Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Vissa Detaljer DELSBORN anger kan vara helt korrekta fragment som han sedan skapar mening i. Totalt sett överdriver han dock vad ha ser så att det blir lite löjligt. Han har sett mordet och samtidigt har ha bytt filer mitt i korsningen och larmar och tar betalt av kunderna som inte vill vara med längre.
Därefter går han till mordplatsen och samspråkar med andra vittnen och senare i intervjuer berättar han saker så att det blir missförstånd mellan honom och den andre taxichauffören. Allt tyder på att han är lite samma som Engström. Vill bre på och överdriva lite. Om hans iakttagelse haft stöd av något annat vittne borde man ta med det men så är det inte han äŕ ensam om beskrivningen av mötet och konsekvensen är att LP i sådant fall spelar hysterisk och samtidigt genast förstår att hon måste dölja sanningen.
Det är orimligt. Lika orimligt som att AB såg två kvinnor. Detta är basics i vittnesanalys. 90% har invävda fel i sina iakttagelser. Tricket är att inte fastna i sådana fällor.
Att förhör var uselt genomförda och senare rent styrande och manipulativa fram till bottennapppet nu förändrar inte detta ett dugg.
Håller med om att man inte ska fastna i detaljer i vittnesanalyser. Våra båda
Anders Björkman och
Delsborn gör båda iakttagelser av kontakt mellan paret
Palme Och GM före skotten. Det är det som är det väsentliga.
Ingen av AD och AB har anledning att förvänta sig något spektakulärt när de ser kontakten. Detaljer i denna ska inte övertolkas . Men det går inte att komma ifrån att två mycket centrala vittnen sett någon typ av kontakt mellan GM och brottsoffren.
Inget tyder på att AD har samma typ av hävdbegär som linslusen
Stig Engström . Efter de intervjuer som görs mordnatten dröjer det 20år innan han låter sig intervjuas igen. AD talar inte heller med den chockade AB vid Dekorimahörnan. Då detta är de båda vittnen som talar om kontakt GM - Palmes före MOP finns inget stöd för att AD skulle hört den uppgiften på mordplatsen.
AB talar i mordnattens om ”ett sällskap som gick och småpratade och såg ut att ha trevligt” . Att han tror
Olof Palme är en kvinna förklaras av att AB uppfattar situationen som att GM ska omfamna personen som går i mitten framför honom.
En detalj, det väsentliga är den kontakt han tycker sig se i trion framför honom.
I sitt första samtal med polis ,
Åke Rimborn , talar LP om två GM . Den ene är mördaren vart den andre fanns blev aldrig klarlagt. När
Hans Holmer dyker upp på lördagsmorgonen retuscheras denne bort och Rimborn röner samma öde i PU.
AB som bara är sex-sju meter från MOP oskadliggörs som vittne genom skitkastning och förlöjligande genom öknamnet ”Riksfyllot”. ADs iakttagelser klarläggs aldrig . När han i sitt andra förhör hörs av HHs Capo
Jan Länninge börjar denne fråga fr o m skotten och skiter i hans första iakttagelse.
Som jag skrivit många gånger tidigare har jag inte några problem med LPs agerande under mordnatten. Vittnesforskningen är entydig med att tidsåtgången från när brottet begicks är avgörande för tillförlitligheten i ett vittnesmål. Därför tror jag på det hon säger på Sabb. Finns ingen tid att manipulera henne.
Att LP skulle vara inblandad i MOP är absurt, finns inget som tyder på det. Däremot tror jag hon under lördagens tidiga timmar får information som får henne att utelämna den andra personen från vad hon sagt på natten. Det återstår att få fram uppgifter om vad denna information bestod av. Hittills finns ännu bara antaganden om detta. Lördagsmorgonen och dess aktörer döljer sig fortfarande i MOP-dimman.