall...

Har funderat lite på just "klustersmitta", en effekt av restriktionerna är ju att smittspridningen blir låg eller obefintlig i de områden de efterhålls medans där restriktionerna tas med en klackspark eller rent av skits i kommer få kraftigare utbrott.
Kanske inte så mycket kluster egentligen utan mer en indikator på efterlevnad...
Citera
2020-06-13, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Har uppfattningen att munskydd varit bristvara även i de övriga nordiska länderna. Jag undrar om man drivit kampanjer mot munskydd som det är i Sverige eller om de bara låtit bli att rekommendera. Hur är det i Danmark, Norge och Finland? Någon som kan rapportera från ort och ställ om många använder munskydd. Är det majoritet, minoritet? Hur liten minoritet?

Tycker munskydd börjar synas oftare här i Stockholm. I början fanns det folk som drog upp polokragen eller hade halsduken virad runt halva ansiktet. Nu är det regelrätta munskydd. Apoteket säljer engångsmunskydd. Ska köpa för att ha på bussen om jag måste åka buss någon gång.

Nej, köp ett FFP2 munskydd istället, stoppar 95% av alla virus, bär det med glasögon också för att skydda ögonen från saliv. FFP3 munskydd som stoppar virus helt är omöjliga få tag i nu, dock kanske finns att köpa utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in