2020-06-13, 00:20
Medlem
Ser nå at dette er min andre post, ikke første, hadde rett og slett glemt den første

Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Han BOR på den adressen rett ved inngangen til Østmarka. Problemet er at det er låst bom, og man må ha særskilt tillatelse til å kjøre på veiene der. Jeg vet ikke om GHH har nøkkel og tillatelse. Hvis han har det, er det interessant. Likevel enormt stor risiko hvis man blir observert, og det er et populært utfartsområde.

Hei! Første post her inne, men har lest alt fra side 1 fra første dag. Når det gjelder bommer inn i Østmarka: For 3 år siden kjøpte jeg ved fra Losby (østmarka ved lørenskog) . Denne veden måtte kappes opp på stedet og kjøres ut av kjøper. Jeg og en kompis spleiset på veden. Vi fikk da utlevert hver vår nøkkel til bommene, som vi fikk beholde hele sommern. Null problem å kopiere nøkkelen hvis man ville. Ellers takk for mange timer med lesning her over mange mnd. Jeg var først overbevist om at TH var gjerningsmann. Nå er jeg veldig i tvil, og lettere sjokkert over politiets og pressens forhåndsprosedering i pressen. Jeg kjenner området godt, har famile og cenner boende på hver side av Langvannet, men kjenner ingen i familen Hagen personlig. P.s: håper jeg klarer å sitere riktig, som sagt min første post her inne.
Senast redigerad av Kjentmann 2020-06-13 kl. 01:10. Anledning: Feil opplysning
Citera
2020-06-13, 00:35
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fintdethei
Saken vil vise seg å være logisk når alle bitene er satt samnen, tror jeg - og GM vil ha tatt rasjonelle valg ut fra sin situasjon. Med det som utgangspunkt:

Basic kidnapping tilsier at man er forberedt på å gi livsbevis. Man trenger ikke se mange filmer for å få med seg det, og f.eks. organisasjoner som driver med det - opprørsgrupper med mer - har åpenbart en plan for det, og bruker kommunikasjon om livsbevis systematisk. Det er ikke rakettforskning. Her synes det ikke som om det er en del av planen. Kommunikasjonsformen legger ikke til rette for det, og GM bruker flere sider med instruksjoner uten å ta opp livsbevis. Påstand: Et rasjonelt valg for en kidnapper vil være å legge til rette for livsbevis. At det ikke gjøres, svekker at det er en reell kidnapping. Det har formodningen for seg at drap var målet.

Brevet på åstedet var utrolig langt og omhandlet mange ulike ting. Man spør seg om det er nødvendig og hvem/ hva det er rasjonelt for. Det kan vurderes til å være mindre rasjonelt for reelle instruksjoner, ifht utvalg av temaer og kommunikasjonsmåte - som røykteppe ville det være hensiktsmessig. Uttrykket «warask» kan vise seg å være treffende. Man merker seg sammenfallet med at GM skriver lange epistler. Det er det etpar andre i persongalleriet som også utmerker seg med.

GM kan være unik. GM kan også være en god representant for mekanismer innen vold og kriminalitet. Vold i nære relasjoner (fysisk, psykisk) pågår ofte over lang tid, hvor voldspersonen rasjonaliserer volden og legger skylden på offeret. Det blir «normalt».Offeret påføres skyld og skam, og vil ofte dekke over volden. De fleste kvinner som utsettes for grov vold og drap, utsettes for det av partner. Det absolutt farligste tidspunktet er ved brudd. Ut fra statistikk er det partner som begår drap, og særlig ved brudd. Også om man ikke har mer penger enn gjennomsnittet.

