2020-06-13, 07:20
Bannlyst
Vaktlar är kycklingliknande varelser (engelska: quail) som inte väsnas så mycket.

äggen är drygt 1/3:e del av ett höneägg om jag förstår saken korrekt. mycket lätta att trampa på då de kläcker dem överallt. färdigmålade dessutom.

de skräpar ju ner en hel del dock så kanske bäst att vänta tills jag flyttat?
Citera
2020-06-13, 08:19
Moderator
Tystnads avatar
Vad skall diskuteras?

Om det är tillåtet?

Är själv i fastighetsbranchen och vad jag sett genom åren är att så länge det inte orsakar störningar eller skador i din lgh eller grannar som störs så kan nog ingen säga något.

folk har ju terrarium med giftormar, boa etc ( sett det ett par ggr )

Störningar : Katter som ej är rumsrena och riktiga innekatter dvs jamar i tid och otid och springer runt och pissar överallt = allvarliga problem ja...

Hundar , speciellt kamphundar... som ej är kopplade eller lyder sin ägare som låter den springa lös i omgivningen, bajsar i allmänna utrymmen , ute, det jävla skällandet vet flera som blivit av med kontraktet pga ovan speciellt skällandet under alla timmar på dygnet.

tam fåglar i lgh : Aldrig hört detta skulle vara minsta problem om det gäller enstaka fåglar typ papegoja, underlater osv, men det gäller ju sköta det snyggt.
Har du en tupp och fler höns i lgh...näää
Citera
2020-06-13, 10:18
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredenJesus
Vaktlar är kycklingliknande varelser (engelska: quail) som inte väsnas så mycket.

äggen är drygt 1/3:e del av ett höneägg om jag förstår saken korrekt. mycket lätta att trampa på då de kläcker dem överallt. färdigmålade dessutom.

Riv upp parketten och odla potatis när du ändå är igång. 😎

Nej det är inte lämpligt då de skiter lite överallt.
Citera
2020-06-13, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Riv upp parketten och odla potatis när du ändå är igång. 😎
hellre skiter jag i en plastlåda och komposterar matavfall där i, utan maskar!

Citat:
Nej det är inte lämpligt då de skiter lite överallt.
ja, det är ju inget vidare men borde gå att ordna ett rum, tycker jag.
Citera
2020-06-13, 11:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Nej, det är inte lämpligt att ha höns i en lägenhet.
Flytta ut på landet istället.
Herregud, hur tänker folk???
Citera
2020-06-13, 13:07
Medlem
Narutoshippchops avatar
Var också sugen på vaktel ett tag men det fick bli små unulater istället. Men om du inte gillar undulater finns det alltid andra små fjun att välja på. (Rekommenderar zebrafinkar).
Citera
2020-06-13, 15:04
Medlem
Citat:

Jag känner en person med vaktlar. En i övrigt knäpp person som gör att jag nöjer mig med relationen, känna.
Nu finns dessa fåglar i en källare i en villa och någon sanitär olägenhet ang renhet är inte värre än andra fåglar. Så långt kan de även funka i en lägenhet.
Problemet med en lägenhet är att de kommer störa dina grannar pga ljud. Vill du bo kvar i en lägenhet så är nog en kakadua ett bättre alternativ
Citera
2020-06-13, 16:29
Medlem
NoTruces avatar
Jag är lite nyfiken: Varför just vaktlar?
Citera
2020-06-13, 20:22
Medlem
joyces avatar
Citat:

Kör på bara! Osäker på om du får ha en tupp i lägenhet men hönorna funkar ju. Har du balkong kan du säkert fixa en bur för utevistelse. De är ju väldigt små så behöver inte så stor yta.

Vaktelägg är väl ansedda som en delikatess dessutom. Du kanske kan sälja äggen.

Läs på mer här. https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/sallskapsfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html
Citera
2020-06-13, 21:30
Bannlyst
blir nog att vänta tills jag är av med lägenheten faktiskt.

ja varje ägg kanske man får ett par kronor för, men det är bara för eget bruk jag är intresserad av. varje hon-vaktel bör väl knappast kunna ge mer än ett ägg per dag, och då de är mycket mindre än höns-ägg så är det nog inga problem att hinna äta upp dem.

här påstås det att de får tusentals ägg per dag. ser ut att kunna vara lite tråkig miljö.

https://www.youtube.com/watch?v=bkG3JHKfj1A

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag är lite nyfiken: Varför just vaktlar?
har för mig reglerna i landet såg lite olika ut, samt att de inte väsnas lika mycket och kanske trivs i ett mindre utrymme.
Citera
2020-06-15, 01:59
Medlem
Beror väl på vad det är för sorts vaktel och hur stor lägenhet du har.
Kinesiska dvärgvaktar kan man ibland hitta i zoobutiker som säljer djur, de är ju inte mycket större än hamstrar.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2020-06-15 kl. 02:02.
Citera
2020-06-15, 12:15
Medlem
Äppelkäcks avatar
Dvärgvaktlar, även lite större, går utmärkt att ha i en lägenhet om man ser till att hålla hyfsat rent. Dom kan bo i en större kaninbur med något strö i botten. Räkna med att det blir lite dammigt men dom skräpar inte ner mer än andra fåglar och har inga ljud som kan störa grannar. Dvärgvaktlarnas ungar är små som humlor när de kläcks. Skitsöta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in