Om datakunnskap: Hvor mye datakunnskap behøves? Det er ikke sikkert TH har mye datakunnskap, men har det formodningen for seg at han er teknisk tilbakestående? Omsetning av strøm foregår på nett, feks Nordpol og Nasdaq. 70 % av norsk kraft omsettes på strømbørsen. Jeg spør meg om det er rasjonelt for TH å overlate all styring av energiselskapet til andre, elle om han har hatt motivasjon til å sette seg inn i markedsmekanismene og metodene for en så viktig del av hans portefølje. Etter det vi leser om TH ville jeg synes det var ganske rart om han ikke har ønsket å være hands on?? Så veldig vanskelig er det ikke, har selv fått en grundig innføring av en kollega som var ansvarlig for innkjøp av energi på arbeidsplassen min. Energihandel er noe mange i Norge gjør, men TH har jo tjent store summer på det. Er det rimelig å anta at han ikke selv har fulgt med i markedet - som foregår på nett? Vet flere som nekter å forholde seg til feks sosiale plattformer og lignende «støy», men som i bånn er gode på datasaker - ofte er de bedre enn snittet, faktisk. Man kan ha en kun-sms-telefon og fremdeles kunne data. Ønsker man å bruke data til kriminalitet, er det rasjonelt å underspille hva man kan.

For kriminalitet er det rasjonelt å ikke ha flere involvert enn strengt nødvendig. Færre til å dele utbyttet, færre som kan plapre. Samtidig mange nok til å gjøre det som må gjøres for å slippe unna.
Er man flere, kan det være rasjonelt at ikke alle deler all info. Det vil gjøre avhør lettere, man lyver ikke, fordi man har avtalt at man ikke skal dele alt. Det kan feks tenkes at en utfører gjerningen og kun det, mens den/ de som henter ikke vet noe om gjerningen og til gjengjeld sitter på info. om fjerning/ pengekrav.

Tenker nok at om TH = GM har han som utgangspunkt ønsket å ikke samarbeide mer enn han må. Det kan være en mulighet for at han har gjort det alene, Tror som utgangspunkt at tlf samtalene er reelle. Men det kan være snakk om rusmidler som har gjort AFH bevisstløs el.l., slik at større deler av dagen kan være aktuell som tidspunkt. Om noen kommer, ser hun kanskje bare full ut?? Jokeren er da bilen som kom og var parkert. Må tilstå at jeg helt fra start har tenkt tanken at TH kunne tenkes å disponere mottakerkontoen.

Medhjelpere. RU synes ikke veldig aktuell som «hjerne» eller sentral medskyldig. Aktuelle kan være en med særskilt tillit, en fortrolig, en som håper på kronprinsstatus. Ingen av barna synes å ha posisjonert seg gjennom yrke/ utdanning? Det er rykter om at en/ begge AFH/TH hadde andre forhold, for TH at det skal være flere observasjoner på Kvitfjell. Å ha «treff» på hytte er vel kjent for de som holder på med sånt, men har ikke annet belegg for det enn rykter her. Men trekant-relasjoner er ikke uvanlig i cocktails av kjærlighet, sjalusi - og mord. Velkjent tema, også i partnerdrap. Cherchez la femme, sier de i Frankrike. «Finn kvinnen.» Stemmer det at det er en sånn type relasjon, vil jo den personen være interessant. Og hennes omgangskrets. Det ble nevnt i samme innlegg her at hun var russisk, en god konspirasjonsteoretiker vil kunne forestille seg et godt, gammelt honningkrukke-opplegg. Nigeria x 1000. Det kan åpne for begge scenarier - at TH er GM eller offer.

Å ta partnerens liv og at hun forsvinner, er dessverre skjedd før. Jemtland hvor hun ble funnet, til slutt. Dungsaken hvor hun ikke ble funnet. I 2016 ble en kvinne «borte» fra en hytte i Sandefjord, og ektemannen sier hun bare «forsvant», selv om det var to barn der. Man tenker sitt, foråsiresånn. Det har skjedd før uten merkelige ektepakter og store formuer.
Synes faktisk mye av det du skrev her var usmakelig. Særlig mot slutten av innlegget ditt.
Det burde gå an å finne en løsning på denne gåten med god og kløktig politietterforskning. Der man ser bort fra rykter. Kryptosporet tror jeg har bedre potensiale.
Citera
2020-06-13, 00:50
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Har du tenkt tanken at kun ett familiemedlem kunne ha gjort alt alene?
Jeg hadde TH alene som min første hovedhypotese, men alibiet hans sto i veien. Det ble for mange eventualiteter og han måtte ha alliert seg med minst sønnen. Det virket utenkelig, hadde det vært i en «normal» familie.

Så kom klagebrevet som forandret alt for min del. Der fikk vi innsyn i en meget spesiell familie, som virket å bo på sin egen planet, hvor alt dreide seg om penger, og det virket som alle rottet seg sammen mot hovedproblemet, den stakkars moren.

Da synes jeg brikkene falt på plass, og det utenkelige ble tenkelig etter min mening, og basert på media og her inne finner jeg:

0856-0910: AE ble kvalt før TH dro på jobb (var HHB2 i huset?)

0910: sms’en til HHB1 - avlyst hyttetur hvor TH skulle late som han ikke visste (HHB2 på AE’s telefon?)

0914: AE ringer TEH (HHB2 på AE’s telefon?)

0950: TEH ringer AE (avtalt med HHB2?)

0914-1330: TEH og HHB2 fjerner trolig lik og over-stager, Sprox, langt rart trusselbrev

1006-1007: To anrop til AE fra TH - slettes

1006-1343: 8 ubesvarte «engste seg» anrop fra TH til AE

1330:TH kommer hjem, mobilen på jobben

1340: HHB1 ringer hjem - TH forteller ikke hvordan det ser ut i huset (unngå detaljer?)

1346: TH ringer, hører ikke AE’s telefon, ligger på «feil» sted

1400:TH ringer TEH som kommer 1401

1410: TH ringer politiet

Dette er for mye for én person, og jeg tror enten alle eller ingen står bak.

For alt jeg vet har alle barna alibi, men det har ikke kommet fram noe sted, så jeg baserer hypotesen på at minst to ikke har et spikret alibi og var i huset deler av dagen.

Jeg tror hele familien har planlagt dette i lang tid, trolig også datoen dette skulle skje på. HHB2 er eneste barnet som ble nevnt i trusselbrevet, og eneste som ikke er med på «kontaktloggen» 31.10.18. Hun bor lengst unna Sloraveien.

AE hadde ikke en sjanse, det var bestemt at hun var et problem som måtte ryddes av veien.

Jeg vet ikke om klokkeslettene er nøyaktige, hvis de er det, synes jeg det er påfallende mange viktige på 10-minuttet: 0910, 0950, 1340, 1400, 1410.
Senast redigerad av Slettsnoken 2020-06-13 kl. 01:34. Anledning: Retting
Citera
2020-06-13, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Fantastiskt spännande. Den bästa Kompetensen kring det digitala & krypto har säkert inte polisen, de kan inte vara uppdaterade på allt. Frågan är hur bra deras konsulter är? Får en känsla av att de som är bäst på digital teknik är diverse teenagers / hackers (eller vad man säger, jag är för gammal)

Vad betyder att ha ”gjenbrukt pengene”?
Gjenbruk = Återanvändning

Jag är inte säker, men jag tror att det är dessa bitcoin-adresser som kostar pengar, och när "kidnapparna" har använt samma adress flera gånger, kan du kalla det "gjenbruk av penger".
Det kostar pengar varje gång du kommunicerar, om du använder en ny bitcoin-adress.

Det ska finnas nya bitcoin-adresser tillgängliga i wallet'n som är säkrare att använda.

Det är återanvändning av bitcoin-adresserna som är skadligt för mottagarens personvern, och detta underlättar blockchain-analysen för polisen.
Senast redigerad av Havhest 2020-06-13 kl. 01:51.
Citera
2020-06-13, 02:44
Medlem
Vossevangens avatar
For de som er interessert i Hegnars (Kapital) fremstilling av hvordan TH har bygget opp formuen:

https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2020/06/02/7523950/tom-hagen-bygget-opp-formuen-pa-kraft-og-eiendom
Citera
2020-06-13, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Kan prøve å spekulere litt....
Jeg tar utgangpunkt i opplysninger jeg har om at H*dda er litt "outsider", at hun forut for forsvinningen har valgt å ta avstand fra særlig faren og vært den som er mest kritisk og i opposisjon til ham. Nå viser hun i brevet som er offentliggjort sterk støtte, så det er tydelig at noe har forandret seg gjennom denne tiden etter forsvinningen.

1. Hvis det er en ekte kidnapping: Noen fra fortiden står bak, som har kjennskap til H*dda som del av Hagen familien og derfor trekker fram henne. H*dda har hatt noen bekjente fra et kriminelt miljø i ungdommen.

2. Noen vet at H*dda har hatt forbindelser i kriminelle miljø på Lørenskog, og velger derfor å trekke fram henne for å hinte til at et slikt miljø kan stå bak. En slags staging.

3. Noen nærstående til familien står bak, eksempelvis TEH eller andre: Man trekker fram et av barna for å forsterke trusselen, og velger da H*dda for å skåne de barna som er mer lojale til familien.

4. Hevn. Den som står bak har et horn i siden til både TH og H*dda eller hennes ektemann.

5. Hvis TH står bak kan han ha navngitt H*dda særskilt for å skremme henne "inn i varmen". Han visste at hun ville være den fremste til å mistenke faren, og det var nødvendig å plassere en ekstra trussel.

6. Kombinasjon av disse, og sikkert flere tenkbare årsaker.

Her har du gode synspunkter Stemmer det at TH instruerte barna til å kalle AE "nullet"? Stemmer det at TH var en tyrann over barna i oppveksten eller ett av de, eventuelt hvem? Jeg blir forvirret av at dere skriver HHB1 og HHB2. Er H*edda HHB1 og hvem er eldst, mellomst og yngst av barna? Familien er beskrevet som svært sammensveiset så det betyr vel at H*edda er en like sosial med familien som de andre? Det er mannen hennes som har reist til Australia og de skal skilles? Har det noe med denne saken å gjøre? Vet du om barna har fått like mye økonomisk hjelp av TH gjennom årene og om noen av de har økonomiske utfordringer eller stor gjeld som følge av spilleproblemer eller annet? Hvorfor sier H*edda at hun hadde en god oppvekst hvis det ikke stemmer? I en av podcastene fremgår det at AE var verdens koseligste og ble aldri sint, og man får et klar bilde av at TH ofte og lett kunne bli sint, for det var en spesiell stemning der. Jeg har ikke kunnet lese artikler der barna omtaler moren sin ettersom det er betalingsmur på de, og det er veldig dumt i denne saken ettersom man da ikke får muligheten til å danne seg et mer nyansert bilde av barnas tanker om sin mor. Og de burde jo sørget for at det kom ut artikler om moren som alle kan lese, slik at vi ikke bare leser alt det negative med TH. Jeg er også forundret over alle lekkasjene som spres til media i hytt og pine i denne saken. Politiet viser null respekt og har forskuttert at TH garantert står bak. Det er uproft og direkte farlig. Dette kan ta livet av ham. Og det tjener ikke sakens løsning. Vet du om det kommer nye podcaster snart? Det er rart det ikke er kommet på en stund synes jeg. Jeg elsker podcaster om denne saken. Beklager alle spørsmålene, men jeg kom på litt av hvert jeg tror du kan ha svaret på ettersom du vet veldig mye og ser ut til å ha en spesiell innsikt i denne saken.
Citera
2020-06-13, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
At alle som dør, driter seg ut, enten de blir skutt i hodet, eller dør av alderdom 90 år gammel? Har aldri hørt noe om det.
Står litt om avføring her ved tildligere tilfeller av drap.
"og hennes klær var tilgriset med avføring, som er vanlig ved kvelning."
https://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/biobloggen/rett.html
At det har kommet ut avføring, stemmer med at det var slepespor, og det stemmer med at GM tok av henne klærne. Ser ikke noen grunn ellers til at han skulle ta av henne klærne. Slepesporene skal være av en slik art at man oppdaget det med en gang, altså ikke avsatt i vann fra dusj f.eks.
Men det kan jo være at de i tillegg har funnet mikroskopiske bloddråper med bobler i, som du snakker om.

Farmoren min bæsjet på seg noen timer før hun begynte å sovne inn. Det var på sykehjem. Hun var ikke til å kjenne igjen dagen før hun døde stakkars. Helt rar. Gud vet hva de gir de eldre på sykehjem,jeg fikk i alle fall et dårlig inntrykk! Jeg visste ikke at hun kunne dø og fikk høre at hun hadde gått inn i en dyp søvn som hun ikke kunne våkne fra. Jeg besøkte henne og det tok mange timer før hun sovnet helt inn, så dette med avføring gjelder også naturlig død.
Citera
2020-06-13, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Vi kan ikke se bort ifra at det kan være slik du foreslår.
Det er jo heller ikke så "friskt" det GM har gjort, så alt trenger ikke være logisk.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro lenger, så jeg bare venter og ser hva som skjer.
Jeg synes det er merkelig at politiet går så hardt ut mot familien offentlig, uten at jeg ser helt hvorfor.
Jeg har mine egne tanker om det, men velger å holde det for meg selv.

Slettsnoken skriver:

"Vi har hold øye på deg, Anne-Elisabeth, XXXXXXX, og mere familie", står det i trusselbrevet.
Det betyr egentlig at alle i familien er nevnt.

En annen ting:
I tillegg til andre ord som er nevnt, legger jeg merke til er at det står "mere" - det er et ord som tyder på at trusselbrev-forfatteren er norsk eller er sterkt tilknyttet landet.
Det ordet, "mere", mener jeg at ikke er et bokmål-ord. Det er vel mer dialekt, og tyder på at personen har relasjoner i Norge - i den grad at hen forstår (og sikkert også snakker) språket godt.
Jeg bruker ikke det ordet, så jeg vil tro at det er geografisk betinget - men samtidig kan det likevel være at andre fra samme sted som meg bruker ordet pga påvirkning fra media.

Vi snakker slik i Oslo- og Østfold-/Østlandsområdet. Det burde du vel vite.
Citera
2020-06-13, 05:23
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Gjenbruk = Återanvändning

Jag är inte säker, men jag tror att det är dessa bitcoin-adresser som kostar pengar, och när "kidnapparna" har använt samma adress flera gånger, kan du kalla det "gjenbruk av penger".
Det kostar pengar varje gång du kommunicerar, om du använder en ny bitcoin-adress.

Det ska finnas nya bitcoin-adresser tillgängliga i wallet'n som är säkrare att använda.

Det är återanvändning av bitcoin-adresserna som är skadligt för mottagarens personvern, och detta underlättar blockchain-analysen för polisen.
Tack för det! Steg för steg lär man sig mer om kryptovaluta, det trodde jag aldrig.
Citera
2020-06-13, 05:33
Medlem
allegragellers avatar
Tack för en rationell blick, mycket att tänka på här! Avsaknad av livsbevis och det ologiska trusselbrevet har jag tänkt på mycket - det är här hela storyn fallerar.
Det är vanskligt dock att föreställa sig gärningsman/personer då så mycket av det vi ”vet” grundar sig på rykten, exempelvis detta om våld i hemmet.
Citera
2020-06-13, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Fantastiskt spännande. Den bästa Kompetensen kring det digitala & krypto har säkert inte polisen, de kan inte vara uppdaterade på allt. Frågan är hur bra deras konsulter är? Får en känsla av att de som är bäst på digital teknik är diverse teenagers / hackers (eller vad man säger, jag är för gammal)

Vad betyder att ha ”gjenbrukt pengene”?

Hei,

GM opprettet i utgangspunktet 3 BTC kontoer:
- GM sin konto
- TH sin konto
- Kommunikasjons konto - "Felles konto" begge sender til

GM sendte kun en melding med sin opprinnelige konto. Deretter opprettet GM konto nr 4 som var tom for penger. Den ble fylt opp med penger fra den felles kommunikasjons kontoen istedet for å hente inn penger utenfra. Dermed gjenbruk.
På kommunikasjons kontoen gikk det totalt 18 inngående transaksjoner og 1 utgående ( påfyll av konto 4)

Håper det var litt oppklarende.

Edit: sorry konto nr 1 TH/Politiet brukte ble ikke opprettet av GM men poenget med gjenbruk er fortsatt gjeldende.
Senast redigerad av Fbc37 2020-06-13 kl. 08:35.
Citera
2020-06-13, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
For de som er interessert i Hegnars (Kapital) fremstilling av hvordan TH har bygget opp formuen:

https://kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2020/06/02/7523950/tom-hagen-bygget-opp-formuen-pa-kraft-og-eiendom

Det slår meg hvordan hans kontrollerte og sparsommelige natur, samt evne til å plassere millionene forsiktig (særlig etter ‘94) og holde på dem, er de tingene som har gjort ham rik. Det sier mye om hans evner og personlighet.
Senast redigerad av svakrose 2020-06-13 kl. 08:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in